Komunikaty PR

Pętla indukcyjna w Narodowym Centrum Polskiej Piosenki

2021-11-23  |  12:15
Biuro prasowe

Możliwość korzystania z dóbr kultury czy załatwiania spraw w urzędach dla nikogo nie powinna być wyzwaniem. Mimo to, osoby z niepełnosprawnością słuchu wciąż napotykają na bariery w uczestnictwie w życiu społecznym i kulturalnym. Na szczęście coraz więcej instytucji w Polsce dostosowuje się do swoich odbiorców i instaluje pętle indukcyjne, które ułatwiają słyszenie. Jedną z takich placówek jest Narodowe Centrum Polskiej Piosenki w Opolu. 

Pętla indukcyjna jest jednym ze środków wspomagania słuchu dla osób korzystających z implantów ślimakowych i aparatów słuchowych. Pętla nie zastępuje tych urządzeń, ale je wspomaga. Niweluje ona niepożądane dźwięki z otoczenia, dzięki czemu osoby g/Głuche* i niedosłyszące mogą komunikować się wygodniej i bez przeszkód. Korzystanie z pętli indukcyjnej jest bardzo proste. Wystarczy przełączyć aparat lub implant słuchowy na – wcześniej uruchomiony u protetyka – program cewki indukcyjnej. Jest w nią wyposażone 90% aparatów. To, czy dane urządzenie ją posiada, warto również skonsultować wcześniej ze swoim protetykiem słuchu.

„Osoby z niepełnosprawnością słuchu często mają problem w zrozumieniu docierających do nich informacji, gdy w otoczeniu panuje gwar i hałas. Ten dyskomfort jest najbardziej odczuwalny w urzędach, ośrodkach zdrowia, czy placówkach kultury. W takich miejscach w aparacie słuchowym pojawiają się zakłócenia, a do użytkownika dociera wiele dźwięków jednocześnie i ciężko jest je właściwie zidentyfikować. Wtedy zwykła rozmowa z pracownikami w kasie lub recepcji staje się wyzwaniem, a osoba z niepełnosprawnością słuchu musi prosić swoich rozmówców o kilkukrotne powtarzanie swojej wypowiedzi. Utrudnia to kupienie biletów, zrozumienie aktorów na scenie czy załatwienie sprawy w urzędzie. Dzięki pętli indukcyjnej ten problem znika, a osoby g/Głuche i niedosłyszące czują się w instytucji bardziej komfortowo” - mówi Aleksandra Szorc, użytkowniczka aparatów słuchowych i koordynatorka dostępności w Fundacji Kultury bez Barier.

 

Pętla indukcyjna w Narodowym Centrum Polskiej Piosenki w Opolu

W Narodowym Centrum Polskiej Piosenki w Opolu urządzenie zostało zamontowane w Sali Kameralnej i w kasach biletowych. Dzięki temu od października miłośnicy muzyki z niepełnosprawnościami słuchu mogą korzystać z oferty koncertowej Centrum. 

„Chcemy, aby osoby ze szczególnymi potrzebami zyskały możliwość pełnego i komfortowego uczestnictwa w naszych przedsięwzięciach. Sukcesywnie staramy się działać i pozyskiwać fundusze na rzecz poprawy dostępności. Ponieważ organizacja wydarzeń muzycznych jest naszą wiodącą działalnością, naturalnym dla nas było, że instalacja pętli indukcyjnej stanie się dla nas priorytetem. W instalacji pętli pomogły nam środki  pozyskane z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a konkretnie z programu Infrastruktura domów kultury. Oczywiście realizacja zadania wymagała również uruchomienia środków z budżetu naszej instytucji” - przekonuje Anna Stompor, kierownik Działu Organizacji Imprez w Narodowym Centrum Polskiej Piosenki w Opolu. „Doskonałą okazję do sprawdzenia możliwości, jakie daje to rozwiązanie, mieliśmy przy okazji koncertu Meli Koteluk z tłumaczeniem na Polski Język Migowy, który organizowaliśmy wraz z Fundacją Kultury Bez Barier. Otrzymaliśmy szereg pozytywnych opinii od uczestniczących w koncercie osób g/Głuchych, co napawa nas nieskrywaną radością. Mamy nadzieję, że dzięki pętli indukcyjnej osoby  g/Głuche i niedosłyszące zyskają możliwość nie tylko pełnego korzystania z naszej oferty, ale przede wszystkim będą miały okazję do spotkania się, poznania innych osób, a przede wszystkim doświadczenia niesamowitego, wspólnego przeżycia, jakim są koncerty na żywo” - dodaje Anna Stompor z Narodowego Centrum Polskiej Piosenki w Opolu.

Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami w instytucjach publicznych powoli staje się standardem. Coraz więcej placówek dba o to, by wszyscy odbiorcy czuli się komfortowo i mieli możliwość w pełni korzystać z oferty kulturalnej i edukacyjnej. W takich miejscach jak m.in. Narodowe Centrum Polskiej Piosenki ważne jest, aby kontakt z pracownikami i pracownicami nie był utrudniony. Odpowiednio ustawiona pętla indukcyjna gwarantuje wyraźny odbiór mowy, przez co osoby używające aparatów i implantów ślimakowych mogą komunikować się bez zakłóceń. Pętla jest włączona cały czas i nie trzeba informować obsługi, że zamierza się z niej skorzystać. Takie rozwiązanie sprawia, że osoby niesłyszące i niedosłyszące mogą pozostać anonimowe i nie mają poczucia, że ktoś musi poświęcić im więcej uwagi. 

 

Warto pamiętać o dostępności!

Uczestnictwo w życiu społecznym i kulturalnym powinno być możliwe dla wszystkich, bez względu na stopień sprawności, wiek, pochodzenie czy sytuację materialną. Należy dbać o to, by niepełnosprawności nie były przeszkodą w korzystaniu z dóbr kultury czy edukacji. Warto pamiętać, że placówki dostępne dla osób z różnymi potrzebami zyskują nowych odbiorców. Osób z niepełnosprawnościami jest w Polsce bardzo wiele, a duża część z nich chce korzystać z oferty kulturalnej, lecz nie zawsze ma taką możliwość. Tym bardziej cieszy fakt, że coraz więcej instytucji w różnych miastach Polski wychodzi naprzeciw niesłyszącym i niedosłyszącym, montując pętle indukcyjne. Przykładem dobrych praktyk jest wspomniane Narodowe Centrum Polskiej Piosenki w Opolu, lecz takich miejsc jest oczywiście więcej. Aby sprawdzić, jakie placówki oferują to rozwiązanie wystarczy skorzystać z internetowej platformy Tu Możesz (www.tumozesz.pl). Jest to pierwsza w Polsce baza miejsc i wydarzeń z pętlą indukcyjną. Użytkownicy i użytkowniczki mogą zgłaszać lokalizacje, w których znajdują się pętle, przez co lista stale się powiększa. Inicjatorem platformy Tu Możesz jest Fundacja Kultury bez Barier, działająca na rzecz dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. 

„Instalowanie urządzeń wspomagających słyszenie w instytucjach takich jak urzędy, ośrodki kultury i inne placówki użyteczności publicznej ma ogromne znaczenie dla wszystkich tych, którzy korzystają z implantów ślimakowych i aparatów słuchowych. Takich osób jest przecież w Polsce bardzo wiele. Dlatego warto docenić wszelkie działania promujące dostępność kultury dla osób z różnymi potrzebami” – podsumowuje Aleksandra Szorc, koordynatorka dostępności w Fundacji Kultury bez Barier.

* „Głuchy” pisany wielką literą oznacza członka określonej mniejszości językowej, dla której język migowy jest pierwszym językiem, natomiast „głuchy” pisany małą literą oznacza człowieka, u którego stwierdzono niedosłuch wysokiego stopnia.
 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Z powierza na papier. Marcin Giba o wyjątkowej sztuce uwieczniania natury Biuro prasowe
2024-07-19 | 10:50

Z powierza na papier. Marcin Giba o wyjątkowej sztuce uwieczniania natury

Marcin Giba to znany polski fotograf, którego prace zyskały szerokie uznanie zarówno w kraju, jak i za granicą. Unikalne podejście do fotografii, zdolność uchwycenia
Sztuka Wybitnie inny mural #hellendż: nowa atrakcja turystyczna na mapie stolicy
2024-07-17 | 14:20

Wybitnie inny mural #hellendż: nowa atrakcja turystyczna na mapie stolicy

Murale, czyli wielkoformatowe grafiki malowane bezpośrednio na ścianach budynków, stały się integralnym elementem architektonicznego krajobrazu wielu polskich miast. Warszawa
Sztuka Elektrownia Powiśle z Kawai Art Gallery – pierwszą galerią pop-art w Polsce
2024-07-17 | 10:38

Elektrownia Powiśle z Kawai Art Gallery – pierwszą galerią pop-art w Polsce

W Elektrowni Powiśle została otwarta nowa kreatywna przestrzeń – Kawai Art Gallery. Na powierzchni 73 mkw. można podziwiać dzieła najbardziej znanych współczesnych

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Konsument

Problem wykorzystywania seksualnego dzieci online wymaga pilnych regulacji. To może wymagać rezygnacji w pewnym stopniu z szyfrowania korespondencji

Problem wykorzystywania seksualnego dzieci w internecie potrzebuje konkretnych regulacji – podkreślają eksperci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. I liczą, że pojawią się one zarówno na forum krajowym, jak i unijnym. Dziś tymczasowe rozporządzenie, wprowadzając odstępstwo od przepisów UE dotyczących prywatności, daje platformom internetowym możliwość dobrowolnego wykrywania materiałów przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci. Nowe propozycje przepisów na forum zakładają jednak, że zmieni się to w obowiązek. To budzi szereg pytań o prywatność i potencjalne nadużycia.

Teatr

Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia

Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.