Komunikaty PR

Nikifor i Dwurnik na wspólnej wystawie

2021-04-26  |  10:55
Biuro prasowe
Do pobrania jpeg ( 0.38 MB )

Nikifor był dla niego najważniejszym mistrzem. Właściwie jedynym. To jego twórczością inspirował się Edward Dwurnik. Dziś ci dwaj artyści spotykają się na jednej wystawie w DESA Unicum. Pierwszy z nich osiągnął mistrzostwo na polu sztuki nieprofesjonalnej. Drugi świadomie zaczerpnął wiele inspiracji z pejzaży krajobrazowych i architektonicznych komponowanych przez krynickiego artystę, stając się jednym z najważniejszych oraz najbardziej rozpoznawalnych twórców sztuki współczesnej. Wystawa rozpocznie się 23 kwietnia i będzie poprzedzać aukcję 29 kwietnia. 

Mieli okazję poznać się osobiście. -Był z nim opiekun. Nikifor wysiadł, usiadł przy nas na ławce i zaczął rysować. Rysował i rysował, a ja patrzyłem – mówił Edward Dwurnik o wyjątkowym dla niego spotkaniu. Był to już jednak schyłek życia Nikifora. Niemniej jednak poznanie kompozycji pejzażowych i architektonicznych twórcy oraz jego biografii skłoniło Dwurnika, by nie tylko poświęcić się takiej ikonografii, ale także, by kultywować żywot artysty wędrownego, cierpiącego niedostatek, mierzącego się z niezrozumieniem, odrzuceniem. Z tej też przyczyny Edward Dwurnik praktykował liczne podróże po Polsce – siadał na ulicach małych miasteczek i spędzał czas na rysowaniu i malowaniu, nie dbając o doczesność, doceniając obcowanie z naturalizmem rzeczywistości, jej cyklicznością. Dwurnik w pewnym momencie swojej kariery często przemalowywał prace Nikifora – nierzadko były to kupowane po 100 zł falsyfikaty. Od swojego mistrza przejął dosadny realizm i groteskowość. Podziwiał jego wyobraźnię, nie zgadzał się nigdy na określenie sztuki Nikifora jako „naiwnej”. Uważał go za wybitnego twórcę zanim jeszcze dostrzegli to inni.

Nikifor za główne zagadnienia swoich prac obierał połączenie pejzażu i architektury. Z zacięciem przedstawiał motywy miejskie, cerkwie, wille, fantastycznie wykreowane w wyobraźni miasta i budowle. Nikifor był pasjonatem podróży, a ulubionym sposobem podróżowania malarza była jazda pociągiem. Podczas tych wypraw kolejowych rodził się cały cykl malarski z przedstawieniami dworców i stacyjek kolejowych. Te artystyczne podróże Nikifora były trochę nietypowe, gdyż odbywały się najczęściej bez biletu. Były więc nieraz przerywane przez konduktora, który wysadzał go na najbliższej stacji. Miał wtedy dosyć czasu, żeby spokojnie obejrzeć dworzec i wykonać jego szkic, zanim wsiadł do następnego pociągu i kontynuował przerwaną wyprawę. Na wystawie pojawi się praca prezentująca jeden z dworców, ale również przedstawienia świętych, obiektów sakralnych czy krynickich krajobrazów.

Edward Dwurnik też niejednokrotnie stawiał podróże w centralnym punkcie swojej twórczości – jednym z najsłynniejszych jego cykli są „Podróże autostopem”. Powstające od 1966 roku, były pierwszymi pracami inspirowanymi Nikiforem. Z tego cyklu na wystawie zobaczyć będzie można kilka prac przedstawiających takie miasta jak m.in. Katowice, Szczecin i Sopot. Pojawi się również obraz „Niech żyje wojna!”. Pochodzi on z cyklu stworzonego przez artystę charakteryzującego się niezwykłą ekspresją. Dwurnik przedstawia w nim dryfujące w nieokreślonej przestrzeni groźne twarze, malowane szybko, zdecydowanie i w ostrych kolorach. Są to głowy w hełmach, czapkach wojskowych, wszystkie umieszczone na błękitnym tle. Obrazy te mówią o walce. Mają być zachętą, akceptacją wojen wyzwoleńczych prowadzonych przez małe państwa.

Wystawę „Nikifor/Dwurnik. Dialog Mistrzów” oglądać można od 23 kwietnia. 29 kwietnia o godzinie 19 zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.

 

Wystawa „Nikifor/Dwurnik. Dialog Mistrzów”: 23-29 kwietnia 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny

Aukcja „Nikifor/Dwurnik. Dialog Mistrzów”: 29 kwietnia 2021, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa

https://desa.pl/pl/aukcje-dziel-sztuki/nikifor-dwurnik-dialog-mistrzow-891kol020/

 

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Z TĘSKNOTY ZA PRZYRODĄ. WYSTAWA W GALERII FUNDACJI URBAN FORMS Biuro prasowe
2024-07-03 | 11:00

Z TĘSKNOTY ZA PRZYRODĄ. WYSTAWA W GALERII FUNDACJI URBAN FORMS

Nostalgiczna podróż do źródeł twórczości i rodzinnych wspomnień – Rafał Roskowiński, prawdziwa legenda polskiego malarstwa wielkoformatowego, po blisko 30 latach
Sztuka BRAK ZDJĘCIA
2024-06-30 | 21:00

Rewia – kolorowe antidotum na szarą codzienność

Niedługo minie 25 lat odkąd rewia znowu odżyła w Polsce. W 2001 ten rodzaj sztuki przywróciła do życia Małgorzata Potocka, otwierając pierwszą po wojnie scenę rewiową w naszym kraju. Teatr Sabat jest jedynym miejscem
Sztuka Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!
2024-06-27 | 13:45

Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!

Konkurs Design by Śliwka Nałęczowska pobudza środowisko artystyczne do twórczych działań. Piąta, jubileuszowa edycja wydarzenia, promującego talenty w dziedzinie grafiki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Ochrona środowiska

Radykalne formy protestów klimatycznych mogą mieć wpływ na spadek poparcia społecznego dla działań na rzecz klimatu. Najmniej akceptowalne blokady dróg czy niszczenie obrazów

Aktywiści klimatyczni coraz częściej wykorzystują pokojowe nieposłuszeństwo obywatelskie, aby podnieść ekologiczną świadomość społeczeństwa. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu George’a Masona wykazały, że niektóre z ich działań, jak np. marsze i protesty okupacyjne, są postrzegane jako bardziej akceptowalne niż na przykład blokady dróg czy niszczenie obrazów. To sugeruje, że forma protestu może więc wpłynąć na to, jak bardzo ludzie popierają postulaty głoszone przez protestujących, ale wymaga to dalszych badań.