Młoda sztuka w DESA Unicum
M+G Sp. z o.o. Sp. k.
ul. Piękna 15 lok. 35
00-549 Warszawa
monika.pietraszek|mplusg.com.pl| |monika.pietraszek|mplusg.com.pl
+48 501 183 386
www.mplusg.com.pl
Prace młodych artystów podbijają polski rynek sztuki
Zdolni, ambitni i coraz bardziej popularni – prace najmłodszego pokolenia twórców wystawiane na aukcjach DESA Unicum „Młoda Sztuka” cieszą się rosnącym uznaniem. Grudniowa aukcja będzie już 147. edycją tego projektu od jego rozpoczęcia przez największy dom aukcyjny w Polsce w 2008 roku. Jego celem jest wspieranie młodych, debiutujących na rynku artystów, a cena wywoławcza każdej pracy to 1 000 zł.
Tylko w 2021 roku średnia cena uzyskana za oferowane na aukcji obiekty wzrosła o 30 proc. w stosunku do roku ubiegłego. W latach 2015 – 2021, kiedy odbywało się co najmniej 12 aukcji w roku, pod młotek trafiło łącznie ponad 6,8 tys. obiektów sztuki najnowszej w ramach 103 aukcji, a obroty nimi sięgnęły prawie 20 mln zł. Od początku 2021 roku DESA Unicum zaoferowała ponad 1000 prac młodych artystów o łącznej wartości ponad 4 mln złotych. Zakupionych zostało aż 96 proc. z nich. Średnia cena dzieł wyniosła niemal 4 tys. zł, jest to wzrost o 70 proc. w stosunku do ceny sprzed sześciu lat. W tym roku odbędzie się 30 aukcji „Młodej sztuki”. To ponaddwukrotny wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym, do czego przyczyniły się liczne aukcje online. Jest to także pierwszy projekt DESA Unicum, w którym wprowadzona została formuła prelicytacji online przy aukcjach stacjonarnych.
Młoda, tworzona w XXI wieku sztuka, reprezentowana jest przez liczne grono utalentowanych artystów, mających na swoim koncie wystawy indywidualne i prestiżowe nagrody. Wielu z nich zyskało już status gwiazd rynku kolekcjonerskiego, a ich dzieła osiągają ceny kilkudziesięciu tysięcy złotych. Znanych nazwisk nie zabraknie również podczas kolejnej, 29. już w tym roku, aukcji „Młodej Sztuki”. 20 grudnia wystawionych zostanie aż 120 wyselekcjonowanych prac. W tym obrazy Dariusza Grabusia, Bartłomieja Kotera, Katarzyny Orońskiej/Orno, Mirelli Stern, Adelajdy Kot czy Katarzyny Chmiel. Pojawią się również unikatowe rzeźby, w tym obiekty marmurowe, drewniane, ceramiczne oraz niepowtarzalna kompozycja Andrzeja Sobiepana.
Projekt „Młoda Sztuka”, realizowany przez DESA Unicum od niemal 14 lat, dedykowany jest wspieraniu i promocji artystów debiutujących na rynku sztuki. Zorganizowane w tym czasie aukcje stacjonarne oraz internetowe przyniosły młodym twórcom znaczący rozgłos, a także umożliwiły im nawiązanie kontaktów z kolekcjonerami i miłośnikami malarstwa i rzeźby. To także nasz pierwszy projekt, w którym wprowadziliśmy formułę prelicytacji online. Sztuka najnowsza jest dziś jednym z najdynamiczniej rozwijających się segmentów rynku, a obiekty trafiające pod młotek szybko zyskują na wartości. Najbliższa, 147. już aukcja „Młodej sztuki”, będzie rekordowa pod względem liczby wystawionych prac. Pojawi się na niej aż 120 wyselekcjonowanych obiektów, z ceną wywoławczą 1000 złotych. To świetna okazja dla osób chcących rozpocząć inwestowanie w sztukę, a nie dysponujących znaczącymi środkami na jej zakup. Satysfakcję z posiadania obrazu lub rzeźby zwiększa dodatkowo możliwość śledzenia rozwoju kariery jej autora, nabierającej dopiero rozpędu –– mówi Agata Szkup, Prezes DESA Unicum.
20 grudnia, na najważniejszej i największej aukcji „Młodej Sztuki” w DESA Unicum w 2021 roku pojawi się między innymi obraz „Rome Scene #1” z najnowszego cyklu Bartłomieja Kotera, którego głównym bohaterem jest Rzym. Pejzaż z Obeliskiem Flaminio na Piazza del Popolo, namalowany przez artystę w chłodnej, monochromatycznej tonacji, kontrastuje z ciepłymi barwami zachodzącego słońca. Tak, jak w poprzednich pracach, punktem odniesienia dla niepokojącego i nieco surrealistycznego obrazu „Południe w lesie” autorstwa Beniamina Cierniaka jest natura i żywioł. Natomiast wystawione „Ego ventum expecto” to kolejne już płótno Katarzyny Orońskiej/Orno z popularnego z cyklu „Książkowego”.
Atrakcją nadchodzącej aukcji jest również „Dom blisko oceanu” Dariusza Grabusia, czerpiącego zarówno z realizmu, jak i pop-artu. Kompozycja, tak jak cała twórczość artysty, inspirowana jest śródziemnomorską architekturą i swobodną elegancją luksusu. Nie trudno w niej odnaleźć fascynację twórczością, m.in. Davida Hockney’a.
Swój własny, unikatowy styl wypracowała Mirella Stern, autorka prezentowanego obrazu „No bez jaj…!”. Gwiazda aukcji „Młodej Sztuki” przedstawia ludzi jako marionetki, drewniane lalki czy kamienne posągi. Tworzy w ten sposób klimat z pogranicza kreskówek, co jak sama przyznaje, jest sposobem na pokazanie człowieka „od wewnątrz”.
Uwagę przykuwają wyjątkowe obrazy cenionych przez kolekcjonerów Adelajdy Kot, Grzegorza Klimka, Aleksandry Staniorowskiej, Adama Wątora, Łukasza Bilińskiego, Katarzyny Chmiel, Agnieszki Zabrodzkiej, Romualda Musiolika, Katarzyny Środowskiej, Anny Pszonki czy Aleksandry Bukowskiej. Na grudniowej aukcji DESA Unicum nie zabraknie także rzeźb artystów młodego pokolenia. W tym jedynej w swoim rodzaju pracy „Broken crystals” Andrzeja Sobiepana, w której królują formy na wzór kryształów i różnego rodzaju minerałów.
Aukcji towarzyszy wystawa w siedzibie DESA Unicum dostępna do 20 grudnia w godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i 11-16 (sobota). Wstęp na ekspozycję jest bezpłatny.
Święto sztuki i designu w Krakowie
Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego
Kobieca figuracja i wyraziste barwy. Wystawa prac Renaty Magdy w Drukarni
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.