Grupa Łódź Kaliska powraca i pyta: Co dziś powiedziałby nam Makbet?
Awangardowi artyści wracają po 6-letniej przerwie z najnowszym spektaklem inspirowanym ponadczasowym dziełem Williama Szekspira. „Makbet ŁK’a – szepty i podszepty” to opera syntetyczna inspirowana twórczością angielskiego dramaturga, zaadaptowana do współczesnych realiów. Co dziś mógłby nam powiedzieć bohater jednego z najważniejszych dramatów w historii literatury?
Gehenna, absurd, bezsens i piękno codziennego życia – tak w skrócie można opisać najnowszą operę syntetyczną artystów Grupy Łódź Kaliska, która swoją premierę będzie miała już 14 października w łódzkim teatrze Monopolis. Doceniani na całym świecie polscy twórcy do współpracy zaprosili między innymi Michała Urbaniaka, który przygotował muzykę do przedstawienia. Na scenie pojawi się również niezwykle utalentowana śpiewaczka (sopran) Karolina Szymańska – Maziarz, absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi, przez lata związana z Gliwickim Teatrem Muzycznym oraz Teatrem Logos w Łodzi.
Inspiracją dla twórców było ponadczasowe dzieło Williama Szekspira – Makbet. W interpretacji Grupy Łódź Kaliska szekspirowska tragedia o bezgranicznym dążeniu do władzy, które zawsze kończy się upadkiem, stanie się precyzyjną syntezą przedstawiającą przypadkowy wybór bezsensownych aktywności ludzkich mających dać społeczną przewagę i dominację. Ale – jak zastrzegają członkowie grupy – wszystko, co wydarzy się na scenie, może być zgoła inne, wyglądać i dziać się inaczej niż w scenariuszu:
Makbet to jedno wielkie nieszczęście. Problem ambicji i chęć dążenia do władzy doprowadzają głównego bohatera do tragicznego końca. Patrząc na uniwersalny przekaz dramatu, bez problemu dostrzeżemy analogię we współczesnym świecie. Sama forma naszej najnowszej opery zrywa z dotychczasowymi standardami, z jakimi można utożsamiać ten rodzaj sztuki. Nasza opera będzie syntetyczna, synkretyczna i symultaniczna jednocześnie. Będzie też jednocześnie dramatyczna i satyryczna, klarowna i mętna, odkrywcza, ale banalna – zdradza Marek Janiak, autor scenariusza do „Makbet ŁK’a – szepty i podszepty” i członek Grupy Łódź Kaliska.
Grupa Łódź Kaliska – niewymazywalna z historii polskiej sztuki współczesnej
Grupa Łódź Kaliska to najstarsza działająca polska formacja artystyczna. Formacja, która powstała w atmosferze skandalu w 1979 roku, działa nieprzerwanie od 40 lat. W jej skład wchodzą: Marek Janiak, Adam Rzepecki, Andrzej Świetlik, Andrzej Wielogórski (Makary) i Sławek Bit. Z Grupą w latach 1983 – 2019 była związana również Zofia Łuczko. W 2017 roku z Grupą rozstał się natomiast Andrzej Kwietniewski.
Grupa już na start postawiła na operowanie absurdem, zabawą, przewrotnością, wyrażając swój stosunek do polskiej rzeczywistości PRL. To właśnie w latach 80. członkowie Łodzi Kaliskiej rozpoczynają tworzenie pastiszowych produkcji najsłynniejszych dzieł sztuki. Jedną z najpopularniejszych fotograficznych inscenizacji jest artystyczna interpretacja dzieła Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. Wśród najważniejszych prac Grupy można również wymienić te odwołujące się do sztuki konceptualnej „Zrób Zeza”, do tak zwanej „Kultury Zrzuty”, New Pop-u („Gehenna dobrobytu”). Dużą rozpoznawalność przyniósł formacji również cykl „Parada wieszczów”, a także cykl „Niech sczezną mężczyźni". Grupa chętnie stawiała też na happeningi.
Twórczość łódzkiej formacji doceniana jest na całym świecie. O polskich artystach pisały między innymi najbardziej prestiżowe, międzynarodowe magazyny poświęcone sztuce, w tym Eyemagzine, a same prace Grupy Łódź Kaliska wystawiane na aukcjach cieszą się ogromną popularnością kupujących.
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
Święto sztuki i designu w Krakowie
Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.