Komunikaty PR

Historia zaklęta w platerach z Fabryki Norblina

2020-05-05  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Aleksandra Kaczorowska
Beyond Public Relations

ul. Franciszka Klimczaka 1
02-797 Warszawa
a.kaczorowska|bepr.pl| |a.kaczorowska|bepr.pl
504 907 388
www.bepr.pl

Fundacja Otwartego Muzeum Dawnej Fabryki Norblina wraz z Grupą Capital Park, pomysłodawcą i inwestorem projektu rewitalizacji Fabryki Norblina na warszawskiej Woli ruszają z akcją „Historia zaklęta w platerach”. Jej celem jest poznanie ciekawych historii prawdziwych wyrobów pochodzących z dawnej fabryki Norblina oraz ich promocja w ramach powstającego muzeum, które upamiętni historię jednego z największych przedsiębiorstw dawnego Królestwa Polskiego. Autorzy najciekawszych historii zostaną nagrodzeni zestawem upominków związanych z Fabryką Norblina, a także otrzymają personalizowane zaproszenia na oficjalne otwarcie kompleksu po zakończeniu procesu rewitalizacji oraz jego zwiedzanie.

Cukiernice, dzbanki, czajniki, sztućce, tace, rondle, wazy i półmiski – to tylko część znanych produktów pochodzących z dawnych zakładów Norblin, Bracia Buch i T. Werner. Wśród popularnych wyrobów galanterii metalowej tzw. platerów lub norblinianów znaleźć można było także prawdziwe dzieła sztuki jak: etażerki, buliery do parzenia kawy czy herbaty, kawiornice, ale także shaker’y. Firma działająca przy ulicy Żelaznej na warszawskiej Woli stanowiła jeden z ważniejszych filarów platernictwa w Polsce razem z firmą Józefa Frageta, z którą przez cały okres swojej działalności konkurowała. Przyczyniła się nie tylko do popularyzacji galanterii metalowej wśród społeczeństwa, ale także do upowszechnienia norm obyczajowych i kultury spożywania posiłków na specjalnych zastawach stołowych. Firma współpracowała z wybitnymi projektantami i artystami, takimi jak Jan Kryński, Wojciech Jastrzębowski czy Julia Kejlowa – projektantka form przemysłowych odznaczających się niezwykłą, ponadczasową formą, geometrycznością, prostotą i zróżnicowaniem faktur, która zginęła tragicznie w okupowanej podczas II wojny światowej Warszawie.

Grupa Capital Park nabyła prywatną kolekcję 600 przedmiotów,  cennych świadków historii platernictwa, która zostanie wyeksponowana w kompleksie. Ponadto w ramach Otwartego Muzeum Dawnej Fabryki Norblina, nad którego formalizacją trwają obecnie prace, jedna ze ścieżek zwiedzania będzie poświęcona właśnie wyrobom, które od XIX wieku powstały w dawnych zakładach przy ulicy Żelaznej, a ich sława przekroczyła granice Królestwa Polskiego i dotarła aż do Cesarstwa Rosyjskiego i na Bliski Wschód.

Akcja polega na przekazaniu ciekawych, rodzinnych historii związanych z prawdziwymi produktami z dawnej fabryki. Chcemy, aby wszyscy posiadacze norblinianów zgłębili ich historię w swoich rodzinach, dowiedzieli się o nich jak najwięcej od swoich rodziców i dziadków – w jaki sposób platery trafiły do ich rodziny, czy kryją się za nimi jakieś ciekawostki, czy były przekazywane z pokolenia na pokolenie, a może były prezentem z jakiejś ważnej okazji – tłumaczy Artur Setniewski, z Fundacji Otwartego Muzeum Dawnej Fabryki Norblina. Inspiracją dla nas była historia bażurka, czyli świecznika, lichtarza, który dostaliśmy od przemiłej Pani, która ze względu na wywóz na roboty do Niemiec podczas wojny, obecnie tam zamieszkuje i kiedy dowiedziała się, że trwają prace nad muzeum upamiętniającym historię Fabryki Norblina postanowiła podzielić się z nami swoją ciekawą opowieścią i przekazać nam cenną pamiątkę rodzinną, która miała dla niej ogromne znaczenie sentymentalne. Takie historie chcemy poznawać, kolekcjonować i dzielić się nimi – dodaje.

Zdjęcia przedmiotów oraz ich historię można przesyłać za pomocą formularza zamieszczonego na stronie inwestycji: https://fabrykanorblina.pl/historia-platerow/ Najciekawsze historie staną się bohaterami działań artystycznych planowanych w kolejnych miesiącach w ramach Fundacji Otwartego Muzeum Dawnej Fabryki Norblina, a po otwarciu kompleksu i muzeum upamiętniającego historię dawnych zakładów Norblin, Bracia Buch i T. Werner staną się także częścią jego eskpozycji. Autorzy najciekawszych opowiadań zostaną nagrodzeni zestawem upominków związanych z Fabryką Norblina, a także otrzymają wyjątkowe, personalizowane zaproszenia na otwarcie projektu po zakończeniu procesu jego rewitalizacji połączone ze zwiedzaniem muzeum dawnej fabryki.

Fabryka Norblina wpisze się w klimat prężnie rozwijającej się Woli, nowego serca miasta tętniącego życiem kulturalnym, rozrywkowym i sportowym. Ponad dwa hektary terenu u zbiegu ulic Żelaznej i Prostej będą stanowić naturalne przedłużenie otwartej przestrzeni publicznej. W II kwartale 2021 r. powstanie tam kompleks kilkunastu budynków i wewnętrznych uliczek, który obejmie 8 poziomów nadziemnych i 4 podziemne. W ramach inwestycji stworzone zostanie 65 tys. mkw. powierzchni użytkowej, w tym 41 tys. mkw. powierzchni biurowej w wysokim standardzie. Pozostałe blisko 24 tys. mkw. powierzchni zostanie poświęcone kilku funkcjom: rozrywkowej, gastronomicznej,  usługowej, handlowej, kulturalnej oraz wellness. W Fabryce Norblina oprócz BioBazaru będzie działać m.in. butikowe kino w niespotykanej dotąd odsłonie, foodhall, bogaty w różnorodne koncepty gastronomiczne, inspirowane najnowszymi światowymi trendami, kluby i restauracje, także z muzyką live, jak również strefa modowa oraz wellness. Zwieńczeniem projektu, bezpośrednio nawiązującym do historii miejsca, będzie Otwarte Muzeum Dawnej Fabryki Norblina, w którym znajdą się m.in. unikatowe kolekcje platerów, a także odrestaurowane, zabytkowe maszyny fabryczne stanowiące cały ciąg produkcyjny dawnej Walcowni Metali Warszawa. W trakcie rewitalizacji odnowionych zostanie 10 zabytkowych budynków. Odrestaurowanych zostanie także 50 maszyn i urządzeń z dawnej fabryki, w tym 42 w rejestrze zabytków.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Beyond Public Relations
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania Biuro prasowe
2024-12-23 | 15:54

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Anna Libera, AWA WSCHO z cyklu Strasznie nam się tu podoba! Muzeum Warszawy. fot. M. Matyjaszewski, A. Sulej   Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 42,
Sztuka Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
2024-12-17 | 10:45

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

W najbliższą sobotę 21 grudnia w zabytkowej Elektrowni Karola Scheiblera w otoczeniu choinek oraz klimatycznych lampek odbędzie się koncert kolęd i pastorałek w wykonaniu Chóru
Sztuka NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
2024-12-10 | 12:00

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA    Grobowce w formie kaplicy w stylu neomauretańskim z wielobarwnej cegły, małej neoklasycystycznej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne

Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Prawo

Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.