Komunikaty PR

Historia zaklęta w platerach z Fabryki Norblina

2020-05-05  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Aleksandra Kaczorowska
Beyond Public Relations

ul. Franciszka Klimczaka 1
02-797 Warszawa
a.kaczorowska|bepr.pl| |a.kaczorowska|bepr.pl
504 907 388
www.bepr.pl

Fundacja Otwartego Muzeum Dawnej Fabryki Norblina wraz z Grupą Capital Park, pomysłodawcą i inwestorem projektu rewitalizacji Fabryki Norblina na warszawskiej Woli ruszają z akcją „Historia zaklęta w platerach”. Jej celem jest poznanie ciekawych historii prawdziwych wyrobów pochodzących z dawnej fabryki Norblina oraz ich promocja w ramach powstającego muzeum, które upamiętni historię jednego z największych przedsiębiorstw dawnego Królestwa Polskiego. Autorzy najciekawszych historii zostaną nagrodzeni zestawem upominków związanych z Fabryką Norblina, a także otrzymają personalizowane zaproszenia na oficjalne otwarcie kompleksu po zakończeniu procesu rewitalizacji oraz jego zwiedzanie.

Cukiernice, dzbanki, czajniki, sztućce, tace, rondle, wazy i półmiski – to tylko część znanych produktów pochodzących z dawnych zakładów Norblin, Bracia Buch i T. Werner. Wśród popularnych wyrobów galanterii metalowej tzw. platerów lub norblinianów znaleźć można było także prawdziwe dzieła sztuki jak: etażerki, buliery do parzenia kawy czy herbaty, kawiornice, ale także shaker’y. Firma działająca przy ulicy Żelaznej na warszawskiej Woli stanowiła jeden z ważniejszych filarów platernictwa w Polsce razem z firmą Józefa Frageta, z którą przez cały okres swojej działalności konkurowała. Przyczyniła się nie tylko do popularyzacji galanterii metalowej wśród społeczeństwa, ale także do upowszechnienia norm obyczajowych i kultury spożywania posiłków na specjalnych zastawach stołowych. Firma współpracowała z wybitnymi projektantami i artystami, takimi jak Jan Kryński, Wojciech Jastrzębowski czy Julia Kejlowa – projektantka form przemysłowych odznaczających się niezwykłą, ponadczasową formą, geometrycznością, prostotą i zróżnicowaniem faktur, która zginęła tragicznie w okupowanej podczas II wojny światowej Warszawie.

Grupa Capital Park nabyła prywatną kolekcję 600 przedmiotów,  cennych świadków historii platernictwa, która zostanie wyeksponowana w kompleksie. Ponadto w ramach Otwartego Muzeum Dawnej Fabryki Norblina, nad którego formalizacją trwają obecnie prace, jedna ze ścieżek zwiedzania będzie poświęcona właśnie wyrobom, które od XIX wieku powstały w dawnych zakładach przy ulicy Żelaznej, a ich sława przekroczyła granice Królestwa Polskiego i dotarła aż do Cesarstwa Rosyjskiego i na Bliski Wschód.

Akcja polega na przekazaniu ciekawych, rodzinnych historii związanych z prawdziwymi produktami z dawnej fabryki. Chcemy, aby wszyscy posiadacze norblinianów zgłębili ich historię w swoich rodzinach, dowiedzieli się o nich jak najwięcej od swoich rodziców i dziadków – w jaki sposób platery trafiły do ich rodziny, czy kryją się za nimi jakieś ciekawostki, czy były przekazywane z pokolenia na pokolenie, a może były prezentem z jakiejś ważnej okazji – tłumaczy Artur Setniewski, z Fundacji Otwartego Muzeum Dawnej Fabryki Norblina. Inspiracją dla nas była historia bażurka, czyli świecznika, lichtarza, który dostaliśmy od przemiłej Pani, która ze względu na wywóz na roboty do Niemiec podczas wojny, obecnie tam zamieszkuje i kiedy dowiedziała się, że trwają prace nad muzeum upamiętniającym historię Fabryki Norblina postanowiła podzielić się z nami swoją ciekawą opowieścią i przekazać nam cenną pamiątkę rodzinną, która miała dla niej ogromne znaczenie sentymentalne. Takie historie chcemy poznawać, kolekcjonować i dzielić się nimi – dodaje.

Zdjęcia przedmiotów oraz ich historię można przesyłać za pomocą formularza zamieszczonego na stronie inwestycji: https://fabrykanorblina.pl/historia-platerow/ Najciekawsze historie staną się bohaterami działań artystycznych planowanych w kolejnych miesiącach w ramach Fundacji Otwartego Muzeum Dawnej Fabryki Norblina, a po otwarciu kompleksu i muzeum upamiętniającego historię dawnych zakładów Norblin, Bracia Buch i T. Werner staną się także częścią jego eskpozycji. Autorzy najciekawszych opowiadań zostaną nagrodzeni zestawem upominków związanych z Fabryką Norblina, a także otrzymają wyjątkowe, personalizowane zaproszenia na otwarcie projektu po zakończeniu procesu jego rewitalizacji połączone ze zwiedzaniem muzeum dawnej fabryki.

Fabryka Norblina wpisze się w klimat prężnie rozwijającej się Woli, nowego serca miasta tętniącego życiem kulturalnym, rozrywkowym i sportowym. Ponad dwa hektary terenu u zbiegu ulic Żelaznej i Prostej będą stanowić naturalne przedłużenie otwartej przestrzeni publicznej. W II kwartale 2021 r. powstanie tam kompleks kilkunastu budynków i wewnętrznych uliczek, który obejmie 8 poziomów nadziemnych i 4 podziemne. W ramach inwestycji stworzone zostanie 65 tys. mkw. powierzchni użytkowej, w tym 41 tys. mkw. powierzchni biurowej w wysokim standardzie. Pozostałe blisko 24 tys. mkw. powierzchni zostanie poświęcone kilku funkcjom: rozrywkowej, gastronomicznej,  usługowej, handlowej, kulturalnej oraz wellness. W Fabryce Norblina oprócz BioBazaru będzie działać m.in. butikowe kino w niespotykanej dotąd odsłonie, foodhall, bogaty w różnorodne koncepty gastronomiczne, inspirowane najnowszymi światowymi trendami, kluby i restauracje, także z muzyką live, jak również strefa modowa oraz wellness. Zwieńczeniem projektu, bezpośrednio nawiązującym do historii miejsca, będzie Otwarte Muzeum Dawnej Fabryki Norblina, w którym znajdą się m.in. unikatowe kolekcje platerów, a także odrestaurowane, zabytkowe maszyny fabryczne stanowiące cały ciąg produkcyjny dawnej Walcowni Metali Warszawa. W trakcie rewitalizacji odnowionych zostanie 10 zabytkowych budynków. Odrestaurowanych zostanie także 50 maszyn i urządzeń z dawnej fabryki, w tym 42 w rejestrze zabytków.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Beyond Public Relations
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania Biuro prasowe
2024-12-23 | 15:54

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Anna Libera, AWA WSCHO z cyklu Strasznie nam się tu podoba! Muzeum Warszawy. fot. M. Matyjaszewski, A. Sulej   Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 42,
Sztuka Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
2024-12-17 | 10:45

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

W najbliższą sobotę 21 grudnia w zabytkowej Elektrowni Karola Scheiblera w otoczeniu choinek oraz klimatycznych lampek odbędzie się koncert kolęd i pastorałek w wykonaniu Chóru
Sztuka NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
2024-12-10 | 12:00

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA    Grobowce w formie kaplicy w stylu neomauretańskim z wielobarwnej cegły, małej neoklasycystycznej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi

Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, między innymi za sprawą streamingu i powszechnego dostępu do internetu, rynek muzyczny w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Zauważają to zarówno doświadczeni artyści, jak Sebastian Karpiel-Bułecka, jak i młodsze pokolenie, reprezentowane przez Miuosha. Obaj wokaliści podkreślają, że sukces w branży muzycznej jest wynikiem wielu czynników. Lider zespołu Zakopower zaznacza, że niezależnie od sytuacji młodzi artyści powinni być konsekwentni i wierzyć w swoje możliwości, bo to jest kluczowe w budowaniu kariery.

Problemy społeczne

Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją

Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.

Muzyka

Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy

Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.