Wystawa prac Klasyków Awangardy po 1945 roku
Niebieska linia, która zawładnęła wyobraźnią widzów na całym świecie. Prace wizjonera naśladujące język programowania jeszcze przed pojawieniem się komputerów. Artysta, który podniósł zwyczajny ołówek do rangi sztuki. Dzieła najwybitniejszych współczesnych twórców awangardy zobaczyć można będzie na wystawie „Sztuka współczesna. Klasycy Awangardy po 1945 roku” w DESA Unicum (od 27 lutego). Zaprezentowane zostaną na niej prace m.in. Edwarda Krasińskiego, Ryszarda Winiarskiego, Andrzeja Szewczyka, Victora Vasarely’ego, Tadeusza Kantora, Wojciecha Fangora czy Teresy Pągowskiej.
Prosta błękitna linia. Tyle wystarczyło, uznawanemu za jednego z najwybitniejszych polskich artystów, Edwardowi Krasińskiemu do zakreślenia swojego „duchowego kręgu”. W ramach cyklu działań przestrzennych „Interwencje” z niebieskich linii budował nieoczekiwane struktury, skręcał w spiralę, pozwalał im żyć własnym życiem i pojawiać się w zaskakujących miejscach. Wypływały one z butelek i kranów, wydobywały się z maszynki do mięsa, stanowiły zakładkę do książki. W ten sposób Krasiński odbierał pierwotną funkcję przedmiotom codziennego użytku i poddawał je artystycznej refleksji. Prace z tego cyklu prezentowane są obecnie na wystawie stałej w nowojorskiej MoMa. W DESA Unicum zaprezentowany zostanie obraz Krasińskiego zatytułowany „Intervention”, który wchodzi w skład słynnej serii. Szaro-czarna geometryczna kompozycja została na nim zestawiona z legendarnym motywem błękitnej linii.
O Winiarskim mówi się, że nie tyle malował, ile programował swoje obrazy. Artysta słynął z tego, że szczegółowo określał wygląd danej kompozycji jeszcze przed jej namalowaniem. Niejednokrotnie swoje realizacje określał mianem efektów ubocznych i unikał nazywania ich obrazami. Winiarski z wykształcenia był zarówno malarzem, jak i inżynierem. Za cel obrał powiązanie sztuki z nauką i maksymalne uproszczenie środków wyrazu. W typowy dla siebie sposób opisywał sztukę za pomocą liczb, miar oraz kolorów. Na wystawie w DESA Unicum zaprezentowane zostaną aż cztery prace Winiarskiego. Wśród nich znalazł się dyptyk „Sto zdarzeń losowych 8 x 8”. W jego skład wchodzą dwie charakterystyczne dla stylu tego twórcy czarno-białe minimalistyczne kompozycje o geometrycznym charakterze. Analogiczna praca znajduje się w kolekcji warszawskiej Zachęty. Ponadto zobaczyć można będzie dzieła takie jak relief z cyklu „Penetracja przestrzeni realnej”, „Chance in game for one” i „Przypadek w pionowej grze 4x4”.
Kolejny twórca, który w swoich czasach zaskakiwał innowacyjnym podejściem do sztuki to Andrzej Szewczyk. Wszystkie jego artystyczne działania wynikały z konsekwentnego namysłu nad medium obrazu. Posługiwał się materiałami w sposób metaforyczny. Obrazy tego twórcy miały zdecydowanie nie malarski charakter, powstawały z materiałów uważanych za „nieartystyczne”. Szewczyk natomiast podnosił je do rangi sztuki. Chętnie używał skrawków ołówków, enkaustyki, kawałków drewna i intensywnie niebieskiej farby w odcieniu International Klein Blue. Na wystawie zaprezentowana zostanie jego praca z 1994 roku. Jest to asamblaż wykonany właśnie ze wspomnianych wcześniej ołówków i drewnianej deski.
Na wystawie obejrzeć będzie można w sumie ponad 80 prac. Zaprezentowana zostanie również twórczość m.in. Stefana Gierowskiego, Adama Marczyńskiego, Jana Tarasina, Jerzego Tchórzewskiego, Stanisława Fijałkowskiego czy Zbigniewa Makowskiego. Zobaczyć można będzie również dzieła klasyków lat 80. takich jak Tomasz Ciecierski, Tomasz Tatarczyk czy Jarosław Modzelewski. Twórca ten przynależał do legendarnej Gruppy uznawanej za jedną z najważniejszych polskich formacji artystycznych.
Miłośnikom sztuki lat 80. na pewno przypadnie do gustu również aukcja artystów związanych z Gruppą, która odbędzie się 17 marca. Wszystkie prace z wystawy „Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945 roku” zostaną zlicytowane 5 marca.
Wystawa Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy: 24 lutego – 5 marca 2019, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy: 5 marca 2019, godz. 19, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
https://desa.pl/pl/aukcje/sztuka-wspolczesna-klasycy-awangardy-po-1945-cbft/
Święto sztuki i designu w Krakowie
Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego
Kobieca figuracja i wyraziste barwy. Wystawa prac Renaty Magdy w Drukarni
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Uroda
M. Klajda (Miss Polonia 2024): Medycyna estetyczna to forma leczenia kompleksów. Każdy powinien sam zadecydować o ingerencji w swój wygląd
Choć medycyna estetyczna jest branżą bardzo atrakcyjną i perspektywiczną, to jednak taka ścieżka kariery nie była dla Miss Polski 2024 idealnym rozwiązaniem. Nie zdecydowała się rozwijać w tym właśnie kierunku, ale śledzi rozwój tej dziedziny. Maja Klajda nie krytykuje, ani też nie chwali tych, którzy decydują się na poszczególne zabiegi. Jej zdaniem, to indywidualna sprawa, zachęca jednak do podejmowania mądrych decyzji.
Konsument
Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.
Ochrona środowiska
Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.