Komunikaty PR

MURAL NESPOON W ŁODZI. ŁÓDZKA HISTORIA PISANA KORONKĄ

2024-10-22  |  17:00
Biuro prasowe

To wielkoformatowe dzieło to hołd dla włókienniczej tradycji Łódzi, ale też zapowiedź nadchodzącej wystawy. Na elewacji kamienicy przy u. Włókienniczej 217 powstał mural nawiązujący do historii mieszczącej się po sąsiedzku fabryki Gustawa Geyera. Jego autorką jest NeSpoon - polska artystka tworząca na pograniczu ceramiki, malarstwa, rzeźby, ubran artu i sztuki konceptualnej, której twórczość już w listopadzie zaprezentowana zostanie w Fabryce Sztuki w Łodzi.

Architektura, symetryczna struktura koronki i historie miejsc - to głównie źródła inspiracji NeSpoon, artystki, której nie trzeba przedstawiać miłośnikom urban artu. Jej prace pojawiły się w przestrzeni publicznej ponad stu miast w czterdziestu czterech krajach na pięciu kontynentach. Prezentowane były też w Pawilonie Polskim podczas światowej wystawy Expo 2020 w Dubaju oraz podczas kilkudziesięciu wystaw indywidualnych i zbiorowych na świecie (znajdują się m.in. w kolekcji Muzeum Louvre-Lens we Francji).

A skąd fascynacja koronką? - Symetryczne wzory koronek mają hipnotyzujący charakter, pochodzą ze świata natury, są wszędzie wokół nas, w kielichach kwiatów, szkieletach stworzeń morskich, płatkach śniegu, we wzorach malowanych szronem na oknach. Są uniwersalne i rozpoznawalne na całym świecie, we wszystkich kulturach - wyjaśnia Nes NeSpoon.

Teraz artystka tworzy w Łodzi, zainspirowana historią fabryki Gustawa Geyera. Właśnie zakończyła prace nad muralem na elewacji budynku przy ul. Wólczańskiej 217.

- Z tego co nam wiadomo, nie zachowały się żadne koronki czy firanki z fabryki Geyera, która mieściła się przy ul. Piotrkowskiej 278. Dlatego jako bezpośrednia inspiracja dekoracyjnego muralu posłużył jeden z żakardowych historycznych wzorów - wyjaśnia Teresa Latuszewska-Syrda, prezeska Fundacji Urban Forms, na zaproszenie której NeSpoon gości i tworzy w Łodzi. - Wiemy przecież, że powstające na przełomie XIX i XX w. nowoczesne wówczas fabryki koronek - a taką była fabryka Geyera - wykorzystywały technikę krosien, która pozwalała na uzyskanie żakardowego wzoru.

Odwzorowany w muralu wzór, pochodzi z koronki, którą artystka znalazła w pobliskim łódzkim antykwariacie. Jego charakter sugeruje, że koronka mogła być wyprodukowana właśnie w czasie, gdy powstała fabryka Gustawa Geyera. 

W swoim projekcie jako dominantę kolorystyczną NeSpoon przyjęła kolor cegły, dzięki czemu wielkoformatowa praca wpisuje się w architektoniczny kontekst i wraz z sąsiednimi budynkami tworzy spójną wizualnie kompozycję. 

Na muralu nie kończy się jednak obecność NeSpoon w Łodzi. Artystka zostaje w mieście, aby zrealizować instalację artystyczną, która będzie główną częścią planowanej na listopad wystawy w Fabryce Sztuki w Łodzi.

Na instalację złożą się koronki i serwetek przekazane przez łodzian w ramach akcji „Podziel się koronką” oraz te, wyszukane przez artystkę w antykwariatach i sklepach z używaną odzieżą. 

Oprócz instalacji z oprawą świetlną i muzyczną, zaprezentowane zostaną ceramiczne obrazy oraz multimedialne projekty NeSpoon: Serwis dla gołębi, Muza Street Artu i Blizny. 

Wernisaż jest planowany na 8 listopada, ekspozycja potrwa do 17 listopada. W jej trakcie zostaną zorganizowane oprowadzania kuratorskie przez artystkę.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania Biuro prasowe
2024-12-23 | 15:54

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Anna Libera, AWA WSCHO z cyklu Strasznie nam się tu podoba! Muzeum Warszawy. fot. M. Matyjaszewski, A. Sulej   Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 42,
Sztuka Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
2024-12-17 | 10:45

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

W najbliższą sobotę 21 grudnia w zabytkowej Elektrowni Karola Scheiblera w otoczeniu choinek oraz klimatycznych lampek odbędzie się koncert kolęd i pastorałek w wykonaniu Chóru
Sztuka NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
2024-12-10 | 12:00

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA    Grobowce w formie kaplicy w stylu neomauretańskim z wielobarwnej cegły, małej neoklasycystycznej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Marta Wiśniewska: Ludzie czekali na nowy kawałek takiej kolorowej Mandaryny. Jestem mądrzejsza i silniejsza niż kiedyś

Wokalistka zaznacza, że najnowszy singiel „Lecę” to swoiste nowe otwarcie nie tylko w jej karierze muzycznej, ale i w życiu osobistym. Z większą świadomością i bagażem cennych doświadczeń nie chce już teraz popełniać takich błędów jak kiedyś. Czuje, że ma w sobie dużo pozytywnej energii i siły do działania, dlatego zamierza jak najlepiej wykorzystać ten czas. Marta Wiśniewska podkreśla, że pozytywne komentarze utwierdzają ją w tym, że to, co robi, ma sens. Hejterami natomiast nie zamierza się przejmować.

Farmacja

Trwa kontrola szczepień dzieci. Rodzice uchylający się od tego obowiązku muszą się liczyć z karami

Kontrola kart uodpornienia, czyli kontrola szczepień przeciw 13 chorobom zakaźnym, rozpoczęła się 1 kwietnia. Główny Inspektor Sanitarny chce poznać szczegółowe statystyki szczepień dzieci w Polsce, od urodzenia do 19. roku życia. Rodzice, którzy uchylają się od tego obowiązku, muszą się liczyć z postępowaniami i karami.

Media i PR

Na X zaraz po przejęciu przez Elona Muska było znacząco więcej mowy nienawiści. To sprzeczne z jego obietnicami

Liczba anglojęzycznych wpisów zawierających mowę nienawiści na X (dawniej Twitter) przez kilka miesięcy po zakupie platformy przez Elona Muska była o ok. 50 proc. wyższa niż przed transakcją – wskazują badania naukowców z Kalifornii. Znacznie wzrosła też średnia liczba polubień takich wpisów – o 70 proc. Naukowcy przyznają, że nie są w stanie określić związku przyczynowo-skutkowego, ale wskazują, że statystyki stoją w sprzeczności z deklarowanymi zmianami na platformie przez jej nowego prezesa.