Nowy mural Tytusa Brzozowskiego w Warszawie
Na warszawskiej Pradze, w Muzeum Polskiej Wódki odsłonięto najnowszy mural autorstwa Tytusa Brzozowskiego. Tym samym wzbogacił on Szlak murali imienia artysty, którym Warszawska Organizacja Turystyczna zachęca do okrywania stolicy w niekonwencjonalny sposób. Znany z zamiłowania do Warszawy malarz, zobrazował tym razem proces produkcji Polskiej Wódki, zbierając w jeden surrealistyczny twór różne miejsca, elementy oraz symbole.
Historie zapisane obrazem
Tytus Brzozowski to warszawski akwarelista i architekt. Jego prace to kolorowy kolaż historycznych elementów, miejsc czy budowli z zaskakującymi motywami prosto z wyobraźni autora. Jak sam określa najczęściej kojarzony jest z malowaniem takich właśnie obrazków, ale zasłynął także m.in. serią murali, ilustracjami do książki, czy projektami realizowanymi dla Polskiej Organizacji Turystycznej. Niezależnie od formatu, jego prace wyróżnia energetyczne, surrealistyczne zestawienie gmachów i ludzi. Ci ostatni zdają się grać szczególną rolę w swoistej opowieści, jaką artysta snuje swoimi dziełami.
„Projekt muralu przedstawia proces produkcji wódki od rosnącego na polu żyta po fabrykę, w której przygotowany i oczyszczony wcześniej spirytus łączony jest z wodą. W proces ten wpisane są miejsca charakterystyczne dla historii polskiej wódki: pole poprzecinane wstęgami złotego żyta, gorzelnia inspirowana tą w Podolu Wielkim, Zakład Rektyfikacji z Poznania czy wreszcie zabytkowy budynek Muzeum Polskiej Wódki, gdzie niegdyś produkowano wódkę. W tę opowieść wpisują się także ludzie, którzy jak zawsze w moich pracach podkreślają związek człowieka z jego otoczeniem. W tym przypadku to oni przecież od kilkuset lat tworzą historię trunku znad Wisły, dbają o jego jakość” -mówi Tytus Brzozowski.
Nietypowy mural w nietypowym muzeum
Autor wielokrotnie podkreślał też, że tworzy prace, które mają służyć radości z odkrywania Warszawy. Tym razem jego mural, odsłonięty 27 listopada 2023 r., wpisuje się w szerszą perspektywę.
„Celem Muzeum Polskiej Wódki jest edukacja i wzmacnianie świadomości na temat Polskiej Wódki, jako chronionego oznaczenia geograficznego, wśród Polaków i gości zagranicznych. Tu właśnie pokazujemy ponad 500-letnią historię i tradycję polskiej wódki, jako nieodłącznego elementu naszej kultury oraz obyczajów” – tłumaczy Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka, twórca idei Muzeum.
Muzeum, widoczne zresztą na samym muralu, mieści się w zrewitalizowanym, zabytkowym budynku Rektyfikacji Warszawskiej na terenie Centrum Praskiego Koneser. Kompleks, o powierzchni 50 tys. m², dziś otoczony ulicami Ząbkowską, Nieporęcką, Białostocką i Markowską wzniesiono w latach 90. XIX wieku. Przez całe ubiegłe stulecie w neogotyckich zabudowaniach działała wytwórnia wódek. To tutaj rozlewano m.in. flagowe marki polskich wódek: Luksusową i Wyborową. Bez wątpienia Muzeum Polskiej Wódki jest tym, co Plac Konesera wyróżnia i jednocześnie podkreśla historię całego miejsca.
„Jak udowadniamy już od ponad 5 lat, Muzeum Polskiej Wódki to nie jest typowe muzeum, to jeden budynek i wiele możliwości. Mural doskonale wpisał się w jego wystawę, która w interaktywny, ciekawy i przystępny sposób przekazuje wiedzę na temat historii trunku i procesu jego produkcji. Historii, która jak sam mural jest kolorowa, pełna życia i ciekawych, wartych poznania detali” – mówi Agnieszka Rynecka, dyrektor zarządzająca Muzeum.
Warszawa - Best European Destination 2023 - muralami malowana
Nowy mural wzbogaci Szlak murali Tytusa Brzozowskiego w Warszawie – projekt Warszawskiej Organizacji Turystycznej, pozwalający odkrywać stolicę w niekonwencjonalny sposób. Jak powiedział artysta: „Murale powstają dla miejscowego odbiorcy. Opowiadają o historii i tożsamości miasta. Murale to specyficzna forma. To niesamowite zobaczyć swój obraz w takiej skali i zaistnieć, jako malarz i architekt, w swoim ukochanym mieście”.
Wspomniany szlak to tylko jedna z inicjatyw WOT, która wzbogaca bogatą i atrakcyjną ofertę turystyczną Warszawy. Ofertę, która sprawiła, że w zeszłym roku Warszawa uzyskała tytuł Best European Destination, stając się tym samym najpopularniejszą destynacja miejską na tzw. city trips.
Przy okazji odkrywania i poznawania Warszawy poprzez historie tworzone na muralach Tytusa Brzozowskiego, Warszawska Organizacja Turystyczna zachęca także do zwiedzania ciekawych miejsc w pobliżu, które opisano w specjalnej broszurze dostępnej na stronie: https://wot.waw.pl/project/szlakiem-murali-tytusa-brzozowskiego-w-warszawie/
Dłuższy przystanek warto zaplanować w Centrum Praskim Koneser, a nawet samym budynku Muzeum Polskiej Wódki, które poza samą wystawą skrywa także m.in. ¾ Koneser Bar z jedynym tarasem na Placu Konesera czy restaurację Setki Powodów, gdzie dobra kuchnia łączy się z nie mniej ciekawą ofertą wydarzeń kulturalnych.
Po więcej informacji na temat muralu zapraszamy na www.muzeumpolskiejwodki.pl oraz na profile społecznościowe:
Polub nas na Facebooku: www.facebook.com/MuzeumPolskiejWodki
Śledź nas na Instagramie: https://www.instagram.com/polishvodkamuseum/?hl=pl

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Prawo
Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.