Krzyk przeciwko wojnie. Finał projektu „Scream. Stop war in Ukraine” w Koneserze
Artyści z Ukrainy i Polski przeciwstawiają się rosyjskiej napaści na Ukrainę. W Centrum Praskim Koneser w Warszawie kilkudziesięciu malarzy z obu krajów w ramach akcji „Scream. Stop war in Ukraine” tworzy łącznie około 100 obrazów, które w swojej tematyce są krzykiem wobec okrucieństwa wojny. Dzieła zostaną pokazane podczas wystawy – jej rozpoczęcie już w poniedziałek, 28 marca, w Pasażu Konesera. Dochód ze sprzedaży prac zostanie przekazany na działalność Ukraińskiego Domu w Warszawie Fundacji Nasz Wybór. Podczas wydarzenia prowadzona będzie również zbiórka pieniężna.
Trwająca od ponad miesiąca wojna w Ukrainie znajduje się na ustach niemal całego świata. Wobec bestialskiej agresji Rosji na suwerenny kraj protestują również artyści. Swój bunt przeciwko zbrojnej napaści, która już kosztowała życie tysiące ludzi, a miliony zmusiła do opuszczenia ukraińskiej ojczyzny, wyrażają w projekcie „Scream. Stop war in Ukraine”.
– Powstające sukcesywnie prace, przedstawiające właśnie tytułowy „krzyk”, w niezwykle wymowny i poruszający sposób dotykają tematu okrucieństwa wojny. To wyraz buntu i stanowczego sprzeciwu nie tylko ukraińskiego, ale także polskiego środowiska artystycznego przeciwko przemocy, sianemu przez konflikt spustoszeniu i śmierci niewinnych ludzi – mówi Leonarda Szwed-Stróżyńska, właścicielka działającej w Centrum Praskim Koneser Leonarda Art Gallery, pod której patronatem prowadzona jest akcja „Scream. Stop war in Ukraine”.
W ramach projektu powstanie łącznie około 100 prac, a w inicjatywę zaangażowanych jest już kilkudziesięciu twórców z Ukrainy i Polski. Aż 70 płócien, na których powstają obrazy, zostało ufundowanych przez Centrum Praskie Koneser. W będącym jego częścią Pasażu Konesera od 28 marca (poniedziałek, godz. 18.00) do niedzieli, 3 kwietnia, odbywać się będzie też wystawa „Scream. Stop war in Ukraine”. Znajdujące się na ekspozycji dzieła będzie można zakupić, a dochód z ich sprzedaży wesprze Ukraiński Dom w Warszawie. Zwiedzający będą również mogli wspomóc działalność placówki podczas zbiórki – podczas wydarzenia dostępne będą specjalnie oznaczone puszki.
– Centrum Praskie Koneser od samego początku wojny nie pozostaje obojętne na dramat narodu ukraińskiego. Nie tylko wobec osób uciekających przed okrucieństwem konfliktu zbrojnego do Polski, ale także tych ludzi, którzy pozostają za naszą wschodnią granicą. Wspieramy uchodźców przebywających w ośrodku Caritas w Urlach i uczestniczyliśmy w wielu innych akcjach. Pomoc dla naszych sąsiadów, tak samo jak wyraz buntu przejawiający się w sztuce, jest dla Konesera, czyli kreatywnego serca Warszawy, naturalnym działaniem – podkreśla Monika Piwońska z Centrum Praskiego Koneser.
Artyści zaangażowani w projekt „Scream. Stop war in Ukraine” to: Anna Kristina Zinchenko, Aleksey Zinchenko, Kacper Dudek, Dorota Brodowska, Maria Znosko, Elena Zhuravel, Tomasz Kopcewicz, Agnieszka Zawisza, Piotr Młodożeniec, Alek Slon, Bogna Czechowska, Magdalena Fokt, Piotr Jędruszczak, Marcin Penconek, Daniela Studzińska, Agata Czeremuszkin-Chrut, Elizabeth Nowosad, Leon Zajpert, Yaroslava Holysh, Alina Picazio, Joanna Alexandrowicz, Katarzyna Stojnowska, Tomasz Antoszczuk, Izabela Chludzińska, Osmo, Niebieski Robi Kreski, Luxprzeziks, Gosia Wadada, Malwina De Brade, Krzysztof De Brade, Patrycja Kurus, Kamil Jaczyński, Kamil Sznurkowski, Nely Lino, Anatol Karoń, Misia Konopka, Emilia Kauchczew, Kajetan Prusaczyk, Tomasz Pionka, Yoonjeong Bae, Adam Ciepławski, Daria Miśkiewicz, Svitlana Bryniuk, Katarzyna Zadworny, Wojciech Wiśniewski, Młody Dron i wielu innych.
***
Centrum Praskie Koneser to najczęściej nagradzana inwestycja mixed-use w Polsce i serce odradzającej się warszawskiej Pragi. Usytuowane na terenie XIX-wiecznej fabryki wódki, przywróciło do życia zabytkowe budynki i stworzyło nowy punkt na stołecznej mapie rozrywkowej, gastronomicznej, muzealnej, kulturalnej i zakupowej. Tu można znaleźć wiele restauracji i barów z kuchnią z całego świata: AZIA, Bombaj Masala, Ferment Praski, frankie’s, ORZO, Koneser Grill, Syreni Śpiew, a także unikatowe sklepy i polskie marki, tworzone przez rodzimych producentów, takie jak Mydlarnia Cztery Szpaki czy Centrum Twórcze Przerób-My. Ogólnodostępny plac Konesera, stanowiący rdzeń inwestycji, to miejsce licznych wystaw, targów i różnego rodzaju wydarzeń oraz pokazów artystycznych. Centrum Praskie Koneser to jedno z najważniejszych miejsc na kulturalnej mapie Polski, w którym znajduje się Muzeum Polskiej Wódki, Fundacja Nova Ars Poloniae i nietuzinkowe galerie: Art Sułek Space, Czajka Art Gallery, Dom ze Sztuką, ToTuart oraz Zwierzyniec.
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
Święto sztuki i designu w Krakowie
Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.