Kultowe miejsca warszawskiej Woli na antysmogowym muralu w centrum miasta
Pączkarnia z Górczewskiej, Rondo Daszyńskiego, Muzeum Powstania Warszawskiego – to tylko kilka popularnych miejsc na mapie warszawskiej Woli, które przedstawiono na nowym, antysmogowym muralu przy ul. Wolskiej. Za jego projekt odpowiada Bakcyl Studio. Grafika nawiązuje do współczesnej, skandynawskiej szkoły minimalistycznego rysunku 2D – nie bez powodu. Pomysłodawcą muralu jest bowiem Skanska, która na Woli rozpoczęła realizację swojej nowej inwestycji mieszkaniowej, przyczyniając się tym samym do rewitalizacji tej części Warszawy.
Antysmogowy mural przy ul. Wolskiej jest ukłonem w stronę topografii i historii warszawskiej Woli. Projekt przedstawia ilustracje kultowych miejsc tej części miasta – m.in.: Muzeum Powstania Warszawskiego, Stację Muzeum, Rondo Daszyńskiego, Dworzec Zachodni oraz EXPO XXI, łącząc je z ilustracją zupełnie nowej przestrzeni. Jest nią osiedle NU! Warszawa Wola, czyli inwestycja skandynawskiego dewelopera – spółki mieszkaniowej Skanska.
Rewitalizacja warszawskiej Woli
Powodem, dla którego Skanska postanowiła stworzyć mural w przestrzeni miejskiej, była chęć “przywitania się” z mieszkańcami dzielnicy, w której rozpoczęła realizację nowej inwestycji – NU! Warszawa Wola. Powstanie osiedla jest również związane z rewitalizacją jego pobliskiej okolicy. Deweloper wyremontuje odcinek ul. Kolejowej oraz wybuduje tu nowe chodniki i ścieżkę rowerową. Projekt Skanska zakłada także powstanie nowych obiektów usługowych i przestrzeni rekreacyjnych – m.in. zupełnie nowego parku, dostępnego dla wszystkich mieszkańców Warszawy.
- Stworzenie muralu było dla nas atrakcyjnym sposobem na wyraźne zaznaczenie tego, że przystąpiliśmy do realizacji wieloetapowego osiedla w tej części miasta. Projekt grafiki ma formę swoistego planu dzielnicy i wprost nawiązuje do topografii prężnie rozwijającej się Woli. Co więcej, mural ilustruje lokalizację naszej inwestycji względem najbardziej popularnych punktów orientacyjnych w okolicy – mówi Aleksandra Goller, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w spółce mieszkaniowej Skanska. – Z kolei jego antysmogowe właściwości wpisują się w proekologiczne działania naszej firmy oraz w „zielone” rozwiązania, które stosujemy we wszystkich naszych inwestycjach mieszkaniowych – dodaje.
Mural antysmogowy – jak działa?
Antysmogowe właściwości muralu to efekt zastosowania specjalnych farb fotokatalitycznych. To właśnie one, pod wpływem światła, unieszkodliwiają cząstki tlenku azotu, znajdujące się w powietrzu - są to jedne z najbardziej niebezpiecznych składowych smogu. Badając skuteczność specjalistycznych farb na budynkach w Manili, udowodniono, że w przeciągu 6 miesięcy redukcja szkodliwych cząstek zmniejszyła się o 26% w stosunku do sytuacji wyjściowej[1]. Co więcej, szacuje się, że 1 m kw. powierzchni pomalowanej farbą fotokatalityczną, oczyszcza powietrze w takim stopniu, w jakim robi to średniej wielkości drzewo. Z kolei mural Skanska zajmuje ponad 196 m kw. ściany budynku.
Ilustracje w skandynawskim stylu
Twórcy muralu postanowili odwołać się do skandynawskich korzeni Skanska oraz do współczesnej stylistyki szwedzkiego, minimalistycznego rysunku w wymiarze 2D. W ten sposób powstała estetyczna, a jednocześnie prosta grafika, która harmonijnie wpisuje się w otoczenie.
- Nasz projekt bazował na idei skandynawskiej prostoty. To koncept, który z jednej strony pomógł nam bezpośrednio nawiązać do szwedzkiego rodowodu Skanska, a z drugiej stworzyć atrakcyjną i przejrzystą ilustrację – mówi Bartosz Podlewski z Bakcyl Studio. – Oczywiście nie mogliśmy przy tym zapomnieć o odbiorcach muralu – przechodniach i kierowcach, którzy na odczytanie i rozszyfrowanie komunikatu mogą poświęcić od kilku do kilkunastu sekund. Ważne było więc, by z łatwością mogli rozpoznać zaproponowany przez nas plan dzielnicy oraz odnaleźć na nim kultowe miejsca warszawskiej Woli – dodaje.
[1] “Powierzchnie fotokatalityczne: korzyści dla środowiska”, Transport Research Arena Europe, 2010.

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.