Instalacja Nitka w Fuzji – żywa historia włókienniczej Łodzi

Aleksandra Kaczorowska
Beyond Public Relations
ul. Franciszka Klimczaka 1
02-797 Warszawa
a.kaczorowska|bepr.pl| |a.kaczorowska|bepr.pl
504 907 388
www.bepr.pl
W samym sercu postindustrialnej dzielnicy Łodzi w kompleksie po dawnych zakładach włókienniczych Karola Scheiblera – Fuzji, powstała wyjątkowa instalacja artystyczna, która na nowo opowiada historię miasta. Projekt „Nitka” artystki Izabeli Bołoz to więcej niż kolejne miejskie przedsięwzięcie – to symboliczny most między przemysłowym dziedzictwem a współczesną przestrzenią kulturową.
– Instalacja nawiązuje do tekstylnych tradycji Łodzi. To abstrakcyjna nić, która wije się w przestrzeni i tworzy rzeźbę. Zależało nam na stworzeniu miejsca, które będzie aktywizować przestrzeń, zapraszać do spotkań i wypoczynku – wyjaśnia autorka projektu Izabela Bołoz.
Projekt łączący Art_Inkubator w Fabryce Sztuki z wielofunkcyjnym kompleksem Fuzja wpisuje się w najnowsze trendy miejskiej rewitalizacji. Michał Piernikowski z Łódź Design Festival podkreśla: – To jeden z projektów, które przygotowujemy, aby promować ideę kształtowania dobrych przestrzeni publicznych.
Waldemar Olbryk, prezes Archicom, ambasador projektu Fuzja realizowanego przez Grupę Echo-Archicom, widzi w instalacji szerszy kontekst: – To dowód, że kreatywność może doskonale łączyć się z przedsiębiorczością, tworząc nową jakość w miejskiej przestrzeni. Jestem dumny, że Fuzja jest częścią tego projektu. A to dopiero początek – naszą ambicją jest, by podobne „nitki” łączyły inne miejsca związane z włókienniczą historią naszego miasta. Razem możemy stworzyć coś wyjątkowego, co łączy ludzi, miejsca i idee.
Instalacja, dofinansowana kwotą 80 000 zł ze środków programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pn. „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2024” pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nawiązuje do historii włókienniczej potęgi Łodzi. Symbolizuje ona przejście między różnymi obszarami miasta – dosłownie i w przenośni. To nie tylko obiekt artystyczny, ale żywy dokument opowiadający o przemianach tej wyjątkowej przestrzeni miejskiej.
Kompleks Fuzja, realizowany przez Echo Investment i Archicom, będący centrum kulturalno-biznesowym, idealnie wpisuje się w ideę projektu. To miejsce, gdzie historia spotyka się z nowoczesnością, a przemysłowe dziedzictwo ożywa na nowo. Łódź Design Festival, realizujący projekt w ramach całorocznego programu, konsekwentnie wspiera inicjatywy łączące sztukę, design i przestrzeń miejską.
Michał Piernikowski zwraca uwagę na kluczowy aspekt instalacji: – Chcieliśmy stworzyć coś, co będzie łączyło – nie tylko dosłownie przestrzenie, ale także ludzi, historię i współczesność. Projekt staje się więc czymś więcej niż tylko dziełem sztuki – to próba opowiedzenia historii miasta przez pryzmat jego najważniejszego produktu – nici.
Warto podkreślić, że „Nitka” wpisuje się w globalny trend rewitalizacji przestrzeni postindustrialnych, przywracania im życia i nadawania nowych znaczeń. To nie tylko instalacja artystyczna, ale także świadectwo przemian Łodzi – miasta, które z centrum przemysłowego przekształca się w hub kreatywności i designu.
FOT. MARTA STRZELCZYK
Więcej informacji: lodzdesign.com/nitka

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.