Komunikaty PR

Kultowa cukiernica z Fabryki Norblina na aukcji WOŚP

2021-02-03  |  13:15
Biuro prasowe
Kontakt

Aleksandra Kaczorowska
Beyond Public Relations

ul. Franciszka Klimczaka 1
02-797 Warszawa
a.kaczorowska|bepr.pl| |a.kaczorowska|bepr.pl
504 907 388
www.bepr.pl
Do pobrania WOŚP_IP ( 0.07 MB )

Ponad 85 lat temu na zamówienie fabryki Norblin, Bracia Buch i T. Werner powstała wyjątkowa cukiernica-kula w stylu art deco, którą zaprojektowała wybitna artystka czasu międzywojnia – Julii Keilowa. Aby uhonorować kilkusetletnią  tradycję warszawskiego platernictwa, Muzeum Fabryki Norblina zdecydowało się odtworzyć oryginalną metodę produkcji tego przedmiotu i stworzyć limitowaną, numerowaną serię reprodukcji, które już niebawem trafią do sprzedaży. Tymczasem premierowy, unikatowy egzemplarz z kolekcji z numerem „1”  trafił na aukcję na rzecz 29. Finału WOŚP. Aukcja trwa do 8 lutego.

 

Muzeum Fabryki  Norblina zdecydowało się na przywrócenie do życia kilkusetletniej tradycji warszawskiego platernictwa  i odtworzyło jeden z najciekawszych projektów polskiego designu przemysłowego okresu międzywojennego. Cukiernica-kula została zaprojektowana ok. 1935 roku przez Julię Keilową na zlecenie Fabryki Norblin, Bracia Buch i T. Werner. Jej oryginał jest w tej chwili jednym z najbardziej poszukiwanych i pożądanych wśród miłośników warszawskiego platernictwa przedmiotów, a jeden z nich można podziwiać w ramach wystawy „Rzeczy warszawskie – Gabinet Sreber i Platerów Warszawskich” w Muzeum Warszawy. Prace nad stworzeniem wiernej i dokładnej reprodukcji trwały ponad 2 lata, a odpowiedzialny jest za nie Tomasz Gil -  utalentowany warszawski metaloplastyk. Reprodukcje z limitowanej i numerowanej kolekcji będą dostępne w sprzedaży już w lutym, a pamiątkowy, inaugurujący serię egzemplarz oznaczony numerem „1” został przekazany Fundacji WOŚP na licytację w ramach 29. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Aukcja potrwa do 8 lutego, a dostępna jest pod poniższym linkiem: https://allegro.pl/oferta/reprodukcja-cukiernicy-dla-fabryki-norblina-z-1935-10147788777

 

Jesteśmy niezmiernie dumni, że udało się nam przywrócić do życia jeden z najbardziej ikonicznych platerów, jaki kiedykolwiek został wyprodukowany przez Fabrykę Norblina. Przedmiot, nad którym tak długo pracowaliśmy, jest wierną kopią cukiernicy z 1935 roku. Aby go wyprodukować, wykonawca musiał odtworzyć dawną metodę produkcji oraz narzędzia, które nie są już dziś używane. Prace te trwały ponad 2 lata – mówi Kinga Nowakowska, członek zarządu i dyrektor operacyjna Capital Park, odpowiedzialna za projekt rewitalizacji Fabryki Norblina. – Oryginał cukiernicy to prawdziwy biały kruk na rynku antyków. Sami intensywnie poszukujemy go, aby stał się częścią kolekcji, którą będzie można podziwiać po otwarciu Fabryki w ramach Muzeum. Przygotowana przez nas limitowana i numerowana edycja reprodukcji trafi do regularnej sprzedaży jeszcze w lutym. Symboliczny dla nas, premierowy egzemplarz ofiarowaliśmy na tegoroczną aukcję dla WOŚP. Mamy nadzieję, że hojny darczyńca wspomoże wysoką kwotą 29. Finał, dedykowany otolaryngologii i diagnostyce głowy – dodaje K. Nowakowska.

 

Cukiernica został zaprojektowana przez Julię Keilową – jedną z najbardziej rozpoznawalnych artystek sztuki przemysłowej swojego pokolenia, rzeźbiarki i metaloplastyczki, absolwentki warszawskiej ASP. W swojej pracy skupiała się na sztuce użytkowej, ale przedmioty, które projektowała stanowiły też kompletne i atrakcyjne w swej formie arcydzieła wizualne. Jej talent szybko został dostrzeżony przez warszawskie firmy platernicze – projektowała dla zakładów Norblina, Frageta i Henennberga. Keilowa współpracowała z Instytutem Propagandy Sztuki, należała do pracowni rzeźbiarskiej Forma, była pedagogiem ceramiki. Jej prężnie rozwijającą się karierę przerwała II wojna światowa. Artystka podzieliła losy tysięcy warszawiaków pochodzenia żydowskiego, których miejsce i dokładna data śmierci pozostają nadal nieznane - zginęła najprawdopodobniej około 1943 r. w okupowanej Warszawie. Jej osoba będzie pełnić ważną funkcję w przyszłym zrewitalizowanym kompleksie – imieniem Julii Keilowej nazwana zostanie jedna z uliczek na terenie Fabryki.

 

Historia stanie się myślą przewodnią Muzeum Fabryki Norblina, które już w drugiej połowie tego roku, po zakończeniu rewitalizacji, opowie ją poprzez cztery ścieżki zwiedzania: Ludzie, Architektura i Budynki, Maszyny i Urządzenia oraz Wyroby. Każda z nich będzie przygotowana w kilku wariantach – dla dzieci, odwiedzających obiekt po raz pierwszy jak i dla tych, którzy przyjdą tam, by poszerzyć swoją dotychczasową wierzę o tym miejscu. Przestrzeń Muzeum będzie otwarta i pełna interaktywnych multimediów, stanowić ją będą przede wszystkim zabytki dawnej fabryki – budynki oraz maszyny i urządzenia ciągu technologicznego.

 

Fabryka Norblina zaoferuje 65 tys. mkw. powierzchni użytkowej, z czego 41 tys. mkw. to biura, a  pozostałe 24 tys. mkw. wypełnią koncepty rozrywkowe, gastronomiczne, usługowe, handlowe, kulturalne oraz wellness. Wśród najemców zrewitalizowanej Fabryki Norblina, oprócz BioBazaru znajdzie się m.in. foodhall z ponad 30 konceptami gastronomicznymi (3.200 mkw.), butikowe kino z siedmioma salami (3.300 mkw.), Latino Bar z muzyką na żywo (408 mkw.), a także liczne restauracje. W części biurowej kompleksu swoje biura będą miały m.in. Allegro.pl (16.200 mkw.) oraz Globalne Centrum Usług Biznesowych Japan Tobacco International (8,5 tys. mkw.). Blisko 800 mkw. powierzchni zajmie pierwsza w Polsce w pełni interaktywna i cyfrowa galeria sztuki ART BOX Experience. Planowane ukończenie inwestycji to II połowa 2021 roku.

Inwestorem i pomysłodawcą rewitalizacji Fabryki Norblina jest Grupa Capital Park. Za projekt architektoniczny odpowiada pracownia PRC Architekci. Głównym wykonawcą jest firma Warbud SA, z którą współpracują m.in. Soletanche Polska, Maat4 i TKT Engineering. Za działania związane z konserwacją zabytków odpowiada firma Monument Service.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Beyond Public Relations
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania Biuro prasowe
2024-12-23 | 15:54

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Anna Libera, AWA WSCHO z cyklu Strasznie nam się tu podoba! Muzeum Warszawy. fot. M. Matyjaszewski, A. Sulej   Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 42,
Sztuka Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
2024-12-17 | 10:45

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

W najbliższą sobotę 21 grudnia w zabytkowej Elektrowni Karola Scheiblera w otoczeniu choinek oraz klimatycznych lampek odbędzie się koncert kolęd i pastorałek w wykonaniu Chóru
Sztuka NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
2024-12-10 | 12:00

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA    Grobowce w formie kaplicy w stylu neomauretańskim z wielobarwnej cegły, małej neoklasycystycznej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Regionalne – Mazowieckie

Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku

Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.

Problemy społeczne

Czas oczekiwania na usługi opieki długoterminowej jest zbyt długi. Pacjenci i ich rodziny gubią się w skomplikowanym systemie

Zarządzanie opieką długoterminową w Polsce funkcjonuje w rozbiciu na dwa sektory: ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Brak koordynacji między nimi powoduje, że opieka jest udzielana fragmentarycznie i nie zawsze efektywnie – wynika z raportu Banku Światowego. Co roku tego typu usług potrzebuje co najmniej pół miliona osób, a czas oczekiwania na nie jest zbyt długi. To efekt m.in. niedofinansowania sektora i braku kadr.