Rozpoczyna się plenerowa wystawa prac Papcia Chmiela w warszawskim Koneserze
Od 5 października do 14 listopada na stołecznym placu Konesera będzie można podziwiać plenerową, bezpłatną wystawę poświęconą twórczości Henryka Chmielewskiego, czyli popularnego Papcia Chmiela. Wydarzenie organizowane jest w 55. rocznicę ukazania się pierwszej książkowej wersji komiksu Tytus, Romek i A’Tomek. Oprócz wystawy przewidziane są pokazy filmowe i warsztaty.
64 lata temu, w październiku 1957 r., w czasopiśmie „Świat Młodych” po raz pierwszy ukazał się komiks Tytus, Romek i A’Tomek. Jego autor, Henryk Chmielewski, po sukcesie pierwszych publikacji zdecydował się na tworzenie kolejnych animowanych przygód. Po latach stały się one najdłuższą, polską serią komiksową, liczącą kilkadziesiąt księg. Papcio Chmiel zmarł w styczniu br. i wciąż jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich autorów komiksowych. Właśnie dlatego w Centrum Praskim Koneser zorganizowano bezpłatną, plenerową wystawę, przybliżającą zarówno twórczość, jak i życiorys artysty.
– Prezentujemy zwiedzającym pomysłowość i kreatywność Papcia Chmiela, uwidaczniającą się w przygodach bohaterów, ciekawych dialogach czy wynalazkach pojawiających się w komiksach. Skupiamy się zwłaszcza na pierwszych księgach komiksu Tytusa, Romka i A‘Tomka, bo dzięki nim widzowie przypomną sobie lub dowiedzą się, jaki był początek kultowej serii. Bardzo ważne są także dla nas księgi historyczne, pokazujące doskonałe zorientowanie Henryka Chmielewskiego w historii Polski oraz jak ciekawie interpretował i popularyzował dzieje naszego kraju w swoich komiksach – podkreśla Piotr Kułak, kurator wystawy, Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego.
Wystawie towarzyszyć będą dodatkowe wydarzenia, w tym m.in. poranki dla dzieci z pokazami filmów, a także warsztaty kreatywne pod tytułem „Rysuj z Tytusem”.
Organizatorami wystawy są Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego i Centrum Praskie Koneser, a partnerem wydawnictwo Prószyński i S-ka.
Więcej informacji: koneser.eu
***
Centrum Praskie Koneser to najczęściej nagradzana inwestycja mixed-use w Polsce i serce odradzającej się warszawskiej Pragi. Usytuowane na terenie XIX-wiecznej fabryki wódki, przywróciło do życia zabytkowe budynki i stworzyło nowy punkt na stołecznej mapie rozrywkowej, gastronomicznej, muzealnej, kulturalnej i zakupowej. Tu można znaleźć wiele restauracji i barów z kuchnią z całego świata: AZIA, Bombaj Masala, Ferment Praski, frankie’s, ORZO, Koneser Grill, Syreni Śpiew, a także unikatowe sklepy i polskie marki, tworzone przez rodzimych producentów, takie jak Mydlarnia Cztery Szpaki, Świece Zapachowe Domkove.pl czy Minimal Line. Ogólnodostępny plac Konesera, stanowiący rdzeń inwestycji, to miejsce licznych wystaw, targów i różnego rodzaju wydarzeń oraz pokazów artystycznych. Centrum Praskie Koneser jest również hubem sztuki, w którym znajduje się Muzeum Polskiej Wódki i nietuzinkowe galerie: Art Sułek Space, Czajka Art Gallery, Dom ze Sztuką, ToTuart oraz Zwierzyniec.

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Problemy społeczne
Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.
Żywienie
Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.