Komunikaty PR

Najwybitniejsze dzieła na największej wystawie sztuki współczesnej tej wiosny

2021-05-17  |  13:20
Biuro prasowe
Do pobrania jpeg ( 0.28 MB )

Teresa Pągowska kochała zwierzęta i to im poświęciła znaczną część swojej twórczości. Malowała głównie psy i koty – były jednym z jej ulubionych motywów malarskich. Te emocjonalne portrety często stanowiły pożegnanie z ukochanym czworonożnym przyjacielem. Dzisiaj Teresa Pągowska jest jedną z najważniejszych artystek współczesnych, której dzieła osiągają kwoty setek tysięcy złotych. Jej dwa obrazy dedykowane ukochanym zwierzętom pojawią się na największej wiosennej wystawie poświęconej klasykom awangardy. Zaprezentowanych zostanie na niej aż 90 prac takich twórców jak m.in. Wojciech Fangor, Henryk Stażewski, Victor Vasarely, Ryszard Winiarski, Teresa Tyszkiewicz czy Aleksandra Jachtoma. Wystawa do zobaczenia już od 14 maja.

W ostatnich latach życia Pągowska malowała często portrety Patka, swojego ukochanego psa, który odszedł w 2002 roku. Po jego śmierci stworzyła serię portretów, nieraz opatrzonych dramatycznymi tytułami jak „Pateczki, zostań!!!” lub „Obudź się”. Artystka malowała również koty swojego męża, słynnego grafika Henryka Tomaszewskiego i ukochane jamniki, którymi otaczała się przez wiele lat. Na jej obrazach zwierzęta przyjmują naturalne pozy, są bezpretensjonalne i poczciwe. Artystka wydobywa z nich niezrozumiałą dla człowieka radość, melancholię, oddanie, czasem ekspresyjne szaleństwo. Dzięki kilku trafnym pociągnięciom pędzla przywoływała charakter i osobowość zwierzęcia, notowała ulotność chwili i opisywała swoją czułą relację z pupilem. W efekcie powstały intymne, bardzo osobiste portrety czworonożnych przyjaciół artystki. Na wystawie pojawią się dwa dzieła poświęcone zwierzętom. „Spacer w chmurach ze Smugą – pożegnanie” to obraz stanowiący upamiętnienie wspomnienia spaceru z ukochanym psem, który odszedł. Portret kota pojawia się z kolei na obrazie „A propos krynolina” z 1993 roku.

Do kanonu najważniejszych polskich artystek współczesnych należy również zmarła w ubiegłym roku Teresa Tyszkiewicz. Znakiem rozpoznawczym jej twórczości były szpilki. Nowatorskie wykorzystanie małych metalowych przedmiotów jako tworzywa artystycznego łączyła z innymi technikami. Powstawały z nich specyficzne obrazy-reliefy oraz przedmioty-rzeźby. Szpilki zagościły również na powierzchniach fotografii Tyszkiewicz. Reliefowy, wyjątkowy charakter prac wydobywa z nich grę świateł i cieni. Ostra, metalowa szpilka jest jednocześnie doświadczeniem i metaforą bólu. Sama artystka przyznawała, że znajduje w niej magiczną moc, jako symbol zmagania z przeciwnościami losu. Na wystawie zobaczyć można będzie „Czerwony trójkąt nr 2” z 2009 roku.

Wystawa to również zbiór prac największych twórców tworzących w nurcie sztuki op-artu, w tym Wojciecha Fangora. Tym razem zaprezentowany zostanie najbardziej charakterystyczny w jego twórczości, obok kół, motyw fal. Niezwykle hipnotyzujące są również dwa obrazy Victora Vasarely’ego. Jedną z nich jest praca „Zig-Zag” z 1986 roku, wystawiana dotychczas w Nowym Jorku i Mediolanie. Dzieło jest jednocześnie jednym z najwybitniejszych i najbardziej reprezentatywnych przykładów twórczości Vasarely’ego. Kompozycja w charakterystyczny dla tego artysty sposób tworzy iluzję trójwymiarowości oddanej na płaskiej powierzchni płótna i dosłownie hipnotyzuje widza.

Wszystkie dzieła oglądać można na wystawie już od 14 maja. 27  maja o godzinie 19 zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.

Wystawa „Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945”: 14-27 maja 2021,  godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny

Aukcja „Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945”: 27 maja 2021, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa

https://desa.pl/pl/aukcje-dziel-sztuki/sztuka-wspolczesna-klasycy-awangardy-po-1945-f88a/

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Z TĘSKNOTY ZA PRZYRODĄ. WYSTAWA W GALERII FUNDACJI URBAN FORMS Biuro prasowe
2024-07-03 | 11:00

Z TĘSKNOTY ZA PRZYRODĄ. WYSTAWA W GALERII FUNDACJI URBAN FORMS

Nostalgiczna podróż do źródeł twórczości i rodzinnych wspomnień – Rafał Roskowiński, prawdziwa legenda polskiego malarstwa wielkoformatowego, po blisko 30 latach
Sztuka BRAK ZDJĘCIA
2024-06-30 | 21:00

Rewia – kolorowe antidotum na szarą codzienność

Niedługo minie 25 lat odkąd rewia znowu odżyła w Polsce. W 2001 ten rodzaj sztuki przywróciła do życia Małgorzata Potocka, otwierając pierwszą po wojnie scenę rewiową w naszym kraju. Teatr Sabat jest jedynym miejscem
Sztuka Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!
2024-06-27 | 13:45

Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!

Konkurs Design by Śliwka Nałęczowska pobudza środowisko artystyczne do twórczych działań. Piąta, jubileuszowa edycja wydarzenia, promującego talenty w dziedzinie grafiki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Ochrona środowiska

Radykalne formy protestów klimatycznych mogą mieć wpływ na spadek poparcia społecznego dla działań na rzecz klimatu. Najmniej akceptowalne blokady dróg czy niszczenie obrazów

Aktywiści klimatyczni coraz częściej wykorzystują pokojowe nieposłuszeństwo obywatelskie, aby podnieść ekologiczną świadomość społeczeństwa. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu George’a Masona wykazały, że niektóre z ich działań, jak np. marsze i protesty okupacyjne, są postrzegane jako bardziej akceptowalne niż na przykład blokady dróg czy niszczenie obrazów. To sugeruje, że forma protestu może więc wpłynąć na to, jak bardzo ludzie popierają postulaty głoszone przez protestujących, ale wymaga to dalszych badań.