Wystawa i aukcja Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Są kontrowersyjni i obrazoburczy. Ich sztuka to niekończący się projekt badawczy. Mają niezwykłe, ironiczne poczucie humoru. Kolektyw Slavs and Tatars posadził arbuzy w słynnej Secesji Wiedeńskiej, swoją twórczość prezentował w najbardziej prestiżowych muzeach na świecie – nowojorskim MoMA i Tate Modern. 15 czerwca ich praca pojawi się na wystawie „Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie Po 1989” w DESA Unicum. Zobaczyć na niej można będzie również twórczość najważniejszych współczesnych artystów m.in. Piotra Uklańskiego, Piotra Janasa, Mirosława Bałki, Radka Szlagi i Wilhelma Sasnala – najlepiej sprzedającego się artysty nowego pokolenia. Wszystkie obiekty zostaną zlicytowane 23 czerwca.
„Na wschód od byłego Muru Berlińskiego i na zachód od Wielkiego Muru Chińskiego” – tymi słowami Slavs and Tatars określają swoje zainteresowania artystyczne. W skład kolektywu wchodzą anonimowi artyści rozproszeni po całym świecie. Działają pod nieformalnym przewodnictwem Payama Sharifi oraz Kasi Korczak. Jednym z ważniejszych obszarów ich działań jest język jako „nośnik humoru, zamętu i nieoczekiwanych znaczeń”. Dowodem na to jest prezentowana na wystawie praca „Kitab Kebab (Homo Divisus)”. Instalacja składa się z zestawu książek nadzianych na tradycyjny rożen. Lektury zostały starannie wyselekcjonowane przez Slavs and Tatars. Przegląd otwiera „Homo divisus” Konrada Fiałkowskiego. Książka opowiada historię człowieka, który uległ wypadkowi samochodowemu i po wielu latach spędzonych w hibernacji powraca do życia. Zestaw książek wybrany przez grupę ma symbolizować „przekrój” przez dziedziny i narracje wiedzy.
Kontrowersje nie są obce również innemu artyście, którego praca pojawi się na wystawie. Formy przedstawione na obrazie Piotra Janasa przypominają ludzkie narządy wewnętrzne, płyny ustrojowe i różne części ciała. Kontrastują one z twardymi, przypominającymi maszynę mechanizmami. Widz ma wrażenie, że przedstawione na obrazie „tkanki” są przebijane. Ból i cierpienie nabierają abstrakcyjnego charakteru. Efekt pozornego ranienia podkreślają kolory nasyconego różu i soczystej czerwieni, zaakcentowane mocnymi i gwałtownymi pociągnięciami pędzla. Piotr Janas miał swoją indywidualną wystawę w londyńskim Institute of Contemporary Arts. Ważną inspiracją są dla niego dzieła surrealistów. W sposób niezwykły dowodzi temu prezentowany na wystawie obraz, na którym piękno ociera się o estetykę kiczu.
Duże emocje towarzyszą też pracom Piotra Uklańskiego. Zasłynął on kilkoma kontrowersyjnymi projektami m.in. cyklem „Naziści” oraz artystycznym westernem „Summer Love”, w którym zagrał sam Val Kilmer. Uklański stworzył również słynną serię obrazów, których podstawową cechą są czerwone plamy farby pokrywające białe płótna. Jeden z nich zatytułowany „Untilted (Granuloma)” pojawi się w DESA Unicum. Pozornie abstrakcyjna kompozycja nawiązuje do zjawiska znanego ze świata medycyny. Jest to widok komórek układu immunologicznego obserwowanych pod mikroskopem, a właściwie ich szczególny układ będący oznaką stanu zapalnego. W swojej pracy Uklański odwołuje się również do polskich barw narodowych. Zmitologizowane w narodowej historii wydarzenia, takie jak powstanie warszawskie czy bitwy z udziałem Legionów Polskich Józefa Piłsudskiego są dla niego niczym innym, jak tylko przelewaniem krwi.
Na wystawie oraz aukcji w największym polskim domu aukcyjnym DESA Unicum (przy Pięknej 1A w Warszawie) zaprezentowana zostanie również twórczość innych, najważniejszych współczesnych artystów m.in. Mirosława Bałki, Zbigniewa Libery, Wilhelma Sasnala, Agaty Bogackiej, Moniki Szwed, Radka Szlagi, Aleksandry Waliszewskiej i Normana Leto.
Wystawa „Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989”: 15-23 czerwca 2020, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja „Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989”: 23 czerwca 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje/sztuka-wspolczesna-nowe-pokolenie-po-1989-zg71/
Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania
Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, między innymi za sprawą streamingu i powszechnego dostępu do internetu, rynek muzyczny w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Zauważają to zarówno doświadczeni artyści, jak Sebastian Karpiel-Bułecka, jak i młodsze pokolenie, reprezentowane przez Miuosha. Obaj wokaliści podkreślają, że sukces w branży muzycznej jest wynikiem wielu czynników. Lider zespołu Zakopower zaznacza, że niezależnie od sytuacji młodzi artyści powinni być konsekwentni i wierzyć w swoje możliwości, bo to jest kluczowe w budowaniu kariery.
Problemy społeczne
Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.
Muzyka
Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.