Podróż po świecie Chełmońskiego wraz z Muzeum Narodowym
Wystawa stała się również przyczynkiem do kolejnej już współpracy warszawskiej instytucji kultury z międzynarodową firmą AkzoNobel, która przeznaczyła na przygotowanie scenerii 380 litrów farby i gruntów.
Wystawa „Józef Chełmoński” jest przygotowana w taki sposób, by uwzględniać najważniejsze etapy życia polskiego artysty, w tym czas nauki pod kierunkiem Wojciecha Gersona czy też ostatnie lata życia, które spędził w Kuklówce. Każdy z tych okresów miał inny wpływ nie tylko na życie malarza, ale również jego twórczość, co odkryć można w jego dziełach. Znaleźć w nich można również wątki religijne, samotności i smutku, które łączą się z fascynacją przyrodą czy sielanką. Wystawa jest podzielona na części:
- I – III - Malarska kronika życia wsi. Powstanie styczniowe. Polowania i jarmarki
- IV – Fascynacja końmi
- V – Pejzaż, Człowiek wobec natury
- VI – Pejzaż
- VII – Symbole natury, Mistycyzm.
„Rozwiązania scenograficzne oparliśmy o abstrakcyjne przetworzenie barw krajobrazu – wiodącego motywu twórczości Józefa Chełmońskiego. Wybraliśmy stonowane, ciemne, ziemiste malowanie sal jako neutralne tło dla obrazów i rozróżnienie stref. Dominują brązy, szarości – kolory ziemi, kory, umaszczenia zwierząt i suchych roślin. Tożsamość ekspozycji nadaje charakterystyczny, intensywny, kontrastowy kolor identyfikacji – jasnożółto-zielony kolor kiełkujących roślin. W tym zdecydowanym kolorze zaprojektowaliśmy umeblowanie, cokoły, teksty kuratorskie, podpisy. Kolor wiodący mogliśmy lepiej wyeksponować w oświetlonej światłem dziennym przestrzeni podestu. Duże ścianki i meble pozwalają powiązać intensywny żółty kolor z resztą wystawy, gdzie pojawia się on właściwie tylko
w akcentach i jako nić cokołu przewijająca się przez wszystkie sale” – mówi Jan Strumiłło, Architekt.
„Józef Chełmoński” to kolejna wystawa, w którą zaangażowało się m.in. AkzoNobel. Firma łącznie przekazała 380 litrów farby, w tym 285 litrów farby Dulux Professional Rezisto 1, i gruntów do przygotowania ścian, na których zaprezentowano dzieła Chełmońskiego. Tło dla twórczości polskiego artysty stanowi także Kolor Roku 2025 AkzoNobel – Hello Yellow, który znajduje się na 200 m2 powierzchni wystawy. Słoneczny i pełen optymizmu żółty odcień doskonale wpasowuje się w scenerię stworzoną dla dzieł Józefa Chełmońskiego.
"Wystawa dzieł Józefa Chełmońskiego jest wspaniałą okazją do wsparcia sztuki polskiej, dlatego postanowiliśmy zaangażować się w przygotowanie tła dla twórczości polskiego artysty. Wybrany przez przedstawicieli muzeum odcień żółtego, czyli Kolor Roku 2025 – Hello Yellow miał wydobyć z dzieł Chełmońskiego jeszcze więcej szczegółów, a zarazem stać się dla nich wspaniałą otoczką. Mamy szczerą nadzieję, że to się udało” – mówi Kathryn Ledson, General Manager Poland. „Jednak już wcześniej w tym roku mieliśmy okazję pracować przy wspólnym projekcie z Muzeum Narodowym
w Warszawie przy okazji realizacji nowatorskiej Przestrzeni Edukacyjnej dla dzieci. Angażujemy się również w inne projekty, już niezwiązane z kulturą, jak malowanie ścian w Centrum Zdrowia Dziecka. Wyjątkowa akcja, w której wzięło udział 100 wolontariuszy z AkzoNobel” – dodaje.
Józef Chełmoński (1849 – 1914), znany m.in. takich dzieł jak „Babie lato” czy „Odlot żurawi”, to twórca polskiego realizmu. Jego dzieła charakteryzuje wierne odzwierciedlenie polskich ówczesnych realiów pozbawionych, tak charakterystycznego dla polskich malarzy, ideologizmu.
AkzoNobel wsparło niedawno jeszcze jeden projekt Muzeum Narodowego w Warszawie. Jest to Przestrzeń Edukacyjna, która powstała z myślą o najmłodszych odwiedzających i ich opiekunach. To przestrzeń przyjazna i bezpieczna dla każdego. Można tutaj nie tylko odpocząć
i pobawić się, ale także poczytać czy kreować swoje autorskie działa. Firma przeznaczyła do pomalowania Przestrzeni Edukacyjnej 70l farby Dulux EasyCare, są to kolory z palety „Colour designed with autism in mind”, tak by nowe miejsce w MNW było przyjazna dla osób neuroróżnorodnych.
Wystawa „Józef Chełmoński” jest dostępna dla odwiedzających od 27. września br. do 26. stycznia 2025 r.
O firmie AkzoNobel
Od 1792 roku dostarczamy innowacyjne farby i powłoki, które nadają kolory życiu ludzi i pomagają chronić to, co najważniejsze. Nasze światowej klasy portfolio marek, takich jak: Dulux, International, Sikkens i Interpon, cieszy się zaufaniem klientów w ponad 150 krajach, w których jesteśmy obecni. Wykorzystujemy naszą wiedzę, aby wspierać i ulepszać otaczający świat, gdyż wierzymy, że każda powierzchnia, którą możemy pokryć, otwiera szansę na barwniejsze życie. Jesteśmy pionierem w swojej branży, a nasz cel to dostarczanie zrównoważonych rozwiązań przy zachowaniu tego, co najlepsze dziś i jednoczesne tworzenie lepszego jutra. Pomalujmy razem przyszłość.

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.
Prawo
Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek. Tylko część firm działa na rzecz równości płci

Luka w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn spadła w UE do najniższego poziomu w ostatniej dekadzie. Jednocześnie jednak panie częściej niż na kierowniczych pracują na niższych i gorzej płatnych stanowiskach. W Polsce, jak wynika z danych 30% Club Poland, udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na GPW wynosi 18,4 proc. Wskazuje to na potrzebę wdrożenia skutecznych działań na rzecz zwiększenia udziału kobiet w najwyższych strukturach zarządzania, również na szczeblu unijnym.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.