Wystawa i aukcja Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie
Jacek Malczewski jest jednym z najważniejszych i zarazem najdroższych, polskich twórców. Jego dzieła znajdują się w największych kolekcjach muzealnych oraz prywatnych. Jest to również jedyny polski artysta, który doczekał się monograficznej wystawy w paryskim Musee d'Orsay. Obraz „Wiosna” to unikat na rynku aukcyjnym. Przez ponad 80 lat znajdował się w prywatnych rękach, a pierwotnie w kolekcji rodziny Antoniego Götz-Okocimskiego, przedwojennego właściciela słynnego browaru. Na obrazie, zgodnie z tendencjami swojej epoki, Malczewski połączył dwa przeciwstawne wątki. W sposób alegoryczny zestawił życie i śmierć. Umieszczona na pierwszym planie postać kobiety to personifikacja wiosny. Wysoka, smukła szatynka o pociągłej twarzy i długiej szyi to piękna i enigmatyczna dama, która kroczy po budzącej się z zimowego snu łące pełnej kwiatów.
Wszystkie prezentowane na wystawie prace Malczewskiego powstały w okresie I wojny światowej, kiedy artystę fascynowała tematyka odradzającej się po wojnie ojczyzny. Miały one również nieść nadzieję na odzyskanie przez Polskę niepodległości. Przedstawiona na obrazie „Ad Astra” kobieta ma rysy twarzy Michaliny Janoszanki. Była ona uczennicą i jedną z ulubionych modelek artysty. Jej postać ukazana została przy rozkopanym grobie rycerskim. Jest to dzieło o ogromnym ładunku symbolicznym. Artysta w sposób unikatowy odnosi się do odradzającej się ojczyzny. Trzecie dzieło to z kolei tajemniczy portret kobiecy.
Kolejnym unikatem na wystawie jest „Akt kubistyczny” autorstwa Meli Muter. Okres jej fascynacji kubizmem datuje się na lata 1919-23. Awangardowe teorie konstruowania obrazu artystka poznała od swojego przyjaciela, malarza kubisty – Alberta Gleizesa. W dorobku malarskim Muter znajdują się bardzo nieliczne akty. Jej obrazy nawiązujące do tego nurtu są prawdziwymi unikatami. Muter podjęła temat akademicki, nadając mu progresywną, niecodzienną dla siebie formułę artystyczną. W ten sposób artystka odniosła się do kanonicznego tematu aktu. Na wystawie pojawi się również jej druga praca zatytułowana „Martwa natura na stole z butelką”.
Na wystawie zobaczyć można będzie także prace innych, wybitnych twórców sztuki dawnej m.in. Józefa Mehoffera, Bolesława Cybisa i Wojciecha Kossaka. 4 czerwca wszystkie obiekty zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, za pośrednictwem strony internetowej, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.
Wystawa „Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie”: 25 maja – 4 czerwca 2020, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja „Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie”: 4 czerwca 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje/sztuka-dawna-xix-w-modernizm-miedzywojnie-1tyu/
Rewia – kolorowe antidotum na szarą codzienność
Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!
Centrum Riviera zaprasza na wystawę w ramach Gdynia Design Days
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Teatr
Mateusz Banasiuk: Podczas studiów uczyliśmy się żonglerki maczugami i popisów cyrkowych. Te umiejętności przydały mi się w zawodzie aktora
W pracy zawodowej kolejny raz przydały się Mateuszowi Banasiukowi umiejętności zdobyte w szkole aktorskiej. W spektaklu „Wypiór” wystawianym na scenie Teatru IMKA odtwórca roli Łukasza udowodnił, że potrafi perfekcyjnie żonglować, wzbudzając podziw widowni. W rozmowie z agencją Newseria Lifestyle artysta zdradza, że podczas studiów nauczył się jeszcze kilku innych sztuczek cyrkowych.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Ochrona środowiska
Radykalne formy protestów klimatycznych mogą mieć wpływ na spadek poparcia społecznego dla działań na rzecz klimatu. Najmniej akceptowalne blokady dróg czy niszczenie obrazów
Aktywiści klimatyczni coraz częściej wykorzystują pokojowe nieposłuszeństwo obywatelskie, aby podnieść ekologiczną świadomość społeczeństwa. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu George’a Masona wykazały, że niektóre z ich działań, jak np. marsze i protesty okupacyjne, są postrzegane jako bardziej akceptowalne niż na przykład blokady dróg czy niszczenie obrazów. To sugeruje, że forma protestu może więc wpłynąć na to, jak bardzo ludzie popierają postulaty głoszone przez protestujących, ale wymaga to dalszych badań.