LaChapelle w DESA Unicum
Na żywo. Bez cenzury. Imponujące, kontrowersyjne dzieło jednej z największych gwiazd światowej fotografii, Davida LaChapella, już 16 kwietnia zobaczyć będzie można w DESA Unicum. Najsłynniejszy uczeń Andy'ego Warhola, fotograf sław, takich jak David Beckham czy Britney Spears, inspirujący się malarstwem Michała Anioła, zabierze nas w surrealistyczną podróż nawiązującą do biblijnego potopu.
1978 rok. To wtedy wszystko się zaczęło. 15-letni David LaChapelle, prześladowany w szkole za homoseksualizm, uciekł z domu z Karoliny Północnej do Nowego Jorku. Gdyby nie tak dramatyczna decyzja, być może nigdy nie zacząłby pracy jako barman w słynnym Studio 54, w którym spotykała się cała ówczesna bohema artystyczna miasta. W wieku 17 lat poznał Andy'ego Warhola. Starszy artysta zaproponował fotografowi pracę dla magazynu „Interview”. Stopniowo jego zdjęcia zaczęły pojawiać się na okładkach najważniejszych czasopism. I tak rozpoczęła się jego oszałamiająca kariera.
Twórczości Davida LaChapelle’a nie da się pomylić z żadną inną fotografią. Kontrowersyjna, szeroko komentowana i uwielbiana na całym świecie. Artysta, garściami czerpiący z pop-artu i kultury popularnej szybko stał się jednym z najpopularniejszych fotografów współczesnych. Przez wiele lat działał jako fotograf komercyjny, pracujący przy słynnych kampaniach reklamowych, na przykład przy głośnej reklamie Diesla z dwoma całującymi się marynarzami. Portretował celebrytów znanych z pierwszych stron gazet w kontrowersyjnych pozach i sytuacjach. Nakręcił wiele teledysków do znanych przez wszystkich hitów – stworzył oprawę wizualną między innymi do piosenek Jennifer Lopez czy Amy Winehouse. Jego fotografie prezentowane były w takich magazynach jak „Vogue” czy „Vanity Fair”, a jego dzieła wystawiano w największych instytucjach kultury w Paryżu, Nowym Jorku i Londynie.
Artysta tworzy również w sferze fotografii artystycznej. Jego prace to w dużej mierze dzieła zaangażowane, przedstawiające problemy i krytykę wobec współczesnego świata. Prezentowane w DESA Unicum dzieło „Deluge” pochodzi z serii prac powstałych w latach 2006-2009. LaChapelle inspirował się freskami Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej. „Deluge” okazało się punktem zwrotnym w twórczości artysty. Była to jedna z pierwszych okazji do stworzenia zdjęć poza konwencją fotografii komercyjnej, do której był tak przywiązany przez dużą część zawodowej aktywności. „Deluge” to metafora upadku tradycyjnych wartości i krytyka konsumpcjonizmu. Przedstawienie obrazuje uciekających przed katastrofą powodzi ludzi w różnym wieku. Klasyczna kompozycja została zestawiona z elementami znanymi nam z popkultury i jest współczesną odpowiedzią na uniwersalne problemy.
Na wystawie i aukcji pojawią się również prace takich wybitnych twórców fotografii jak Natalia LL, Ewa Partum, Witkacy i Teresa Tyszkiewicz. Druga część wystawy i aukcji poświęcona jest z kolei fotografiom prezentującym gwiazdy, sławy i osobowości. Wśród nich m.in. zjawiskowa Marilyn Monroe w obiektywie Miltona H. Greene’a, a także zdjęcia prezentujące Audrey Hepburn, Brigitte Bardot, Sophię Loren, Naomi Campbell, Micka Jaggera czy George'a Clooneya.
22 kwietnia prace zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.
Wystawa Fotografia Kolekcjonerska. Klasyka i Awangarda Artystyczna: 16-22 kwietnia 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja Fotografia Kolekcjonerska. Klasyka i Awangarda Artystyczna: 22 kwietnia 2021, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje-dziel-sztuki/fotografia-kolekcjonerska-klasyka-i-awangarda-artystyczna-rp1k/
Wystawa Fotografia Kolekcjonerska. Sławy, Gwiazdy, Osobowości: 16-22 kwietnia 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja Fotografia Kolekcjonerska. Sławy, Gwiazdy, Osobowości: 22 kwietnia 2021, godz. 20.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje-dziel-sztuki/fotografia-kolekcjonerska-gwiazdy-slawy-osobowosci/
Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania
Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Krystian Ochman: Uwielbiam musicale i bardzo chciałbym wrócić na taką scenę. Nigdy nie grałem w polskim musicalu, ale mógłbym spróbować
Zwycięzca 11. edycji programu „The Voice of Poland” podkreśla, że ma duży sentyment do amerykańskich musicali. W kilku muzycznych spektaklach już zagrał i nie wyklucza powrotu na scenę właśnie w takiej roli. Krystian Ochman zaznacza, że wolałby się zmierzyć z jakimś testem w języku angielskim, ale polski projekt też byłby dla niego ciekawym wyzwaniem.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Problemy społeczne
Czas oczekiwania na usługi opieki długoterminowej jest zbyt długi. Pacjenci i ich rodziny gubią się w skomplikowanym systemie
Zarządzanie opieką długoterminową w Polsce funkcjonuje w rozbiciu na dwa sektory: ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Brak koordynacji między nimi powoduje, że opieka jest udzielana fragmentarycznie i nie zawsze efektywnie – wynika z raportu Banku Światowego. Co roku tego typu usług potrzebuje co najmniej pół miliona osób, a czas oczekiwania na nie jest zbyt długi. To efekt m.in. niedofinansowania sektora i braku kadr.