Wystawa prac Klasyków Awangardy po 1945 roku
Niebieska linia, która zawładnęła wyobraźnią widzów na całym świecie. Prace wizjonera naśladujące język programowania jeszcze przed pojawieniem się komputerów. Artysta, który podniósł zwyczajny ołówek do rangi sztuki. Dzieła najwybitniejszych współczesnych twórców awangardy zobaczyć można będzie na wystawie „Sztuka współczesna. Klasycy Awangardy po 1945 roku” w DESA Unicum (od 27 lutego). Zaprezentowane zostaną na niej prace m.in. Edwarda Krasińskiego, Ryszarda Winiarskiego, Andrzeja Szewczyka, Victora Vasarely’ego, Tadeusza Kantora, Wojciecha Fangora czy Teresy Pągowskiej.
Prosta błękitna linia. Tyle wystarczyło, uznawanemu za jednego z najwybitniejszych polskich artystów, Edwardowi Krasińskiemu do zakreślenia swojego „duchowego kręgu”. W ramach cyklu działań przestrzennych „Interwencje” z niebieskich linii budował nieoczekiwane struktury, skręcał w spiralę, pozwalał im żyć własnym życiem i pojawiać się w zaskakujących miejscach. Wypływały one z butelek i kranów, wydobywały się z maszynki do mięsa, stanowiły zakładkę do książki. W ten sposób Krasiński odbierał pierwotną funkcję przedmiotom codziennego użytku i poddawał je artystycznej refleksji. Prace z tego cyklu prezentowane są obecnie na wystawie stałej w nowojorskiej MoMa. W DESA Unicum zaprezentowany zostanie obraz Krasińskiego zatytułowany „Intervention”, który wchodzi w skład słynnej serii. Szaro-czarna geometryczna kompozycja została na nim zestawiona z legendarnym motywem błękitnej linii.
O Winiarskim mówi się, że nie tyle malował, ile programował swoje obrazy. Artysta słynął z tego, że szczegółowo określał wygląd danej kompozycji jeszcze przed jej namalowaniem. Niejednokrotnie swoje realizacje określał mianem efektów ubocznych i unikał nazywania ich obrazami. Winiarski z wykształcenia był zarówno malarzem, jak i inżynierem. Za cel obrał powiązanie sztuki z nauką i maksymalne uproszczenie środków wyrazu. W typowy dla siebie sposób opisywał sztukę za pomocą liczb, miar oraz kolorów. Na wystawie w DESA Unicum zaprezentowane zostaną aż cztery prace Winiarskiego. Wśród nich znalazł się dyptyk „Sto zdarzeń losowych 8 x 8”. W jego skład wchodzą dwie charakterystyczne dla stylu tego twórcy czarno-białe minimalistyczne kompozycje o geometrycznym charakterze. Analogiczna praca znajduje się w kolekcji warszawskiej Zachęty. Ponadto zobaczyć można będzie dzieła takie jak relief z cyklu „Penetracja przestrzeni realnej”, „Chance in game for one” i „Przypadek w pionowej grze 4x4”.
Kolejny twórca, który w swoich czasach zaskakiwał innowacyjnym podejściem do sztuki to Andrzej Szewczyk. Wszystkie jego artystyczne działania wynikały z konsekwentnego namysłu nad medium obrazu. Posługiwał się materiałami w sposób metaforyczny. Obrazy tego twórcy miały zdecydowanie nie malarski charakter, powstawały z materiałów uważanych za „nieartystyczne”. Szewczyk natomiast podnosił je do rangi sztuki. Chętnie używał skrawków ołówków, enkaustyki, kawałków drewna i intensywnie niebieskiej farby w odcieniu International Klein Blue. Na wystawie zaprezentowana zostanie jego praca z 1994 roku. Jest to asamblaż wykonany właśnie ze wspomnianych wcześniej ołówków i drewnianej deski.
Na wystawie obejrzeć będzie można w sumie ponad 80 prac. Zaprezentowana zostanie również twórczość m.in. Stefana Gierowskiego, Adama Marczyńskiego, Jana Tarasina, Jerzego Tchórzewskiego, Stanisława Fijałkowskiego czy Zbigniewa Makowskiego. Zobaczyć można będzie również dzieła klasyków lat 80. takich jak Tomasz Ciecierski, Tomasz Tatarczyk czy Jarosław Modzelewski. Twórca ten przynależał do legendarnej Gruppy uznawanej za jedną z najważniejszych polskich formacji artystycznych.
Miłośnikom sztuki lat 80. na pewno przypadnie do gustu również aukcja artystów związanych z Gruppą, która odbędzie się 17 marca. Wszystkie prace z wystawy „Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945 roku” zostaną zlicytowane 5 marca.
Wystawa Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy: 24 lutego – 5 marca 2019, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy: 5 marca 2019, godz. 19, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
https://desa.pl/pl/aukcje/sztuka-wspolczesna-klasycy-awangardy-po-1945-cbft/
Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania
Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, między innymi za sprawą streamingu i powszechnego dostępu do internetu, rynek muzyczny w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Zauważają to zarówno doświadczeni artyści, jak Sebastian Karpiel-Bułecka, jak i młodsze pokolenie, reprezentowane przez Miuosha. Obaj wokaliści podkreślają, że sukces w branży muzycznej jest wynikiem wielu czynników. Lider zespołu Zakopower zaznacza, że niezależnie od sytuacji młodzi artyści powinni być konsekwentni i wierzyć w swoje możliwości, bo to jest kluczowe w budowaniu kariery.
Problemy społeczne
Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.
Muzyka
Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.