Komunikaty PR

VERY PERI – KOLOR NADZIEI I NOWYCH MOŻLIWOŚCI NA AUKCJI W DESA UNICUM

2022-05-20  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Monika Pietraszek
M+G Sp. z o.o. Sp. k.

ul. Piękna 15 lok. 35
00-549 Warszawa
monika.pietraszek|mplusg.com.pl| |monika.pietraszek|mplusg.com.pl
+48 501 183 386
www.mplusg.com.pl
Do pobrania Komunikat ( 0.03 MB )

VERY PERI – KOLOR NADZIEI I NOWYCH MOŻLIWOŚCI NA AUKCJI W DESA UNICUM  

Już 31 maja odbędzie się wyjątkowa aukcja DESA Unicum, której motywem przewodnim będzie Very Peri, kolor 2022 roku według prestiżowego instytutu Pantone. Najgorętszą barwę sezonu i jej różnorodne odcienie odnaleźć będzie można na obrazach największych klasyków awangardy po 1945 roku: Edwarda Dwurnika, Jana Dobkowskiego, Henryka Stażewskiego, Victora Vasarely’ego czy Teresy Tyszkiewicz. W dominancie Very Peri będą również rzeźby, wśród nich unikatowa praca Maurycego Gomulickiego. Pojawią się ciekawe przykłady polskiej szkoły plakatu autorstwa Henryka Tomaszewskiego i Jana Lenicy oraz ikony polskiego designu, między innymi ceramika, szkło i meble. Godne uwagi są formy szklane autorstwa Ludwika Kiczury i Janusza Laudańskiego. Pod młotek trafi łącznie 65 obiektów, które łączy ze sobą barwa wyzwalająca kreatywność, pomysłowość oraz zachęcająca do działania. Wszystkie obiekty w kolorze Very Peri będzie można zobaczyć na wystawie przedaukcyjnej w siedzibie DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A w Warszawie. Aukcje „Kolor Roku” są organizowane przez największy dom aukcyjny w Polsce cyklicznie od trzech lat. W 2020 roku barwą roku był klasyczny niebieski (Classic Blue), a rok później ex aequo głęboka szarość (Ultimate Gray) i wibrujący, cytrynowy żółty (Illuminating).

 „Żyjemy w czasach przemian. PANTONE 17-3938 Very Peri jest symbolem globalnego ducha czasu i zmiany, którą przechodzimy. Gdy wychodzimy z intensywnego okresu izolacji, nasze pojęcia i standardy zmieniają się, a nasze życie fizyczne i cyfrowe połączyły się w nowy sposób” – wyjaśnia wpływowy amerykański Pantone Color Institute, który od 1999 roku wybiera „obowiązkowy” kolor nadchodzącego sezonu, wyznaczając nowe trendy w branży projektowania wnętrz, szeroko pojętej mody czy wzornictwie przemysłowym.

Kolor 2022 roku Very Peri – to barwa niebiesko-fioletowa z czerwonymi akcentami o bogatej symbolice i imponujących właściwościach. Są nimi wyzwalanie kreatywności i pomysłowości, motywowanie do działania czy stawianie czoła postpandemicznej, nie zawsze łatwej rzeczywistości. Dominanta barwy wybranej przez Instytut Pantone jako kolor 2022 roku jest wspólnym mianownikiem prac z różnych dyscyplin sztuki, które pojawią się na majowej aukcji DESA. Otworzą ją dwie znakomite prace Edwarda Dwurnika: „Wrzosowe tulipany” z 2018 roku oraz ponad dwumetrowy „Obraz nr 152” z 2003 roku należący do serii abstrakcji tworzonych przez artystę od początku XXI wieku. Prezentowana kompozycja dowodzi, jak wielkim maksymalistą był Dwurnik, podążający swym rozmachem za Jacksonem Pollockiem, jednym z czołowych przedstawicieli ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Obraz utrzymany jest w intensywnej palecie kolorystycznej, której dominantę stanowią odcienie fioletu. Spodnia warstwa pokryta jest kolorem niebieskim, co stanowi charakterystyczną cechę większości abstrakcji, które wyszły spod pędzla Edwarda Dwurnika.

Sztuka Jana Dobkowskiego, jednego z ważniejszych polskich artystów współczesnych, charakteryzuje się nieskrępowaną radością, afirmacją seksualności, koloru i linii. Jego znakiem rozpoznawczym stał się szczególnego rodzaju linearyzm w postaci wielowątkowych układów splątanych linii, plam i kształtów, zainspirowany przede wszystkim formami biologicznymi. Doskonałym tego przykładem są zarówno niezwykle popularne obrazy czerwono-zielone, jak i wielobarwne prace, które trafią pod młotek podczas aukcji „Kolor Roku”. Jest to między innymi pochodzący z 2004 roku obraz „XXXVI” z cyklu „Himalaje”, będącego serią wielkoformatowych, abstrakcyjnych płócien powstałych na kanwie wrażeń malarza z podróży.

Barwy miały głębokie znacznie dla Henryka Stażewskiego, który podkreślał, że są one czynnikiem budującym obrazy. Mówił: „Jak promienie kosmiczne barwią niewidocznymi kolorami – ultrafioletowymi, infraczerwonymi, powodując zmiany fizyczne – tak artysta może powodować barwami zmiany trwające jak powietrze, którym oddychamy”. Artysta szczególnie upodobał sobie kolor niebieski. Wierzył, że jest to barwa, która ma działanie uspokajające i pozytywnie wpływa na odbiorcę. W zaprezentowanej późnej pracy „Kompozycja” z 1984 roku Stażewski posłużył się kolorami fioletowym, jasnoniebieskim oraz intensywnym różowym.

Na najbliższej aukcji malarstwo na najwyższym poziomie reprezentować będą również Julian Stańczak z „See-Through Dark” z lat 1983-84, klasyk op-artu Victor Vasarely z „Lilą” z 1987 roku, Teresa Tyszkiewcz z „Douze Carres” z 2010 roku, Włodzimierz Pawlak z „Grami wojennymi” z 2014 roku czy Jacek Sempoliński z „Czaszką” z 1997 roku.

Atrakcją aukcji są rzeźby w szkle Ludwika Kiczury i Aleksandry Kujawskiej oraz praca – unikat „Queenie (Purple)” Maurycego Gomulickiego, należąca do cyklu, w którym artysta w żartobliwy sposób nawiązuje do kultury popularnej. To pokryta fioletowym lakierem samochodowym figura szachowa – Królowa. Opalizujący lakier nadaje jej niezwykle atrakcyjny wygląd i zmienia wręcz w fetysz. Gomulicki w swojej twórczości zaciera granice pomiędzy sztuką wysoką i niską, przenosząc swoje prace w inne obszary, a także nadając im nowy sens oraz znaczenie.

W ofercie DESA Unicum nie zabraknie przykładów polskiej szkoły plakatu, w tym prac Henryka Tomaszewskiego (m.in. plakat z wystawy „Laureaci III Międzynarodowego Biennale Plakatu” z 1972 roku) oraz Jana Lenicy (plakat do spektaklu „Król Lear” Williama Shakespeare'a w Teatrze Powszechnym w Warszawie). Uwagę miłośników polskiego designu przyciągną z pewnością kultowe wyroby zakładów w Chodzieży i Włocławku oraz meble. Wśród tych ostatnich znajdą się pochodzące z lat 50 – 60. XX wieku stolik kawowy i fotel Spółdzielni Artystów Plastyków ŁAD, według projektu Hanny Lachert.

W ramach organizowanego od trzech lat projektu „Kolor Roku” prezentujemy obiekty z różnych dyscyplin sztuki i designu, dla których wspólnym mianownikiem jest dominanta barwy wybieranej przez amerykański Instytut Pantone jako obowiązującej w danym sezonie. W 2022 roku jest nim PANTONE 17-3938 Very Peri, czyli kolor niebiesko-fioletowy z czerwonymi akcentami. Wybór wpływowego instytutu, mający bezpośredni wpływ na reklamę, identyfikację wizualną oraz branding, traktujemy jako punkt wyjścia i sugestię. Nie podchodzimy do dzieł sztuki z wzornikiem kolorystycznym. W przygotowaniu oferty ważne jest dla nas, aby włączane do niej prace zawierały w sobie charakter barwy Very Peri. By cechowała je kreatywność i pomysłowość, działały stymulująco, by obcowanie z nimi pobudzało do działania i otwierało nowe możliwości. Na majowej aukcji zaprezentujemy szerokie spektrum unikatowych obiektów: od znakomitych obrazów klasyków awangardy: Victora Vasarely’ego, Juliana Stańczaka, Edwarda Dwurnika, Jana Dobkowskiego, Henryka Stażewskiego czy Teresy Tyszkiewicz, przez rzeźbę, plakaty, grafiki, po meble oraz rzemiosło artystyczne – mówi Agata Matusielańska, koordynatorka aukcji.

Wystawa przedaukcyjna prezentująca zgromadzone prace dostępna jest dla zwiedzających w siedzibie DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A do 31 maja od poniedziałku do piątku w godzinach 11-19, w soboty 11-16. Wstęp na ekspozycję jest bezpłatny.

Wszystkie zebrane obiekty można także obejrzeć online na https://desa.pl/pl/aukcje-dziel-sztuki/very-peri/.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: M+G Sp. z o.o. Sp. k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Z TĘSKNOTY ZA PRZYRODĄ. WYSTAWA W GALERII FUNDACJI URBAN FORMS Biuro prasowe
2024-07-03 | 11:00

Z TĘSKNOTY ZA PRZYRODĄ. WYSTAWA W GALERII FUNDACJI URBAN FORMS

Nostalgiczna podróż do źródeł twórczości i rodzinnych wspomnień – Rafał Roskowiński, prawdziwa legenda polskiego malarstwa wielkoformatowego, po blisko 30 latach
Sztuka BRAK ZDJĘCIA
2024-06-30 | 21:00

Rewia – kolorowe antidotum na szarą codzienność

Niedługo minie 25 lat odkąd rewia znowu odżyła w Polsce. W 2001 ten rodzaj sztuki przywróciła do życia Małgorzata Potocka, otwierając pierwszą po wojnie scenę rewiową w naszym kraju. Teatr Sabat jest jedynym miejscem
Sztuka Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!
2024-06-27 | 13:45

Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!

Konkurs Design by Śliwka Nałęczowska pobudza środowisko artystyczne do twórczych działań. Piąta, jubileuszowa edycja wydarzenia, promującego talenty w dziedzinie grafiki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Ochrona środowiska

Radykalne formy protestów klimatycznych mogą mieć wpływ na spadek poparcia społecznego dla działań na rzecz klimatu. Najmniej akceptowalne blokady dróg czy niszczenie obrazów

Aktywiści klimatyczni coraz częściej wykorzystują pokojowe nieposłuszeństwo obywatelskie, aby podnieść ekologiczną świadomość społeczeństwa. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu George’a Masona wykazały, że niektóre z ich działań, jak np. marsze i protesty okupacyjne, są postrzegane jako bardziej akceptowalne niż na przykład blokady dróg czy niszczenie obrazów. To sugeruje, że forma protestu może więc wpłynąć na to, jak bardzo ludzie popierają postulaty głoszone przez protestujących, ale wymaga to dalszych badań.