Komunikaty PR

Nowa Huta na 7 nowych muralach! Powstały w przestrzeni centrum handlowego

2022-10-12  |  15:00
Biuro prasowe
Kontakt

Tomasz Pietrzak
Guarana Public Relations

ul. Żelazna 2
40-851 Katowice
tomasz.pietrzak|guaranapr.pl| |tomasz.pietrzak|guaranapr.pl
509106256
www.guaranapr.pl

Były białe ściany, są kolorowe, miejskie murale. We wnętrzach Nowych Czyżyn odsłonięto właśnie aż 7 dużych malowideł, które przedstawiają ikoniczne miejsca w Nowej Hucie. Jest na nich m.in. Plac Centralny, „punktowce” czy „Helikopter”. Za nietypowym projektem, który powstał na zlecenie centrum handlowego, stoi Anna Zabdyrska, projektantka z Krakowa.


Unikalna architektura i przestrzeń Nowej Huty inspiruje artystów. W Nowych Czyżynach zaprezentowano właśnie serię murali, które przedstawiają najbardziej rozpoznawalne miejsca w tej części Krakowa. Można na nich znaleźć m.in. zaprojektowany na przełomie lat 50-tych i 60-tych „Helikopter”, czyli modernistyczny blok mieszkalny autorstwa Kazimierza Chodorowskiego i Stefana Golonki, a także kultowe, socrealistyczne przestrzenie z Placem Centralnym i Aleją Róż na czele.

Swoje miejsce na muralach znalazły także wieżowce „punktowce” na Osiedlu Kolorowym i lotnisko w Czyżynach. Łącznie wszystkie prace, które stworzone zostały w przestrzeni centrum handlowego, mają 117 m kw. powierzchni, z czego największa grafika ma 25 m kw. To pierwsza street art’owa realizacja w Nowych Czyżynach.

– Do wykonania murali podeszliśmy bardzo ambitnie. Zależało nam bowiem na tym, aby były one niezwykle organiczne oraz mocno wyrosłe z lokalnej społeczności. Dlatego o pomoc w znalezieniu artysty, który podjąłby się tak dużej realizacji, zwróciliśmy się do Muzeum Nowej Huty – mówi Anna Brzozowska, marketing manager w Nowych Czyżynach.

– Od początku chcieliśmy zlecić projekt osobie z Krakowa, która doskonale zna i czuje Nową Hutę, charakter i klimat tego miejsca oraz jego architekturę i dizajn, a co za tym idzie, będzie w stanie stworzyć oryginalne dzieło, które zwróci uwagę przechodnia, ale także pokaże wyjątkowość tej części miasta, także osobom, które nie znają Nowej Huty – dodaje.

I udało się! Swój projekt Nowe Czyżyny powierzyły Annie Zabdyrskiej, graficzce i projektantce, a także kuratorce i autorce wystaw, absolwentce Wydziału Grafiki krakowskiej ASP, dla której to już kolejny projekt zrealizowany dla Nowej Huty. Wcześniej graficzka odpowiadała m.in. za przygotowanie kroju pisma „Huta”.

Wykonanie malowideł oddano natomiast w ręce dwójki uzdolnionych artystów: Artura Wabika, artysty sztuk wizualnych, który od końca lat 90-tych związany jest ze street art’em oraz Karoliny Pawłowskiej twórczyni murali, ilustratorce i malarce. Efekt?

– Powstałe prace to współczesna, artystyczna interpretacja wyjątkowej architektury dzielnicy, która wciąż wzbudza emocje. Ikoniczne dla Nowej Huty miejsca, które przedstawiają murale, mimo iż są uproszczone w swojej graficznej formie, nie są wolne od istotnych detali, ornamentów, charakterystycznych kształtów, a także nawiążań do tego, co mieszkańcy darzą sympatią – mówi Anna Zabdyrska, projektantka murali w Nowych Czyżynach.

– Na przykład: na przedstawionym na jednym z malowideł bloku mieszkalnym, na którym w PRL-u widniały neony sklepów i ciastkarni, pojawia się nowy, specjalnie zaprojektowany na potrzeby muralu, napis-neon „Helikopter”, nawiązujący tu do nazwy budynku. Z kolei przedstawiona na jednej ze ścian Aleja Róż bujnie wypełniona jest kwiatami, tak samo jak to miało miejsce w latach 60-tych i 70-tych – mówi.

Wszystkie prace powstały w nietypowej jak na street art przestrzeni, bo w przejściach prowadzących do wnętrza centrum handlowego. – Stworzone grafiki stały się malarskim tłem dla ludzi, którzy wchodzą do Nowych Czyżyn. Co więcej, odwiedzający obiekt stają się także częścią tych prac, dopełniając ich miejski charakter. To ciekawy zabieg przenikania, dzięki któremu udało się artystom przenieść część Nowej Huty pod dach naszego obiektu, a jednocześnie stworzyć nowy, ciekawy insta-spot w mieście – mówi Anna Brzozowska.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Guarana Public Relations
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania Biuro prasowe
2024-12-23 | 15:54

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Anna Libera, AWA WSCHO z cyklu Strasznie nam się tu podoba! Muzeum Warszawy. fot. M. Matyjaszewski, A. Sulej   Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 42,
Sztuka Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
2024-12-17 | 10:45

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

W najbliższą sobotę 21 grudnia w zabytkowej Elektrowni Karola Scheiblera w otoczeniu choinek oraz klimatycznych lampek odbędzie się koncert kolęd i pastorałek w wykonaniu Chóru
Sztuka NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
2024-12-10 | 12:00

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA    Grobowce w formie kaplicy w stylu neomauretańskim z wielobarwnej cegły, małej neoklasycystycznej

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Edukacja

Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów

Odejście od wykładowej metody prowadzenia zajęć na rzecz doświadczeń, współpracy i partnerskich relacji z nauczycielem to podstawowe założenia idei edukacyjnej STEM. Ma ona wspierać rozwój dzieci i młodzieży w kierunkach, jakie wytycza zmieniająca się rzeczywistość i na jakie nastawiony będzie rynek pracy za kilka lat. Globalnie rynek edukacji STEM do końca dekady podwoi swoje przychody. Ten światowy trend jest obserwowany i rozwijany również w Polsce, m.in. poprzez projekt STEM Kindloteka.

Handel

Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci

Eksperci apelują o intensyfikację wysiłków na rzecz ochrony klimatu. Tym bardziej że teraz są ku temu sprzyjające warunki: finansowanie, wola polityczna i zaawansowane technologie. Coraz częściej idzie za tym także gotowość społeczeństwa do zmian. Choć w kontekście zielonej rewolucji mówi się przede wszystkim o transformacji energetycznej i ograniczaniu emisji CO2, dbanie o zmiany zaczyna się również na poziomie decyzji konsumenckich. Polacy mają tego świadomość i wdrażają proekologiczne nawyki w codzienną rutynę i zakupy.