Wystawa Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Jej przepełniona erotyzmem sztuka budzi skrajne emocje. Kobiecą cielesność ukazuje w sposób niezwykle bezpośredni. Zakrawający o ekshibicjonizm obraz Agaty Bogackiej zatytułowany „Tak” pojawi się na wystawie „Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989 roku” w DESA Unicum. Zobaczyć można będzie też prace najważniejszych, często kontrowersyjnych współczesnych twórców takich jak Rafał Bujnowski, Wilhelm Sasnal, Artur Żmijewski, Piotr Janas czy Mirosław Bałka. 29 września zostaną zlicytowane.
Skandalizująca aura towarzyszyła Agacie Bogackiej od samego początku artystycznej kariery. Ogromną rolę w jej twórczości odgrywają zagadnienia związane z płcią i bliskimi relacjami międzyludzkimi. Artystka niezwykle umiejętnie potrafi wykorzystać je do wyrażania stanu ducha swojego pokolenia. Prezentowana na wystawie praca pojawiła się na jej indywidualnej wystawie zatytułowanej „Ja krwawię!” w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Bogacka w swojej twórczości chętnie wykorzystuje wątki autobiograficzne, będące niejako zapisem stanów samotności. Główną bohaterką większości obrazów z cyklu jest młoda kobieta ukazana w sieci skomplikowanych, często erotycznych w wydźwięku relacji. Nie sposób nie odnieść wrażenia, że pojawiająca się na płótnach postać jest reprezentacją samej artystki. Bogacka ukazała ją jako świadomą swojej atrakcyjności kobietę, która bez skrępowania zwraca się do siebie na poziomie ciała oraz fizjologii. O cielesności i seksualności mówi wprost. Nie ukrywa swoich stanów psychicznych, które wahają się pomiędzy euforią a depresją.
Zupełnie inną, bo abstrakcyjną twórczość, zobaczymy na wystawie w realizacjach Rafała Bujnowskiego. Artysta jest jedną z najciekawszych postaci współczesnej polskiej sceny artystycznej. Rozgłos przyniosła mu działalność w grupie „Ładnie”. W indywidualnej twórczości Bujnowski kontynuuje niektóre z problemów poruszanych przez ugrupowanie. Wiele prac artysty wiąże się z przestrzenią publiczną oraz zagadnieniem obrotu pieniędzy w świecie (nie tylko) sztuki. W jego dorobku można znaleźć realizacje, w których dzieło traktowane jest i sprzedawane jako tani towar (seria „Obrazy-Przedmioty”) lub produkt, który łatwo można zmultiplikować. Od wielu lat artysta konsekwentnie zajmuje się malarstwem. Prezentowana na wystawie praca, „Interior” jest kompozycją na granicy abstrakcji i przedstawieniowości. Czarna, błyszcząca farba umiejętnie rozprowadzona na płótnie tworzy wrażenie trójwymiarowości. Przy mistrzowskim użyciu bardzo prostych środków, artysta wykreował złudzenie przestrzeni.
Na wystawie pokazana zostanie również przełomowa praca Wilhelma Sasnala z 2002 roku. To w tym czasie Fundacja Galerii Foksal na targach Art Basel pokazała monograficzną wystawę prac artysty. Obrazy Sasnala niemal natychmiast wzbudziły olbrzymie zainteresowanie krytyki i publiczności, a on sam został zaproszony do wzięcia udziału w niezwykle głośnych i ważnych międzynarodowych wystawach malarstwa. Rok wcześniej, w 2001 roku, Sasnal zamknął okres swojej twórczości, określany mianem „pop-banalistycznym” oraz odszedł od działającej przez pięć lat krakowskiej grupy „Ładnie”. Prezentowana w DESA Unicum praca utrzymana jest w charakterystycznej dla „nowego Sasnala” czerni i bieli. Artysta sprowadza malowane kształty do prostego, graficznego znaku. W przypadku prezentowanej kompozycji, gdzie z pozoru trywialna scena zyskuje miano sytuacji, którą warto uwiecznić. Tym samym Sasnal sugeruje, że źródła inspiracji tkwią nawet w najbardziej banalnej historii czy najprostszym obiekcie.
Na wystawie pojawią się również dzieła m.in. Radka Szlagi, Maurycego Gomulickiego i Normana Leto. 29 września zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.
Wystawa „Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989”: 19-29 września 2020, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja „Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989”: 29 września 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje/sztuka-wspolczesna-nowe-pokolenie-po-1989-osr2/
Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania
Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Krystian Ochman: Uwielbiam musicale i bardzo chciałbym wrócić na taką scenę. Nigdy nie grałem w polskim musicalu, ale mógłbym spróbować
Zwycięzca 11. edycji programu „The Voice of Poland” podkreśla, że ma duży sentyment do amerykańskich musicali. W kilku muzycznych spektaklach już zagrał i nie wyklucza powrotu na scenę właśnie w takiej roli. Krystian Ochman zaznacza, że wolałby się zmierzyć z jakimś testem w języku angielskim, ale polski projekt też byłby dla niego ciekawym wyzwaniem.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Problemy społeczne
Czas oczekiwania na usługi opieki długoterminowej jest zbyt długi. Pacjenci i ich rodziny gubią się w skomplikowanym systemie
Zarządzanie opieką długoterminową w Polsce funkcjonuje w rozbiciu na dwa sektory: ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Brak koordynacji między nimi powoduje, że opieka jest udzielana fragmentarycznie i nie zawsze efektywnie – wynika z raportu Banku Światowego. Co roku tego typu usług potrzebuje co najmniej pół miliona osób, a czas oczekiwania na nie jest zbyt długi. To efekt m.in. niedofinansowania sektora i braku kadr.