Instalacja Nitka w Fuzji – żywa historia włókienniczej Łodzi

Aleksandra Kaczorowska
Beyond Public Relations
ul. Franciszka Klimczaka 1
02-797 Warszawa
a.kaczorowska|bepr.pl| |a.kaczorowska|bepr.pl
504 907 388
www.bepr.pl
W samym sercu postindustrialnej dzielnicy Łodzi w kompleksie po dawnych zakładach włókienniczych Karola Scheiblera – Fuzji, powstała wyjątkowa instalacja artystyczna, która na nowo opowiada historię miasta. Projekt „Nitka” artystki Izabeli Bołoz to więcej niż kolejne miejskie przedsięwzięcie – to symboliczny most między przemysłowym dziedzictwem a współczesną przestrzenią kulturową.
– Instalacja nawiązuje do tekstylnych tradycji Łodzi. To abstrakcyjna nić, która wije się w przestrzeni i tworzy rzeźbę. Zależało nam na stworzeniu miejsca, które będzie aktywizować przestrzeń, zapraszać do spotkań i wypoczynku – wyjaśnia autorka projektu Izabela Bołoz.
Projekt łączący Art_Inkubator w Fabryce Sztuki z wielofunkcyjnym kompleksem Fuzja wpisuje się w najnowsze trendy miejskiej rewitalizacji. Michał Piernikowski z Łódź Design Festival podkreśla: – To jeden z projektów, które przygotowujemy, aby promować ideę kształtowania dobrych przestrzeni publicznych.
Waldemar Olbryk, prezes Archicom, ambasador projektu Fuzja realizowanego przez Grupę Echo-Archicom, widzi w instalacji szerszy kontekst: – To dowód, że kreatywność może doskonale łączyć się z przedsiębiorczością, tworząc nową jakość w miejskiej przestrzeni. Jestem dumny, że Fuzja jest częścią tego projektu. A to dopiero początek – naszą ambicją jest, by podobne „nitki” łączyły inne miejsca związane z włókienniczą historią naszego miasta. Razem możemy stworzyć coś wyjątkowego, co łączy ludzi, miejsca i idee.
Instalacja, dofinansowana kwotą 80 000 zł ze środków programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pn. „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2024” pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nawiązuje do historii włókienniczej potęgi Łodzi. Symbolizuje ona przejście między różnymi obszarami miasta – dosłownie i w przenośni. To nie tylko obiekt artystyczny, ale żywy dokument opowiadający o przemianach tej wyjątkowej przestrzeni miejskiej.
Kompleks Fuzja, realizowany przez Echo Investment i Archicom, będący centrum kulturalno-biznesowym, idealnie wpisuje się w ideę projektu. To miejsce, gdzie historia spotyka się z nowoczesnością, a przemysłowe dziedzictwo ożywa na nowo. Łódź Design Festival, realizujący projekt w ramach całorocznego programu, konsekwentnie wspiera inicjatywy łączące sztukę, design i przestrzeń miejską.
Michał Piernikowski zwraca uwagę na kluczowy aspekt instalacji: – Chcieliśmy stworzyć coś, co będzie łączyło – nie tylko dosłownie przestrzenie, ale także ludzi, historię i współczesność. Projekt staje się więc czymś więcej niż tylko dziełem sztuki – to próba opowiedzenia historii miasta przez pryzmat jego najważniejszego produktu – nici.
Warto podkreślić, że „Nitka” wpisuje się w globalny trend rewitalizacji przestrzeni postindustrialnych, przywracania im życia i nadawania nowych znaczeń. To nie tylko instalacja artystyczna, ale także świadectwo przemian Łodzi – miasta, które z centrum przemysłowego przekształca się w hub kreatywności i designu.
FOT. MARTA STRZELCZYK
Więcej informacji: lodzdesign.com/nitka

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
Modelka przyznaje, że po udziale w 13. edycji popularnego programu „Top Model” sporo się dzieje w jej życiu zawodowym. Kariera nabrała tempa, pojawiają się nowe propozycje współpracy, a jej nazwisko wciąż zyskuje na wartości w świecie modelingu. Klaudia Zioberczyk zaznacza więc, że ta wiosna będzie niezwykle pracowita. Cieszy się też na nadchodzące święta, ale zachęca wszystkich do zachowania umiaru podczas zakupów spożywczych.
Handel
Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach

Zmiany nie są błyskawiczne, jednak spadkowy trend udziału chowu klatkowego kur jest wyraźnie widoczny – wynika z siódmej edycji raportu Stowarzyszenia „Otwarte Klatki”. Według najnowszego raportu już prawie 1/3 kur w naszym kraju utrzymywana jest w systemach innych niż chów klatkowy. Dziesięć lat temu było to zaledwie 13 proc. Obecnie już ponad 170 firm zadeklarowało wycofania jaj z chowu klatkowego. Prawie połowa już teraz wywiązała się z tej obietnicy.
Zdrowie
Julia Kamińska: Nie boję się krwi, ale raz podczas takiej procedury zdarzyło mi się zemdleć

Aktorka nie boi się strzykawek ani zastrzyków. Wizyta w punkcie pobrań krwi czy w laboratorium również nie jest dla niej traumatycznym przeżyciem. Julia Kamińska zaznacza natomiast, że choć samo pobranie krwi powoduje u niej jedynie niewielki dyskomfort, to raz podczas takiej procedury zemdlała.