Najwybitniejsze dzieła na największej wystawie sztuki współczesnej tej wiosny
Teresa Pągowska kochała zwierzęta i to im poświęciła znaczną część swojej twórczości. Malowała głównie psy i koty – były jednym z jej ulubionych motywów malarskich. Te emocjonalne portrety często stanowiły pożegnanie z ukochanym czworonożnym przyjacielem. Dzisiaj Teresa Pągowska jest jedną z najważniejszych artystek współczesnych, której dzieła osiągają kwoty setek tysięcy złotych. Jej dwa obrazy dedykowane ukochanym zwierzętom pojawią się na największej wiosennej wystawie poświęconej klasykom awangardy. Zaprezentowanych zostanie na niej aż 90 prac takich twórców jak m.in. Wojciech Fangor, Henryk Stażewski, Victor Vasarely, Ryszard Winiarski, Teresa Tyszkiewicz czy Aleksandra Jachtoma. Wystawa do zobaczenia już od 14 maja.
W ostatnich latach życia Pągowska malowała często portrety Patka, swojego ukochanego psa, który odszedł w 2002 roku. Po jego śmierci stworzyła serię portretów, nieraz opatrzonych dramatycznymi tytułami jak „Pateczki, zostań!!!” lub „Obudź się”. Artystka malowała również koty swojego męża, słynnego grafika Henryka Tomaszewskiego i ukochane jamniki, którymi otaczała się przez wiele lat. Na jej obrazach zwierzęta przyjmują naturalne pozy, są bezpretensjonalne i poczciwe. Artystka wydobywa z nich niezrozumiałą dla człowieka radość, melancholię, oddanie, czasem ekspresyjne szaleństwo. Dzięki kilku trafnym pociągnięciom pędzla przywoływała charakter i osobowość zwierzęcia, notowała ulotność chwili i opisywała swoją czułą relację z pupilem. W efekcie powstały intymne, bardzo osobiste portrety czworonożnych przyjaciół artystki. Na wystawie pojawią się dwa dzieła poświęcone zwierzętom. „Spacer w chmurach ze Smugą – pożegnanie” to obraz stanowiący upamiętnienie wspomnienia spaceru z ukochanym psem, który odszedł. Portret kota pojawia się z kolei na obrazie „A propos krynolina” z 1993 roku.
Do kanonu najważniejszych polskich artystek współczesnych należy również zmarła w ubiegłym roku Teresa Tyszkiewicz. Znakiem rozpoznawczym jej twórczości były szpilki. Nowatorskie wykorzystanie małych metalowych przedmiotów jako tworzywa artystycznego łączyła z innymi technikami. Powstawały z nich specyficzne obrazy-reliefy oraz przedmioty-rzeźby. Szpilki zagościły również na powierzchniach fotografii Tyszkiewicz. Reliefowy, wyjątkowy charakter prac wydobywa z nich grę świateł i cieni. Ostra, metalowa szpilka jest jednocześnie doświadczeniem i metaforą bólu. Sama artystka przyznawała, że znajduje w niej magiczną moc, jako symbol zmagania z przeciwnościami losu. Na wystawie zobaczyć można będzie „Czerwony trójkąt nr 2” z 2009 roku.
Wystawa to również zbiór prac największych twórców tworzących w nurcie sztuki op-artu, w tym Wojciecha Fangora. Tym razem zaprezentowany zostanie najbardziej charakterystyczny w jego twórczości, obok kół, motyw fal. Niezwykle hipnotyzujące są również dwa obrazy Victora Vasarely’ego. Jedną z nich jest praca „Zig-Zag” z 1986 roku, wystawiana dotychczas w Nowym Jorku i Mediolanie. Dzieło jest jednocześnie jednym z najwybitniejszych i najbardziej reprezentatywnych przykładów twórczości Vasarely’ego. Kompozycja w charakterystyczny dla tego artysty sposób tworzy iluzję trójwymiarowości oddanej na płaskiej powierzchni płótna i dosłownie hipnotyzuje widza.
Wszystkie dzieła oglądać można na wystawie już od 14 maja. 27 maja o godzinie 19 zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.
Wystawa „Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945”: 14-27 maja 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja „Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945”: 27 maja 2021, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje-dziel-sztuki/sztuka-wspolczesna-klasycy-awangardy-po-1945-f88a/
Z TĘSKNOTY ZA PRZYRODĄ. WYSTAWA W GALERII FUNDACJI URBAN FORMS
Rewia – kolorowe antidotum na szarą codzienność
Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Teatr
Mateusz Banasiuk: Podczas studiów uczyliśmy się żonglerki maczugami i popisów cyrkowych. Te umiejętności przydały mi się w zawodzie aktora
W pracy zawodowej kolejny raz przydały się Mateuszowi Banasiukowi umiejętności zdobyte w szkole aktorskiej. W spektaklu „Wypiór” wystawianym na scenie Teatru IMKA odtwórca roli Łukasza udowodnił, że potrafi perfekcyjnie żonglować, wzbudzając podziw widowni. W rozmowie z agencją Newseria Lifestyle artysta zdradza, że podczas studiów nauczył się jeszcze kilku innych sztuczek cyrkowych.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Ochrona środowiska
Radykalne formy protestów klimatycznych mogą mieć wpływ na spadek poparcia społecznego dla działań na rzecz klimatu. Najmniej akceptowalne blokady dróg czy niszczenie obrazów
Aktywiści klimatyczni coraz częściej wykorzystują pokojowe nieposłuszeństwo obywatelskie, aby podnieść ekologiczną świadomość społeczeństwa. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu George’a Masona wykazały, że niektóre z ich działań, jak np. marsze i protesty okupacyjne, są postrzegane jako bardziej akceptowalne niż na przykład blokady dróg czy niszczenie obrazów. To sugeruje, że forma protestu może więc wpłynąć na to, jak bardzo ludzie popierają postulaty głoszone przez protestujących, ale wymaga to dalszych badań.