Joshua Vides -
Nie tylko Banksy: Joshua Vides to ulubieniec Takashiego Murakamiego i LeBrona Jamesa
Trzydziestolatek z Kalifornii ma blisko 200 tysięcy followersów na Instagramie, na koncie kooperację z Takashim Murakamim, a przygotowanymi przez niego sneakersami ekscytował się sam LeBron James. Wszystko to dzięki przemienianiu najzwyklejszych przedmiotów i przestrzeni w ekscytujące, komiksowe projekty.
- Nie chodziłem do akademii sztuk pięknych. Po prostu zrobiłem coś, bo tak czułem. Na całym świecie jest wielu ludzi, którzy malują lepiej ode mnie, ale stworzyłem koncepcję, która pozwoliła mi znaleźć się w tym miejscu, w którym teraz jestem – mówi Joshua Vides. Pierwszymi pracami na Instagramie zaczął dzielić się pod koniec 2014 roku. Z czasem wzbudził potężną falę hype’u, zdobył poklask jako twórca, który otworzył nowy rozdział w historii pop-artu i zaczął być stawiany w jednym szeregu ze swoimi idolami: Royem Lichtensteinem, Jeanem Dubuffet, Cynthią Greig.
Artysta wywodzi się z gwatemalskiej klasy robotniczej. Jego rodzice to pierwsze pokolenie emigrantów, którzy porzucili Amerykę Centralną na rzecz Stanów. W domu się nie przelewało, a on wspominał po latach, że nie miał wokół siebie żadnych wzorów do naśladowaniu. Nade mną było tylko kalifornijskie niebo. I faktycznie – kariera, którą zrobił wydaje się połączeniem klasycznych toposów from zero to hero oraz the sky is the limit. Zaczynał jako samouk, by w przyszłości odbierać DM-y z domu mody Fendi. Sam mówi, że już jako dzieciak wiedział, że jego życie będzie związane z animacją lub designem. Zapatrzony w kreskę Fistaszków Charlesa Schultza i Simpsonów Matta Groeninga – pracował nad własnym warsztatem. Te młodzieńcze inspiracje są wciąż widoczne w jego twórczości.
Styl Videsa to monochromatyczna sztuka uliczna; komiks w rzeczywistości realnej. Polega na nadawaniu artefaktom dnia codziennego charakteru dwuwymiarowego szkicownika. Amerykanin wybiela obiekty, żeby następnie nanieść na nie czarne obrysy. Poddawał już takim transformacjom uliczne mury, znaki drogowe, budki telefoniczne, samochody. Sławę przyniosła mu jednak wyjątkowa customizacja obuwia sportowego. Nieszablonowe pary błyskawicznie przykuły uwagę setek tysięcy internautów, największych gwiazd NBA czy Takashiego Murakamiego, współpracownika Kanye’ego Westa i artysty nazywanego japońskim Warholem.
Joshua Vides jest w tym momencie jedną z najbardziej ekscytujących i rozchwytywanych postaci wśród designerów młodej fali. Biły się o niego największe światowe marki, m.in. Fendi, Rolex czy Converse. Jego przestrzeń eksperymentalna Reality to Idea w Los Angeles okazała się sensacją – podobnie jak instalacje w Tokio, Chicago czy Nowym Jorku. Wkrótce rozpali masową wyobraźnię także u nas. Projekt jest w drodze.

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.