URBAN ART W DESA UNICUM
M+G Sp. z o.o. Sp. k.
ul. Piękna 15 lok. 35
00-549 Warszawa
monika.pietraszek|mplusg.com.pl| |monika.pietraszek|mplusg.com.pl
+48 501 183 386
www.mplusg.com.pl
Łamiący utarte schematy, poszukujący nowych form wyrazu, wrośnięty, jak żaden inny nurt artystyczny, w tkankę miast – urban art na dobre zagościł w największych galeriach i domach aukcyjnych świata, rewolucjonizując sztukę współczesną. Już 15 lutego w Warszawie odbędzie się pierwsza w 2022 roku aukcja „Sztuka ulicy”. DESA Unicum, największy dom aukcyjny w Europie Środkowo‑Wschodniej zaprezentuje 50 prac cenionych artystów nurtu łączącego w sobie elementy street artu i graffiti, wśród nich dzieła Proembriona, Roberta Procha, Chazme 718, Noriakiego, Fresh One, Sicoer’a, Monstfura, Czarnobyla czy Pawła Swanskiego. Atrakcją jest wystawiona po raz pierwszy w Polsce praca Piera, pochodząca z głośnej wystawy towarzyszącej wydaniu kultowej w kręgach urban artu książki „Graffiti Goes East. 1990 – 2012".
Intrygująca praca „Theory” z 2014 roku stworzona została w ramach współpracy Daniela Kalińskiego, malarza muralisty i architekta znanego jako Chazme 718, oraz nieżyjącego już Roberta Procha (pseudonim Tone), jednego z najbardziej uznanych twórców murali i street artu młodego pokolenia. Proch zajmował się malarstwem sztalugowym, graffiti, a także malarstwem wielkoformatowym. Odnosił też sukcesy jako reżyser filmów animowanych i autor teledysków. Swoje prace prezentował na kilku wystawach zagranicznych, w tym między innymi w Rzymie, Paryżu, Los Angeles czy Miami. Był pierwszym polskim artystą, któremu poświęcono indywidualną wystawę w kultowej londyńskiej galerii Steve’a Lazaridesa, współpracownika, kuratora i promotora Banksy’ego, ikony urban artu. Murale Procha zdobią ściany budynków w Polsce, Finlandii i Francji.
Na aukcji pojawią się także trzy prace samego Chazme 718: „Lucid dream”, „Delayed gratification” i „Right up my street”. W swoich obrazach artysta łączy klasyczną mitologię ze współczesnym doświadczeniem urbanistycznym. Na jego malarski styl wpłynęło wykształcenie architektoniczne. Momentami utopijne, urbanistyczne pejzaże tworzą hipotetyczne wizje przestrzeni doskonale uporządkowanych. Poprzez swoje prace artysta niejako stawia pytanie dotyczące współczesnego wymiaru miejskiej egzystencji wobec architektury. Budowle ukazane w zgeometryzowany sposób tworzą wizje barwnych, idealistycznych miejsc, balansujących między snem a jawą, zatrzymanych w czasie i przestrzeni.
Proembrion, jeden z najbardziej znanych przedstawicieli twórczości miejskiej, jest wszechstronnie uzdolnionym artystą, malarzem, grafikiem i muralistą. Zaczynał od street artu, jako nastolatek malując uliczne graffiti. Absolwent architektury na Politechnice Gdańskiej fascynuje się barwami, figurami geometrycznymi, a także tworzeniem nowych skomplikowanych wzorów. Od zawsze lubił eksperymentować z matematycznymi prawidłowościami, coraz mocniej angażuje się w sztukę cyfrową, opierającą się na algorytmach. Jego dzieła można spotkać na ulicach wielu miast, jak również we wnętrzach publicznych i prywatnych. Na aukcji pojawi się jego nowa praca „Formation of Adimensionality”, będąca przykładem najbardziej charakterystycznych cech jego stylu: barwnych iluzji abstrakcyjnych przestrzeni, determinowanych matematycznie w procesie zaplanowanych improwizacji.
Od ulicznego graffiti i tworzenia wlepek w autobusach miejskich zaczynał także Pier, jeden z prekursorów nurtu znanego w świecie sztuki współczesnej jako post‑grafitti. Prace artysty wystawiane były w galeriach na całym świecie, m.in. w Kioto, Berlinie, Londynie, Nicei, Chicago czy Moskwie. Prezentowany w DESA Unicum kolaż „Space 57” z 2014 roku jest częścią cyklu 22 obrazów „Flowers in the Dustbin”, który Pier stworzył z okazji premiery książki „Graffiti Goes East. 1990 – 2012". Kultowa publikacja jest historią polskiej sceny graffiti przedstawianą przez samych jej twórców z 17 miast Polski. Wydaniu albumu towarzyszyła głośna wystawa „DIE, SUCKERS” zorganizowana w galerii Piktogram. Pier zaprezentował na niej monumentalną instalację składającą się setek zdjęć dokumentujących życie w latach 90. XX wieku.
Atrakcją lutowej aukcji są dzieła autorstwa Monstfura. Wirtualna postać powołana została do życia w ramach projektu artystycznego z lat 2006 – 2020 prowadzonego przez młodych artystów Bartłomieja Stypkę i Łukasza Gawrona. Monstfur należał do polskich przedstawicieli adbustingu i prowokacji kulturowej posługującej się strategią brandalismu. Autor tego terminu, Bill Posters, tłumaczy go jako proces, który polega na tym, aby „w miejsce perswazji o charakterze komercyjnym zamieścić prace street artu, aby za pomocą sztuki stawić opór destrukcyjnemu wpływowi branży reklamowej i wyrwać przestrzeń publiczną spod kontroli korporacji”. W stylu duetu widać inspirację wzornictwem przemysłowym i estetyką znaków towarowych. Monstfura inspirował rozpad, widać to zarówno w wykorzystywanych przez nich materiałach – skorodowanych blachach, tablicach informacyjnych z zamkniętych fabryk, murach starych zakładów przemysłowych – jak i w motywach ich prac. Łącznie 15 lutego pod młotek trafi aż pięć prac Monstfura, w tym blat deski snowboardowej jego projektu.
Poznański artysta Noriaki w swojej pracy „To nie jest fajka” nawiązuje w bardzo bezpośredni sposób do słynnego dzieła René Magritte’a „Zdradliwość obrazów” z 1929 roku. Belgijski artysta przy użyciu bardzo prostych środków formalnych uświadamiał widzowi złudność jego postrzegania wzrokowego, przekonywał, że widzialne sensy są tylko pozorne. Noriaki odwołując się do obrazu Magritte’a wykorzystuje środki wyrazu charakterystyczne dla swojej twórczości. W kształt fajki zostaje wpisana postać Watchera, którego wzrok skierowany jest wprost na widza. Samo wprowadzenie do kompozycji kształtu oka jeszcze bardziej podkreśla przesłanie tej pracy. Jednocześnie, w tym malarskim geście zawarte jest jednoznaczne potwierdzenie przesłania, które zostało namalowane poniżej przedmiotu – „to nie jest fajka”.
Najważniejszych twórców urban artu reprezentować będą również Fresh One, Sicoer, Czarnobyl czy Paweł Swanski.
Urban Art, obecnie jeden z najważniejszych nurtów sztuki współczesnej, wyrósł z kontrkulturowej sztuki ulicy i budzącego kontrowersję graffiti. Artyści pozostający przez lata poza główną sceną artystyczną, wystawiani są dziś przez największe galerie świata, a ich prace poszukiwane są przez kolekcjonerów sztuki XX i XXI wieku. Sztuka miejska swoją światową popularność i rozpoznawalność zyskała na początku tego stulecia za sprawą brytyjskiego artysty skrywającego się pod pseudonimem Banksy. Artysta stał się popularny dzięki niestereotypowemu podejściu do graffiti, a jego praca „Dziewczynka z balonikiem” jest jednym z najbardziej znanych dzieł sztuki na świecie. Street art ma długą i bogatą historię również w Polsce, a od kilku lat prace artystów urban art regularnie pojawiają się na aukcjach uzyskując coraz wyższe ceny. Podczas najbliższej aukcji „Sztuka ulicy” DESA Unicum zaprezentuje dzieła najznakomitszych przedstawicieli rodzimej sceny: Roberta Procha, Chazme 718, Proembriona, Noriakiego, Fresh One, Sicoer’a, Monstfura, Czarnobyla, Pawła Swanskiego oraz Piera’a – mówi Joanna Wolan, koordynatorka aukcji.
Aukcji towarzyszy wystawa w siedzibie DESA Unicum dostępna od 4 do 15 lutego w godz. 11-19 (poniedziałek‑piątek) i 11-16 (sobota). Wstęp na ekspozycję jest bezpłatny.

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.