Grupa Łódź Kaliska powraca i pyta: Co dziś powiedziałby nam Makbet?
Awangardowi artyści wracają po 6-letniej przerwie z najnowszym spektaklem inspirowanym ponadczasowym dziełem Williama Szekspira. „Makbet ŁK’a – szepty i podszepty” to opera syntetyczna inspirowana twórczością angielskiego dramaturga, zaadaptowana do współczesnych realiów. Co dziś mógłby nam powiedzieć bohater jednego z najważniejszych dramatów w historii literatury?
Gehenna, absurd, bezsens i piękno codziennego życia – tak w skrócie można opisać najnowszą operę syntetyczną artystów Grupy Łódź Kaliska, która swoją premierę będzie miała już 14 października w łódzkim teatrze Monopolis. Doceniani na całym świecie polscy twórcy do współpracy zaprosili między innymi Michała Urbaniaka, który przygotował muzykę do przedstawienia. Na scenie pojawi się również niezwykle utalentowana śpiewaczka (sopran) Karolina Szymańska – Maziarz, absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi, przez lata związana z Gliwickim Teatrem Muzycznym oraz Teatrem Logos w Łodzi.
Inspiracją dla twórców było ponadczasowe dzieło Williama Szekspira – Makbet. W interpretacji Grupy Łódź Kaliska szekspirowska tragedia o bezgranicznym dążeniu do władzy, które zawsze kończy się upadkiem, stanie się precyzyjną syntezą przedstawiającą przypadkowy wybór bezsensownych aktywności ludzkich mających dać społeczną przewagę i dominację. Ale – jak zastrzegają członkowie grupy – wszystko, co wydarzy się na scenie, może być zgoła inne, wyglądać i dziać się inaczej niż w scenariuszu:
Makbet to jedno wielkie nieszczęście. Problem ambicji i chęć dążenia do władzy doprowadzają głównego bohatera do tragicznego końca. Patrząc na uniwersalny przekaz dramatu, bez problemu dostrzeżemy analogię we współczesnym świecie. Sama forma naszej najnowszej opery zrywa z dotychczasowymi standardami, z jakimi można utożsamiać ten rodzaj sztuki. Nasza opera będzie syntetyczna, synkretyczna i symultaniczna jednocześnie. Będzie też jednocześnie dramatyczna i satyryczna, klarowna i mętna, odkrywcza, ale banalna – zdradza Marek Janiak, autor scenariusza do „Makbet ŁK’a – szepty i podszepty” i członek Grupy Łódź Kaliska.
Grupa Łódź Kaliska – niewymazywalna z historii polskiej sztuki współczesnej
Grupa Łódź Kaliska to najstarsza działająca polska formacja artystyczna. Formacja, która powstała w atmosferze skandalu w 1979 roku, działa nieprzerwanie od 40 lat. W jej skład wchodzą: Marek Janiak, Adam Rzepecki, Andrzej Świetlik, Andrzej Wielogórski (Makary) i Sławek Bit. Z Grupą w latach 1983 – 2019 była związana również Zofia Łuczko. W 2017 roku z Grupą rozstał się natomiast Andrzej Kwietniewski.
Grupa już na start postawiła na operowanie absurdem, zabawą, przewrotnością, wyrażając swój stosunek do polskiej rzeczywistości PRL. To właśnie w latach 80. członkowie Łodzi Kaliskiej rozpoczynają tworzenie pastiszowych produkcji najsłynniejszych dzieł sztuki. Jedną z najpopularniejszych fotograficznych inscenizacji jest artystyczna interpretacja dzieła Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. Wśród najważniejszych prac Grupy można również wymienić te odwołujące się do sztuki konceptualnej „Zrób Zeza”, do tak zwanej „Kultury Zrzuty”, New Pop-u („Gehenna dobrobytu”). Dużą rozpoznawalność przyniósł formacji również cykl „Parada wieszczów”, a także cykl „Niech sczezną mężczyźni". Grupa chętnie stawiała też na happeningi.
Twórczość łódzkiej formacji doceniana jest na całym świecie. O polskich artystach pisały między innymi najbardziej prestiżowe, międzynarodowe magazyny poświęcone sztuce, w tym Eyemagzine, a same prace Grupy Łódź Kaliska wystawiane na aukcjach cieszą się ogromną popularnością kupujących.
Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania
Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Krystian Ochman: Uwielbiam musicale i bardzo chciałbym wrócić na taką scenę. Nigdy nie grałem w polskim musicalu, ale mógłbym spróbować
Zwycięzca 11. edycji programu „The Voice of Poland” podkreśla, że ma duży sentyment do amerykańskich musicali. W kilku muzycznych spektaklach już zagrał i nie wyklucza powrotu na scenę właśnie w takiej roli. Krystian Ochman zaznacza, że wolałby się zmierzyć z jakimś testem w języku angielskim, ale polski projekt też byłby dla niego ciekawym wyzwaniem.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Problemy społeczne
Czas oczekiwania na usługi opieki długoterminowej jest zbyt długi. Pacjenci i ich rodziny gubią się w skomplikowanym systemie
Zarządzanie opieką długoterminową w Polsce funkcjonuje w rozbiciu na dwa sektory: ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Brak koordynacji między nimi powoduje, że opieka jest udzielana fragmentarycznie i nie zawsze efektywnie – wynika z raportu Banku Światowego. Co roku tego typu usług potrzebuje co najmniej pół miliona osób, a czas oczekiwania na nie jest zbyt długi. To efekt m.in. niedofinansowania sektora i braku kadr.