Warte 2,6 mld dolarów obrazy można oglądać w Galerii Północnej
Tomasz Pietrzak
Guarana Public Relations
ul. Żelazna 2
40-851 Katowice
tomasz.pietrzak|guaranapr.pl| |tomasz.pietrzak|guaranapr.pl
509106256
www.guaranapr.pl
Kiedy pojawiały się na aukcjach, za każdym razem wstrząsały światem sztuki. 20 wiernych replik jednych z najdroższych obrazów m.in. Leonarda da Vinci, Vincenta Van Gogha, Willema de Kooninga, Francisa Bacona, Jacksona Pollocka czy Pabla Picasso można do 12 marca br. oglądać w Galerii Północnej. Wystawa, prowokująca pytania o wartość dzieł, po raz pierwszy gości w Warszawie.
Już nie trzeba latać do Londynu, Nowego Jorku czy Paryża. Najdroższe dzieła światowego malarstwa, które pod młotek poszły za fortunę, zawitały do Warszawy. W Galerii Północnej otwarto właśnie nietypową galerię sztuki. Znaleźć w niej można aż 20 reprodukcji obrazów, których oryginały warte są łącznie ponad 2 600 000 000 dolarów.
– Takiej wystawy w stolicy jeszcze nie było. Po raz pierwszym pod jednym dachem można oglądać nie tylko wierne repliki najgłośniejszych arcydzieł światowego malarstwa, ale przede wszystkim obrazy, które ustanawiały rekordy aukcyjne, wprawiając rynek sztuki w osłupienie – mówi Barbara Andrzejewska, marketing manager Galerii Północnej.
– Wśród prezentowanych kopii, których pierwowzory na aukcjach w Nowym Jorku i Londynie zlicytowano nawet za setki milionów dolarów, znaleźć można dzieła mistrzów renesansu i baroku, a także przedstawicieli m.in., impresjonizmu, kubizmu, ekspresjonizmu abstrakcyjnego, a nawet pop artu i minimal artu. Prace dzieli więc wiele, ale łączy jedno – astronomiczna cena, za którą je sprzedano – wylicza.
I tak, na wystawie można zobaczyć wierną kopię m.in. kontrowersyjnego i zlicytowanego za 450 mln dolarów obrazu „Salvator Mundi” Leonarda da Vinci, wartego ponad 104 mln dolarów „Chłopca z Fajką” pędzla Pabla Picasso czy kultowego „Krzyku” Edvarda Muncha, który kupiono za ponad 78 mln dolarów. Pojawiają się też reprodukcje obrazów m.in. Petera Paula Rubensa, Paula Cézanne, Gustava Klimta, Vincenta Van Gogha czy Paula Gauguina.
Obraz tego ostatniego, zatytułowany „Kiedy wyjdziesz za mąż”, sprzedano za 300 mln dolarów. Nie brakuje również wartych krocie arcydzieł sztuki współczesnej, m.in.: pracy „Pomarańczowy, czerwony, żółty” Marka Rothko, „Trzech studiów do portretu Luciana Freuda” Francisa Bacona, „Flagi” i „Falstartu” Jaspera Johnsa, „Kobiety III” Willema de Kooninga, „Turkusowej Marilyn” Andy’ego Warhola czy wartego ponad 156 mln dolarów dzieła „No 5” Jacksona Pollocka.
– Prezentowany w galerii zbiór to przekrojowa lekcja historii sztuki, która pozwala lepiej zrozumieć te wybitne i cenne dzieła. Każda z prac opatrzona jest bowiem wyczerpującymi informacjami na temat m.in. losów obrazu i proweniencji, techniki wykonania oryginału, a także budzącej dyskusje ich rynkowej wartości. Można także dowiedzieć się wiele o życiu twórcy – wylicza Barbara Andrzejewska.
Ciekawostką natomiast jest to, jak powstały pokazywane w Galerii Północnej prace. Wszystkie 20 replik obrazów wielkich mistrzów zostało wykonane ta samą techniką co oryginały. Co więcej, każda z prac została odtworzona przez współczesnych artystów w skali 1:1. Oznacza to, że mają ten sam rozmiar co pierwowzory.
– Chociaż mamy do czynienia z kopiami, jest to jedyna okazja, aby obejrzeć te wszystkie prace w jednym miejscu. Oryginały znajdują się dziś rozproszone w zbiorach największych światowych muzeów, ale także w niedostępnych dla widzów kolekcjach prywatnych, m.in. amerykańskich biznesmenów czy arabskich szejków. To prawdziwa gratka dla miłośników sztuki, jak również osób, które nie mogą pozwolić sobie na zobaczenie tych dzieł sztuki w światowych galeriach – mówi przedstawicielka Galerii Północnej
Wystawę można oglądać do 12 marca br. w godz. od 10 do 20 w lokalu Galerii Północnej na 1. piętrze. Wstęp jest płatny: bilet normalny – 9 zł, bilet ulgowy – 7 zł, dzieci o wzroście do 100 cm – bezpłatnie, grupy zorganizowane – 5 zł (opiekunowie wchodzą bezpłatnie). Grupy zorganizowane mogą zwiedzać wystawę z przewodnikiem w dni powszednie od godz. 10 do godz. 13. Obowiązują zapisy.
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
Święto sztuki i designu w Krakowie
Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.