Podróż po świecie Chełmońskiego wraz z Muzeum Narodowym
Wystawa stała się również przyczynkiem do kolejnej już współpracy warszawskiej instytucji kultury z międzynarodową firmą AkzoNobel, która przeznaczyła na przygotowanie scenerii 380 litrów farby i gruntów.
Wystawa „Józef Chełmoński” jest przygotowana w taki sposób, by uwzględniać najważniejsze etapy życia polskiego artysty, w tym czas nauki pod kierunkiem Wojciecha Gersona czy też ostatnie lata życia, które spędził w Kuklówce. Każdy z tych okresów miał inny wpływ nie tylko na życie malarza, ale również jego twórczość, co odkryć można w jego dziełach. Znaleźć w nich można również wątki religijne, samotności i smutku, które łączą się z fascynacją przyrodą czy sielanką. Wystawa jest podzielona na części:
- I – III - Malarska kronika życia wsi. Powstanie styczniowe. Polowania i jarmarki
- IV – Fascynacja końmi
- V – Pejzaż, Człowiek wobec natury
- VI – Pejzaż
- VII – Symbole natury, Mistycyzm.
„Rozwiązania scenograficzne oparliśmy o abstrakcyjne przetworzenie barw krajobrazu – wiodącego motywu twórczości Józefa Chełmońskiego. Wybraliśmy stonowane, ciemne, ziemiste malowanie sal jako neutralne tło dla obrazów i rozróżnienie stref. Dominują brązy, szarości – kolory ziemi, kory, umaszczenia zwierząt i suchych roślin. Tożsamość ekspozycji nadaje charakterystyczny, intensywny, kontrastowy kolor identyfikacji – jasnożółto-zielony kolor kiełkujących roślin. W tym zdecydowanym kolorze zaprojektowaliśmy umeblowanie, cokoły, teksty kuratorskie, podpisy. Kolor wiodący mogliśmy lepiej wyeksponować w oświetlonej światłem dziennym przestrzeni podestu. Duże ścianki i meble pozwalają powiązać intensywny żółty kolor z resztą wystawy, gdzie pojawia się on właściwie tylko
w akcentach i jako nić cokołu przewijająca się przez wszystkie sale” – mówi Jan Strumiłło, Architekt.
„Józef Chełmoński” to kolejna wystawa, w którą zaangażowało się m.in. AkzoNobel. Firma łącznie przekazała 380 litrów farby, w tym 285 litrów farby Dulux Professional Rezisto 1, i gruntów do przygotowania ścian, na których zaprezentowano dzieła Chełmońskiego. Tło dla twórczości polskiego artysty stanowi także Kolor Roku 2025 AkzoNobel – Hello Yellow, który znajduje się na 200 m2 powierzchni wystawy. Słoneczny i pełen optymizmu żółty odcień doskonale wpasowuje się w scenerię stworzoną dla dzieł Józefa Chełmońskiego.
"Wystawa dzieł Józefa Chełmońskiego jest wspaniałą okazją do wsparcia sztuki polskiej, dlatego postanowiliśmy zaangażować się w przygotowanie tła dla twórczości polskiego artysty. Wybrany przez przedstawicieli muzeum odcień żółtego, czyli Kolor Roku 2025 – Hello Yellow miał wydobyć z dzieł Chełmońskiego jeszcze więcej szczegółów, a zarazem stać się dla nich wspaniałą otoczką. Mamy szczerą nadzieję, że to się udało” – mówi Kathryn Ledson, General Manager Poland. „Jednak już wcześniej w tym roku mieliśmy okazję pracować przy wspólnym projekcie z Muzeum Narodowym
w Warszawie przy okazji realizacji nowatorskiej Przestrzeni Edukacyjnej dla dzieci. Angażujemy się również w inne projekty, już niezwiązane z kulturą, jak malowanie ścian w Centrum Zdrowia Dziecka. Wyjątkowa akcja, w której wzięło udział 100 wolontariuszy z AkzoNobel” – dodaje.
Józef Chełmoński (1849 – 1914), znany m.in. takich dzieł jak „Babie lato” czy „Odlot żurawi”, to twórca polskiego realizmu. Jego dzieła charakteryzuje wierne odzwierciedlenie polskich ówczesnych realiów pozbawionych, tak charakterystycznego dla polskich malarzy, ideologizmu.
AkzoNobel wsparło niedawno jeszcze jeden projekt Muzeum Narodowego w Warszawie. Jest to Przestrzeń Edukacyjna, która powstała z myślą o najmłodszych odwiedzających i ich opiekunach. To przestrzeń przyjazna i bezpieczna dla każdego. Można tutaj nie tylko odpocząć
i pobawić się, ale także poczytać czy kreować swoje autorskie działa. Firma przeznaczyła do pomalowania Przestrzeni Edukacyjnej 70l farby Dulux EasyCare, są to kolory z palety „Colour designed with autism in mind”, tak by nowe miejsce w MNW było przyjazna dla osób neuroróżnorodnych.
Wystawa „Józef Chełmoński” jest dostępna dla odwiedzających od 27. września br. do 26. stycznia 2025 r.
O firmie AkzoNobel
Od 1792 roku dostarczamy innowacyjne farby i powłoki, które nadają kolory życiu ludzi i pomagają chronić to, co najważniejsze. Nasze światowej klasy portfolio marek, takich jak: Dulux, International, Sikkens i Interpon, cieszy się zaufaniem klientów w ponad 150 krajach, w których jesteśmy obecni. Wykorzystujemy naszą wiedzę, aby wspierać i ulepszać otaczający świat, gdyż wierzymy, że każda powierzchnia, którą możemy pokryć, otwiera szansę na barwniejsze życie. Jesteśmy pionierem w swojej branży, a nasz cel to dostarczanie zrównoważonych rozwiązań przy zachowaniu tego, co najlepsze dziś i jednoczesne tworzenie lepszego jutra. Pomalujmy razem przyszłość.
Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Wystawa „Dalí – Cybernetics” zostaje na dłużej!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Farmacja
Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi
Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.