Nowa Huta na 7 nowych muralach! Powstały w przestrzeni centrum handlowego
Tomasz Pietrzak
Guarana Public Relations
ul. Żelazna 2
40-851 Katowice
tomasz.pietrzak|guaranapr.pl| |tomasz.pietrzak|guaranapr.pl
509106256
www.guaranapr.pl
Były białe ściany, są kolorowe, miejskie murale. We wnętrzach Nowych Czyżyn odsłonięto właśnie aż 7 dużych malowideł, które przedstawiają ikoniczne miejsca w Nowej Hucie. Jest na nich m.in. Plac Centralny, „punktowce” czy „Helikopter”. Za nietypowym projektem, który powstał na zlecenie centrum handlowego, stoi Anna Zabdyrska, projektantka z Krakowa.
Unikalna architektura i przestrzeń Nowej Huty inspiruje artystów. W Nowych Czyżynach zaprezentowano właśnie serię murali, które przedstawiają najbardziej rozpoznawalne miejsca w tej części Krakowa. Można na nich znaleźć m.in. zaprojektowany na przełomie lat 50-tych i 60-tych „Helikopter”, czyli modernistyczny blok mieszkalny autorstwa Kazimierza Chodorowskiego i Stefana Golonki, a także kultowe, socrealistyczne przestrzenie z Placem Centralnym i Aleją Róż na czele.
Swoje miejsce na muralach znalazły także wieżowce „punktowce” na Osiedlu Kolorowym i lotnisko w Czyżynach. Łącznie wszystkie prace, które stworzone zostały w przestrzeni centrum handlowego, mają 117 m kw. powierzchni, z czego największa grafika ma 25 m kw. To pierwsza street art’owa realizacja w Nowych Czyżynach.
– Do wykonania murali podeszliśmy bardzo ambitnie. Zależało nam bowiem na tym, aby były one niezwykle organiczne oraz mocno wyrosłe z lokalnej społeczności. Dlatego o pomoc w znalezieniu artysty, który podjąłby się tak dużej realizacji, zwróciliśmy się do Muzeum Nowej Huty – mówi Anna Brzozowska, marketing manager w Nowych Czyżynach.
– Od początku chcieliśmy zlecić projekt osobie z Krakowa, która doskonale zna i czuje Nową Hutę, charakter i klimat tego miejsca oraz jego architekturę i dizajn, a co za tym idzie, będzie w stanie stworzyć oryginalne dzieło, które zwróci uwagę przechodnia, ale także pokaże wyjątkowość tej części miasta, także osobom, które nie znają Nowej Huty – dodaje.
I udało się! Swój projekt Nowe Czyżyny powierzyły Annie Zabdyrskiej, graficzce i projektantce, a także kuratorce i autorce wystaw, absolwentce Wydziału Grafiki krakowskiej ASP, dla której to już kolejny projekt zrealizowany dla Nowej Huty. Wcześniej graficzka odpowiadała m.in. za przygotowanie kroju pisma „Huta”.
Wykonanie malowideł oddano natomiast w ręce dwójki uzdolnionych artystów: Artura Wabika, artysty sztuk wizualnych, który od końca lat 90-tych związany jest ze street art’em oraz Karoliny Pawłowskiej twórczyni murali, ilustratorce i malarce. Efekt?
– Powstałe prace to współczesna, artystyczna interpretacja wyjątkowej architektury dzielnicy, która wciąż wzbudza emocje. Ikoniczne dla Nowej Huty miejsca, które przedstawiają murale, mimo iż są uproszczone w swojej graficznej formie, nie są wolne od istotnych detali, ornamentów, charakterystycznych kształtów, a także nawiążań do tego, co mieszkańcy darzą sympatią – mówi Anna Zabdyrska, projektantka murali w Nowych Czyżynach.
– Na przykład: na przedstawionym na jednym z malowideł bloku mieszkalnym, na którym w PRL-u widniały neony sklepów i ciastkarni, pojawia się nowy, specjalnie zaprojektowany na potrzeby muralu, napis-neon „Helikopter”, nawiązujący tu do nazwy budynku. Z kolei przedstawiona na jednej ze ścian Aleja Róż bujnie wypełniona jest kwiatami, tak samo jak to miało miejsce w latach 60-tych i 70-tych – mówi.
Wszystkie prace powstały w nietypowej jak na street art przestrzeni, bo w przejściach prowadzących do wnętrza centrum handlowego. – Stworzone grafiki stały się malarskim tłem dla ludzi, którzy wchodzą do Nowych Czyżyn. Co więcej, odwiedzający obiekt stają się także częścią tych prac, dopełniając ich miejski charakter. To ciekawy zabieg przenikania, dzięki któremu udało się artystom przenieść część Nowej Huty pod dach naszego obiektu, a jednocześnie stworzyć nowy, ciekawy insta-spot w mieście – mówi Anna Brzozowska.
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
Święto sztuki i designu w Krakowie
Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.