Komunikaty PR

Rewia – kolorowe antidotum na szarą codzienność

2024-06-30  |  21:00

Niedługo minie 25 lat odkąd rewia znowu odżyła w Polsce. W 2001 ten rodzaj sztuki przywróciła do życia Małgorzata Potocka, otwierając pierwszą po wojnie scenę rewiową w naszym kraju. Teatr Sabat jest jedynym miejscem w Polsce, gdzie oglądać można spektakle rewiowe – barwne widowiska zachwycające kunsztem i różnorodnością. O historii rewii w Polsce oraz o tym, czy na przestrzeni lat zmieniło się nastawienie Polaków do tego rodzaju spektakli, opowiada Małgorzata Potocka, reżyser-choreograf oraz twórca Teatru Sabat, jedynego teatru rewiowego w Polsce.

Czy Polacy doceniają rewię? Aby odpowiedzieć na to pytanie trzeba najpierw zrozumieć czym jest ten rodzaj sztuki. Rewia bowiem to coś więcej niż teatr. To przede wszystkim piękne, kolorowe widowisko, oparte na profesjonalnym balecie. Rewię można określić jako mnóstwo wideoklipów połączonych w jeden spektakl. Łączy świetną choreografię, specjalnie dobraną muzykę, wspaniałych wokalistów i piękne kostiumy. Celem rewii jest wprawienie widza w zachwyt, dlatego właśnie mówi się, że to spektakl pełen elegancji, wdzięku – dopracowany w każdym szczególe i profesjonalnie zagrany.

Podkreślę, że rewia to nie to samo co burleska. Rewia to widowisko, taniec zespołowy. Burleska z kolei to występ solistki, zwykle tancerki-amatorki, polegający na zmysłowym rozbieraniu się. To jest zupełnie co innego brak tam przepychu czy wyrafinowania, którymi charakteryzuje się rewia klasyczna – mówi Małgorzata Potocka, reżyser-choreograf, twórca Teatru Sabat. – Moje rewie są piękne, eleganckie, oparte na profesjonalnych tancerkach, na świetnej choreografii i na pięknych kostiumach. Sabat stworzyłam na wzór rewii francuskiej czy rewii w Las Vegas, jest jednak jedna różnica – w mojej rewii nie ma nagości – dodaje.

Rewia od nowa

Historia rewia w Polsce sięga okresu międzywojennego. To wtedy na terenie naszego kraju było najwięcej scen rewiowych, a takie teatry jak Mirage, Czarny Kot, Qui Pro Quo, Morskie Oko czy Alibaba cieszyły się ogromną popularnością. Na ich deskach występowały takie gwiazdy jak Hanna Ordonówna, Loda Halama, Eugeniusz Bodo, Adolf Dymsza czy Jan Kiepura. Po wojnie wszystko to się skończyło.

Wojna zniszczyła sztukę i kulturę tamtego czasu. Rewii nie było w Polsce aż do 2001 roku, czyli do momentu powstania Teatru Sabat. Wcześniej w latach 70-tych stworzyłam grupę Baletową Sabat – to było pięć pięknie tańczących dziewczyn. Ten zespół tańczył co sobotę w polskiej telewizji. Później myśmy wyjechały w świat. Bardzo dużo występowałyśmy z gwiazdami światowego formatu jak z Donną Summer czy z zespołem The Platters. Dlaczego ja stworzyłam na nowo polską rewię? Dlatego, że ja zawsze po prostu tego typu taniec uprawiałam – wyjaśnia Małgorzata Potocka.

Pierwszy i jedyny

Teatr Sabat był pierwszą, po długim okresie powojennym, sceną rewiową w Polsce. Początki były trudne – nie zawsze udawało się zebrać na spektaklu komplet publiczności. Dziś jednak ten jedyny teatr rewiowy w kraju tętni życiem – przyciąga do siebie wszystkie pokolenia, a jego secesyjne wnętrza są ilustracją dla teledysków czy filmów.

Po każdym spektaklu zbieramy wielkie brawa – owacje na stojąco. Po przedstawieniu spotykam ludzi, którzy zasypują mnie komplementami i chwalą atmosferę jaka panuje w Sabacie. Mnóstwo osób mówi: „Nie spodziewałam się, że będzie to taki spektakl - nigdy nie byłam na rewii. Rewia jest piękna i będę tu przychodzić”. To bardzo miłe, ponieważ Teatr tworzę według mojego gustu i jest to scena zupełnie inna niż wszystkie pozostałe. W moim teatrze odbywają się różnego rodzaju uroczystości, jubileusze, imieniny, często zaręczyny również – wszystko dlatego, że Sabat wyróżnia elegancja. Prowadzić takie miejsce to ogromna satysfakcja – podkreśla Małgorzata Potocka.

Jak Moulin Rouge

Małgorzata Potocka stworzyła Teatr Sabat na wzór scen w Paryżu czy Las Vegas. Każde pomieszczenie to przepięknie zaprojektowane i zaaranżowane wnętrze przywodzące na myśl takie miejsca jak Moulin Rouge czy Lido. Tak jak we francuskich teatrach rewiowych, tak i w Sabacie publiczność siedzi przy stolikach, a po kolacji rozpoczyna się zachwycające widowisko – spektakl, na który składa się nawet 40 utworów, tańce, wokal i ponad 300 kostiumów.

Teatr Sabat jest wyjątkowy, jedyny. Tutaj  przychodzi się na lampkę szampana, na kolację i na spektakl, który trwa ponad dwie godziny. W trakcie tych dwóch gości na scenie pojawia się mnóstwo artystów – znakomici wokaliści i wspaniałe tancerki. To fantastyczne widowisko – kolorowe i dynamiczne. Scena – artyści, stroje – zmienia się co trzy-cztery minuty. Po spektaklu można potańczyć na scenie i się zrelaksować, porozmawiać i spotkać z artystami. Przyjście do mnie do teatru, to jak przyjście na galę sylwestrową – podsumowuje Małgorzata Potocka. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024! Biuro prasowe
2024-06-27 | 13:45

Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!

Konkurs Design by Śliwka Nałęczowska pobudza środowisko artystyczne do twórczych działań. Piąta, jubileuszowa edycja wydarzenia, promującego talenty w dziedzinie grafiki
Sztuka Centrum Riviera zaprasza na wystawę w ramach Gdynia Design Days
2024-06-20 | 01:00

Centrum Riviera zaprasza na wystawę w ramach Gdynia Design Days

Centrum Riviera zostało partnerem  nadbałtyckiego festiwalu designu – Gdynia Design Days. W ramach 17 edycji wydarzenia, od soboty 22 do niedzieli 30 czerwca w Rivierze zostanie
Sztuka Relacja z aukcji AHS Fundraiser i DESA Unicum 2024!
2024-06-20 | 01:00

Relacja z aukcji AHS Fundraiser i DESA Unicum 2024!

AHS Akademeia Fundraiser 2024 już za nami. To szczególne wydarzenie charytatywne mające na celu wsparcie dwóch zdolnych stypendystek w ich dalszej edukacji, co roku przyciąga nie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Aleksandra Popławska: Tantiemy z internetu to są zarobki za naszą pracę i nam się należą. W Europie wszyscy powinniśmy działać na podobnych prawach

W piątek zakończyła się batalia środowiska filmowego o tantiemy z platform streamingowych. Dzięki nowym przepisom twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów słownych i słowno-muzycznych będą uzyskiwać stosowne wynagrodzenie za udostępnianie ich dzieł w sieci. Za nowelą głosowało 417 posłów, 18 było przeciw, a jedna osoba wstrzymała się od głosu. Aktorzy mogą więc wreszcie odetchnąć z ulgą. Aleksandra Popławska i Krzysztof Dracz są jednak rozgoryczeni tym, że tak długo musieli czekać na takie rozwiązanie. Stosowne rozporządzenie powinno wejść w życie już trzy lata temu.

Ochrona środowiska

Nowe obowiązki przedsiębiorców dotyczące jednorazowych opakowań z plastiku. Takie regulacje zyskują duże poparcie społeczne

1 lipca wchodzą w życie nowe obowiązki dotyczące gospodarowania odpadami opakowaniowymi. Przedsiębiorcy w gastronomii będą musieli oferować klientom alternatywne dla plastikowych opakowania wielorazowego użytku na żywność i napoje. Obowiązkiem staje się także stosowanie zakrętek i wieczek przymocowanych do butelek i kartoników, by ten cenny surowiec trafiał również do przetworzenia. Nowe wymogi to kolejne etapy wdrażania dyrektywy plastikowej, której celem jest ograniczenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych zalegających na wysypiskach śmieci. W planach są kolejne regulacje, które mają sprawić, że opakowania staną się bardziej przyjazne dla środowiska. Globalne badania wskazują, że takie przepisy cieszą się dużym poparciem w społeczeństwach.

Konsument

Nawyki żywieniowe z dzieciństwa przekładają się na ryzyko otyłości w dorosłym życiu. Naukowcy zbadali wpływ podawanych dzieciom napojów

Dbanie o odpowiednią dietę w pierwszych latach dziecka ma duże znaczenie dla ograniczenia ryzyka otyłości w jego dorosłym życiu. Naukowcy ze Szkoły Psychologii Uniwersytetu Swansea badali to na przykładzie napojów spożywanych przez dzieci. Przyglądali się przez ponad dwie dekady 1,4 tys. dorastających dzieci i doszli do wniosków, że spożywanie napojów słodzonych cukrem w pierwszych latach wpływa na tworzenie złych nawyków dietetycznych, a co się z tym wiąże – zwiększa ryzyko otyłości, nawet po wielu latach.