Grudniowa Młoda Sztuka
Forma przestrzenna Olgi Milczyńskiej „Ukwiał IV” sytuuje się na pograniczu praktycznego obiektu i instalacji. W zależności od ustawienia może funkcjonować jako wazon albo rzeźba przypominająca ukwiał. Estetyka tej pracy nawiązuje do niezwykle bogatej tradycji krajów dalekiego Wschodu. Elementy takie jak nieperfekcyjne szkliwo mają na celu uczulić widza na poszukiwanie piękna w niedoskonałych obiektach. Olga Milczyńska uczy w poznańskiej School of Form. Ukończyła między innymi studia na Wydziale Ceramiki w The Royal Danish Academy of Fine Arts, a także Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu. Wiedzę praktyczną zdobyła pracując w pracowniach ceramicznych w Wielkiej Brytanii, Francji, Danii i Korei. Brała udział w wielu międzynarodowych i krajowych wystawach.
Rzeźba Szymona Klejborowskiego również ma aspekt użytkowy. Organiczna, obła forma współgra z wyraźnymi słojami drewna. Rzeźba, poza funkcją dekoracyjną, może również służyć jako konsola. Szymon Klejborowski swoje doświadczenie zdobywał zarówno w Polsce, jak i za granicą: w Szanghaju, Berlinie, Nowym Jorku. Artystę zajmują kwestie cielesności i seksualności, które stara się wpisać w kulturę polską.
Na grudniowej wystawie i aukcji pojawi się też wyjątkowa praca malarska autorstwa Soni Ruciak.W swoich obrazach artystka chętnie prezentuje schody i splątane ze sobą klatki schodowe. Są one dla niej metaforą ludzkiego życia. Każdy stopień, podobnie jak kolejny dzień, przynosi coś nowego. Na schodach, podobnie jak w życiu, możemy się potknąć i bywają momenty, w których następny stopień wydaje się stanowić przeszkodę nie do przebycia. Schody mają jednak niewątpliwą zaletę, zawsze można z nich zejść. Ruciak celowo umieszczac na poszczególnych kondygnacjach swoich tajemnicznych schodów drzwi. Dyplom Soni Ruciak z malarstwa oraz Projektowania Malarstwa w Architekturze i Urbanistyce był nominowany do ogólnopolskiego konkursu Najlepszych Dyplomów Akademii Sztuk Pięknych 2012 roku w Gdańsku. W DESA Unicum wylicytować można będzie jej pracę „W połowie drogi”.
Wyjątkowym obrazem jest również praca Dominiki Makowskiej „Leżenie”. Niejednoznaczna pozycja postaci przedstawionej przez artystkę intryguje i przykuwa wzrok. Makowska umiejętnie używa perspektywy w sposób, który pozwala widzom na równoczesne oglądanie postaci z wielu różnych punktów – jest widoczna zarazem z perspektywy sufitu oraz z dołu, z punktu widzenia jej butów. Ciekawe, nieoczywiste zastosowanie perspektywy zniekształca również przestrzeń, w której znajduje się postać. Wiersz Mirona Białoszewskiego „Leżenia”, do którego nawiązuje tytuł obrazu, bezpośrednio przekłada się na przedstawienie postaci. Artystka maluje ją w taki sposób, który sprawia, że każda część ciała wydaje się przynależeć do innej przestrzeni. Ukazana na obrazie sceneria nieco przypominająca klatkę schodową, wydaje się być wyjęta z marzenia sennego.
Na wystawie i aukcji pojawią się również dzieła m.in. Michaliny Pawlak, Jakuba Biewalda, Magdaleny Berbeki, Urszuli Teperek, Magdaleny Stoch, Michała Czuby, Filipa Moszanta i Edyty Matejkowskiej. 22 grudnia zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.
Wystawa Młoda Sztuka: 11-22 grudnia 2020, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja Młoda Sztuka: 22 grudnia 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://www.desa.pl/pl/aukcje/mloda-sztuka-xy58/
Wystawa prac Macieja Świętego w Galerii Dominikańskiej
Występy najzdolniejszych młodych tancerzy na Ochocie. Nie zabraknie mistrzów
Rising Aeon - Emocje w zderzeniu z ludzkim cierpieniem - strach, współczucie...
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Teatr
Paweł Małaszyński: Pierwszy raz gram w spektaklu ewidentnie przeznaczonym dla dorosłych. Ale w teatrze właściwie nie ma tematów tabu
– Spektakl „Barabuum!” to nie tylko rozrywka na najwyższym poziomie, ale także sztuka z drugim dnem i ukrytym przesłaniem – mówi Paweł Małaszyński. Aktor nie boi się tematów kontrowersyjnych i uważa, że dobrze jest pokazywać na scenie uniwersalne problemy, z którymi może się borykać wiele osób, ale nie każdy ma odwagę się do tego przyznać. Jego zdaniem przedstawienie wyreżyserowane przez Artura Barcisia powinno zachęcić widzów do szczerej rozmowy o potrzebach seksualnych, skrytych pragnieniach i fantazjach łóżkowych.
Konsument
Tanie dekoracje do domu coraz poważniejszym problemem dla środowiska. Eksperci ostrzegają przed skutkami fast homeware
Sztuczne dekoracje kwiatowe, wiosenne wianki, puchate króliki, kurczaczki wielkanocne czy plastikowe świecidełka bożonarodzeniowe – ostatnie lata to prawdziwy boom na sezonowe dekoracje do domu. Trend ten znacząco zyskał na popularności w czasie pandemii, kiedy w domach pracowaliśmy i spędzaliśmy większość wolnego czasu, a podchwyciły go sklepowe marki, które wprowadziły do oferty taki asortyment i kuszą sezonowymi promocjami na niego. Eksperci podkreślają, że o ile w dekorowaniu domu nie ma nic złego, o tyle wybieranie tanich dekoracji i zmienianie ich co kilka tygodni czy miesięcy to trend szkodliwy i dla naszych portfeli, i dla środowiska. I porównują fast homeware do szkodliwości fast fashion, czyli taniej mody w naszych szafach.
Psychologia
Beata Pawlikowska: To wszystko, czego doświadczyłam w dżungli amazońskiej, wstrząsnęło mną i pokazało mi prawdę o sobie samej. To właśnie był początek zmian w moim życiu
Pisarka preferuje podróżowanie w pojedynkę. Lubi wyjeżdżać w trudne, niedostępne rejony świata, bo takie wyprawy są także podróżą w głąb siebie. Chociażby w dżungli amazońskiej przekonała się, że decyzje, jakie podejmujemy na różnych etapach naszego życia, wynikają właśnie z naszego postrzegania samych siebie i świata. A z kolei to postrzeganie zależy od podświadomych przekonań, które są naszym wewnętrznym programem wgranym w dzieciństwie. W swojej książce zatytułowanej „Kody podświadomości” podróżniczka tłumaczy, że jeśli ktoś podświadomie wierzy na przykład w to, że nie ma prawa do szczęścia i jest gorszy od innych, to jego życiowa droga będzie właśnie wiernym odbiciem tych przekonań.