Komunikaty PR

Mistrzowie École de Paris w DESA Unicum

2022-02-07  |  13:00
Biuro prasowe
Kontakt
Monika Pietraszek
M+G Sp. z o.o. Sp. k.

ul. Piękna 15 lok. 35
00-549 Warszawa
monika.pietraszek|mplusg.com.pl| |monika.pietraszek|mplusg.com.pl
+48 501 183 386
www.mplusg.com.pl
Do pobrania Komunikat ( 0.29 MB )

Mistrzowie École de Paris w DESA Unicum

Mela Muter, Zygmunt Józef Menkes, Henryk Hayden, Włodzimierz Terlikowski, Natan Grunsweigh czy Szymon Mondzain – już 10 lutego podczas zimowej odsłony aukcji „Art Outlet. Sztuka Dawna” pod młotek trafią prace plejady słynnej szkoły paryskiej, środowiska skupiającego wybitnych malarzy międzywojnia. Wśród ponad 90 obiektów prezentowanych przez DESA Unicum znajdą się również dzieła o tematyce typowo polskiej, tradycyjnej i patriotycznej. Wśród nich cenione przez miłośników klasyki obrazy Bronisławy Rychter‑Janowskiej, Ignacego Zygmuntowicza, Czesława Wasilewskiego, J. Konarskiego, Stanisława Kaczora-Batowskiego oraz Jerzego Kossaka. Lutową licytację prac sztuki dawnej w przystępnych dla kolekcjonerów cenach poprzedzi wystawa w siedzibie DESA Unicum przy ul. Pięknej 1 A. w Warszawie.

„Tańczą panowie, tańczą panie na moście w Awinion” – śpiewała Ewa Demarczyk, diwa poezji śpiewanej. To dzięki niej historyczne miasto na południu Francji weszło do polskiej kultury popularnej. Tuż przy słynnym moście St. Bénézet skromną pracownię miała malarka Mela Muter, autorka urokliwych pejzaży i scen miejskich, w tym z jej ukochanego Awinionu, gdzie wielokrotnie malowała na wysokiej skarpie z panoramą rzeki Rodan. Prezentowany obraz „Widok na Rue Carreterie i dzwonnicę kościoła Saint Augustin w Awinionie” pochodzi z lat 40. – 50. XX wieku. Tak, jak „Krajobraz wiejski z południa Francji”, druga z oferowanych prac wybitnej malarki. Z estymacją cenową na poziomie 200 – 300 tys. złotych jest to najwyżej wyceniane dzieło spośród 93 obiektów najbliżej aukcji „Art Outlet. Sztuka Dawna”. Warto przypomnieć, że jej obraz „Gitarzysta” z lat 30. XX wieku został sprzedany za rekordową dotychczas sumę 1,5 mln złotych.

Południe Francji, gdzie powstało wiele jej wybitnych dzieł, stało się schronieniem dla artystów, którzy uciekli tu po zajęciu Francji przez nazistów w 1940 roku. Wcześniej wielu z nich – tak, jak Mela Muter – związanych było z prężnie działającą École de Paris, środowiskiem skupiającym twórców pochodzenia żydowskiego. Wśród modnych i poszukiwanych obecnie artystów znajdowali się reprezentanci różnych stylów, w tym kubiści i ekspresjoniści. Większość z nich mieszkała w dzielnicy Montparnasse w budynku nazywanym Ulem (z francuskiego – La Ruche). Miejscem spotkań bohemy była też kawiarnia La Rotonde. Zachwycające barwami „Wnętrze z bukietem kwiatów w wazonie i skrzypcami” („My Bouquet”) z lat 40. XX wieku stanowi esencję późnego stylu Zygmunta Józefa Menkesa, jednego z najbardziej znanych twórców szkoły paryskiej. Nazywany „cudownym kolorystą”, urodzony we Lwowie malarz stworzył w swoich dojrzałych latach „kaligraficzny” styl, wprowadzając do swojej palety zdecydowane barwy, bazując na czerniach, czerwieniach i błękitach. Sztuka Menkesa współtworzyła oblicze nowoczesnej figuracji amerykańskiej po 1945 roku (artysta przeniósł się do Stanów Zjednoczonych w latach 30. XX wieku). Arthur Miller, znany dramaturg i krytyk, pisał w 1949 roku: „Menkes wydaje się jednym z nielicznych artystów, którzy potrafią być w pełni ‘modern’ bez odrzucania piękności światła, koloru, faktury oraz tego, co rozumiemy przez malarstwo już od czasów Tycjana i Rembrandta. Jest wspaniałym malarzem”.

Znacznie bardziej tajemniczy pozostaje życiorys Włodzimierza Terlikowskiego, należącego do środowiska École de Paris. Wybitny artysta i podróżnik wykreował swój własny mit, który przez lata pielęgnował i wyolbrzymiał wedle własnych upodobań. Głównym źródłem informacji o twórcy pozostają do dziś jego obrazy. Twórczość malarza – docenioną już przez ówczesne galerie, marszandów i odbiorców – zdominowały portrety, martwe natury oraz pejzaże, czego przykładem może być nastrojowe płótno „Żaglówki nad kanałem w Wenecji”. Ze szkołą paryską związani byli również Henryk Hayden, Szymon Mondzain czy Natan Grunsweigh, którego obraz „Rue de la Brèche‑aux Loups w Paryżu” wystawiany był w okresie międzywojnia na paryskim Salon des Tuileries. Nieco wcześniej, bo już pod koniec XIX wieku, Paryż stał się domem i miejscem pracy twórczej Mieczysława Reyznera. Wszechstronny artysta, zafascynowany także krajobrazem północnej Francji po mistrzowsku malował portrety, zwłaszcza kobiece, czego dowodem jest obraz „Bretońskie kobiety nad brzegiem morza”.

Niezwykle dynamiczna „Pogoń za bolszewikami” z 1927 roku autorstwa Jerzego Kossaka nawiązuje do mitu legionów polskich i zwycięskiej wojny, tematyki bliskiej tęsknotom i sentymentom Polaków. Jerzy Kossak, należący do najsłynniejszego rodu artystycznego w Polsce, kształcił się od najmłodszych lat w pracowni dziadka – Juliusza oraz ojca – Wojciecha. Klasyczne malarstwo polskie reprezentuje również Bronisława Rychter-Janowska, z pracami „W parku” z 1930 roku oraz znacznie wcześniejszym „Sekretarzykiem” („Biały salon”). Obraz ten wystawiany był przez TPSP w Krakowie i we Lwowie oraz warszawską Zachętę. Realistyczna twórczość związanej z Krakowem artystki cieszy się do dziś dużym wzięciem, głównie za sprawą podejmowanej przez nią tematyki, czyli polskich dworów i dworków, kościółków, wiejskich chat, pejzaży czy scen folklorystycznych.

W ofercie pojawi się „Wiosna w górach” Friedricha Iwana, wybitnego malarza niemieckiego, znanego głównie za sprawą pejzaży Karkonoszy. Atrakcją aukcji jest olejny „Portret dziewczynki w białej bluzce” Mai Berezowskiej, która tworzyła głównie akwarele. Malując go w 1945 roku artystka przebywała na rekonwalescencji w Szwecji po pobycie w obozie Ravensbrück.

Aukcji towarzyszy wystawa w siedzibie DESA Unicum dostępna do 10 lutego w godz. 11-19 (poniedziałek‑piątek) i 11-16 (sobota). Wstęp na ekspozycję jest bezpłatny.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Występy najzdolniejszych młodych tancerzy na Ochocie. Nie zabraknie mistrzów Biuro prasowe
2024-04-20 | 13:00

Występy najzdolniejszych młodych tancerzy na Ochocie. Nie zabraknie mistrzów

Kto kiedykolwiek trenował taniec, wie, jak dużo pracy wymaga dojście do poziomu, który pozwalałby na zaprezentowanie swoich umiejętności publicznie - a co dopiero na scenie i w blasku
Sztuka Rising Aeon - Emocje w zderzeniu z ludzkim cierpieniem - strach, współczucie...
2024-04-16 | 12:00

Rising Aeon - Emocje w zderzeniu z ludzkim cierpieniem - strach, współczucie...

Denise Schwizgebel jest szwajcarską artystką wizualną. Jej najnowszy projekt "Rising Aeon" powstał dzięki spotkaniu z Judith Sacchi, szwajcarską dziennikarką i wolontariuszką
Sztuka Wystartowała piąta edycja konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024
2024-04-11 | 14:30

Wystartowała piąta edycja konkursu "Design by Śliwka Nałęczowska 2024"

Z początkiem kwietnia br. ruszyła piąta, jubileuszowa odsłona konkursu Design By Śliwka Nałęczowska. W tym roku zadaniem młodych artystów jest zaprojektowanie grafiki na opakowanie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Rodziny zastępcze w kryzysie z powodu braku odpowiedniego wsparcia państwa. Zespoły robocze pracują nad wypracowaniem nowych przepisów

Na koniec 2022 roku w pieczy zastępczej przebywało 72,8 tys. dzieci, przy czym nieco ponad 56 tys. w pieczy rodzinnej. Od 2020 roku wzrasta ogólna liczba wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych kosztem rodzin zastępczych, których jest coraz mniej. – Problemem jest niedofinansowanie całego systemu, brakuje też wsparcia i szkoleń dla rodziców – podkreśla Agnieszka Smarzyńska, prezeska Fundacji Happy Kids. Powołane niedawno przez resort polityki społecznej zespoły robocze mają wypracować nowe rozwiązania, które zapobiegną kryzysowi w pieczy zastępczej w Polsce.

Film

Julia Kamińska: Najnowszy singiel pokazuje moje drugie, wulgarne oblicze. Nie chcę się już bać, tylko móc wreszcie wyrażać siebie nawet w bardzo odważnych tekstach

Wokalistka podkreśla, że poprzez utwór „Dobrze się mamy MSNR” chciała zaprezentować odbiorcom nieco inne oblicze niż to, które znają z jej dotychczasowych projektów zawodowych. Niektórych jej nowa odsłona zaskoczyła, a nawet zbulwersowała. Julia Kamińska nie boi się jednak krytyki i również w swojej twórczości chce podejmować tematy trudne i kontrowersyjne. A już w maju ukaże się jej debiutancka płyta. Jesienią natomiast artystka zamierza wyruszyć w trasę koncertową właśnie z piosenkami z tego albumu.

Gwiazdy

Joanna Jędrzejczyk: Przygotowuję się do udziału w stand-upach. Będę miała 30 występów i spróbuję rozśmieszyć gości swoimi historiami

Na pewien czas zawodniczka MMA zamienia ring na scenę i dołącza do stand-upowego teamu. Czeka ją 30 występów, do których musi się solidnie przygotować, by zaciekawić widzów i porwać ich do wspólnej zabawy. Joanna Jędrzejczyk ma nadzieję, że sprawdzi się w roli stand-uperki, a jeśli nawet zdarzą się jej jakieś potknięcia, to nie zamierza się poddawać, bo przecież to dopiero jej pierwszy taki projekt, a trening czyni mistrza, zarówno w sporcie, jak i w aktorstwie.