Komunikaty PR

RYNEK SZTUKI W CZASIE PANDEMII

2020-11-19  |  15:10
Biuro prasowe
Kontakt
Olga Kisiel-Konopka
OKK! PR

ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl

Polacy kupują coraz więcej dzieł sztuki. W czasie, gdy inne branże przeżywają ciężkie chwile z powodu pandemii, rynek sztuki w Polsce ma się zaskakująco dobrze – wynika z najnowszego Raportu Artinfo.pl.

Gdyby ktoś chciał wskazać jeden powód, byłoby to niemożliwe. Bo powodów, dla których Polacy zaczęli interesować się sztuką, jest co najmniej kilka. Wśród nich warto wymienić takie jak pragnienie otaczania się pięknem, potrzeba posiadania czegoś wyjątkowego i wyrażającego osobiste preferencje, pasja kolekcjonerska, czy wreszcie szukanie dobrych sposobów lokowania kapitału. W niepewnych czasach kryzysu dzieła sztuki stały się bowiem jedną z pewniejszych inwestycji.

„Od dłuższego czasu rynek dzieł sztuki dynamicznie rośnie, stale jesteśmy świadkami spektakularnych i rekordowych sprzedaży. W roku 2019 rynek sztuki w Polsce ponownie osiągnął najwyższe obroty – mówi Rafał Kamecki, prezes i założyciel Artinfo.pl, jedynego w Polsce portalu eksperckiego o rynku sztuki, wydającego doroczny Raport Artinfo.pl. – W pierwszym półroczu 2020, czyli w okresie, kiedy pandemia wywołała burzę w niemal każdej branży, sprzedaż sztuki wzrosła o niemal 30% w stosunku do półrocza roku ubiegłego.”

Przybywa domów aukcyjnych, aukcji, kolekcjonerów sztuki. Ceny rosną. W 2018 roku obraz Wojciecha Fangora „M39” sprzedano w Desa Unicum za cenę 4 720 000 złotych*. W roku 2019 po raz pierwszy w historii polskiego rynku sztuki rekordową cenę osiągnęła praca rzeźbiarska. Za grupę dwudziestu postaci z brązu pt. „Caminando” Magdaleny Abakanowicz zapłacono ponad 8 mln złotych. Na początku czerwca 2020 roku portret prof. Karola Gilewskiego pędzla Jana Matejki został sprzedany w domu aukcyjnym Polswiss Art za prawie siedem milionów złotych. Nigdy wcześniej żaden obraz nie osiągnął takiej ceny na aukcji.

Co sprzedaje się najlepiej? Jeszcze do niedawna najbardziej pożądane były obrazy dawnych mistrzów takich jak Matejko, Malczewski czy Brandt. Obecnie równie chętnie kupowana jest sztuka współczesna. Powodzeniem cieszą się zarówno prace klasyków współczesności, takich jak Henryk Stażewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, jak i artystów, którzy swoją drogę artystyczną zaczęli po 1989 roku (np. Wilhelm Sasnal, Piotr Uklański, Marcin Maciejowski). W ostatnich latach modna stała się także sztuka „młoda i aktualna”, stosunkowo niedroga i dostępna, reprezentowana przez szeroką grupę twórców, z których większość nie ukończyła czterdziestego roku życia.

Niezmiennie duże zainteresowanie wzbudza rzemiosło artystyczne, zwłaszcza antyczne meble i biżuteria. Natomiast zupełnie nowym zjawiskiem jest powodzenie polskiego wzornictwa XX wieku. Ceny mebli z lat 50. i 60. są już konkurencyjne do cen antyków, pojawiają się specjalne aukcje tematyczne, nastawione na sprzedaż wyłącznie tego typu obiektów. Dynamicznie rośnie także sprzedaż fotografii kolekcjonerskiej. Tu tradycyjnie króluje Witkacy, ale coraz więcej płaci się za prace artystów awangardowych, takich jak Natalia LL, Krzysztof Wodiczko, Józef Robakowski czy Ewa Partum.

Kompletnym i niezastąpionym źródłem informacji dla każdego, kto interesuje się zakupami dzieł sztuki, jest wydany niedawno Raport Artinfo.pl 2020. To najważniejsze w branży, najbardziej profesjonalne i obiektywne opracowanie dotyczące rynku sztuki w Polsce. Z Raportu Artinfo.pl korzystają zarówno wytrawni, jak i początkujący kolekcjonerzy. Publikacja powstaje co roku w oparciu o tysiące danych statystycznych ze wszystkich domów aukcyjnych. Znajdują się w niej liczne podsumowania, zestawienia i rankingi. Aktualne wydanie ma aż 324 strony i zawiera podsumowanie i analizę transakcji aukcyjnych z całego 2019 roku i z pierwszej połowy 2020 roku. Raport można kupić w salonach Empik na terenie całej Polski, w siedzibie firmy Artinfo.pl w Warszawie (ul. Dzielna 3) oraz przez Internet pod adresem: www.artinfo.pl/raport2020

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: OKK! PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania Biuro prasowe
2024-12-23 | 15:54

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Anna Libera, AWA WSCHO z cyklu Strasznie nam się tu podoba! Muzeum Warszawy. fot. M. Matyjaszewski, A. Sulej   Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 42,
Sztuka Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
2024-12-17 | 10:45

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

W najbliższą sobotę 21 grudnia w zabytkowej Elektrowni Karola Scheiblera w otoczeniu choinek oraz klimatycznych lampek odbędzie się koncert kolęd i pastorałek w wykonaniu Chóru
Sztuka NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
2024-12-10 | 12:00

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA    Grobowce w formie kaplicy w stylu neomauretańskim z wielobarwnej cegły, małej neoklasycystycznej

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Moda

Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.