Komunikaty PR

Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989

2020-11-06  |  13:00
Biuro prasowe

Najgłośniejsze polskie dzieło współczesne, na które Daniel Olbrychski, na oczach całej Polski rzucił się z szablą. Jedna z najbardziej skandalizujących prac ostatnich lat, czyli ,,Naziści” autorstwa Piotra Uklańskiego, pojawi się już  9 listopada na wystawie przedaukcyjnej ,,Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989” w DESA Unicum. To również okazja do zobaczenia twórczości innych wybitnych polskich twórców takich jak Agnieszka Polska, Rafał Bujnowski i Agata Bogacka. 

 

To było jedno z największych wydarzeń świata sztuki końca XX wieku. W 2000 roku w warszawskiej Zachęcie oglądać można było dzieło ,,Naziści” Piotra Uklańskiego. Wchodzące w jego skład fotografie, zostały zaczerpnięte z polskich i zagranicznych filmów, w których aktorzy wcielali się w role nazistów. Wśród zdjęć składających się na pracę artysta umieścił ujęcie Daniela Olbrychskiego pochodzące z filmu ,,Jedni i drudzy” Claude’a Leloucha. Podczas wystawy sprowokowany aktor postanowił publicznie zniszczyć swój wizerunek wykorzystany przez Uklańskiego. Posługując się szablą Kmicica (która zagrała w ,,Potopie” z 1974 roku), Olbrychski pociął także, na prośbę zainteresowanych, wizerunki Jana Englerta, Stanisława Mikulskiego i Jean-Paula Belmondo, zapraszając telewizję dla uwiecznienia tego momentu. Jeden z egzemplarzy ,,Nazistów” znajduje się w prestiżowej kolekcji Metropolitan Museum w Nowym Jorku. Prezentowane na wystawie dzieło pochodzące z legendarnego cyklu składa się z 41 fotografii. Na zdjęciach znaleźli się min. Christopher Lee, Dennis Hopper oraz Clint Eastwood. 

 

Metodą kolażu posłużyła się również Agnieszka Polska. „Obiekty” to niesamowita, wręcz magiczna praca, która powstała na bazie zestawienia dwunastu czarno-białych fotografii. Artystka ułożyła je dookoła wizerunku półnagiej kobiety, której tors wyrasta z porośniętej trawą polany. Polska jest jedną z najmłodszych przedstawicielek pokolenia artystów, których czasy rozwoju i dojrzałej twórczości przypadają na przełomowe lata po 1989. Tworzy przede wszystkim wideo i fotografie, które przez wielu są utożsamiane ze sztuką przemiany ustrojowej. W swoich pracach Polska wykorzystuje  archiwalne materiały w postaci fotografii lub rolek filmowych. Poddawane są one przez nią licznym artystycznym ingerencjom. Czasem zmienia stroje dokumentowanych postaci lub zamazuje ich twarze. Jej wypowiedzi artystyczne przepełnia język niepokojącego surrealizmu.

 

Wyjątkowo istotnym dla aktualnej sztuki jest także dorobek Rafała Bujnowskiego. Na przestrzeni lat eksperymentował on z wieloma strategiami malarskimi, dzięki czemu jego realizacje cechuje ogromne bogactwo. Artysta otwarcie przyznaje się, że wykorzystuje różne maniery i  rozwiązania zastosowane wcześniej przez innych. Jako malarza bardziej  niż treści i wierność przedstawienia, interesują go rozwiązania techniczne. Od kilku lat jego prace sytuują się na granicy pomiędzy realizmem a abstrakcją. Ich tematem często staje się badanie właśnie tej granicy. Jego najnowsze eksperymenty malarskie cechuje stopniowe ograniczanie

palety barwnej, które wieńczy seria Nokturnów z 2014 roku. Realizuje ona koncepcję „czarnego obrazu”. Prace z tego wyjątkowego cyklu pojawią się na wystawie w DESA Unicum. 

 

Obok tryptyku Bujnowskiego na wystawie zobaczyć można będzie również twórczość m.in. Anety Grzeszykowskiej, Anny Ostoya, Normana Leto i Piotra Janasa. 19 listopada wszystkie obiekty zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.

 

Wystawa „Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989”: 9-19 listopada 2020, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny

Aukcja „Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989”: 19 listopada 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa


 

https://desa.pl/pl/aukcje/sztuka-wspolczesna-nowe-pokolenie-po-1989-1i3t/

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Z TĘSKNOTY ZA PRZYRODĄ. WYSTAWA W GALERII FUNDACJI URBAN FORMS Biuro prasowe
2024-07-03 | 11:00

Z TĘSKNOTY ZA PRZYRODĄ. WYSTAWA W GALERII FUNDACJI URBAN FORMS

Nostalgiczna podróż do źródeł twórczości i rodzinnych wspomnień – Rafał Roskowiński, prawdziwa legenda polskiego malarstwa wielkoformatowego, po blisko 30 latach
Sztuka BRAK ZDJĘCIA
2024-06-30 | 21:00

Rewia – kolorowe antidotum na szarą codzienność

Niedługo minie 25 lat odkąd rewia znowu odżyła w Polsce. W 2001 ten rodzaj sztuki przywróciła do życia Małgorzata Potocka, otwierając pierwszą po wojnie scenę rewiową w naszym kraju. Teatr Sabat jest jedynym miejscem
Sztuka Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!
2024-06-27 | 13:45

Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!

Konkurs Design by Śliwka Nałęczowska pobudza środowisko artystyczne do twórczych działań. Piąta, jubileuszowa edycja wydarzenia, promującego talenty w dziedzinie grafiki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Ochrona środowiska

Radykalne formy protestów klimatycznych mogą mieć wpływ na spadek poparcia społecznego dla działań na rzecz klimatu. Najmniej akceptowalne blokady dróg czy niszczenie obrazów

Aktywiści klimatyczni coraz częściej wykorzystują pokojowe nieposłuszeństwo obywatelskie, aby podnieść ekologiczną świadomość społeczeństwa. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu George’a Masona wykazały, że niektóre z ich działań, jak np. marsze i protesty okupacyjne, są postrzegane jako bardziej akceptowalne niż na przykład blokady dróg czy niszczenie obrazów. To sugeruje, że forma protestu może więc wpłynąć na to, jak bardzo ludzie popierają postulaty głoszone przez protestujących, ale wymaga to dalszych badań.