Like a Rolling Stone – wystawa prac Agaty Czeremuszkin-Chrut w Galerii Xanadu!
Sztuka jest jak przyjaciel – zawsze znajdzie czas na rozmowę, bez względu na to, jaki mamy nastrój. Właśnie dlatego w czasach zmiany, niepewności, tak bardzo potrzebujemy obcować z dziełami i znaleźć w tym spotkaniu ukojenie. Z propozycją wychodzi Galeria Xanadu, zapraszając na wystawę Agaty Czeremuszkin-Chrut, w której artystka zaprezentuje swoje najnowsze prace z cyklu „Otoczaki”. Przewrotne nawiązanie do kultowego utworu Boba Dylana podkreśla, że w sztuce liczy się metafora, a jej interpretacja zależy od sytuacji, w jakiej jest odbiorca. Wystawę można obejrzeć do 11 marca br., zarówno w siedzibie Galerii, jak i na platformie online.
Wybór artystki nie dziwi, ponieważ Agata Czeremuszkin-Chrut to jedna z autorek reprezentowanych przez Xanadu. Jej abstrakcyjne malarstwo obfituje w barwy i metaforyczne znaczenia, i choć każdy może interpretować je na swój sposób, mocno nawiązuje do otaczającej nas rzeczywistości.
– Często jestem pytana o to, „co artysta miał na myśli?”. Wolę oddać głos autorce. O czym jest twórczość Czeremuszkin? Ona twierdzi, że „w orbicie inspiracji niezmiennie pozostają człowiek, ciało, natura, destrukcja, upływający czas, biologia – teraz idące dalej i głębiej, ku abstrakcji i nieokreśloności.” Nie da się temu zaprzeczyć. – mówi Agnieszka Gniotek, kuratorka wystawy i właścicielka Galerii Xanadu.
Relacja między muzyką a malarstwem
Nawiązanie tytułu wystawy do utworu Boba Dylana nie jest przypadkowe. Jak podkreśla organizatorka wystawy, wspólnym mianownikiem są nie tylko tytułowe „kamienie”, lecz przede wszystkim metafora. Malarstwo Agaty Czeremuszkin-Chrut jest metaforyczne, choć artystka konsekwentnie trzyma się abstrakcyjnego obrazowania. „Like a Rolling Stone” Boba Dylana w swym przekazie nawiązuje do niepewności, braku przynależności i poczucia obcości. To uczucia, które towarzyszą również kompozycjom artystki.
– Różnorodne, „toczące się” jedna po drugiej kompozycje artystki w fantastyczny sposób oddają i usprawiedliwiają nasze nerwice, nasze lęki o przyszłość. Osadzają nas w „tu i teraz”. Są jak pomocna dłoń. Świat, w którym możemy się odnaleźć. Taki, który jest zagadkowy. W którym nie ma odpowiedzi na wszystkie pytania, ale ich zadawanie jest dobrei bezpieczne. A to się liczy. Dziś odkrywamy, że wiele rzeczy wcale nie jest takimi, jakimi nam się wydawały. Zmieniła nam się optyka.– komentuje Agnieszka Gniotek.
Sztuka – najlepszy przyjaciel
Rola sztuki w naszym życiu jest bardzo duża. Kształtuje gust, poczucie estetyki, a także wpływa na jakość naszego życia. Coraz więcej osób zaprasza sztukę do swojej przestrzeni domowej czy biurowej, rozumiejąc, jak otaczanie się sztuką uspokaja, koi zmysły. Galeria Xanadu kontynuuje swoje działania zarówno w świecie offline, jak i online, bowiem wystawę Agaty Czeremuszkin-Chrut można obejrzeć także w trybie zdalnym z każdego miejsca na świecie w formie wirtualnego spaceru 3D. Rozmowa z autorką zostanie także nagrana i udostępniona na profilu Galerii Xanadu na Facebooku i YouTubie.
– Zainteresowanie sztuką ma dziś swój renesans. Wiele osób się ku niej skłania i chce z nią na co dzień żyć. Sztuka uzależnia. Staje się nawykiem i rytuałem. Działa kojąco, ale też może pochłonąć. Tak jak Agata, dajemy się ponieść. Nie tylko ponieść barwie, ale nawet „zwieść na manowce”. Wiemy, że są wartości, które przetrwają. Dlatego tak cenimy sztukę –podsumowuje Agnieszka Gniotek.
Wystawę „Like a Rolling Stone”będzie można oglądać od 20 lutego do 11 marca od poniedziałku do piątku w godz. od 12:00 – 19:00, a w soboty w godz. 11:00 – 16:00.
Wernisaż: 20 lutego, godz. 11:00 – 16:00.
Xanadu Galeria i Dom Aukcyjny, al. Jerozolimskie 101/lok. 52, 02-011 Warszawa
Agata Czeremuszkin-Chrut (ur. 1983 r.) – absolwentka malarstwa na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych (2008) oraz studiów podyplomowych na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (2012) i Doktoranckich Studiów Środowiskowych na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (2019). W 2007 r. odbywała stypendium w Edinburgh College of Art. Stypendystka Prezydenta Miasta Wrocław oraz Urzędu Miasta Wrocław (2007). Autorka wielu wystaw indywidualnych, m.in.: Obiekty, Galeria Wejście przez Sklep z Platerami, Warszawa (2018); Galeria Tymczasowa, Warszawa (2018); The body is in the eye (z Mariną Roca Die), Berlin Blue Art Gallery, Berlin, Niemcy (2017); Chicago, USA (2014); Paintings: Body, Object, Texture, E|C Gallery, Chicago, USA (2009); Pisz litery!, Galeria Długa BOK, Bolesławiec (2009); Works on paper, E|C Gallery, USA (2009). Brała udział w licznych wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych w Polsce, Niemczech, Austrii, Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii i USA.
Galeria i Dom Aukcyjny Xanadu to przestrzeń nie tylko dla znawców i miłośników sztuki, lecz także dla tych, którzy chcieliby oswoić i zrozumieć twórczość współczesnych artystów. Xanadu jest miejscem wymiany myśli, dialogu ze sztuką, gdzie w sposób zaskakujący można odkryć obszary własnej wrażliwości. Aktywność galerii koncentruje się głównie wokół aukcji i wystaw czasowych. Xanadu oferuje także możliwość wypożyczenia dzieł sztuki do przestrzeni biznesowych oraz na potrzeby osób prywatnych. Inicjatorką powstania galerii i właścicielką Xanadu jest Agnieszka Gniotek, historyk i krytyk sztuki. Xanadu mieści się przy al. Jerozolimskiej 101/lok. 52 w Warszawie.
Więcej informacji:
www.galeriaxanadu.pl
![Z powierza na papier. Marcin Giba o wyjątkowej sztuce uwieczniania natury Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_11472560,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Z powierza na papier. Marcin Giba o wyjątkowej sztuce uwieczniania natury
![Wybitnie inny mural #hellendż: nowa atrakcja turystyczna na mapie stolicy](/files/_uploaded/glownekonf_526656680,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Wybitnie inny mural #hellendż: nowa atrakcja turystyczna na mapie stolicy
![Elektrownia Powiśle z Kawai Art Gallery – pierwszą galerią pop-art w Polsce](/files/_uploaded/glownekonf_437720852,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Elektrownia Powiśle z Kawai Art Gallery – pierwszą galerią pop-art w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Gwiazdy
![](/files/1922771799/poplawska-boks-plany-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Aleksandra Popławska: Pomysł na trenowanie boksu zrodził się u mnie z fascynacji Sashą Sidorenko. Dyscyplina ta wymaga skupienia, a właśnie tego mi na co dzień brakuje
Aktorka zaznacza, że trenuje boks, bo pozwala jej nauczyć się trzeźwo myśleć, analizować i szybko podejmować decyzje. Z uprawiania tej dyscypliny czerpie sporą przyjemność, zwłaszcza że robi to pod okiem mistrzyni – Sashy Sidorenko. Aleksandra Popławska podkreśla, że dla niej nie tyle liczy się zwycięstwo na ringu, ile taktyka gry, jaką przyjmuje się wobec przeciwnika.
Konsument
Problem wykorzystywania seksualnego dzieci online wymaga pilnych regulacji. To może wymagać rezygnacji w pewnym stopniu z szyfrowania korespondencji
![](/files/1922771799/wojtasik-regulacje-2-foto,w_133,r_png,_small.png)
– Problem wykorzystywania seksualnego dzieci w internecie potrzebuje konkretnych regulacji – podkreślają eksperci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. I liczą, że pojawią się one zarówno na forum krajowym, jak i unijnym. Dziś tymczasowe rozporządzenie, wprowadzając odstępstwo od przepisów UE dotyczących prywatności, daje platformom internetowym możliwość dobrowolnego wykrywania materiałów przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci. Nowe propozycje przepisów na forum zakładają jednak, że zmieni się to w obowiązek. To budzi szereg pytań o prywatność i potencjalne nadużycia.
Teatr
Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
![](/files/1922771799/czule-slowka-aktorzy,w_133,r_png,_small.png)
Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.