Nikifor i Dwurnik na wspólnej wystawie
Nikifor był dla niego najważniejszym mistrzem. Właściwie jedynym. To jego twórczością inspirował się Edward Dwurnik. Dziś ci dwaj artyści spotykają się na jednej wystawie w DESA Unicum. Pierwszy z nich osiągnął mistrzostwo na polu sztuki nieprofesjonalnej. Drugi świadomie zaczerpnął wiele inspiracji z pejzaży krajobrazowych i architektonicznych komponowanych przez krynickiego artystę, stając się jednym z najważniejszych oraz najbardziej rozpoznawalnych twórców sztuki współczesnej. Wystawa rozpocznie się 23 kwietnia i będzie poprzedzać aukcję 29 kwietnia.
Mieli okazję poznać się osobiście. -Był z nim opiekun. Nikifor wysiadł, usiadł przy nas na ławce i zaczął rysować. Rysował i rysował, a ja patrzyłem – mówił Edward Dwurnik o wyjątkowym dla niego spotkaniu. Był to już jednak schyłek życia Nikifora. Niemniej jednak poznanie kompozycji pejzażowych i architektonicznych twórcy oraz jego biografii skłoniło Dwurnika, by nie tylko poświęcić się takiej ikonografii, ale także, by kultywować żywot artysty wędrownego, cierpiącego niedostatek, mierzącego się z niezrozumieniem, odrzuceniem. Z tej też przyczyny Edward Dwurnik praktykował liczne podróże po Polsce – siadał na ulicach małych miasteczek i spędzał czas na rysowaniu i malowaniu, nie dbając o doczesność, doceniając obcowanie z naturalizmem rzeczywistości, jej cyklicznością. Dwurnik w pewnym momencie swojej kariery często przemalowywał prace Nikifora – nierzadko były to kupowane po 100 zł falsyfikaty. Od swojego mistrza przejął dosadny realizm i groteskowość. Podziwiał jego wyobraźnię, nie zgadzał się nigdy na określenie sztuki Nikifora jako „naiwnej”. Uważał go za wybitnego twórcę zanim jeszcze dostrzegli to inni.
Nikifor za główne zagadnienia swoich prac obierał połączenie pejzażu i architektury. Z zacięciem przedstawiał motywy miejskie, cerkwie, wille, fantastycznie wykreowane w wyobraźni miasta i budowle. Nikifor był pasjonatem podróży, a ulubionym sposobem podróżowania malarza była jazda pociągiem. Podczas tych wypraw kolejowych rodził się cały cykl malarski z przedstawieniami dworców i stacyjek kolejowych. Te artystyczne podróże Nikifora były trochę nietypowe, gdyż odbywały się najczęściej bez biletu. Były więc nieraz przerywane przez konduktora, który wysadzał go na najbliższej stacji. Miał wtedy dosyć czasu, żeby spokojnie obejrzeć dworzec i wykonać jego szkic, zanim wsiadł do następnego pociągu i kontynuował przerwaną wyprawę. Na wystawie pojawi się praca prezentująca jeden z dworców, ale również przedstawienia świętych, obiektów sakralnych czy krynickich krajobrazów.
Edward Dwurnik też niejednokrotnie stawiał podróże w centralnym punkcie swojej twórczości – jednym z najsłynniejszych jego cykli są „Podróże autostopem”. Powstające od 1966 roku, były pierwszymi pracami inspirowanymi Nikiforem. Z tego cyklu na wystawie zobaczyć będzie można kilka prac przedstawiających takie miasta jak m.in. Katowice, Szczecin i Sopot. Pojawi się również obraz „Niech żyje wojna!”. Pochodzi on z cyklu stworzonego przez artystę charakteryzującego się niezwykłą ekspresją. Dwurnik przedstawia w nim dryfujące w nieokreślonej przestrzeni groźne twarze, malowane szybko, zdecydowanie i w ostrych kolorach. Są to głowy w hełmach, czapkach wojskowych, wszystkie umieszczone na błękitnym tle. Obrazy te mówią o walce. Mają być zachętą, akceptacją wojen wyzwoleńczych prowadzonych przez małe państwa.
Wystawę „Nikifor/Dwurnik. Dialog Mistrzów” oglądać można od 23 kwietnia. 29 kwietnia o godzinie 19 zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.
Wystawa „Nikifor/Dwurnik. Dialog Mistrzów”: 23-29 kwietnia 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja „Nikifor/Dwurnik. Dialog Mistrzów”: 29 kwietnia 2021, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje-dziel-sztuki/nikifor-dwurnik-dialog-mistrzow-891kol020/

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.