Kultowe miejsca warszawskiej Woli na antysmogowym muralu w centrum miasta
Pączkarnia z Górczewskiej, Rondo Daszyńskiego, Muzeum Powstania Warszawskiego – to tylko kilka popularnych miejsc na mapie warszawskiej Woli, które przedstawiono na nowym, antysmogowym muralu przy ul. Wolskiej. Za jego projekt odpowiada Bakcyl Studio. Grafika nawiązuje do współczesnej, skandynawskiej szkoły minimalistycznego rysunku 2D – nie bez powodu. Pomysłodawcą muralu jest bowiem Skanska, która na Woli rozpoczęła realizację swojej nowej inwestycji mieszkaniowej, przyczyniając się tym samym do rewitalizacji tej części Warszawy.
Antysmogowy mural przy ul. Wolskiej jest ukłonem w stronę topografii i historii warszawskiej Woli. Projekt przedstawia ilustracje kultowych miejsc tej części miasta – m.in.: Muzeum Powstania Warszawskiego, Stację Muzeum, Rondo Daszyńskiego, Dworzec Zachodni oraz EXPO XXI, łącząc je z ilustracją zupełnie nowej przestrzeni. Jest nią osiedle NU! Warszawa Wola, czyli inwestycja skandynawskiego dewelopera – spółki mieszkaniowej Skanska.
Rewitalizacja warszawskiej Woli
Powodem, dla którego Skanska postanowiła stworzyć mural w przestrzeni miejskiej, była chęć “przywitania się” z mieszkańcami dzielnicy, w której rozpoczęła realizację nowej inwestycji – NU! Warszawa Wola. Powstanie osiedla jest również związane z rewitalizacją jego pobliskiej okolicy. Deweloper wyremontuje odcinek ul. Kolejowej oraz wybuduje tu nowe chodniki i ścieżkę rowerową. Projekt Skanska zakłada także powstanie nowych obiektów usługowych i przestrzeni rekreacyjnych – m.in. zupełnie nowego parku, dostępnego dla wszystkich mieszkańców Warszawy.
- Stworzenie muralu było dla nas atrakcyjnym sposobem na wyraźne zaznaczenie tego, że przystąpiliśmy do realizacji wieloetapowego osiedla w tej części miasta. Projekt grafiki ma formę swoistego planu dzielnicy i wprost nawiązuje do topografii prężnie rozwijającej się Woli. Co więcej, mural ilustruje lokalizację naszej inwestycji względem najbardziej popularnych punktów orientacyjnych w okolicy – mówi Aleksandra Goller, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w spółce mieszkaniowej Skanska. – Z kolei jego antysmogowe właściwości wpisują się w proekologiczne działania naszej firmy oraz w „zielone” rozwiązania, które stosujemy we wszystkich naszych inwestycjach mieszkaniowych – dodaje.
Mural antysmogowy – jak działa?
Antysmogowe właściwości muralu to efekt zastosowania specjalnych farb fotokatalitycznych. To właśnie one, pod wpływem światła, unieszkodliwiają cząstki tlenku azotu, znajdujące się w powietrzu - są to jedne z najbardziej niebezpiecznych składowych smogu. Badając skuteczność specjalistycznych farb na budynkach w Manili, udowodniono, że w przeciągu 6 miesięcy redukcja szkodliwych cząstek zmniejszyła się o 26% w stosunku do sytuacji wyjściowej[1]. Co więcej, szacuje się, że 1 m kw. powierzchni pomalowanej farbą fotokatalityczną, oczyszcza powietrze w takim stopniu, w jakim robi to średniej wielkości drzewo. Z kolei mural Skanska zajmuje ponad 196 m kw. ściany budynku.
Ilustracje w skandynawskim stylu
Twórcy muralu postanowili odwołać się do skandynawskich korzeni Skanska oraz do współczesnej stylistyki szwedzkiego, minimalistycznego rysunku w wymiarze 2D. W ten sposób powstała estetyczna, a jednocześnie prosta grafika, która harmonijnie wpisuje się w otoczenie.
- Nasz projekt bazował na idei skandynawskiej prostoty. To koncept, który z jednej strony pomógł nam bezpośrednio nawiązać do szwedzkiego rodowodu Skanska, a z drugiej stworzyć atrakcyjną i przejrzystą ilustrację – mówi Bartosz Podlewski z Bakcyl Studio. – Oczywiście nie mogliśmy przy tym zapomnieć o odbiorcach muralu – przechodniach i kierowcach, którzy na odczytanie i rozszyfrowanie komunikatu mogą poświęcić od kilku do kilkunastu sekund. Ważne było więc, by z łatwością mogli rozpoznać zaproponowany przez nas plan dzielnicy oraz odnaleźć na nim kultowe miejsca warszawskiej Woli – dodaje.
[1] “Powierzchnie fotokatalityczne: korzyści dla środowiska”, Transport Research Arena Europe, 2010.
Święto sztuki i designu w Krakowie
Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego
Kobieca figuracja i wyraziste barwy. Wystawa prac Renaty Magdy w Drukarni
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.