Komunikaty PR

Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945

2020-09-25  |  13:00
Biuro prasowe

Awangardowa twórczość Jana Dobkowskiego przyczyniła się do wybuchu rewolucji seksualnej w Polsce. Jego niesamowite, przepełnione erotyką prace pojawiły się na wystawie Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945” w DESA Unicum. Zobaczyć na niej można też niezwykłą, pulsującą kolorem kompozycję Wojciecha Fangora oraz dzieła innych najważniejszych współczesnych artystów. Wśród nich znaleźli się m.in. Jerzy Nowosielski, Richard Anuszkiewicz, Jan Lebenstein, Tomasz Tatarczyk i Leon Tarasewicz. Wystawa potrwa do 1 października.   

 

Nieskrępowana radość tworzenia, afirmacja seksualności, koloru i linii. W latach 60. język plastyczny stworzony przez Jana Dobkowskiego stał się wyrazem hipisowskiej rewolucji obyczajowej. Wielką inspiracją dla artysty była relacja człowieka z naturą. Inspirowały go wszelkie formy biologiczne. Fascynował go świat astralny i spirytualizm. W jego dziełach z pozornie nieczytelnych form wyłaniają się ludzkie sylwetki i symboliczne przedstawienia złożonych aktów seksualnych, zakwitają kwiaty, kiełkują pnącza, pojawiają się przejrzyste promienie słoneczne. Jedną z takich prac jest czerwono-zielony obraz zatytułowany „Wielbiciel zarozumiałych dziewcząt”. Płaskie, szablonowe sylwetki, otoczone są falistym, organicznym konturem. Gdy przyjrzymy się mu uważnie, dostrzec można erotyczny charakter sceny w której przedstawiony został mężczyzna oraz dwie kobiety. Na wystawie zobaczyć można też tryptyk Jana Dobkowskiego zatytułowany „Uniwersum VII”.

 

Seksualność była ważna również w twórczości Jerzego Nowosielskiego. Za cel postawił on sobie uczynienie z kobiety na powrót obiektu kultu oraz centralnej postaci w światopoglądzie społeczeństw. Cielesność i strefa sacrum w sztuce Nowosielskiego zawsze się ze sobą splatają. Kluczowym momentem w jego karierze było zetknięcie się z ikoną, której tajniki zgłębiał już ze świadomością sztuki nowoczesnej. Fascynacja ikoną wyrobiła w artyście poważny, duchowy stosunek do działalności artystycznej. Został on pogłębiony przez roczny pobyt w nowicjacie pod Lwowem. Okres odosobnienia, odciągnięcia od potocznych spraw wyrobił w artyście fascynację wschodnią liturgią i doprowadził do przełożenia dogmatów prawosławia na kwestie artystyczne. Nowosielski uznawany jest za jednego z ważniejszych współczesnych pisarzy ikon i czołowego polskiego malarza XX wieku. Artysta postulował wprowadzenie pierwiastka erotycznego do sfery duchowej i religijnej. W licznych wypowiedziach podkreślał rolę seksu w swojej twórczości. Na wystawie w DESA Unicum zobaczyć można aż 3 jego prace: „Akt w lustrze”,  „Akt” oraz „ Pejzaż Zielony II”. 

 

Metafizyka inspirowała również Wojciecha Fangora. Jego otwarte kompozycje pulsują ruchem i kolorem. Prezentowany na wystawie obraz „M28” był jedną z ponad 30 prac, które powstały specjalnie na indywidualną wystawę Fangora w Guggenheim Museum. Był on jedynym polskim twórcą, który miał tam swoją ekspozycję. Z tej samej serii, co pokazywana na wystawie praca pochodzi dzieło „M39” – najdrożej sprzedany obraz współczesny w Polsce. W 2018 roku wylicytowano go za rekordową kwotę ponad 4 milionów złotych. W „M28”, podobnie jak w poprzednich realizacjach, artysta kontynuował swoją koncepcję opartą na optycznej grze pomiędzy płótnem a widzem. Tytułowa litera M jest oznaczeniem pracowni w Madison, w której powstało prezentowane płótno. Na wystawie pojawiło się również inne dzieło Wojciecha Fangora zatytułowane  „N37”. 


 

Zobaczyć można też twórczość m.in. Juliana Stańczaka, Henryka Stażewskiego i Ryszarda Winiarskiego. 1 października zostaną one zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.

 

Wystawa Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945”: 22 września – 1 października 2019, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny

Aukcja Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945”: 1 października 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa

 

desa.pl/pl/aukcje/sztuka-wspolczesna-klasycy-awangardy-po-1945-octz/




 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Z TĘSKNOTY ZA PRZYRODĄ. WYSTAWA W GALERII FUNDACJI URBAN FORMS Biuro prasowe
2024-07-03 | 11:00

Z TĘSKNOTY ZA PRZYRODĄ. WYSTAWA W GALERII FUNDACJI URBAN FORMS

Nostalgiczna podróż do źródeł twórczości i rodzinnych wspomnień – Rafał Roskowiński, prawdziwa legenda polskiego malarstwa wielkoformatowego, po blisko 30 latach
Sztuka BRAK ZDJĘCIA
2024-06-30 | 21:00

Rewia – kolorowe antidotum na szarą codzienność

Niedługo minie 25 lat odkąd rewia znowu odżyła w Polsce. W 2001 ten rodzaj sztuki przywróciła do życia Małgorzata Potocka, otwierając pierwszą po wojnie scenę rewiową w naszym kraju. Teatr Sabat jest jedynym miejscem
Sztuka Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!
2024-06-27 | 13:45

Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!

Konkurs Design by Śliwka Nałęczowska pobudza środowisko artystyczne do twórczych działań. Piąta, jubileuszowa edycja wydarzenia, promującego talenty w dziedzinie grafiki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Ochrona środowiska

Radykalne formy protestów klimatycznych mogą mieć wpływ na spadek poparcia społecznego dla działań na rzecz klimatu. Najmniej akceptowalne blokady dróg czy niszczenie obrazów

Aktywiści klimatyczni coraz częściej wykorzystują pokojowe nieposłuszeństwo obywatelskie, aby podnieść ekologiczną świadomość społeczeństwa. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu George’a Masona wykazały, że niektóre z ich działań, jak np. marsze i protesty okupacyjne, są postrzegane jako bardziej akceptowalne niż na przykład blokady dróg czy niszczenie obrazów. To sugeruje, że forma protestu może więc wpłynąć na to, jak bardzo ludzie popierają postulaty głoszone przez protestujących, ale wymaga to dalszych badań.