Komunikaty PR

Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989

2020-11-06  |  13:00
Biuro prasowe

Najgłośniejsze polskie dzieło współczesne, na które Daniel Olbrychski, na oczach całej Polski rzucił się z szablą. Jedna z najbardziej skandalizujących prac ostatnich lat, czyli ,,Naziści” autorstwa Piotra Uklańskiego, pojawi się już  9 listopada na wystawie przedaukcyjnej ,,Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989” w DESA Unicum. To również okazja do zobaczenia twórczości innych wybitnych polskich twórców takich jak Agnieszka Polska, Rafał Bujnowski i Agata Bogacka. 

 

To było jedno z największych wydarzeń świata sztuki końca XX wieku. W 2000 roku w warszawskiej Zachęcie oglądać można było dzieło ,,Naziści” Piotra Uklańskiego. Wchodzące w jego skład fotografie, zostały zaczerpnięte z polskich i zagranicznych filmów, w których aktorzy wcielali się w role nazistów. Wśród zdjęć składających się na pracę artysta umieścił ujęcie Daniela Olbrychskiego pochodzące z filmu ,,Jedni i drudzy” Claude’a Leloucha. Podczas wystawy sprowokowany aktor postanowił publicznie zniszczyć swój wizerunek wykorzystany przez Uklańskiego. Posługując się szablą Kmicica (która zagrała w ,,Potopie” z 1974 roku), Olbrychski pociął także, na prośbę zainteresowanych, wizerunki Jana Englerta, Stanisława Mikulskiego i Jean-Paula Belmondo, zapraszając telewizję dla uwiecznienia tego momentu. Jeden z egzemplarzy ,,Nazistów” znajduje się w prestiżowej kolekcji Metropolitan Museum w Nowym Jorku. Prezentowane na wystawie dzieło pochodzące z legendarnego cyklu składa się z 41 fotografii. Na zdjęciach znaleźli się min. Christopher Lee, Dennis Hopper oraz Clint Eastwood. 

 

Metodą kolażu posłużyła się również Agnieszka Polska. „Obiekty” to niesamowita, wręcz magiczna praca, która powstała na bazie zestawienia dwunastu czarno-białych fotografii. Artystka ułożyła je dookoła wizerunku półnagiej kobiety, której tors wyrasta z porośniętej trawą polany. Polska jest jedną z najmłodszych przedstawicielek pokolenia artystów, których czasy rozwoju i dojrzałej twórczości przypadają na przełomowe lata po 1989. Tworzy przede wszystkim wideo i fotografie, które przez wielu są utożsamiane ze sztuką przemiany ustrojowej. W swoich pracach Polska wykorzystuje  archiwalne materiały w postaci fotografii lub rolek filmowych. Poddawane są one przez nią licznym artystycznym ingerencjom. Czasem zmienia stroje dokumentowanych postaci lub zamazuje ich twarze. Jej wypowiedzi artystyczne przepełnia język niepokojącego surrealizmu.

 

Wyjątkowo istotnym dla aktualnej sztuki jest także dorobek Rafała Bujnowskiego. Na przestrzeni lat eksperymentował on z wieloma strategiami malarskimi, dzięki czemu jego realizacje cechuje ogromne bogactwo. Artysta otwarcie przyznaje się, że wykorzystuje różne maniery i  rozwiązania zastosowane wcześniej przez innych. Jako malarza bardziej  niż treści i wierność przedstawienia, interesują go rozwiązania techniczne. Od kilku lat jego prace sytuują się na granicy pomiędzy realizmem a abstrakcją. Ich tematem często staje się badanie właśnie tej granicy. Jego najnowsze eksperymenty malarskie cechuje stopniowe ograniczanie

palety barwnej, które wieńczy seria Nokturnów z 2014 roku. Realizuje ona koncepcję „czarnego obrazu”. Prace z tego wyjątkowego cyklu pojawią się na wystawie w DESA Unicum. 

 

Obok tryptyku Bujnowskiego na wystawie zobaczyć można będzie również twórczość m.in. Anety Grzeszykowskiej, Anny Ostoya, Normana Leto i Piotra Janasa. 19 listopada wszystkie obiekty zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.

 

Wystawa „Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989”: 9-19 listopada 2020, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny

Aukcja „Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989”: 19 listopada 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa


 

https://desa.pl/pl/aukcje/sztuka-wspolczesna-nowe-pokolenie-po-1989-1i3t/

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania Biuro prasowe
2024-12-23 | 15:54

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Anna Libera, AWA WSCHO z cyklu Strasznie nam się tu podoba! Muzeum Warszawy. fot. M. Matyjaszewski, A. Sulej   Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 42,
Sztuka Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
2024-12-17 | 10:45

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

W najbliższą sobotę 21 grudnia w zabytkowej Elektrowni Karola Scheiblera w otoczeniu choinek oraz klimatycznych lampek odbędzie się koncert kolęd i pastorałek w wykonaniu Chóru
Sztuka NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
2024-12-10 | 12:00

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA    Grobowce w formie kaplicy w stylu neomauretańskim z wielobarwnej cegły, małej neoklasycystycznej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Regionalne – Mazowieckie

Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku

Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.

Problemy społeczne

Czas oczekiwania na usługi opieki długoterminowej jest zbyt długi. Pacjenci i ich rodziny gubią się w skomplikowanym systemie

Zarządzanie opieką długoterminową w Polsce funkcjonuje w rozbiciu na dwa sektory: ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Brak koordynacji między nimi powoduje, że opieka jest udzielana fragmentarycznie i nie zawsze efektywnie – wynika z raportu Banku Światowego. Co roku tego typu usług potrzebuje co najmniej pół miliona osób, a czas oczekiwania na nie jest zbyt długi. To efekt m.in. niedofinansowania sektora i braku kadr.