Komunikaty PR

NAJWIĘKSZE IKONY AWANGARDY PO 1945 ROKU W DESA UNICUM

2022-05-20  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Monika Pietraszek
M+G Sp. z o.o. Sp. k.

ul. Piękna 15 lok. 35
00-549 Warszawa
monika.pietraszek|mplusg.com.pl| |monika.pietraszek|mplusg.com.pl
+48 501 183 386
www.mplusg.com.pl
Do pobrania Komunikat ( 0.2 MB )

WIZJONERZY SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ NAJWIĘKSZE IKONY AWANGARDY PO 1945 ROKU W DESA UNICUM

 

Słynne czerwono-zielone prace Jana Dobkowskiego, niewystawiane dotąd płótno Jana Tarasina czy dzieła światowych ikon op-artu: Wojciecha Fangora, Tadasky’ego i Victora Vasarely’ego – już 26 maja w Warszawie odbędzie się druga w 2022 roku aukcja jednego z najważniejszych cykli DESA Unicum „Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945”. To właśnie tutaj pod młotek trafiają znakomite kompozycje największych mistrzów sztuki powojennej, wielokrotnie osiągając rekordowe ceny. Najwyżej wycenianą pracą majowej aukcji jest praca popularnego wśród kolekcjonerów Tadeusza Kantora. Górna estymacja imponującego płótna wynosi 1,5 mln złotych. Silnie reprezentowana będzie twórczość kobieca po 1945 roku. W ofercie znajdą się aż cztery wybitne dzieła stworzone przez wielkie polskie artystki: Izabellę Gustowską, Teresę Tyszkiewicz, Ernę Rosenstein oraz Teresę Pągowską. Nie zabraknie również poszukiwanych prac Henryka Stażewskiego, Ryszarda Winiarskiego, Edwarda Dwurnika czy Edwarda Krasińskiego. Wszystkie 82 prace, stanowiące bogaty przekrój sztuki współczesnej, będzie można podziwiać na wystawie przedaukcyjnej od 18 do 26 maja w siedzibie DESA Unicum przy ul. Pięknej 1 A w Warszawie.

 „Powstawali we mnie różni ludzie, czyli ja, tylko w różnych formach. Te formy opisywały mnie, moje myślenie, moje ciało, moje widzenie” – powiedział Jan Dobkowski w rozmowie z córką Marianną Dobkowską. Jego słowa doskonale oddają klimat charakterystycznych czerwono-zielonych płócien, dla których inspiracją była biologiczna siła natury. Aż dwa z nich, namalowane w 1971 roku „Zdegustowany” oraz „Towarzyskie spotkanie” pojawią się na majowej aukcji „Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945”. Gdy powstawały, Dobkowski był już uznanym artystą nie tylko w Polsce. Rozgłos przyniosła mu ekspozycja w warszawskiej Galerii Współczesnej „Secesja-Secesja?” w 1968 roku, a następnie udział w paryskiej ekspozycji „Polskie malarstwo współczesne. Źródła i poszukiwania”. Sukces przypieczętowało nowojorskie Muzeum Guggenheima kupując pierwszy czerwono-zielony obraz artysty „Podwójna dziewczyna”.

Fascynacja przyrodą i naturą obecna jest również w twórczości Jana Tarasina. Jej wybitnym przykładem jest niewystawiany nigdy dotąd obraz „Przedmioty policzone” z 1977 roku, jedna z największych atrakcji majowej aukcji w DESA Unicum. Płótno przedstawia przedmioty – znaki zawieszone w nierzeczywistej przestrzeni, uporządkowane za pomocą równoległych linii, niczym „rzeczy na półkach”.

Polska jest jednym z najprężniej działających rynków sztuki op-art i abstrakcji geometrycznej na świecie, nurtu, który odmienił sztukę współczesną i na nowo zdefiniował poszukiwanie formy przez artystów-wizjonerów. Na zbliżającej się aukcji pojawią się jego największe sławy. Prezentowany obraz autorstwa jednego z ojców op-artu Victora Vasarely’ego „Tsika” powstał w latach 70. Sztuka słynnego już wówczas twórcy nabrała w tym okresie subtelnej dekoracyjności. Malarz coraz częściej eksperymentował z kolorem i rozwijał mozaikowe układy swoich kompozycji. Wyraźne stały się też poszukiwania malarskiej głębi, wyraźnie widoczne w kompozycji „Tsika”.

Magnetyzująca fala „SU 11” Wojciecha Fangora przywodzi na myśl czynność obserwowania nieba przez teleskop, podczas którego, próbując uzyskać odpowiedni obraz, oglądający wyostrza i rozmywa go. Ta znakomita praca powstała w 1972, gdy Fangor – jeden z najwybitniejszych polskich artystów, przełomowy twórca op-artu, a także miłośnik astronomii – był u szczytu swojej amerykańskiej kariery. Dwa lata wcześnie w Muzeum Guggenheima odbyła się jego indywidualna wystawa. Była to pierwsza w historii tej instytucji indywidualna ekspozycja prac artysty pochodzącego z Polski. Tytuł dzieła rozpoczynający się literami SU to oznaczenie pracowni w miejscowości Summit w stanie Nowy Jork, w którym powstała praca. Z kolei liczba 11 jest numerem porządkowym obrazów z omawianej serii.

Twórczość Vasarely’ego i Fangora została pokazana w 1965 roku na jednej z najważniejszych  wystaw nurtu op-art „The Responsive Eye” MoMA. Wziął w niej udział również Tadasky, czyli Tadasuke Kuwayama, jeden z najważniejszych twórców sztuki optycznej. Na majowej aukcji pod młotek trafi płótno „C-200” stworzone przez japońskiego malarza w roku głośnej ekspozycji. Lata 60. stanowią dla kolekcjonerów najważniejszy okres jego twórczości, a „C-200” jest jej momentem przełomowym, w którym malarz rozpoczął nowy etap poszukiwań wyobrażonej przestrzeni.

Na majowej aukcji mocno reprezentowana będzie twórczość kobieca po 1945 roku. W ofercie znajdą się prace jej najważniejszych przedstawicielek: „Ofiara I” (1989) Izabelli Gustowskiej, „Epingle en couleur” (1999) Teresy Tyszkiewicz, „Z pamiętnika” (1969) Erny Rosenstein czy „Kabaret" (1997) z cyklu „Figury Magiczne” Teresy Pągowskiej.

Najdroższą pracą aukcji majowej jest obraz Tadeusza Kantora „Zostałem porwany przez dziewczynę” z 1988 roku. Praca przynależy do cyklu „Dalej już nic”. Dużych rozmiarów płótno wyceniane jest nawet na 1,5 mln złotych. Nie zabraknie również poszukiwanych prac Henryka Stażewskiego (m.in. „Relief” z 1975 roku), Ryszarda Winiarskiego (m.in. „Obszar 69” z 1970 roku), Edwarda Krasińskiego (dyptyk „Interwencja AB” z 1980 roku) czy czterech kompozycji Edwarda Dwurnika z lat 1979 – 2018.

Zaplanowana na 26 maja aukcja „Sztuka współczesna. Klasycy awangardy po 1945 roku” jest już drugą w 2022 roku edycją jednego z najważniejszych cykli aukcyjnych organizowanych przez DESA Unicum. Pod młotek trafią tym razem 82 prace stanowiące bogaty i zróżnicowany dorobek kluczowych artystów tworzących po II wojnie światowej, poszukujących nowych form wyrazu artystycznego i definiujących na nowo sztukę współczesną. Jedną z największych atrakcji są dwie wielkoformatowe prace Jana Dobkowskiego z cieszącego się popularnością wśród kolekcjonerów cyklu dzieł czerwono-zielonych. Rarytasem kolekcjonerskim jest także niewystawiana dotąd praca Jana Tarasina z 1971 roku. Nie zabraknie również dzieł twórców z kręgu sztuki op-artu: Wojciecha Fangora z dziełem „SU 11”, Tadasky’ego z pracą „C-200” czy Victora Vasarely’ego z kompozycją „Tsika”. Silnie reprezentowana jest sztuka kobieca po 1945 roku. W ofercie znajdą się aż cztery wybitne dzieła stworzone przez głośne artystki: Izabellę Gustowską, Teresę Tyszkiewicz, Ernę Rosenstein oraz Teresę Pągowską – mówi Alicja Sznajder, koordynatorka aukcji.

Wystawa przedaukcyjna dostępna jest dla zwiedzających od 18 do 26 maja od poniedziałku do piątku w godz. 11-19, w soboty 11-16. Wstęp na ekspozycję jest bezpłatny.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: M+G Sp. z o.o. Sp. k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Z powierza na papier. Marcin Giba o wyjątkowej sztuce uwieczniania natury Biuro prasowe
2024-07-19 | 10:50

Z powierza na papier. Marcin Giba o wyjątkowej sztuce uwieczniania natury

Marcin Giba to znany polski fotograf, którego prace zyskały szerokie uznanie zarówno w kraju, jak i za granicą. Unikalne podejście do fotografii, zdolność uchwycenia
Sztuka Wybitnie inny mural #hellendż: nowa atrakcja turystyczna na mapie stolicy
2024-07-17 | 14:20

Wybitnie inny mural #hellendż: nowa atrakcja turystyczna na mapie stolicy

Murale, czyli wielkoformatowe grafiki malowane bezpośrednio na ścianach budynków, stały się integralnym elementem architektonicznego krajobrazu wielu polskich miast. Warszawa
Sztuka Elektrownia Powiśle z Kawai Art Gallery – pierwszą galerią pop-art w Polsce
2024-07-17 | 10:38

Elektrownia Powiśle z Kawai Art Gallery – pierwszą galerią pop-art w Polsce

W Elektrowni Powiśle została otwarta nowa kreatywna przestrzeń – Kawai Art Gallery. Na powierzchni 73 mkw. można podziwiać dzieła najbardziej znanych współczesnych

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia

Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.

Inwestycje

Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów

Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.

Media

Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć

Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.