„Whielkie malarstwo” The Krasnals w Centrum Praskim Koneser
120 obrazów najbardziej tajemniczych artystów w Polsce – The Krasnals – można do 3 kwietnia oglądać w Centrum Praskim Koneser. Wśród prac prezentowanych podczas wystawy „Whielkie Malarstwo” są pozycje z cyklów „Whielcy Polacy”, „Good Fellas” i „Piękno w Sztuce”. To największa dotychczasowa ekspozycja, pokazująca bogaty dorobek wzbudzającej wiele emocji grupy. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.
Twórczość popularnego kolektywu The Krasnals, powstałego w 2008 roku, odnosi się do aktualnych wydarzeń społeczno-kulturowych. Jego skład tworzą Whielki Krasnal (założyciel), Krasnal Bansky, Krasnal Hałabała 1 i Hałabała 2, a także malarze współpracujący. W swoich pracach anonimowi artyści nie unikają skandalizujących treści oraz nie stronią od krytyki, również tej dotyczącej funkcjonowania dzisiejszego rynku sztuki. Kontestują istniejące konwenanse, według których, zdaniem grupy, tylko wybrani mogą odnieść sukces komercyjny.
– Centrum Praskie Koneser jest demokratycznym hubem sztuki, którego drzwi są otwarte na najróżniejszą twórczość. Tylko w ostatnich miesiącach prezentowaliśmy przejmujące dzieła Zdzisława Beksińskiego, przegląd prac Banksy’ego, czyli najsłynniejszego przedstawiciela street artu na świecie, czy ogromne rzeźby zwierząt Józefa Wilkonia. Teraz przyszedł czas na jedyną w swoim rodzaju, największą do tej pory, przekrojową wystawę grupy The Krasnals. To sztuka skandalizująca, która wywołuje wśród obiorców wielkie emocje i jednocześnie skłania do refleksji – mówi Monika Piwońska, Dyrektor Komercyjny Centrum Praskiego Koneser.
Pośród 120 obrazów udostępnionych podczas wystawy „Whielkie Malarstwo” jest między innymi wielkoformatowa „Bitwa pod Grunwaldem/Statek głupców”. Ta współczesna wersja dzieła Jana Matejki przez wielu uznawana jest za kontrowersyjną. Pomiędzy postaciami przewijają się politycy, aktorzy i inne osoby znane z pierwszych stron gazet. Oprócz tego, w strefie dostępnej wyłącznie dla osób dorosłych, znajdują się najbardziej skandalizujące dzieła The Krasnals.
Artyści, którzy prezentują swoje prace w Centrum Praskim Koneser, nie zapomnieli o sytuacji za naszą wschodnią granicą. W czasie wernisażu, który miał miejsce 10 marca, odbyła się licytacja charytatywna obrazu przekazanego przez kolektyw – „Siedząc na złotym horyzoncie/perspektywa futurystyczna dla Ukrainy”. Dochód z aukcji, w wysokości 7 600 złotych, przeznaczony zostanie na wsparcie dla Ukrainy. Oprócz tego, w Centrum Praskim Koneser, pod patronatem Leonarda Art Gallery powstaje polsko-ukraiński projekt „Scream. Stop the war in Ukraine”. W ramach inicjatywy namalowanych zostanie łącznie około 100 portretów, które połączone ze sobą stworzą instalację artystyczną. Jej celem będzie zwrócenie uwagi na problemy związane z wojną w Ukrainie.
Wystawa grupy The Krasnals wpisuje się w cykl wielu, dużych wydarzeń artystycznych, które zaplanowane są na 2022 rok w Centrum Praskim Koneser. Kolejne rozpocznie się już wkrótce. Na 19 marca zaplanowano wernisaż streetartowej wystawy „TAKI MYK” Wojciecha Wiśniewskiego. To twórca, dla którego tematem i inspiracją są zwierzęta. Ekspozycja będzie dostępna do 9 kwietnia.
Organizatorem „Whielkiego malarstwa” z pracami grupy The Krasnals jest galeria ToTuart. Wystawę, która mieści się na 800 m2 przestrzeni w Centrum Praskim Koneser, można zwiedzać (do 3 kwietnia) od wtorku do niedzieli, w godz. 12.00-20.00. Wejście na wydarzenie znajduje się w Pasażu Konesera, wstęp wolny.
***
Centrum Praskie Koneser to najczęściej nagradzana inwestycja mixed-use w Polsce i serce odradzającej się warszawskiej Pragi. Usytuowane na terenie XIX-wiecznej fabryki wódki, przywróciło do życia zabytkowe budynki i stworzyło nowy punkt na stołecznej mapie rozrywkowej, gastronomicznej, muzealnej, kulturalnej i zakupowej. Tu można znaleźć wiele restauracji i barów z kuchnią z całego świata: AZIA, Bombaj Masala, Ferment Praski, frankie’s, ORZO, Koneser Grill, Syreni Śpiew, a także unikatowe sklepy i polskie marki, tworzone przez rodzimych producentów, takie jak Mydlarnia Cztery Szpaki, Świece Zapachowe Domkove.pl czy Minimal Line. Ogólnodostępny plac Konesera, stanowiący rdzeń inwestycji, to miejsce licznych wystaw, targów i różnego rodzaju wydarzeń oraz pokazów artystycznych. Centrum Praskie Koneser to jedno z najważniejszych miejsc na kulturalnej mapie Polski, w którym znajduje się Muzeum Polskiej Wódki i nietuzinkowe galerie: Art Sułek Space, Czajka Art Gallery, Dom ze Sztuką, ToTuart oraz Zwierzyniec.
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
Święto sztuki i designu w Krakowie
Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.