Sztuka w przestrzeni miejskiej inspiracją do rezydencji artystycznej w NYX Hotel
Sztuka coraz bardziej wkracza do naszego życia i przestrzeni publicznych. Wprowadzenie jej w przestrzeń miejską to ogromne wyzwanie zarówno dla artystów, jak i dla odbiorców. Sztuka powoduje, że miasta oraz obiekty nabierają unikalnego charakteru i stają się rozpoznawalne. Dlatego NYX Hotel Warsaw zorganizował konkurs, w którym nagrodami są cztery trzytygodniowe rezydencje artystyczne. Najlepsze ze stworzonych podczas tego okresu dzieło zostanie zakupione i włączona do istniejącej już kolekcji sztuki hotelu. Prace konkursowe można nadsyłać tylko do 3 lipca.
Sztuka w przestrzeni publicznej
Nurt związany z umieszczaniem dzieł sztuki poza galerami miał swój początek już w latach sześćdziesiątych XX wieku. Od pewnego czasu można jednak zaobserwować wyraźny wzrost zainteresowania inwestorów miejskich i co za tym idzie aktywizacją tego kierunku. Podstawą myślenia o architekturze, jak i działaniach w przestrzeni publicznej nie jest obecnie forma, ani styl, lecz… zdarzenie. Ma to także związek ze zwiększeniem szybkości komunikowania się poprzez social media. Na odbiorcach wrażenie robią obiekty i akcje, które oddziaływają na wszystkie jego zmysły. Dlatego też artysta musi wykorzystać wszystkie dziedziny i narzędzia: dźwięk, światło, formę przestrzenną oraz ruch. Wszystko powinno ze sobą harmonijnie współgrać. Takie miejsca żyją i przyciągają ludzi.
Sztuka w przestrzeni publicznej potrafi oddziaływać na zmysły znacznie silniej niż w zamkniętych przestrzeniach wystawienniczych. Zarówno w miejskiej, jak i otoczonej naturą przestrzeni, architektoniczne i designerskie prace zaczynają żyć całkowicie swoim życiem - stając się harmonicznym uzupełnieniem krajobrazu, wpisując się w miejskie legendy oraz unikalne historyczne konteksty. Instalacje artystyczne w przestrzeni publicznej mogą występować pod wieloma postaciami – twórcy z reguły decydują się na wolnostojące rzeźby albo instalacje, ale nie brakuje także konceptów wpasowanych w istniejącą infrastrukturę (murale). Sztuka miejska jest pozbawiona typowej powagi; wprawdzie instalacje miewają drugie dno i zachwycają krytyków, jej intencją jest jednak trafienie do szerokiej publiczności – i w efekcie: rozpoczęcie dialogu, bo tym, co definiuje sztukę publiczną, jest zdecydowanie jej dostępność.
Znane instalacje w przestrzeni miejskiej
Instalacje w przestrzeni publicznej próbują nadać miejscu nowy sens. Doskonałym przykładem tego typu praktyki jest warszawska palma na rondzie de Gaulle’a, bez której mało kto wyobraża sobie zbieg dwóch najpopularniejszych ulic stolicy: Alej Jerozolimskich i Nowego Światu. Chociaż jej użytkowość może wywoływać krytykę, to jednak jest niekwestionowanym symbolem ścisłego centrum. Nie tylko jako przedmiot nadający się na zdjęcia ze stolicy, lecz przede wszystkim jako istotny punkt orientacyjny. Stała się więc odpowiedzią na problem dotyczący orientacji w terenie. Problem, z którego warszawiacy niekoniecznie zdawali sobie sprawę, lecz teraz jest on w pełni widoczny.
Doskonałym przykładem na to, jaką rolę może pełnić street art jest 1,5 km mur otaczający tor wyścigów konnych w Warszawie. Niczym niewyróżniająca się betonowa konstrukcja jest dziś jednym z symboli stolicy i najstarszą w Polsce galerią graffiti.
Ulica to nie wszystko
Sztuka inspirowana przestrzenią miejską to jednak nie tylko graffiti czy murale. Coraz częściej jest ona wykorzystywana przez hotele i apartamenty. Takie przestrzenie zaliczane są zwyczajowo do grupy najbardziej "trendy" w ostatnich latach w dużych miastach. Mówimy na nie butikowe lub lifestylowe. Charakteryzują się wysokim standardem oraz doskonałą lokalizacją. Zasadniczo można powiedzieć, że, hotele dla miłośników sztuki są jak galerie umożliwiające odpoczynek wśród zabytkowych mebli, murali, detali i instalacji. Mogą to być osobiste kolekcje obrazów, pokoje zaprojektowane przez popularnych artystów czy ślady artystycznych prac w częściach wspólnych obiektu.
NYX hotel Warsaw – obiekt ze sztuką w DNA
NYX Hotel Warsaw udowadnia, że obiekt może doskonale funkcjonować jako galeria sztuki, bo to hotel, który wymyka się definicjom. Przestrzenie ozdobione są inspirującymi rzeźbami, muralami, fotografiami i instalacjami uznanych artystów z obszaru street art. Cieszą oko, zmuszają do refleksji, pomagają złapać oddech i oderwać się od szarej rzeczywistości. To nie tylko budynek na tymczasowy nocleg w podróży. To miejsce, gdzie kolekcja dzieł sztuki spotyka się z Warszawą w jej najczulszym punkcie, czyli w sercu.
- Dialog tradycji i nowoczesności to wiodący motyw ukazujący się oczom odwiedzających NYX Hotel Warsaw. Warszawa to jedno z najszybciej rozwijających się miast na świecie, ale ten miejski futuryzm ma solidne korzenie w polskiej kulturze. Świadczy o tym choćby fakt, że wielu artystów czerpie z tego nurtu inspiracje do swoich działań. Widać to też wewnątrz hotelu – przekonuje Jacek Sosnowski kurator kolekcji sztuki w NYX Hotel Warsaw.
Konkurs NYX Hotels Art lives here
W DNA marki NYX Hotels by Leonardo wpisana jest sztuka dlatego z inicjatywy warszawskiego obiektu ruszył konkurs na rezydencję artystyczną dla najzdolniejszych Europejczyków. - To właśnie centrum miasta, tętniąca życiem Warszawa ma stać się inspiracją dla młodych artystów. To całkowicie odmienny koncept rezydencji, która zwykle charakteryzuje się miejscem odosobnienia. Nowa, a zarazem ciekawa inicjatywa zarówno dla członków jury jak i dla samego artysty – opowiada Marcin Władyka wykładowca akademicki na Wydziale Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Wybitne jury, przedstawiciele świata sztuki – artyści i profesjonaliści pomogą wybrać młode talenty. Są to między innymi Iris Barak – kuratorka kolekcji sztuki sieci NYX Hotels, Jacek Sosnowski – kurator kolekcji sztuki NYX Hotel Warsaw, Mariusz Waras – muralista, grafik, projektant, profesor wydziału Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Marta Kołakowska – założycielka galerii sztuki współczesnej Leto, Paulina Kołodziejczyk – Mutli Property Manager Poland i Marcin Władyka wykładowca akademicki na Wydziale Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Wszystkie informacje dotyczące konkursu znajdują się na stronie https://www.nyx-hotels.com/art-at-nyx. Prace można zgłaszać do 3 lipca.
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
Święto sztuki i designu w Krakowie
Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.