Komunikaty PR

Projekt przestrzeni wystawienniczej SAINER. KOL∞R spod kreski Biuro Kreacja

2023-10-18  |  12:55
Biuro prasowe
Kontakt
Olga Kisiel-Konopka
OKK! PR

ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl

Wielostopniowe kompozycje, eksperymenty z kolorem i różne języki formalne – to wyróżniki twórczości Sainera, ale i podstawy koncepcji aranżacji przestrzeni wystawy poświęconej twórczości artysty SAINER. KOL∞R , o którą zadbała projektantka Dorota Terlecka z pracowni Biuro Kreacja.

Sainer, czyli Przemysław Blejzyk (1988), zyskał międzynarodowy rozgłos jeszcze przed ukończeniem studiów na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Jego wielkoformatowe obrazy, ulokowane w przestrzeniach miast, cechuje oryginalny styl, czerpiący z estetyki komiksu, ilustracji, filmów anime i klasycznego malarstwa. Opracowane z dużą szczegółowością postacie, zanurzone w barwnym świecie realizmu magicznego, zyskały popularność i stały się wzorem chętnie naśladowanym w muralizmie. Od 2016 roku artysta, znużony tworzeniem drobiazgowych portretów, w poszukiwaniu nowych wyzwań zwraca się w stronę pejzażu i malarstwa plenerowego. Czerpiąc inspirację z otaczającego go widzialnego świata, koncentruje się na kompozycji oraz stosunku form i koloru. Stopniowo portret i detal wypierane są przez coraz bardziej syntetycznie ujęte pejzaż i plamę barwną. To właśnie tej twórczości poświęcona jest wystawa SAINER. KOLR w zabytkowym Pałacu Opatów w Gdańsku Oliwie, która poprzez feerię barw i immersyjne pejzaże epoki cyfrowej zabiera nas w podróż do świata artysty.

Aby podróż ta pozwoliła w pełni doświadczyć wrażeń, uczuć i emocji emanujących z dzieł Sainera, do współpracy przy projekcie przestrzeni wystawienniczej zaproszono architektów z gdyńskiej pracowni Biuro Kreacja, których bogate doświadczenie w aranżowaniu tego typu przestrzeni, ale też prestiż i renoma, stały się gwarancją sukcesu.

Zaproszenie do projektu aranżacji wystawy SAINER. KOL∞R w Pałacu Opatów pojawiło się niespodziewanie i w momencie natłoku prac nad innymi projektami. Jednak pewnym artystom się nie odmawia, tym bardziej że aranżacja miała się odbyć we wnętrzu, które choć trudne, ma w moim sercu zawsze ciepłe miejsce – wspomina Dorota Terlecka, właścicielka Biuro Kreacje, która doskonale znała i od lat podziwiała murale artysty tworzącego w Gdyni. - Prace Przemka Blejzyk - Sainer’a cechował niesamowity realizm i ekspresja, i zawsze zwracały uwagę, pośród wielu znanych mi artystów street artu – dodaje architekta.

Wiedza ta stała się istotnym punktem wyjścia do stworzenia koncepcji aranżacyjnej przestrzeni wystawienniczej, która opiera się na ekspresji koloru poprzez pryzmat epoki cyfrowej, gdzie każdy obraz podzielony jest przez pixele.

Wiedziałam, że to kolor oraz synteza idąca w stronę pixeli będą grały główną rolę na wystawie. Idąc tym tropem elementy aranżacji nawiązują do tych dwóch zagadnień, przenikając tkankę sal wystawienniczych.  Zabiegi aranżacyjne, które zastosowaliśmy w ekspozycji to plamy barw mające odwołanie do kolorów zastosowanych w obrazach – wyjaśnia Dorota Terlecka.

Stąd każda sala ma wybrany wiodący kolor, który pojawia się na ścianach oraz w obramowaniu etykiet do obrazów. Takie detale są bardzo istotne przy projektowaniu przestrzeni wystawienniczych, gdzie koncepcja jej aranżacji ma za zadanie budować całość, sama pozostając niejako transparentną. Bowiem, jak podkreśla odpowiedzialna za projekt architektka, aranżacja wystawy związanej ze sztuką ma być idealnym tłem, ma wydobyć to, co istotne. Nie może jednak w żaden sposób konkurować z pracami artysty. Dlatego kolor zastosowany na wystawie często wyłania nam istniejący związek między pracami lub chwyta elementy w pewną całość. I choć pojawiają się tu duże aple kolorystyczne, mają one za zadanie jedynie wydobyć czy połączyć dany temat.

- Chcieliśmy uniknąć przesycenia kolorami, a użyć ich jako wiodącego akcentu dla całości. Również za pomocą ram obrazów, choć prace Przemka nigdy ich nie miały… Do niektórych prac dodano zatem obramowanie i ciekawie było obserwować, jak zmienia się sama praca przy wzbogaceniu o tak subtelne elementy – mówi właścicielka Biuro Kreacja.

I choć przestrzeń wystawiennicza po prostu hipnotyzuje, praca nad nią wymagała wielu kompromisów i wysiłku. Tym bardziej, że zaangażowany w nią był także sam twórca, co stanowiło duże wyzwanie oraz znacznie podwyższyło i tak wysoką poprzeczkę. Jednak efekt końcowy przerósł najśmielsze oczekiwania, czego przykładem może być wybrana przez wspólnie z artystą kolorystyka sal wystawienniczych.

To pierwsza wystawa, którą aranżowaliśmy wraz z autorem prac. Uwielbiam pracę zespołową; pewnie też dlatego prowadzę pracownię i nie pracuję samodzielnie. Lubię wymianę myśli i zmiany za tym idące. Nigdy nie zastanawiałam się nad tym, jaka byłaby reakcja artystów na nasze pomysły, stąd było to dla mnie nowe i ciekawe doświadczenie. Dotychczas zaaranżowałam prace nieżyjących artystów lub zbiory wyselekcjonowane przez kuratora, co daje większą niezależność decyzji architekta, jednak efekt wynagrodził wszelkie trudy kompromisów. Ta wystawa to naprawdę niesamowita praca zespołowa począwszy od artysty - Przemka Blejzyka, grafika - Patryka Hardzieja, jak i kuratorkę/producentkę Agatę Abramowicz, po całą ekipę wykonawczą – wyznaje Dorota Terlecka.

Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej w Gdańsku

22 lip 2023 - 22 paź 2023 wystawa przedłużona do 25.02.2024

Kuratorka: Agata Abramowicz

Koordynacja: Agata Abramowicz

Identyfikacja wizualna i opracowanie graficzne: Patryk Hardziej

Aranżacja: Dorota Terlecka, Denis Durtsev / Biuro Kreacja

Wykonanie aranżacji: Agencja Reklamowa Pixella

Foto: Rafał Kołsut, Aleksandra Mac

Więcej na https://biuro-kreacja.pl/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: OKK! PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka BRAK ZDJĘCIA
2024-06-30 | 21:00

Rewia – kolorowe antidotum na szarą codzienność

Niedługo minie 25 lat odkąd rewia znowu odżyła w Polsce. W 2001 ten rodzaj sztuki przywróciła do życia Małgorzata Potocka, otwierając pierwszą po wojnie scenę rewiową w naszym kraju. Teatr Sabat jest jedynym miejscem
Sztuka Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!
2024-06-27 | 13:45

Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!

Konkurs Design by Śliwka Nałęczowska pobudza środowisko artystyczne do twórczych działań. Piąta, jubileuszowa edycja wydarzenia, promującego talenty w dziedzinie grafiki
Sztuka Centrum Riviera zaprasza na wystawę w ramach Gdynia Design Days
2024-06-20 | 01:00

Centrum Riviera zaprasza na wystawę w ramach Gdynia Design Days

Centrum Riviera zostało partnerem  nadbałtyckiego festiwalu designu – Gdynia Design Days. W ramach 17 edycji wydarzenia, od soboty 22 do niedzieli 30 czerwca w Rivierze zostanie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Katarzyna Pakosińska: Siostrzeństwo kobiet jest jeszcze w powijakach. Natomiast w „Pytaniu na śniadanie” mam wspaniałe koleżanki, a Kinga Dobrzyńska jest dla nas jak mama

Prezenterka TVP ubolewa nad tym, że kobiety nadal dość często postrzegają siebie nawzajem jako rywalki i zamiast się wspierać, to jedna drugiej wbija szpilkę. Katarzyna Pakosińska zauważa, że damska solidarność wciąż jest rzadkością, a dużo częściej ze względu na niską samoocenę i różne uprzedzenia kobiety rzucają sobie kłody pod nogi. Jednocześnie podkreśla, że miała ogromne szczęście, trafiając do ekipy „Pytania na śniadanie”. W tej redakcji może bowiem rozwijać skrzydła kariery i liczyć na wsparcie ze strony innych kobiet.

Handel

Konsumenci w coraz lepszych nastrojach. Mogą być dźwignią polskiej gospodarki

Dane z gospodarki wskazują, że inflacyjny szok jest za nami, a Polacy ruszyli na zakupy. – Konsument przestał aż tak bardzo patrzeć na każdą wydawaną złotówkę – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska zarządu Inquiry. Wciąż jednak ostrożnie podchodzimy do przyszłości i planowania większych zakupów. Podejście konsumentów do cen, ale też kanału zakupowego to jeden z elementów, do którego branża handlowa musi się przystosowywać. Zmiany w sektorze wymuszają też kwestie regulacyjne. Wśród istotnych wyzwań na najbliższe miesiące będzie system kaucyjny i ewentualny powrót do handlowych niedziel.

Media

Aleksandra Popławska: Tantiemy z internetu to są zarobki za naszą pracę i nam się należą. W Europie wszyscy powinniśmy działać na podobnych prawach

W piątek zakończyła się batalia środowiska filmowego o tantiemy z platform streamingowych. Dzięki nowym przepisom twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów słownych i słowno-muzycznych będą uzyskiwać stosowne wynagrodzenie za udostępnianie ich dzieł w sieci. Za nowelą głosowało 417 posłów, 18 było przeciw, a jedna osoba wstrzymała się od głosu. Aktorzy mogą więc wreszcie odetchnąć z ulgą. Aleksandra Popławska i Krzysztof Dracz są jednak rozgoryczeni tym, że tak długo musieli czekać na takie rozwiązanie. Stosowne rozporządzenie powinno wejść w życie już trzy lata temu.