Wystawa Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Męski akt naturalnych rozmiarów. To pierwsza taka praca na aukcji w Polsce. Nadzy modele Wojciecha Ćwiertniewicza to postacie z otoczenia artysty. Są nimi znajomi historycy, krytycy sztuki i osoby bywające w jego pracowni towarzysko. Jeden z takich aktów oglądać można na wystawie „Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989” w DESA Unicum. Zaprezentowane zostaną również dzieła takich twórców jak Marcin Berdyszak czy Piotr Janas, którego obraz na aukcji w Polsce będzie licytowany po raz pierwszy.
Wojciech Ćwiertniewicz w centrum swojej twórczości stawia męskie ciała. Malarz studiuje je z dużą dokładnością, precyzyjnie oddaje ich anatomię. W zależności od fizjonomii i budowy eksponuje czy to heroiczną muskulaturę i posągowe kształty, czy niedoskonałości i wątłe ciała. Artysta odmalowuje je z fotograficzną precyzją i szczegółowością, tworząc obraz, który może wydawać się „obiektywny”, wierny rzeczywistości. Reakcje na niego są jednak zmienne i zupełnie subiektywne, różnią się zawsze w zależności od płci i preferencji obserwatorów oraz obserwatorek. Ćwiertniewicz nie nadaje tytułów swoim obrazom, nadaje im wyłącznie numery. Prezentowana na wystawie praca to wielkoformatowe płótno z 2010 roku oznaczone liczbą 212.
Z kolei w twórczości Marcina Berdyszaka niezwykle ważny jest nie człowiek, a symbol. Stałym tematem przewijającym się przez liczne realizacje artysty są owoce, a przede wszystkim banany. Pojawiają się one również w prezentowanej na wystawie pracy „Ani pustka ani wypełnienie” z 2018 roku. Dzieło cechuje minimalizm zastosowanych form, wnikliwe studium przestrzeni oraz charakterystyczna dla artysty redukcja kolorystyczna. Twórczość Berdyszaka z całą pewnością można określić jako wielowątkową. Berdyszak ze szczególną wnikliwością bada aktualne zjawiska społeczne, dotykając przy tym tematów związanych z widzialnością, realnością, prawdą oraz iluzją, jaką zdaje się emitować współczesna kultura masowa. Warto zaznaczyć, że źródłem kreacji i inspiracji dla artysty wydaje się być dialog, jaki prowadzi z twórczością artystów minionej epoki – René Magritta, Jaspera Johnsa, Jacka Malczewskiego, ale także własnego ojca – Jana Berdyszaka. W swoich pracach częstokroć nawiązuje do kół ojca, uwspółcześniając je charakterystycznymi dla siebie motywami.
Warto zwrócić uwagę również na pracę Piotra Janasa. Krytycy sztuki zgodnie wskazują w jego malarstwie na niezwykłe zawieszenie między abstrakcją a figuracją. Na obrazach tego artysty widzimy nieregularne plamy, amorficzne kształty czy ściekającą farbę. Na wystawie pojawią się również prace takich artystów jak Agata Kus, Piotr Uklański, Agata Bogacka, Paulina Ołowska czy Paweł Bownik. 12 marca wszystkie zostaną zlicytowane.
Wystawa „Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989”: 4-12 marca 2020, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja „Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989”: 12 marca 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje/sztuka-wspolczesna-nowe-pokolenie-po-1989-ipt7/
Święto sztuki i designu w Krakowie
Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego
Kobieca figuracja i wyraziste barwy. Wystawa prac Renaty Magdy w Drukarni
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Uroda
M. Klajda (Miss Polonia 2024): Medycyna estetyczna to forma leczenia kompleksów. Każdy powinien sam zadecydować o ingerencji w swój wygląd
Choć medycyna estetyczna jest branżą bardzo atrakcyjną i perspektywiczną, to jednak taka ścieżka kariery nie była dla Miss Polski 2024 idealnym rozwiązaniem. Nie zdecydowała się rozwijać w tym właśnie kierunku, ale śledzi rozwój tej dziedziny. Maja Klajda nie krytykuje, ani też nie chwali tych, którzy decydują się na poszczególne zabiegi. Jej zdaniem, to indywidualna sprawa, zachęca jednak do podejmowania mądrych decyzji.
Konsument
Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.
Ochrona środowiska
Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.