Prac Invadera po raz pierwszy w Polsce
Jeden z najbardziej rozpoznawalnych artystów street artowych na świecie. Francuski twórca, znany m.in. z filmu Banksy’ego „Wyjście przez sklep z pamiątkami”. Jego mozaiki inspirowane kultową grą komputerową Space Invader można znaleźć w na ulicach 79 światowych miast, m.in. Nowego Jorku, Londynu i Paryża. W marcu w DESA Unicum po raz pierwszy jego twórczość będzie wystawiana w Polsce. Pojawią się również prace innych, najwybitniejszych twórców działających w nurcie street artu, którzy już cieszą się ogromnym uznaniem za granicą. Marcowa „Sztuka Ulicy” to prace wybitnych artystek. Wśród nich m.in. NeSpoon, Mona Tusz i polka mieszkająca w Portugalii, BerriBlue. Zobaczyć i wylicytować można będzie też twórczość Monstfura, czyli duetu który zawiesił swoją działalność w zeszłym roku, a także Adama Jastrzębskiego, Roberta Procha / TONE i Sławka Czajkowskiego / Zbioka.
Charakterystyczne mozaiki Invadera można znaleźć w miastach na pięciu kontynentach. Swoje intrygujące prace umieścił na ulicach metropolii takich jak Los Angeles czy Hong Kong, jak i w mniej konwencjonalnych lokalizacjach m.in. w podwodnych rafach w Meksyku czy na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Artysta przenosi na ulicę motywy z gry. Swój pseudonim zaczerpnął od jednej z pierwszych, jakie powstały. Jego prace są inspirowane zarówno grą Space Invader i innymi wczesnymi grami arkadowymi. Twórca wykorzystuje drobne płytki mozaikowe ze względu na to, że najlepiej oddają one niską rozdzielczość dużych pikseli. Prezentowana w DESA Unicum praca „Invasion Kit #16” to charakterystyczna mozaika z barwnych kostek przedstawiająca bohatera legendarnej gry. Na stronie artysty zobaczyć można jego prace znajdujące się na całym świecie: https://www.space-invaders.com/world/
Światową sławą cieszy się też twórczość jednej z najbardziej charakterystycznych artystek w polskim środowisku street artowym. Subtelne murale NeSpoon inspirowane są tradycją koronczarską. Ukazują one na nowo czym może być sztuka tworzona w przestrzeni miejskiej. Działalność NeSpoon nie ogranicza się do murali czy malarstwa – w sercu jej twórczości leży ceramika. Artystka często tworzy misterne, koronkowe wzory z gliny. Używa ich do wypełniania dziur w murach czy ozdabiania budynków. NeSpoon jest słynna również ze swoich instalacji miejskich, które opierają się na tkanych i dzierganych koronkach. Jej prace można zobaczyć na ulicach miast takich jak Berlin, Korsyka, New Delhi czy Auckland. Są one również wystawiane w prestiżowych galeriach sztuki, m. in. w Muzeum w Louvre-Lens czy w Sharjah Art Museum. Na wystawie i aukcji w DESA Unicum pojawi się jej praca „Calacuccia”. Zobaczyć i wylicytować można będzie też twórczość innych streetartowych artystek takich jak Natalia Rak czy MissDorys.
Duet Monstfur również pokazywał swoją twórczość na całym świecie. Pojawili się na targach sztuki w Monachium, Berlinie, Paryżu i Sztokholmie. To artystyczny kolektyw z Częstochowy, który po 14 latach, w maju 2020 oficjalnie zawiesił swoją działalność, a tworzący go artyści nigdy nie eksponowali swojej własnej tożsamości. Wiadomo, że poznali się w czasie studiów na akademii. Mówili, że Montsfur to „organizm żyjący na polu sztuki, który żywi się pozostałościami poprzedniej epoki oraz produktami popkultury". Grupa tworzyła przede wszystkim w technice szablonu. W twórczości Monstfura często przewija się motyw fabryk i kolei — zaczerpnięty z otoczenia, w którym wychowali się artyści. Mimo, że są z wykształcenia artystami akademickimi, a ich prace były wystawiane były głównie w galeriach, na pierwszym miejscu stawiali zawsze prawdę i bezkompromisowość. Monstfur tworzył sztukę, której założeniem było dojście do szerokiej publiki, przy jednoczesnym zachowaniu siły przekazu. Grupa ma na swoim koncie liczne nagrody, m.in. Grand Prix z 2015 na Stencil Art Prize w Sydney. W DESA Unicum zaprezentowane zostaną ich 4 wyjątkowe, streetartowe dzieła.
Marcowa „Sztuka Ulicy” w DESA Unicum to również twórczość m.in. Beaty Konarskiej, Bartosza Sucharskiego, Doroty Cieślik / Miss Dorys, Bartosza Świąteckiego / Penera, Daniela Kalińskiego / Chazme718 i Grupy Twożywo. Łącznie zobaczyć i wylicytować można będzie aż wyjątkowych 60 obiektów. 16 marca prace zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.
Wystawa Sztuka Ulicy: 10-16 marca 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja Sztuka Ulicy: 16 marca 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje/sztuka-ulicy-l0hb/
Z TĘSKNOTY ZA PRZYRODĄ. WYSTAWA W GALERII FUNDACJI URBAN FORMS
Rewia – kolorowe antidotum na szarą codzienność
Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Teatr
Mateusz Banasiuk: Podczas studiów uczyliśmy się żonglerki maczugami i popisów cyrkowych. Te umiejętności przydały mi się w zawodzie aktora
W pracy zawodowej kolejny raz przydały się Mateuszowi Banasiukowi umiejętności zdobyte w szkole aktorskiej. W spektaklu „Wypiór” wystawianym na scenie Teatru IMKA odtwórca roli Łukasza udowodnił, że potrafi perfekcyjnie żonglować, wzbudzając podziw widowni. W rozmowie z agencją Newseria Lifestyle artysta zdradza, że podczas studiów nauczył się jeszcze kilku innych sztuczek cyrkowych.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Ochrona środowiska
Radykalne formy protestów klimatycznych mogą mieć wpływ na spadek poparcia społecznego dla działań na rzecz klimatu. Najmniej akceptowalne blokady dróg czy niszczenie obrazów
Aktywiści klimatyczni coraz częściej wykorzystują pokojowe nieposłuszeństwo obywatelskie, aby podnieść ekologiczną świadomość społeczeństwa. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu George’a Masona wykazały, że niektóre z ich działań, jak np. marsze i protesty okupacyjne, są postrzegane jako bardziej akceptowalne niż na przykład blokady dróg czy niszczenie obrazów. To sugeruje, że forma protestu może więc wpłynąć na to, jak bardzo ludzie popierają postulaty głoszone przez protestujących, ale wymaga to dalszych badań.