Komunikaty PR

Sztuka zwalczająca stres w Warszawie

2021-06-02  |  17:00
Biuro prasowe
  • Do 16 lipca w Piękna Gallery przy ul. Emilii Plater 10 oglądać będzie można malarstwo Anny Szprynger, jednej z najbardziej uznanych artystek sztuki najnowszej w Polsce. 

 

  • Dorobek Anny Szprynger wielokrotnie wystawiany był zagranicą, m.in. w Nowym Jorku. Malarka określana jest przez krytyków kontynuatorką dziedzictwa największych polskich abstrakcjonistów. 



 

Anna Szprynger urodziła się w 1982 r. w Warszawie i obecnie zaliczana jest do najbardziej rozpoznawalnych artystek swojego pokolenia w Polsce. Bywalcom galerii znana jest przede wszystkim z precyzyjnie kreślonych geometrycznych obrazów, na których serie cienkich jak włos białych linii przecinają czarne tła. Jej najnowsza seria prac, prezentowana na wystawie „Jętki” zaskoczyła jednak szerokie grono kolekcjonerów: po raz pierwszy od niemal dekady artystka wprowadziła do palety różne barwy, a jej kunsztowne kompozycje zaczęły przypominać formy organiczne. Niektórym odbiorcom przywodzą na myśl chmary muszek, innym kosmiczne mgławice. Tytułowe „jętki” to niewielkie owady unoszące się latem nad stawem - ich życie trwać może od rana do wieczora. 

 

- Kiedy poszukiwaliśmy tytułu dla wystawy, owszem, były rozważane również mgławice, choć brakowało w wydźwięku tego słowa czegoś, co w tej serii jest bardzo istotne, czyli intymności i bliskości. O jętkach może nie wszyscy myślą, ale każdy natknął się przecież na taką chmarę muszek - dobrze znanych, malutkich, ulotnych - komentuje Anna Szprynger w wywiadzie na okoliczność wystawy. Cała treść rozmowy dostępna jest na stronie artystki: https://annaszprynger.pl/satysfakcja_z_oddechu/ 

 

 

- Anna Szprynger w 2013 została laureatką Prix Marin na paryskim Salon Réalités Nouvelles, a także otrzymała Nagrodę Arteonu za rok 2014. Warto wspomnieć, że jej praca została zakupiona do kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku, gdzie można oglądać ją na ekspozycji stałej. Te wyróżnienia oraz liczne wystawy w Polsce i za granicą potwierdzają, że mamy do czynienia z jedną z najważniejszych artystek sztuki najnowszej, która w świeży i oryginalny sposób kontynuuje tradycję wielkich polskich abstrakcjonistów - komentuje Stefania Olbrycht z Piękna Gallery. 



 

Nocne życie wystawy 

Obrazy, które Anna Szprynger nazywa bardziej osobistymi wypowiedziami, w opinii odwiedzających uchodzą za niezwykle subtelne i niespodziewanie kojące. Malowane przez artystkę z dużą uwagą, czasochłonne abstrakcyjne prace przypominają ażurowe struktury, chmary muszek. Angielska nazwa jętki to „mayfly” - majowa muszka - istotnie kojarząca się z odpoczynkiem i nagrzaną taflą stawu. Jak potwierdzają organizatorzy wystawy, miasto wyraźnie na taką sztukę czekało. 

 

- Podczas odbywającej się tradycyjnie Nocy Muzeów - zarówno fizycznie jak i za pośrednictwem mediów społecznościowych - odwiedziło nas bardzo wielu gości, co ważne, przede wszystkim młodych. Artystka również była obecna w galerii i w konsekwencji nasza Noc Muzeów była de facto sześciogodzinną rozmową o inspiracjach, procesie twórczym i tym, co kto widzi w tajemniczych abstrakcjach Szprynger. Taka wymiana myśli jest dla nas najcenniejsza, ponieważ dowiadujemy się wiele od gości, ale także sami możemy przekazać nieco wiedzy i zaciekawić młodych widzów światem sztuki - komentuje Stefania Olbrycht z warszawskiej Piękna Gallery, która od lat promuje rodzimą sztukę, działając równolegle w Nowym Jorku.

 

- Piękna Gallery koncentruje się na czołowych artystach polskiej sztuki powojennej. Nasza działalność obejmuje również Nowy Jork, gdzie promujemy polskich twórców. Obok Stanisława Fijałkowskiego, Teresy Pągowskiej, Eugeniusza Markowskiego, Magdaleny Abakanowicz czy Stefana Krygiera zaprezentowaliśmy również Annę Szprynger. Indywidualna wystawa Szprynger zorganizowana we współpracy z ważną nowojorską Slag Gallery spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem amerykańskich widzów i krytyki - dodaje Stefania Olbrycht. 

 

 

Więcej informacji oraz zdjęć z wystawy „Jętki”  znajdą Państwo na stronie: https://pieknagallery.pl/

 






 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Z TĘSKNOTY ZA PRZYRODĄ. WYSTAWA W GALERII FUNDACJI URBAN FORMS Biuro prasowe
2024-07-03 | 11:00

Z TĘSKNOTY ZA PRZYRODĄ. WYSTAWA W GALERII FUNDACJI URBAN FORMS

Nostalgiczna podróż do źródeł twórczości i rodzinnych wspomnień – Rafał Roskowiński, prawdziwa legenda polskiego malarstwa wielkoformatowego, po blisko 30 latach
Sztuka BRAK ZDJĘCIA
2024-06-30 | 21:00

Rewia – kolorowe antidotum na szarą codzienność

Niedługo minie 25 lat odkąd rewia znowu odżyła w Polsce. W 2001 ten rodzaj sztuki przywróciła do życia Małgorzata Potocka, otwierając pierwszą po wojnie scenę rewiową w naszym kraju. Teatr Sabat jest jedynym miejscem
Sztuka Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!
2024-06-27 | 13:45

Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!

Konkurs Design by Śliwka Nałęczowska pobudza środowisko artystyczne do twórczych działań. Piąta, jubileuszowa edycja wydarzenia, promującego talenty w dziedzinie grafiki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Ochrona środowiska

Radykalne formy protestów klimatycznych mogą mieć wpływ na spadek poparcia społecznego dla działań na rzecz klimatu. Najmniej akceptowalne blokady dróg czy niszczenie obrazów

Aktywiści klimatyczni coraz częściej wykorzystują pokojowe nieposłuszeństwo obywatelskie, aby podnieść ekologiczną świadomość społeczeństwa. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu George’a Masona wykazały, że niektóre z ich działań, jak np. marsze i protesty okupacyjne, są postrzegane jako bardziej akceptowalne niż na przykład blokady dróg czy niszczenie obrazów. To sugeruje, że forma protestu może więc wpłynąć na to, jak bardzo ludzie popierają postulaty głoszone przez protestujących, ale wymaga to dalszych badań.