Komunikaty PR

VERY PERI – KOLOR NADZIEI I NOWYCH MOŻLIWOŚCI NA AUKCJI W DESA UNICUM

2022-05-20  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Monika Pietraszek
M+G Sp. z o.o. Sp. k.

ul. Piękna 15 lok. 35
00-549 Warszawa
monika.pietraszek|mplusg.com.pl| |monika.pietraszek|mplusg.com.pl
+48 501 183 386
www.mplusg.com.pl
Do pobrania Komunikat ( 0.03 MB )

VERY PERI – KOLOR NADZIEI I NOWYCH MOŻLIWOŚCI NA AUKCJI W DESA UNICUM  

Już 31 maja odbędzie się wyjątkowa aukcja DESA Unicum, której motywem przewodnim będzie Very Peri, kolor 2022 roku według prestiżowego instytutu Pantone. Najgorętszą barwę sezonu i jej różnorodne odcienie odnaleźć będzie można na obrazach największych klasyków awangardy po 1945 roku: Edwarda Dwurnika, Jana Dobkowskiego, Henryka Stażewskiego, Victora Vasarely’ego czy Teresy Tyszkiewicz. W dominancie Very Peri będą również rzeźby, wśród nich unikatowa praca Maurycego Gomulickiego. Pojawią się ciekawe przykłady polskiej szkoły plakatu autorstwa Henryka Tomaszewskiego i Jana Lenicy oraz ikony polskiego designu, między innymi ceramika, szkło i meble. Godne uwagi są formy szklane autorstwa Ludwika Kiczury i Janusza Laudańskiego. Pod młotek trafi łącznie 65 obiektów, które łączy ze sobą barwa wyzwalająca kreatywność, pomysłowość oraz zachęcająca do działania. Wszystkie obiekty w kolorze Very Peri będzie można zobaczyć na wystawie przedaukcyjnej w siedzibie DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A w Warszawie. Aukcje „Kolor Roku” są organizowane przez największy dom aukcyjny w Polsce cyklicznie od trzech lat. W 2020 roku barwą roku był klasyczny niebieski (Classic Blue), a rok później ex aequo głęboka szarość (Ultimate Gray) i wibrujący, cytrynowy żółty (Illuminating).

 „Żyjemy w czasach przemian. PANTONE 17-3938 Very Peri jest symbolem globalnego ducha czasu i zmiany, którą przechodzimy. Gdy wychodzimy z intensywnego okresu izolacji, nasze pojęcia i standardy zmieniają się, a nasze życie fizyczne i cyfrowe połączyły się w nowy sposób” – wyjaśnia wpływowy amerykański Pantone Color Institute, który od 1999 roku wybiera „obowiązkowy” kolor nadchodzącego sezonu, wyznaczając nowe trendy w branży projektowania wnętrz, szeroko pojętej mody czy wzornictwie przemysłowym.

Kolor 2022 roku Very Peri – to barwa niebiesko-fioletowa z czerwonymi akcentami o bogatej symbolice i imponujących właściwościach. Są nimi wyzwalanie kreatywności i pomysłowości, motywowanie do działania czy stawianie czoła postpandemicznej, nie zawsze łatwej rzeczywistości. Dominanta barwy wybranej przez Instytut Pantone jako kolor 2022 roku jest wspólnym mianownikiem prac z różnych dyscyplin sztuki, które pojawią się na majowej aukcji DESA. Otworzą ją dwie znakomite prace Edwarda Dwurnika: „Wrzosowe tulipany” z 2018 roku oraz ponad dwumetrowy „Obraz nr 152” z 2003 roku należący do serii abstrakcji tworzonych przez artystę od początku XXI wieku. Prezentowana kompozycja dowodzi, jak wielkim maksymalistą był Dwurnik, podążający swym rozmachem za Jacksonem Pollockiem, jednym z czołowych przedstawicieli ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Obraz utrzymany jest w intensywnej palecie kolorystycznej, której dominantę stanowią odcienie fioletu. Spodnia warstwa pokryta jest kolorem niebieskim, co stanowi charakterystyczną cechę większości abstrakcji, które wyszły spod pędzla Edwarda Dwurnika.

Sztuka Jana Dobkowskiego, jednego z ważniejszych polskich artystów współczesnych, charakteryzuje się nieskrępowaną radością, afirmacją seksualności, koloru i linii. Jego znakiem rozpoznawczym stał się szczególnego rodzaju linearyzm w postaci wielowątkowych układów splątanych linii, plam i kształtów, zainspirowany przede wszystkim formami biologicznymi. Doskonałym tego przykładem są zarówno niezwykle popularne obrazy czerwono-zielone, jak i wielobarwne prace, które trafią pod młotek podczas aukcji „Kolor Roku”. Jest to między innymi pochodzący z 2004 roku obraz „XXXVI” z cyklu „Himalaje”, będącego serią wielkoformatowych, abstrakcyjnych płócien powstałych na kanwie wrażeń malarza z podróży.

Barwy miały głębokie znacznie dla Henryka Stażewskiego, który podkreślał, że są one czynnikiem budującym obrazy. Mówił: „Jak promienie kosmiczne barwią niewidocznymi kolorami – ultrafioletowymi, infraczerwonymi, powodując zmiany fizyczne – tak artysta może powodować barwami zmiany trwające jak powietrze, którym oddychamy”. Artysta szczególnie upodobał sobie kolor niebieski. Wierzył, że jest to barwa, która ma działanie uspokajające i pozytywnie wpływa na odbiorcę. W zaprezentowanej późnej pracy „Kompozycja” z 1984 roku Stażewski posłużył się kolorami fioletowym, jasnoniebieskim oraz intensywnym różowym.

Na najbliższej aukcji malarstwo na najwyższym poziomie reprezentować będą również Julian Stańczak z „See-Through Dark” z lat 1983-84, klasyk op-artu Victor Vasarely z „Lilą” z 1987 roku, Teresa Tyszkiewcz z „Douze Carres” z 2010 roku, Włodzimierz Pawlak z „Grami wojennymi” z 2014 roku czy Jacek Sempoliński z „Czaszką” z 1997 roku.

Atrakcją aukcji są rzeźby w szkle Ludwika Kiczury i Aleksandry Kujawskiej oraz praca – unikat „Queenie (Purple)” Maurycego Gomulickiego, należąca do cyklu, w którym artysta w żartobliwy sposób nawiązuje do kultury popularnej. To pokryta fioletowym lakierem samochodowym figura szachowa – Królowa. Opalizujący lakier nadaje jej niezwykle atrakcyjny wygląd i zmienia wręcz w fetysz. Gomulicki w swojej twórczości zaciera granice pomiędzy sztuką wysoką i niską, przenosząc swoje prace w inne obszary, a także nadając im nowy sens oraz znaczenie.

W ofercie DESA Unicum nie zabraknie przykładów polskiej szkoły plakatu, w tym prac Henryka Tomaszewskiego (m.in. plakat z wystawy „Laureaci III Międzynarodowego Biennale Plakatu” z 1972 roku) oraz Jana Lenicy (plakat do spektaklu „Król Lear” Williama Shakespeare'a w Teatrze Powszechnym w Warszawie). Uwagę miłośników polskiego designu przyciągną z pewnością kultowe wyroby zakładów w Chodzieży i Włocławku oraz meble. Wśród tych ostatnich znajdą się pochodzące z lat 50 – 60. XX wieku stolik kawowy i fotel Spółdzielni Artystów Plastyków ŁAD, według projektu Hanny Lachert.

W ramach organizowanego od trzech lat projektu „Kolor Roku” prezentujemy obiekty z różnych dyscyplin sztuki i designu, dla których wspólnym mianownikiem jest dominanta barwy wybieranej przez amerykański Instytut Pantone jako obowiązującej w danym sezonie. W 2022 roku jest nim PANTONE 17-3938 Very Peri, czyli kolor niebiesko-fioletowy z czerwonymi akcentami. Wybór wpływowego instytutu, mający bezpośredni wpływ na reklamę, identyfikację wizualną oraz branding, traktujemy jako punkt wyjścia i sugestię. Nie podchodzimy do dzieł sztuki z wzornikiem kolorystycznym. W przygotowaniu oferty ważne jest dla nas, aby włączane do niej prace zawierały w sobie charakter barwy Very Peri. By cechowała je kreatywność i pomysłowość, działały stymulująco, by obcowanie z nimi pobudzało do działania i otwierało nowe możliwości. Na majowej aukcji zaprezentujemy szerokie spektrum unikatowych obiektów: od znakomitych obrazów klasyków awangardy: Victora Vasarely’ego, Juliana Stańczaka, Edwarda Dwurnika, Jana Dobkowskiego, Henryka Stażewskiego czy Teresy Tyszkiewicz, przez rzeźbę, plakaty, grafiki, po meble oraz rzemiosło artystyczne – mówi Agata Matusielańska, koordynatorka aukcji.

Wystawa przedaukcyjna prezentująca zgromadzone prace dostępna jest dla zwiedzających w siedzibie DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A do 31 maja od poniedziałku do piątku w godzinach 11-19, w soboty 11-16. Wstęp na ekspozycję jest bezpłatny.

Wszystkie zebrane obiekty można także obejrzeć online na https://desa.pl/pl/aukcje-dziel-sztuki/very-peri/.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: M+G Sp. z o.o. Sp. k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR Biuro prasowe
2024-11-05 | 12:20

Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR

Jesienią 2024 roku mija 10 lat od momentu, gdy oficjalnie zainaugurowała swoją działalność nowa siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (NOSPR) w Katowicach. Wystarczyła
Sztuka Święto sztuki i designu w Krakowie
2024-11-04 | 12:10

Święto sztuki i designu w Krakowie

Już po raz 7 w Krakowie zanurzymy się w świecie kreatywnych, inspirujących wizji artystycznych. Podczas kolejnej edycji Targów Artystów i Designerów „Nówka Sztuka” swoje prace zaprezentuje ponad 70 najlepszych twórców, starannie wyselekcjonowanych przez Jury. Targi odbędą się w dniach 9-10 listopada w Pałacu Sztuki. To idealna okazja dla miłośników sztuki, kolekcjonerów, ale też osób, które dopiero poznają ten świat. Targi „Nówka Sztuka” mają na celu inspirować, redefiniować spojrzenie na współczesną estetykę, ale też pozwolić na bezpośrednie nawiązanie kontaktu odbiorcy z artystą. W tym roku zaprezentują się osoby tworzące m.in. fotografię, grafikę, plakat, malarstwo, ceramikę, sztukę użytkową, rzeźbę, tkaniny artystyczne, komiks czy haft wielkoformatowy. „W tym roku otrzymaliśmy naprawdę ogromną liczbę zgłoszeń od artystów. Jak co roku wyselekcjonowaliśmy grupę reprezentującą różne nurty artystyczne. Na pewno każdy odwiedzający nasze targi znajdzie coś dla siebie, coś, co mu się spodoba, zainspiruje go do dalszych artystycznych poszukiwań. W ubiegłym roku nasze wydarzenie odwiedziło ponad 3000 gości. Były to osoby z całej Polski, również z zagranicy. Możliwość obcowania ze sztuką, rozmowy z artystami, wymienianie doświadczeń z innymi uczestnikami jest wyjątkowe, i to zapewniamy co roku wszystkim odwiedzającym” – mówi Alicja Panasiewicz, prezeska Fundacji Nówka Sztuka, która jest organizatorem Targów. Podczas wydarzenia zobaczymy m.in. prace Tomasza Bereźnickiego, autora komiksów, ilustracji, okładek książek i czasopism, a także projektów witraży. Z kolei Maciej Rakowski zaprezentuje minimalistyczne monochromatyczne miniatury wykonane tuszem i kredką z elementami kolażu. Na miłośników malarstwa czekać będą prace m.in. Marceliny Łazarek, Natki Biegalskiej czy Magdaleny Buk. Nie zabraknie też form użytkowych: swoją ceramikę pokażą NOMAD Ceramic oraz LEP.TO Studio, tkaninę MOST studio, a także zobaczymy haft wielkoformatowy autorstwa Karoliny Szwedt. Targom towarzyszyć będzie wystawa Gabrieli Chrabąszcz „What It Feels Like for a Girl?” w Galerii Pryzmat, która potrwa od 7 do 13 listopada. Kuratorką jest Alicja Głuszek, a tematem niewidzialna opresja, poprzez wstyd kontrolująca zachowania i ciała kobiet, wyrażona formą haftu i miękkich form rzeźbiarskich. Podczas festiwalowego weekendu odbywać się będą również warsztaty dla dzieci i dorosłych. Wśród nich m.in. warsztaty kintsugi, projektowania etnozabawki czy tworzenie nowoczesnego domu dla Smoka Wawelskiego. Organizatorem Targów jest Fundacja Nówka Sztuka. Projekt został współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.                                                                                                 
Sztuka Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego
2024-11-04 | 09:00

Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego

Warszawski Maraton Fotograficzny to inicjatywa kawiarni Green Caffè Nero, dedykowana wszystkim pasjonatom fotografii – zarówno profesjonalistom, jak i amatorom. Uczestnicy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Gwiazdy

Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci

Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.

Handel

Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek

Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.