Komunikaty PR

Nikifor i Dwurnik na wspólnej wystawie

2021-04-26  |  10:55
Biuro prasowe
Do pobrania jpeg ( 0.38 MB )

Nikifor był dla niego najważniejszym mistrzem. Właściwie jedynym. To jego twórczością inspirował się Edward Dwurnik. Dziś ci dwaj artyści spotykają się na jednej wystawie w DESA Unicum. Pierwszy z nich osiągnął mistrzostwo na polu sztuki nieprofesjonalnej. Drugi świadomie zaczerpnął wiele inspiracji z pejzaży krajobrazowych i architektonicznych komponowanych przez krynickiego artystę, stając się jednym z najważniejszych oraz najbardziej rozpoznawalnych twórców sztuki współczesnej. Wystawa rozpocznie się 23 kwietnia i będzie poprzedzać aukcję 29 kwietnia. 

Mieli okazję poznać się osobiście. -Był z nim opiekun. Nikifor wysiadł, usiadł przy nas na ławce i zaczął rysować. Rysował i rysował, a ja patrzyłem – mówił Edward Dwurnik o wyjątkowym dla niego spotkaniu. Był to już jednak schyłek życia Nikifora. Niemniej jednak poznanie kompozycji pejzażowych i architektonicznych twórcy oraz jego biografii skłoniło Dwurnika, by nie tylko poświęcić się takiej ikonografii, ale także, by kultywować żywot artysty wędrownego, cierpiącego niedostatek, mierzącego się z niezrozumieniem, odrzuceniem. Z tej też przyczyny Edward Dwurnik praktykował liczne podróże po Polsce – siadał na ulicach małych miasteczek i spędzał czas na rysowaniu i malowaniu, nie dbając o doczesność, doceniając obcowanie z naturalizmem rzeczywistości, jej cyklicznością. Dwurnik w pewnym momencie swojej kariery często przemalowywał prace Nikifora – nierzadko były to kupowane po 100 zł falsyfikaty. Od swojego mistrza przejął dosadny realizm i groteskowość. Podziwiał jego wyobraźnię, nie zgadzał się nigdy na określenie sztuki Nikifora jako „naiwnej”. Uważał go za wybitnego twórcę zanim jeszcze dostrzegli to inni.

Nikifor za główne zagadnienia swoich prac obierał połączenie pejzażu i architektury. Z zacięciem przedstawiał motywy miejskie, cerkwie, wille, fantastycznie wykreowane w wyobraźni miasta i budowle. Nikifor był pasjonatem podróży, a ulubionym sposobem podróżowania malarza była jazda pociągiem. Podczas tych wypraw kolejowych rodził się cały cykl malarski z przedstawieniami dworców i stacyjek kolejowych. Te artystyczne podróże Nikifora były trochę nietypowe, gdyż odbywały się najczęściej bez biletu. Były więc nieraz przerywane przez konduktora, który wysadzał go na najbliższej stacji. Miał wtedy dosyć czasu, żeby spokojnie obejrzeć dworzec i wykonać jego szkic, zanim wsiadł do następnego pociągu i kontynuował przerwaną wyprawę. Na wystawie pojawi się praca prezentująca jeden z dworców, ale również przedstawienia świętych, obiektów sakralnych czy krynickich krajobrazów.

Edward Dwurnik też niejednokrotnie stawiał podróże w centralnym punkcie swojej twórczości – jednym z najsłynniejszych jego cykli są „Podróże autostopem”. Powstające od 1966 roku, były pierwszymi pracami inspirowanymi Nikiforem. Z tego cyklu na wystawie zobaczyć będzie można kilka prac przedstawiających takie miasta jak m.in. Katowice, Szczecin i Sopot. Pojawi się również obraz „Niech żyje wojna!”. Pochodzi on z cyklu stworzonego przez artystę charakteryzującego się niezwykłą ekspresją. Dwurnik przedstawia w nim dryfujące w nieokreślonej przestrzeni groźne twarze, malowane szybko, zdecydowanie i w ostrych kolorach. Są to głowy w hełmach, czapkach wojskowych, wszystkie umieszczone na błękitnym tle. Obrazy te mówią o walce. Mają być zachętą, akceptacją wojen wyzwoleńczych prowadzonych przez małe państwa.

Wystawę „Nikifor/Dwurnik. Dialog Mistrzów” oglądać można od 23 kwietnia. 29 kwietnia o godzinie 19 zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.

 

Wystawa „Nikifor/Dwurnik. Dialog Mistrzów”: 23-29 kwietnia 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny

Aukcja „Nikifor/Dwurnik. Dialog Mistrzów”: 29 kwietnia 2021, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa

https://desa.pl/pl/aukcje-dziel-sztuki/nikifor-dwurnik-dialog-mistrzow-891kol020/

 

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania Biuro prasowe
2024-12-23 | 15:54

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Anna Libera, AWA WSCHO z cyklu Strasznie nam się tu podoba! Muzeum Warszawy. fot. M. Matyjaszewski, A. Sulej   Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 42,
Sztuka Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
2024-12-17 | 10:45

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

W najbliższą sobotę 21 grudnia w zabytkowej Elektrowni Karola Scheiblera w otoczeniu choinek oraz klimatycznych lampek odbędzie się koncert kolęd i pastorałek w wykonaniu Chóru
Sztuka NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
2024-12-10 | 12:00

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA    Grobowce w formie kaplicy w stylu neomauretańskim z wielobarwnej cegły, małej neoklasycystycznej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne

Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Prawo

Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.