VERY PERI – KOLOR NADZIEI I NOWYCH MOŻLIWOŚCI NA AUKCJI W DESA UNICUM
M+G Sp. z o.o. Sp. k.
ul. Piękna 15 lok. 35
00-549 Warszawa
monika.pietraszek|mplusg.com.pl| |monika.pietraszek|mplusg.com.pl
+48 501 183 386
www.mplusg.com.pl
VERY PERI – KOLOR NADZIEI I NOWYCH MOŻLIWOŚCI NA AUKCJI W DESA UNICUM
Już 31 maja odbędzie się wyjątkowa aukcja DESA Unicum, której motywem przewodnim będzie Very Peri, kolor 2022 roku według prestiżowego instytutu Pantone. Najgorętszą barwę sezonu i jej różnorodne odcienie odnaleźć będzie można na obrazach największych klasyków awangardy po 1945 roku: Edwarda Dwurnika, Jana Dobkowskiego, Henryka Stażewskiego, Victora Vasarely’ego czy Teresy Tyszkiewicz. W dominancie Very Peri będą również rzeźby, wśród nich unikatowa praca Maurycego Gomulickiego. Pojawią się ciekawe przykłady polskiej szkoły plakatu autorstwa Henryka Tomaszewskiego i Jana Lenicy oraz ikony polskiego designu, między innymi ceramika, szkło i meble. Godne uwagi są formy szklane autorstwa Ludwika Kiczury i Janusza Laudańskiego. Pod młotek trafi łącznie 65 obiektów, które łączy ze sobą barwa wyzwalająca kreatywność, pomysłowość oraz zachęcająca do działania. Wszystkie obiekty w kolorze Very Peri będzie można zobaczyć na wystawie przedaukcyjnej w siedzibie DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A w Warszawie. Aukcje „Kolor Roku” są organizowane przez największy dom aukcyjny w Polsce cyklicznie od trzech lat. W 2020 roku barwą roku był klasyczny niebieski (Classic Blue), a rok później ex aequo głęboka szarość (Ultimate Gray) i wibrujący, cytrynowy żółty (Illuminating).
„Żyjemy w czasach przemian. PANTONE 17-3938 Very Peri jest symbolem globalnego ducha czasu i zmiany, którą przechodzimy. Gdy wychodzimy z intensywnego okresu izolacji, nasze pojęcia i standardy zmieniają się, a nasze życie fizyczne i cyfrowe połączyły się w nowy sposób” – wyjaśnia wpływowy amerykański Pantone Color Institute, który od 1999 roku wybiera „obowiązkowy” kolor nadchodzącego sezonu, wyznaczając nowe trendy w branży projektowania wnętrz, szeroko pojętej mody czy wzornictwie przemysłowym.
Kolor 2022 roku Very Peri – to barwa niebiesko-fioletowa z czerwonymi akcentami o bogatej symbolice i imponujących właściwościach. Są nimi wyzwalanie kreatywności i pomysłowości, motywowanie do działania czy stawianie czoła postpandemicznej, nie zawsze łatwej rzeczywistości. Dominanta barwy wybranej przez Instytut Pantone jako kolor 2022 roku jest wspólnym mianownikiem prac z różnych dyscyplin sztuki, które pojawią się na majowej aukcji DESA. Otworzą ją dwie znakomite prace Edwarda Dwurnika: „Wrzosowe tulipany” z 2018 roku oraz ponad dwumetrowy „Obraz nr 152” z 2003 roku należący do serii abstrakcji tworzonych przez artystę od początku XXI wieku. Prezentowana kompozycja dowodzi, jak wielkim maksymalistą był Dwurnik, podążający swym rozmachem za Jacksonem Pollockiem, jednym z czołowych przedstawicieli ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Obraz utrzymany jest w intensywnej palecie kolorystycznej, której dominantę stanowią odcienie fioletu. Spodnia warstwa pokryta jest kolorem niebieskim, co stanowi charakterystyczną cechę większości abstrakcji, które wyszły spod pędzla Edwarda Dwurnika.
Sztuka Jana Dobkowskiego, jednego z ważniejszych polskich artystów współczesnych, charakteryzuje się nieskrępowaną radością, afirmacją seksualności, koloru i linii. Jego znakiem rozpoznawczym stał się szczególnego rodzaju linearyzm w postaci wielowątkowych układów splątanych linii, plam i kształtów, zainspirowany przede wszystkim formami biologicznymi. Doskonałym tego przykładem są zarówno niezwykle popularne obrazy czerwono-zielone, jak i wielobarwne prace, które trafią pod młotek podczas aukcji „Kolor Roku”. Jest to między innymi pochodzący z 2004 roku obraz „XXXVI” z cyklu „Himalaje”, będącego serią wielkoformatowych, abstrakcyjnych płócien powstałych na kanwie wrażeń malarza z podróży.
Barwy miały głębokie znacznie dla Henryka Stażewskiego, który podkreślał, że są one czynnikiem budującym obrazy. Mówił: „Jak promienie kosmiczne barwią niewidocznymi kolorami – ultrafioletowymi, infraczerwonymi, powodując zmiany fizyczne – tak artysta może powodować barwami zmiany trwające jak powietrze, którym oddychamy”. Artysta szczególnie upodobał sobie kolor niebieski. Wierzył, że jest to barwa, która ma działanie uspokajające i pozytywnie wpływa na odbiorcę. W zaprezentowanej późnej pracy „Kompozycja” z 1984 roku Stażewski posłużył się kolorami fioletowym, jasnoniebieskim oraz intensywnym różowym.
Na najbliższej aukcji malarstwo na najwyższym poziomie reprezentować będą również Julian Stańczak z „See-Through Dark” z lat 1983-84, klasyk op-artu Victor Vasarely z „Lilą” z 1987 roku, Teresa Tyszkiewcz z „Douze Carres” z 2010 roku, Włodzimierz Pawlak z „Grami wojennymi” z 2014 roku czy Jacek Sempoliński z „Czaszką” z 1997 roku.
Atrakcją aukcji są rzeźby w szkle Ludwika Kiczury i Aleksandry Kujawskiej oraz praca – unikat „Queenie (Purple)” Maurycego Gomulickiego, należąca do cyklu, w którym artysta w żartobliwy sposób nawiązuje do kultury popularnej. To pokryta fioletowym lakierem samochodowym figura szachowa – Królowa. Opalizujący lakier nadaje jej niezwykle atrakcyjny wygląd i zmienia wręcz w fetysz. Gomulicki w swojej twórczości zaciera granice pomiędzy sztuką wysoką i niską, przenosząc swoje prace w inne obszary, a także nadając im nowy sens oraz znaczenie.
W ofercie DESA Unicum nie zabraknie przykładów polskiej szkoły plakatu, w tym prac Henryka Tomaszewskiego (m.in. plakat z wystawy „Laureaci III Międzynarodowego Biennale Plakatu” z 1972 roku) oraz Jana Lenicy (plakat do spektaklu „Król Lear” Williama Shakespeare'a w Teatrze Powszechnym w Warszawie). Uwagę miłośników polskiego designu przyciągną z pewnością kultowe wyroby zakładów w Chodzieży i Włocławku oraz meble. Wśród tych ostatnich znajdą się pochodzące z lat 50 – 60. XX wieku stolik kawowy i fotel Spółdzielni Artystów Plastyków ŁAD, według projektu Hanny Lachert.
W ramach organizowanego od trzech lat projektu „Kolor Roku” prezentujemy obiekty z różnych dyscyplin sztuki i designu, dla których wspólnym mianownikiem jest dominanta barwy wybieranej przez amerykański Instytut Pantone jako obowiązującej w danym sezonie. W 2022 roku jest nim PANTONE 17-3938 Very Peri, czyli kolor niebiesko-fioletowy z czerwonymi akcentami. Wybór wpływowego instytutu, mający bezpośredni wpływ na reklamę, identyfikację wizualną oraz branding, traktujemy jako punkt wyjścia i sugestię. Nie podchodzimy do dzieł sztuki z wzornikiem kolorystycznym. W przygotowaniu oferty ważne jest dla nas, aby włączane do niej prace zawierały w sobie charakter barwy Very Peri. By cechowała je kreatywność i pomysłowość, działały stymulująco, by obcowanie z nimi pobudzało do działania i otwierało nowe możliwości. Na majowej aukcji zaprezentujemy szerokie spektrum unikatowych obiektów: od znakomitych obrazów klasyków awangardy: Victora Vasarely’ego, Juliana Stańczaka, Edwarda Dwurnika, Jana Dobkowskiego, Henryka Stażewskiego czy Teresy Tyszkiewicz, przez rzeźbę, plakaty, grafiki, po meble oraz rzemiosło artystyczne – mówi Agata Matusielańska, koordynatorka aukcji.
Wystawa przedaukcyjna prezentująca zgromadzone prace dostępna jest dla zwiedzających w siedzibie DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A do 31 maja od poniedziałku do piątku w godzinach 11-19, w soboty 11-16. Wstęp na ekspozycję jest bezpłatny.
Wszystkie zebrane obiekty można także obejrzeć online na https://desa.pl/pl/aukcje-dziel-sztuki/very-peri/.
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
Święto sztuki i designu w Krakowie
Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.