Grafika Artystyczna. Sztuka Dawna i Współczesna
endarna kompozycja Tamary Łempickiej, na której artystka uwieczniła wspomnienie młodzieńczej miłości pojawi się na wystawie w DESA Unicum. Okrzyknięta królową art déco kontrowersyjna twórczyni jest najdroższym polskim artystą w historii i trzecią najdroższą artystką na świecie. Na wystawie i aukcji „Grafika Artystyczna. Sztuka Dawna” zobaczyć i wylicytować można będzie jej zmysłową i prowokacyjną grafikę. Z kolei na ekspozycji poświęconej grafice współczesnej pojawi się twórczość m.in. Wojciecha Fangora, Magdaleny Abakanowicz i Jerzego Nowosielskiego, a także intrygująca praca graficzna wykonana na maseczce higienicznej autorstwa chińskiego artysty, Ai Weiwei.
Tamara Łempicka poznała swoją modelkę i kochankę w parku w 1927 roku. To spotkanie było brzemienne w skutki, zarówno artystyczne jak i emocjonalne. Jego owocem było sześć wyjątkowych obrazów ukazujących tę piękną kobietę. Najprawdopodobniej jest ona również bohaterką prezentowanej w DESA Unicum serigrafii „La Belle Rafaella” wydanej przez córkę artystki. Odkryta przez historię sztuki i kolekcjonerów w latach 70. XX stulecia, Tamara Łempicka stała się w kolejnych dekadach ikoną popkultury. W dwudziestoleciu międzywojennym była wziętą portrecistką intelektualnej i finansowej śmietanki Paryża. Jej popularność wynikała z unikalnego stylu dzieł, jak również ekscentrycznego i dekadenckiego sposobu bycia. Malarka bazowała na wizerunku hetery, kojarzonej z erotycznymi skandalami. Rekordowa cena za obraz Łempickiej na świecie wynosi 82 mln zł. Na aukcji „Grafika Artystyczna. Sztuka Dawna” pojawi się też wyjątkowa grafika Stanisława Szukalskiego i niezwykłe prace artystek takich jak Janina Konarska, Leonia Nadelman i Aniela Cukierówna.
Intrygującym obiektem, który pojawi się na licytacji poświęconej współczesnej grafice jest praca wykonana na maseczce ochronnej. „Maska ze środkowym palcem” autorstwa Ai Weiwei to część serii prac graficznych na maseczkach higienicznych, która powstała w maju ubiegłego roku jako odpowiedź na panujący na świecie kryzys pandemiczny. Znany z zaangażowania w sprawy społeczne Ai Weiwei wraz kuratorką Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku, Aleksandrą Munroe, oraz słynnym portalem internetowym zorganizowali akcję charytatywną, mającą na celu zebranie funduszy na walkę z rozprzestrzenianiem się COVID-19. Powielanie wizerunku środkowego palca na masce, której podstawową funkcją jest ochrona przed zakażeniem i zapobieganie rozprzestrzenianiu się wirusów to sprzeciw wobec obojętności na kryzys oraz wobec braku solidarnego działania ze strony dotkniętych nim społeczeństw.
Na styczniowej wystawie i aukcji pojawi się również dzieło graficzne Wojciecha Fangora. Działalność w zakresie grafiki warsztatowej była mniej znaną stroną twórczości artysty. Dają się w niej jednak odnaleźć zagadnienia i problemy, które zauważalne są także w jego malarstwie. Na prezentowanej w DESA Unicum grafice artysta umieścił barwne koło, które uznawane jest za jego znak rozpoznawczy. Jednak uzyskany efekt jest całkowicie odmienny od jego realizacji malarskich. Wynika to z faktu, że głównym zastosowanym środkiem wyrazu są linie. W grudniu 2020 roku dzieło malarskie Wojciecha Fangora, „M22” sprzedane zostało za ponad 7,3 mln. zł. To absolutny rekord ceny sprzedaży obrazu w Polsce.
Z kolei Sarah Crowner jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych artystek współczesnych za oceanem. Jej prace wchodzą w skład znanych na całym świecie kolekcji takich jak Guggenheim Museum w Nowym Jorku czy kolekcja Museum of Modern Art. To właśnie w zbiorach nowojorskiego MoMA znajduje się druga odbitka prezentowanej na wystawie i aukcji pracy. Grafika utrzymana jest w stylistyce abstrakcji organicznej. Kompozycja charakteryzuje się dekoracyjnością kształtów, co wiąże ją z tradycją sztuki abstrakcyjnej, ważnej dla historii amerykańskiego modernizmu. Na wystawie i aukcji pojawią się również dzieła m.in. Juliana Stańczaka, Henryka Stażewskiego, Stanisława Fijałkowskiego i Richarda Anuszkiewicza.
26 i 27 stycznia prace zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.
Grafika Artystyczna. Sztuka Dawna: 20-26 stycznia 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Grafika Artystyczna. Sztuka Dawna: 26 stycznia 2021, godz. 19, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
https://desa.pl/pl/aukcje/grafika-artystyczna-sztuka-dawna-9sgr/
Grafika Artystyczna. Sztuka Współczesna: 20-27 stycznia 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Grafika Artystyczna. Sztuka Współczesna: 27 stycznia 2021, godz. 19, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
https://desa.pl/pl/aukcje/grafika-artystyczna-sztuka-wspolczesna-z2xm/
Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania
Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Krystian Ochman: Uwielbiam musicale i bardzo chciałbym wrócić na taką scenę. Nigdy nie grałem w polskim musicalu, ale mógłbym spróbować
Zwycięzca 11. edycji programu „The Voice of Poland” podkreśla, że ma duży sentyment do amerykańskich musicali. W kilku muzycznych spektaklach już zagrał i nie wyklucza powrotu na scenę właśnie w takiej roli. Krystian Ochman zaznacza, że wolałby się zmierzyć z jakimś testem w języku angielskim, ale polski projekt też byłby dla niego ciekawym wyzwaniem.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Problemy społeczne
Czas oczekiwania na usługi opieki długoterminowej jest zbyt długi. Pacjenci i ich rodziny gubią się w skomplikowanym systemie
Zarządzanie opieką długoterminową w Polsce funkcjonuje w rozbiciu na dwa sektory: ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Brak koordynacji między nimi powoduje, że opieka jest udzielana fragmentarycznie i nie zawsze efektywnie – wynika z raportu Banku Światowego. Co roku tego typu usług potrzebuje co najmniej pół miliona osób, a czas oczekiwania na nie jest zbyt długi. To efekt m.in. niedofinansowania sektora i braku kadr.