LaChapelle w DESA Unicum
Na żywo. Bez cenzury. Imponujące, kontrowersyjne dzieło jednej z największych gwiazd światowej fotografii, Davida LaChapella, już 16 kwietnia zobaczyć będzie można w DESA Unicum. Najsłynniejszy uczeń Andy'ego Warhola, fotograf sław, takich jak David Beckham czy Britney Spears, inspirujący się malarstwem Michała Anioła, zabierze nas w surrealistyczną podróż nawiązującą do biblijnego potopu.
1978 rok. To wtedy wszystko się zaczęło. 15-letni David LaChapelle, prześladowany w szkole za homoseksualizm, uciekł z domu z Karoliny Północnej do Nowego Jorku. Gdyby nie tak dramatyczna decyzja, być może nigdy nie zacząłby pracy jako barman w słynnym Studio 54, w którym spotykała się cała ówczesna bohema artystyczna miasta. W wieku 17 lat poznał Andy'ego Warhola. Starszy artysta zaproponował fotografowi pracę dla magazynu „Interview”. Stopniowo jego zdjęcia zaczęły pojawiać się na okładkach najważniejszych czasopism. I tak rozpoczęła się jego oszałamiająca kariera.
Twórczości Davida LaChapelle’a nie da się pomylić z żadną inną fotografią. Kontrowersyjna, szeroko komentowana i uwielbiana na całym świecie. Artysta, garściami czerpiący z pop-artu i kultury popularnej szybko stał się jednym z najpopularniejszych fotografów współczesnych. Przez wiele lat działał jako fotograf komercyjny, pracujący przy słynnych kampaniach reklamowych, na przykład przy głośnej reklamie Diesla z dwoma całującymi się marynarzami. Portretował celebrytów znanych z pierwszych stron gazet w kontrowersyjnych pozach i sytuacjach. Nakręcił wiele teledysków do znanych przez wszystkich hitów – stworzył oprawę wizualną między innymi do piosenek Jennifer Lopez czy Amy Winehouse. Jego fotografie prezentowane były w takich magazynach jak „Vogue” czy „Vanity Fair”, a jego dzieła wystawiano w największych instytucjach kultury w Paryżu, Nowym Jorku i Londynie.
Artysta tworzy również w sferze fotografii artystycznej. Jego prace to w dużej mierze dzieła zaangażowane, przedstawiające problemy i krytykę wobec współczesnego świata. Prezentowane w DESA Unicum dzieło „Deluge” pochodzi z serii prac powstałych w latach 2006-2009. LaChapelle inspirował się freskami Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej. „Deluge” okazało się punktem zwrotnym w twórczości artysty. Była to jedna z pierwszych okazji do stworzenia zdjęć poza konwencją fotografii komercyjnej, do której był tak przywiązany przez dużą część zawodowej aktywności. „Deluge” to metafora upadku tradycyjnych wartości i krytyka konsumpcjonizmu. Przedstawienie obrazuje uciekających przed katastrofą powodzi ludzi w różnym wieku. Klasyczna kompozycja została zestawiona z elementami znanymi nam z popkultury i jest współczesną odpowiedzią na uniwersalne problemy.
Na wystawie i aukcji pojawią się również prace takich wybitnych twórców fotografii jak Natalia LL, Ewa Partum, Witkacy i Teresa Tyszkiewicz. Druga część wystawy i aukcji poświęcona jest z kolei fotografiom prezentującym gwiazdy, sławy i osobowości. Wśród nich m.in. zjawiskowa Marilyn Monroe w obiektywie Miltona H. Greene’a, a także zdjęcia prezentujące Audrey Hepburn, Brigitte Bardot, Sophię Loren, Naomi Campbell, Micka Jaggera czy George'a Clooneya.
22 kwietnia prace zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.
Wystawa Fotografia Kolekcjonerska. Klasyka i Awangarda Artystyczna: 16-22 kwietnia 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja Fotografia Kolekcjonerska. Klasyka i Awangarda Artystyczna: 22 kwietnia 2021, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje-dziel-sztuki/fotografia-kolekcjonerska-klasyka-i-awangarda-artystyczna-rp1k/
Wystawa Fotografia Kolekcjonerska. Sławy, Gwiazdy, Osobowości: 16-22 kwietnia 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja Fotografia Kolekcjonerska. Sławy, Gwiazdy, Osobowości: 22 kwietnia 2021, godz. 20.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje-dziel-sztuki/fotografia-kolekcjonerska-gwiazdy-slawy-osobowosci/

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Prawo
Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.