RYNEK SZTUKI W CZASIE PANDEMII
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Polacy kupują coraz więcej dzieł sztuki. W czasie, gdy inne branże przeżywają ciężkie chwile z powodu pandemii, rynek sztuki w Polsce ma się zaskakująco dobrze – wynika z najnowszego Raportu Artinfo.pl.
Gdyby ktoś chciał wskazać jeden powód, byłoby to niemożliwe. Bo powodów, dla których Polacy zaczęli interesować się sztuką, jest co najmniej kilka. Wśród nich warto wymienić takie jak pragnienie otaczania się pięknem, potrzeba posiadania czegoś wyjątkowego i wyrażającego osobiste preferencje, pasja kolekcjonerska, czy wreszcie szukanie dobrych sposobów lokowania kapitału. W niepewnych czasach kryzysu dzieła sztuki stały się bowiem jedną z pewniejszych inwestycji.
„Od dłuższego czasu rynek dzieł sztuki dynamicznie rośnie, stale jesteśmy świadkami spektakularnych i rekordowych sprzedaży. W roku 2019 rynek sztuki w Polsce ponownie osiągnął najwyższe obroty – mówi Rafał Kamecki, prezes i założyciel Artinfo.pl, jedynego w Polsce portalu eksperckiego o rynku sztuki, wydającego doroczny Raport Artinfo.pl. – W pierwszym półroczu 2020, czyli w okresie, kiedy pandemia wywołała burzę w niemal każdej branży, sprzedaż sztuki wzrosła o niemal 30% w stosunku do półrocza roku ubiegłego.”
Przybywa domów aukcyjnych, aukcji, kolekcjonerów sztuki. Ceny rosną. W 2018 roku obraz Wojciecha Fangora „M39” sprzedano w Desa Unicum za cenę 4 720 000 złotych*. W roku 2019 po raz pierwszy w historii polskiego rynku sztuki rekordową cenę osiągnęła praca rzeźbiarska. Za grupę dwudziestu postaci z brązu pt. „Caminando” Magdaleny Abakanowicz zapłacono ponad 8 mln złotych. Na początku czerwca 2020 roku portret prof. Karola Gilewskiego pędzla Jana Matejki został sprzedany w domu aukcyjnym Polswiss Art za prawie siedem milionów złotych. Nigdy wcześniej żaden obraz nie osiągnął takiej ceny na aukcji.
Co sprzedaje się najlepiej? Jeszcze do niedawna najbardziej pożądane były obrazy dawnych mistrzów takich jak Matejko, Malczewski czy Brandt. Obecnie równie chętnie kupowana jest sztuka współczesna. Powodzeniem cieszą się zarówno prace klasyków współczesności, takich jak Henryk Stażewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, jak i artystów, którzy swoją drogę artystyczną zaczęli po 1989 roku (np. Wilhelm Sasnal, Piotr Uklański, Marcin Maciejowski). W ostatnich latach modna stała się także sztuka „młoda i aktualna”, stosunkowo niedroga i dostępna, reprezentowana przez szeroką grupę twórców, z których większość nie ukończyła czterdziestego roku życia.
Niezmiennie duże zainteresowanie wzbudza rzemiosło artystyczne, zwłaszcza antyczne meble i biżuteria. Natomiast zupełnie nowym zjawiskiem jest powodzenie polskiego wzornictwa XX wieku. Ceny mebli z lat 50. i 60. są już konkurencyjne do cen antyków, pojawiają się specjalne aukcje tematyczne, nastawione na sprzedaż wyłącznie tego typu obiektów. Dynamicznie rośnie także sprzedaż fotografii kolekcjonerskiej. Tu tradycyjnie króluje Witkacy, ale coraz więcej płaci się za prace artystów awangardowych, takich jak Natalia LL, Krzysztof Wodiczko, Józef Robakowski czy Ewa Partum.
Kompletnym i niezastąpionym źródłem informacji dla każdego, kto interesuje się zakupami dzieł sztuki, jest wydany niedawno Raport Artinfo.pl 2020. To najważniejsze w branży, najbardziej profesjonalne i obiektywne opracowanie dotyczące rynku sztuki w Polsce. Z Raportu Artinfo.pl korzystają zarówno wytrawni, jak i początkujący kolekcjonerzy. Publikacja powstaje co roku w oparciu o tysiące danych statystycznych ze wszystkich domów aukcyjnych. Znajdują się w niej liczne podsumowania, zestawienia i rankingi. Aktualne wydanie ma aż 324 strony i zawiera podsumowanie i analizę transakcji aukcyjnych z całego 2019 roku i z pierwszej połowy 2020 roku. Raport można kupić w salonach Empik na terenie całej Polski, w siedzibie firmy Artinfo.pl w Warszawie (ul. Dzielna 3) oraz przez Internet pod adresem: www.artinfo.pl/raport2020

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.