Komunikaty PR

Sekrety Kaplicy Sykstyńskiej Michała Anioła

2023-12-11  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Maria Poławska
Agencja Face It

ul. Bagatela 10 lok. 31
00-585 Warszawa
m.polawska|agencjafaceit.pl| |m.polawska|agencjafaceit.pl
+22 241 12 36
https://agencjafaceit.pl/

Arcydzieło światowej sztuki, jedno z najwspanialszych dzieł jakie stworzyła ludzka ręka – Kaplica Sykstyńska Michała Anioła w Watykanie kryje w sobie wiele tajemnic i ukrytych przekazów. Jakiej płci jest przedstawiony tam szatan? Czym Ewa skusiła Adama? Gdzie autor pozostawiła swój autoportret? Ile lat trwał proces tworzenia i jakie historie odnajdziemy podziwiając niewiarygodne freski? Do połowy lutego możemy zgłębić wspaniałości Kaplicy Sykstyńskiej bez wyjeżdżania z Polski. Pierwsza tego typu na świecie wystawa multisensoryczna – Kaplica Sykstyńska. Dziedzictwo, zaprasza do poznania dzieła w Warszawie. W marcu wystawa przeniesie się do kolejnego miasta.

Kaplica Sykstyńska znajduje się w Pałacu Watykańskim w Rzymie. To najbardziej znane chrześcijanom miejsce otwarto w 1483 roku, zaś w 1508 roku na zlecenie papieża Juliusza II wkroczył tam znany już wówczas rzeźbiarz, Michał Anioł. Jak się okazało, spędzić miał w Kaplicy aż 33 lata!

Kaplica Sykstyńska – tego o niej nie wiesz:

Michał Anioł, choć namalował w Kaplicy Sykstyńskiej najsłynniejsze freski, był bardziej rzeźbiarzem (jego najsławniejsze rzeźby to Pieta i Dawid) niż malarzem. Jako młody człowiek przyjął wyzwanie stworzenia fresków, które malował na sklepieniu, leżąc na plecach na specjalnym rusztowaniu 20 metrów nad ziemią i udowodnił, że jest artystą wszechczasów. Udekorował sufit Kaplicy malując aż 343 różne postaci, a zajęło mu to 4 lata. Sam Bóg ukazany jest tutaj 6 razy.

Artysta postanowił pokazać owoc grzechu pierworodnego inaczej niż wszyscy. Ewa skusiła Adama pod drzewem figowca, bo w tamtej strefie klimatycznej jabłonie raczej nie rosły. Co więcej szatan w Kaplicy Sykstyńskiej wygląda jakby był kobietą, zaś wszystkie postaci są leworęczne.  

Fresk za ołtarzem to najsłynniejsze na świcie wyobrażenie Sądu Ostatecznego, które powstawało 5 lat. Zamiast starca z brodą, jak wcześniej przedstawiano Boga na Sądzie Ostatecznym, w roli sędziego Michała Anioła widzimy muskularnego Chrystusa. Na ten fresk zrobiono miejsce zamazując cztery inne XV-wieczne freski poprzedników Michała Anioła. Artysta malując Sąd Ostateczny miał ponad 60 lat, a swój autograf zostawił poprzez autoportret w skórze zdartej ze św. Jakuba.

W 1564 roku nagość postaci Sądu Ostatecznego uznano za obraźliwą, dlatego malarz Daniele da Volterra został zatrudniony do domalowania postaciom okrycia genitaliów, zyskując tym samym niechlubny pseudonim „majtkarza”.

Niektórzy badacze sugerują, że freski w Kaplicy Sykstyńskiej można interpretować jako rodzaj teatru dramatu teologicznego, gdzie poszczególne sceny układają się w spójną narrację przekazującą przesłanie teologiczne. Inni skupiają się na symbolice liczb i geometrii w dziełach Michała Anioła. Analizując proporcje i układy geometryczne, szukają ukrytych znaczeń związanych z mistycyzmem i filozofią renesansową. Jedna z teorii interpretuje płaszcz, w którym przybywa Bóg, w scenie „Stworzenia” Adama, jako metaforę ludzkiego mózgu. Twierdzi się, że kształt płaszcza odzwierciedla struktury mózgu, sugerując głęboką relację między stworzeniem człowieka, a jego zdolnościami intelektualnymi, ludzką inteligencją i stworzeniem przez Boga istoty rozumnej i myślącej.

Kaplica Sykstyńska – zwiedzanie

Kaplica Sykstyńska jest jedną z najchętniej wybieranych atrakcji turystycznych na świecie. Każdego dnia co najmniej 20 tys. osób odwiedza ją w Rzymie. Rocznie to około 5 milionów turystów, którzy mogą podziwiać dzieła Michała Anioła przez jedyne 15 minut. Kaplica Immersyjna, obecnie znajdująca się na Błoniach Stadionu Narodowego w Warszawie, pozwala „delektować się” dziełami podczas aż 120 minutowego seansu. Dzięki temu olbrzymieniu przedsięwzięciu, więcej osób zapozna się z ukrytymi przekazami i będzie mogło w skupieniu kontemplować wszelkie detale, które Michał Anioł zawarł w swoim dziele.

 

 „Kaplica Sykstyńska. Dziedzictwo” jest wystawą wielojęzyczną, dlatego kierowana jest do osób z różnych kultur, środowisk i krajów. Projekt obejmuje również część edukacyjną, która przedstawia wyjątkowość skarbu Rzymu, a także proces twórczy największego z renesansowych artystów, czyli Michała Anioła. Projekt jest realizowany pod auspicjami Muzeów Watykańskich (© Governatorato dello S.C.V. Direzione dei Musei 2023 WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE) i w ścisłej współpracy z Scripta Maneant (© Scripta Maneant 2023 WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE).

Wystawa dla zwiedzających otworzyła się sobotę, 18 listopada i w Warszawie będzie można ją odwiedzić do lutego 2024. Bilety można kupić na stronie evetim.pl.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Wystawa prac Macieja Świętego w Galerii Dominikańskiej Biuro prasowe
2024-04-29 | 14:50

Wystawa prac Macieja Świętego w Galerii Dominikańskiej

Od piątku, 26 kwietnia, w Galerii Dominikańskiej można zobaczyć wystawę prac wrocławskiego artysty – Macieja Świętego. Ekspozycję tworzą wyjątkowe plakaty, w różnych
Sztuka Występy najzdolniejszych młodych tancerzy na Ochocie. Nie zabraknie mistrzów
2024-04-20 | 13:00

Występy najzdolniejszych młodych tancerzy na Ochocie. Nie zabraknie mistrzów

Kto kiedykolwiek trenował taniec, wie, jak dużo pracy wymaga dojście do poziomu, który pozwalałby na zaprezentowanie swoich umiejętności publicznie - a co dopiero na scenie i w blasku
Sztuka Rising Aeon - Emocje w zderzeniu z ludzkim cierpieniem - strach, współczucie...
2024-04-16 | 12:00

Rising Aeon - Emocje w zderzeniu z ludzkim cierpieniem - strach, współczucie...

Denise Schwizgebel jest szwajcarską artystką wizualną. Jej najnowszy projekt "Rising Aeon" powstał dzięki spotkaniu z Judith Sacchi, szwajcarską dziennikarką i wolontariuszką

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Konsument

Tanie dekoracje do domu coraz poważniejszym problemem dla środowiska. Eksperci ostrzegają przed skutkami fast homeware

Sztuczne dekoracje kwiatowe, wiosenne wianki, puchate króliki, kurczaczki wielkanocne czy plastikowe świecidełka bożonarodzeniowe – ostatnie lata to prawdziwy boom na sezonowe dekoracje do domu. Trend ten znacząco zyskał na popularności w czasie pandemii, kiedy w domach pracowaliśmy i spędzaliśmy większość wolnego czasu, a podchwyciły go sklepowe marki, które wprowadziły do oferty taki asortyment i kuszą sezonowymi promocjami na niego. Eksperci podkreślają, że o ile w dekorowaniu domu nie ma nic złego, o tyle wybieranie tanich dekoracji i zmienianie ich co kilka tygodni czy miesięcy to trend szkodliwy i dla naszych portfeli, i dla środowiska. I porównują fast homeware do szkodliwości fast fashion, czyli taniej mody w naszych szafach.

Psychologia

Beata Pawlikowska: To wszystko, czego doświadczyłam w dżungli amazońskiej, wstrząsnęło mną i pokazało mi prawdę o sobie samej. To właśnie był początek zmian w moim życiu

Pisarka preferuje podróżowanie w pojedynkę. Lubi wyjeżdżać w trudne, niedostępne rejony świata, bo takie wyprawy są także podróżą w głąb siebie. Chociażby w dżungli amazońskiej przekonała się, że decyzje, jakie podejmujemy na różnych etapach naszego życia, wynikają właśnie z naszego postrzegania samych siebie i świata. A z kolei to postrzeganie zależy od podświadomych przekonań, które są naszym wewnętrznym programem wgranym w dzieciństwie. W swojej książce zatytułowanej „Kody podświadomości” podróżniczka tłumaczy, że jeśli ktoś podświadomie wierzy na przykład w to, że nie ma prawa do szczęścia i jest gorszy od innych, to jego życiowa droga będzie właśnie wiernym odbiciem tych przekonań.