Joshua Vides -
Nie tylko Banksy: Joshua Vides to ulubieniec Takashiego Murakamiego i LeBrona Jamesa
Trzydziestolatek z Kalifornii ma blisko 200 tysięcy followersów na Instagramie, na koncie kooperację z Takashim Murakamim, a przygotowanymi przez niego sneakersami ekscytował się sam LeBron James. Wszystko to dzięki przemienianiu najzwyklejszych przedmiotów i przestrzeni w ekscytujące, komiksowe projekty.
- Nie chodziłem do akademii sztuk pięknych. Po prostu zrobiłem coś, bo tak czułem. Na całym świecie jest wielu ludzi, którzy malują lepiej ode mnie, ale stworzyłem koncepcję, która pozwoliła mi znaleźć się w tym miejscu, w którym teraz jestem – mówi Joshua Vides. Pierwszymi pracami na Instagramie zaczął dzielić się pod koniec 2014 roku. Z czasem wzbudził potężną falę hype’u, zdobył poklask jako twórca, który otworzył nowy rozdział w historii pop-artu i zaczął być stawiany w jednym szeregu ze swoimi idolami: Royem Lichtensteinem, Jeanem Dubuffet, Cynthią Greig.
Artysta wywodzi się z gwatemalskiej klasy robotniczej. Jego rodzice to pierwsze pokolenie emigrantów, którzy porzucili Amerykę Centralną na rzecz Stanów. W domu się nie przelewało, a on wspominał po latach, że nie miał wokół siebie żadnych wzorów do naśladowaniu. Nade mną było tylko kalifornijskie niebo. I faktycznie – kariera, którą zrobił wydaje się połączeniem klasycznych toposów from zero to hero oraz the sky is the limit. Zaczynał jako samouk, by w przyszłości odbierać DM-y z domu mody Fendi. Sam mówi, że już jako dzieciak wiedział, że jego życie będzie związane z animacją lub designem. Zapatrzony w kreskę Fistaszków Charlesa Schultza i Simpsonów Matta Groeninga – pracował nad własnym warsztatem. Te młodzieńcze inspiracje są wciąż widoczne w jego twórczości.
Styl Videsa to monochromatyczna sztuka uliczna; komiks w rzeczywistości realnej. Polega na nadawaniu artefaktom dnia codziennego charakteru dwuwymiarowego szkicownika. Amerykanin wybiela obiekty, żeby następnie nanieść na nie czarne obrysy. Poddawał już takim transformacjom uliczne mury, znaki drogowe, budki telefoniczne, samochody. Sławę przyniosła mu jednak wyjątkowa customizacja obuwia sportowego. Nieszablonowe pary błyskawicznie przykuły uwagę setek tysięcy internautów, największych gwiazd NBA czy Takashiego Murakamiego, współpracownika Kanye’ego Westa i artysty nazywanego japońskim Warholem.
Joshua Vides jest w tym momencie jedną z najbardziej ekscytujących i rozchwytywanych postaci wśród designerów młodej fali. Biły się o niego największe światowe marki, m.in. Fendi, Rolex czy Converse. Jego przestrzeń eksperymentalna Reality to Idea w Los Angeles okazała się sensacją – podobnie jak instalacje w Tokio, Chicago czy Nowym Jorku. Wkrótce rozpali masową wyobraźnię także u nas. Projekt jest w drodze.

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Prawo
Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.