RYNEK SZTUKI W CZASIE PANDEMII
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Polacy kupują coraz więcej dzieł sztuki. W czasie, gdy inne branże przeżywają ciężkie chwile z powodu pandemii, rynek sztuki w Polsce ma się zaskakująco dobrze – wynika z najnowszego Raportu Artinfo.pl.
Gdyby ktoś chciał wskazać jeden powód, byłoby to niemożliwe. Bo powodów, dla których Polacy zaczęli interesować się sztuką, jest co najmniej kilka. Wśród nich warto wymienić takie jak pragnienie otaczania się pięknem, potrzeba posiadania czegoś wyjątkowego i wyrażającego osobiste preferencje, pasja kolekcjonerska, czy wreszcie szukanie dobrych sposobów lokowania kapitału. W niepewnych czasach kryzysu dzieła sztuki stały się bowiem jedną z pewniejszych inwestycji.
„Od dłuższego czasu rynek dzieł sztuki dynamicznie rośnie, stale jesteśmy świadkami spektakularnych i rekordowych sprzedaży. W roku 2019 rynek sztuki w Polsce ponownie osiągnął najwyższe obroty – mówi Rafał Kamecki, prezes i założyciel Artinfo.pl, jedynego w Polsce portalu eksperckiego o rynku sztuki, wydającego doroczny Raport Artinfo.pl. – W pierwszym półroczu 2020, czyli w okresie, kiedy pandemia wywołała burzę w niemal każdej branży, sprzedaż sztuki wzrosła o niemal 30% w stosunku do półrocza roku ubiegłego.”
Przybywa domów aukcyjnych, aukcji, kolekcjonerów sztuki. Ceny rosną. W 2018 roku obraz Wojciecha Fangora „M39” sprzedano w Desa Unicum za cenę 4 720 000 złotych*. W roku 2019 po raz pierwszy w historii polskiego rynku sztuki rekordową cenę osiągnęła praca rzeźbiarska. Za grupę dwudziestu postaci z brązu pt. „Caminando” Magdaleny Abakanowicz zapłacono ponad 8 mln złotych. Na początku czerwca 2020 roku portret prof. Karola Gilewskiego pędzla Jana Matejki został sprzedany w domu aukcyjnym Polswiss Art za prawie siedem milionów złotych. Nigdy wcześniej żaden obraz nie osiągnął takiej ceny na aukcji.
Co sprzedaje się najlepiej? Jeszcze do niedawna najbardziej pożądane były obrazy dawnych mistrzów takich jak Matejko, Malczewski czy Brandt. Obecnie równie chętnie kupowana jest sztuka współczesna. Powodzeniem cieszą się zarówno prace klasyków współczesności, takich jak Henryk Stażewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, jak i artystów, którzy swoją drogę artystyczną zaczęli po 1989 roku (np. Wilhelm Sasnal, Piotr Uklański, Marcin Maciejowski). W ostatnich latach modna stała się także sztuka „młoda i aktualna”, stosunkowo niedroga i dostępna, reprezentowana przez szeroką grupę twórców, z których większość nie ukończyła czterdziestego roku życia.
Niezmiennie duże zainteresowanie wzbudza rzemiosło artystyczne, zwłaszcza antyczne meble i biżuteria. Natomiast zupełnie nowym zjawiskiem jest powodzenie polskiego wzornictwa XX wieku. Ceny mebli z lat 50. i 60. są już konkurencyjne do cen antyków, pojawiają się specjalne aukcje tematyczne, nastawione na sprzedaż wyłącznie tego typu obiektów. Dynamicznie rośnie także sprzedaż fotografii kolekcjonerskiej. Tu tradycyjnie króluje Witkacy, ale coraz więcej płaci się za prace artystów awangardowych, takich jak Natalia LL, Krzysztof Wodiczko, Józef Robakowski czy Ewa Partum.
Kompletnym i niezastąpionym źródłem informacji dla każdego, kto interesuje się zakupami dzieł sztuki, jest wydany niedawno Raport Artinfo.pl 2020. To najważniejsze w branży, najbardziej profesjonalne i obiektywne opracowanie dotyczące rynku sztuki w Polsce. Z Raportu Artinfo.pl korzystają zarówno wytrawni, jak i początkujący kolekcjonerzy. Publikacja powstaje co roku w oparciu o tysiące danych statystycznych ze wszystkich domów aukcyjnych. Znajdują się w niej liczne podsumowania, zestawienia i rankingi. Aktualne wydanie ma aż 324 strony i zawiera podsumowanie i analizę transakcji aukcyjnych z całego 2019 roku i z pierwszej połowy 2020 roku. Raport można kupić w salonach Empik na terenie całej Polski, w siedzibie firmy Artinfo.pl w Warszawie (ul. Dzielna 3) oraz przez Internet pod adresem: www.artinfo.pl/raport2020
Z TĘSKNOTY ZA PRZYRODĄ. WYSTAWA W GALERII FUNDACJI URBAN FORMS
Rewia – kolorowe antidotum na szarą codzienność
Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Teatr
Mateusz Banasiuk: Podczas studiów uczyliśmy się żonglerki maczugami i popisów cyrkowych. Te umiejętności przydały mi się w zawodzie aktora
W pracy zawodowej kolejny raz przydały się Mateuszowi Banasiukowi umiejętności zdobyte w szkole aktorskiej. W spektaklu „Wypiór” wystawianym na scenie Teatru IMKA odtwórca roli Łukasza udowodnił, że potrafi perfekcyjnie żonglować, wzbudzając podziw widowni. W rozmowie z agencją Newseria Lifestyle artysta zdradza, że podczas studiów nauczył się jeszcze kilku innych sztuczek cyrkowych.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Ochrona środowiska
Radykalne formy protestów klimatycznych mogą mieć wpływ na spadek poparcia społecznego dla działań na rzecz klimatu. Najmniej akceptowalne blokady dróg czy niszczenie obrazów
Aktywiści klimatyczni coraz częściej wykorzystują pokojowe nieposłuszeństwo obywatelskie, aby podnieść ekologiczną świadomość społeczeństwa. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu George’a Masona wykazały, że niektóre z ich działań, jak np. marsze i protesty okupacyjne, są postrzegane jako bardziej akceptowalne niż na przykład blokady dróg czy niszczenie obrazów. To sugeruje, że forma protestu może więc wpłynąć na to, jak bardzo ludzie popierają postulaty głoszone przez protestujących, ale wymaga to dalszych badań.