Grupa Łódź Kaliska powraca i pyta: Co dziś powiedziałby nam Makbet?
Awangardowi artyści wracają po 6-letniej przerwie z najnowszym spektaklem inspirowanym ponadczasowym dziełem Williama Szekspira. „Makbet ŁK’a – szepty i podszepty” to opera syntetyczna inspirowana twórczością angielskiego dramaturga, zaadaptowana do współczesnych realiów. Co dziś mógłby nam powiedzieć bohater jednego z najważniejszych dramatów w historii literatury?
Gehenna, absurd, bezsens i piękno codziennego życia – tak w skrócie można opisać najnowszą operę syntetyczną artystów Grupy Łódź Kaliska, która swoją premierę będzie miała już 14 października w łódzkim teatrze Monopolis. Doceniani na całym świecie polscy twórcy do współpracy zaprosili między innymi Michała Urbaniaka, który przygotował muzykę do przedstawienia. Na scenie pojawi się również niezwykle utalentowana śpiewaczka (sopran) Karolina Szymańska – Maziarz, absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi, przez lata związana z Gliwickim Teatrem Muzycznym oraz Teatrem Logos w Łodzi.
Inspiracją dla twórców było ponadczasowe dzieło Williama Szekspira – Makbet. W interpretacji Grupy Łódź Kaliska szekspirowska tragedia o bezgranicznym dążeniu do władzy, które zawsze kończy się upadkiem, stanie się precyzyjną syntezą przedstawiającą przypadkowy wybór bezsensownych aktywności ludzkich mających dać społeczną przewagę i dominację. Ale – jak zastrzegają członkowie grupy – wszystko, co wydarzy się na scenie, może być zgoła inne, wyglądać i dziać się inaczej niż w scenariuszu:
Makbet to jedno wielkie nieszczęście. Problem ambicji i chęć dążenia do władzy doprowadzają głównego bohatera do tragicznego końca. Patrząc na uniwersalny przekaz dramatu, bez problemu dostrzeżemy analogię we współczesnym świecie. Sama forma naszej najnowszej opery zrywa z dotychczasowymi standardami, z jakimi można utożsamiać ten rodzaj sztuki. Nasza opera będzie syntetyczna, synkretyczna i symultaniczna jednocześnie. Będzie też jednocześnie dramatyczna i satyryczna, klarowna i mętna, odkrywcza, ale banalna – zdradza Marek Janiak, autor scenariusza do „Makbet ŁK’a – szepty i podszepty” i członek Grupy Łódź Kaliska.
Grupa Łódź Kaliska – niewymazywalna z historii polskiej sztuki współczesnej
Grupa Łódź Kaliska to najstarsza działająca polska formacja artystyczna. Formacja, która powstała w atmosferze skandalu w 1979 roku, działa nieprzerwanie od 40 lat. W jej skład wchodzą: Marek Janiak, Adam Rzepecki, Andrzej Świetlik, Andrzej Wielogórski (Makary) i Sławek Bit. Z Grupą w latach 1983 – 2019 była związana również Zofia Łuczko. W 2017 roku z Grupą rozstał się natomiast Andrzej Kwietniewski.
Grupa już na start postawiła na operowanie absurdem, zabawą, przewrotnością, wyrażając swój stosunek do polskiej rzeczywistości PRL. To właśnie w latach 80. członkowie Łodzi Kaliskiej rozpoczynają tworzenie pastiszowych produkcji najsłynniejszych dzieł sztuki. Jedną z najpopularniejszych fotograficznych inscenizacji jest artystyczna interpretacja dzieła Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. Wśród najważniejszych prac Grupy można również wymienić te odwołujące się do sztuki konceptualnej „Zrób Zeza”, do tak zwanej „Kultury Zrzuty”, New Pop-u („Gehenna dobrobytu”). Dużą rozpoznawalność przyniósł formacji również cykl „Parada wieszczów”, a także cykl „Niech sczezną mężczyźni". Grupa chętnie stawiała też na happeningi.
Twórczość łódzkiej formacji doceniana jest na całym świecie. O polskich artystach pisały między innymi najbardziej prestiżowe, międzynarodowe magazyny poświęcone sztuce, w tym Eyemagzine, a same prace Grupy Łódź Kaliska wystawiane na aukcjach cieszą się ogromną popularnością kupujących.

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.