Sztuka w przestrzeni miejskiej inspiracją do rezydencji artystycznej w NYX Hotel
Sztuka coraz bardziej wkracza do naszego życia i przestrzeni publicznych. Wprowadzenie jej w przestrzeń miejską to ogromne wyzwanie zarówno dla artystów, jak i dla odbiorców. Sztuka powoduje, że miasta oraz obiekty nabierają unikalnego charakteru i stają się rozpoznawalne. Dlatego NYX Hotel Warsaw zorganizował konkurs, w którym nagrodami są cztery trzytygodniowe rezydencje artystyczne. Najlepsze ze stworzonych podczas tego okresu dzieło zostanie zakupione i włączona do istniejącej już kolekcji sztuki hotelu. Prace konkursowe można nadsyłać tylko do 3 lipca.
Sztuka w przestrzeni publicznej
Nurt związany z umieszczaniem dzieł sztuki poza galerami miał swój początek już w latach sześćdziesiątych XX wieku. Od pewnego czasu można jednak zaobserwować wyraźny wzrost zainteresowania inwestorów miejskich i co za tym idzie aktywizacją tego kierunku. Podstawą myślenia o architekturze, jak i działaniach w przestrzeni publicznej nie jest obecnie forma, ani styl, lecz… zdarzenie. Ma to także związek ze zwiększeniem szybkości komunikowania się poprzez social media. Na odbiorcach wrażenie robią obiekty i akcje, które oddziaływają na wszystkie jego zmysły. Dlatego też artysta musi wykorzystać wszystkie dziedziny i narzędzia: dźwięk, światło, formę przestrzenną oraz ruch. Wszystko powinno ze sobą harmonijnie współgrać. Takie miejsca żyją i przyciągają ludzi.
Sztuka w przestrzeni publicznej potrafi oddziaływać na zmysły znacznie silniej niż w zamkniętych przestrzeniach wystawienniczych. Zarówno w miejskiej, jak i otoczonej naturą przestrzeni, architektoniczne i designerskie prace zaczynają żyć całkowicie swoim życiem - stając się harmonicznym uzupełnieniem krajobrazu, wpisując się w miejskie legendy oraz unikalne historyczne konteksty. Instalacje artystyczne w przestrzeni publicznej mogą występować pod wieloma postaciami – twórcy z reguły decydują się na wolnostojące rzeźby albo instalacje, ale nie brakuje także konceptów wpasowanych w istniejącą infrastrukturę (murale). Sztuka miejska jest pozbawiona typowej powagi; wprawdzie instalacje miewają drugie dno i zachwycają krytyków, jej intencją jest jednak trafienie do szerokiej publiczności – i w efekcie: rozpoczęcie dialogu, bo tym, co definiuje sztukę publiczną, jest zdecydowanie jej dostępność.
Znane instalacje w przestrzeni miejskiej
Instalacje w przestrzeni publicznej próbują nadać miejscu nowy sens. Doskonałym przykładem tego typu praktyki jest warszawska palma na rondzie de Gaulle’a, bez której mało kto wyobraża sobie zbieg dwóch najpopularniejszych ulic stolicy: Alej Jerozolimskich i Nowego Światu. Chociaż jej użytkowość może wywoływać krytykę, to jednak jest niekwestionowanym symbolem ścisłego centrum. Nie tylko jako przedmiot nadający się na zdjęcia ze stolicy, lecz przede wszystkim jako istotny punkt orientacyjny. Stała się więc odpowiedzią na problem dotyczący orientacji w terenie. Problem, z którego warszawiacy niekoniecznie zdawali sobie sprawę, lecz teraz jest on w pełni widoczny.
Doskonałym przykładem na to, jaką rolę może pełnić street art jest 1,5 km mur otaczający tor wyścigów konnych w Warszawie. Niczym niewyróżniająca się betonowa konstrukcja jest dziś jednym z symboli stolicy i najstarszą w Polsce galerią graffiti.
Ulica to nie wszystko
Sztuka inspirowana przestrzenią miejską to jednak nie tylko graffiti czy murale. Coraz częściej jest ona wykorzystywana przez hotele i apartamenty. Takie przestrzenie zaliczane są zwyczajowo do grupy najbardziej "trendy" w ostatnich latach w dużych miastach. Mówimy na nie butikowe lub lifestylowe. Charakteryzują się wysokim standardem oraz doskonałą lokalizacją. Zasadniczo można powiedzieć, że, hotele dla miłośników sztuki są jak galerie umożliwiające odpoczynek wśród zabytkowych mebli, murali, detali i instalacji. Mogą to być osobiste kolekcje obrazów, pokoje zaprojektowane przez popularnych artystów czy ślady artystycznych prac w częściach wspólnych obiektu.
NYX hotel Warsaw – obiekt ze sztuką w DNA
NYX Hotel Warsaw udowadnia, że obiekt może doskonale funkcjonować jako galeria sztuki, bo to hotel, który wymyka się definicjom. Przestrzenie ozdobione są inspirującymi rzeźbami, muralami, fotografiami i instalacjami uznanych artystów z obszaru street art. Cieszą oko, zmuszają do refleksji, pomagają złapać oddech i oderwać się od szarej rzeczywistości. To nie tylko budynek na tymczasowy nocleg w podróży. To miejsce, gdzie kolekcja dzieł sztuki spotyka się z Warszawą w jej najczulszym punkcie, czyli w sercu.
- Dialog tradycji i nowoczesności to wiodący motyw ukazujący się oczom odwiedzających NYX Hotel Warsaw. Warszawa to jedno z najszybciej rozwijających się miast na świecie, ale ten miejski futuryzm ma solidne korzenie w polskiej kulturze. Świadczy o tym choćby fakt, że wielu artystów czerpie z tego nurtu inspiracje do swoich działań. Widać to też wewnątrz hotelu – przekonuje Jacek Sosnowski kurator kolekcji sztuki w NYX Hotel Warsaw.
Konkurs NYX Hotels Art lives here
W DNA marki NYX Hotels by Leonardo wpisana jest sztuka dlatego z inicjatywy warszawskiego obiektu ruszył konkurs na rezydencję artystyczną dla najzdolniejszych Europejczyków. - To właśnie centrum miasta, tętniąca życiem Warszawa ma stać się inspiracją dla młodych artystów. To całkowicie odmienny koncept rezydencji, która zwykle charakteryzuje się miejscem odosobnienia. Nowa, a zarazem ciekawa inicjatywa zarówno dla członków jury jak i dla samego artysty – opowiada Marcin Władyka wykładowca akademicki na Wydziale Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Wybitne jury, przedstawiciele świata sztuki – artyści i profesjonaliści pomogą wybrać młode talenty. Są to między innymi Iris Barak – kuratorka kolekcji sztuki sieci NYX Hotels, Jacek Sosnowski – kurator kolekcji sztuki NYX Hotel Warsaw, Mariusz Waras – muralista, grafik, projektant, profesor wydziału Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Marta Kołakowska – założycielka galerii sztuki współczesnej Leto, Paulina Kołodziejczyk – Mutli Property Manager Poland i Marcin Władyka wykładowca akademicki na Wydziale Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Wszystkie informacje dotyczące konkursu znajdują się na stronie https://www.nyx-hotels.com/art-at-nyx. Prace można zgłaszać do 3 lipca.

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.