Wystawa i aukcja Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie
Jacek Malczewski jest jednym z najważniejszych i zarazem najdroższych, polskich twórców. Jego dzieła znajdują się w największych kolekcjach muzealnych oraz prywatnych. Jest to również jedyny polski artysta, który doczekał się monograficznej wystawy w paryskim Musee d'Orsay. Obraz „Wiosna” to unikat na rynku aukcyjnym. Przez ponad 80 lat znajdował się w prywatnych rękach, a pierwotnie w kolekcji rodziny Antoniego Götz-Okocimskiego, przedwojennego właściciela słynnego browaru. Na obrazie, zgodnie z tendencjami swojej epoki, Malczewski połączył dwa przeciwstawne wątki. W sposób alegoryczny zestawił życie i śmierć. Umieszczona na pierwszym planie postać kobiety to personifikacja wiosny. Wysoka, smukła szatynka o pociągłej twarzy i długiej szyi to piękna i enigmatyczna dama, która kroczy po budzącej się z zimowego snu łące pełnej kwiatów.
Wszystkie prezentowane na wystawie prace Malczewskiego powstały w okresie I wojny światowej, kiedy artystę fascynowała tematyka odradzającej się po wojnie ojczyzny. Miały one również nieść nadzieję na odzyskanie przez Polskę niepodległości. Przedstawiona na obrazie „Ad Astra” kobieta ma rysy twarzy Michaliny Janoszanki. Była ona uczennicą i jedną z ulubionych modelek artysty. Jej postać ukazana została przy rozkopanym grobie rycerskim. Jest to dzieło o ogromnym ładunku symbolicznym. Artysta w sposób unikatowy odnosi się do odradzającej się ojczyzny. Trzecie dzieło to z kolei tajemniczy portret kobiecy.
Kolejnym unikatem na wystawie jest „Akt kubistyczny” autorstwa Meli Muter. Okres jej fascynacji kubizmem datuje się na lata 1919-23. Awangardowe teorie konstruowania obrazu artystka poznała od swojego przyjaciela, malarza kubisty – Alberta Gleizesa. W dorobku malarskim Muter znajdują się bardzo nieliczne akty. Jej obrazy nawiązujące do tego nurtu są prawdziwymi unikatami. Muter podjęła temat akademicki, nadając mu progresywną, niecodzienną dla siebie formułę artystyczną. W ten sposób artystka odniosła się do kanonicznego tematu aktu. Na wystawie pojawi się również jej druga praca zatytułowana „Martwa natura na stole z butelką”.
Na wystawie zobaczyć można będzie także prace innych, wybitnych twórców sztuki dawnej m.in. Józefa Mehoffera, Bolesława Cybisa i Wojciecha Kossaka. 4 czerwca wszystkie obiekty zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, za pośrednictwem strony internetowej, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.
Wystawa „Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie”: 25 maja – 4 czerwca 2020, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja „Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie”: 4 czerwca 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje/sztuka-dawna-xix-w-modernizm-miedzywojnie-1tyu/

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.