Wystawa Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie
Prezentowany po raz pierwszy w Polsce unikatowy autoportret Meli Muter, praca Zdzisława Piotra Jasińskiego, która po 130 latach nieobecności wróciła do kraju i akt autorstwa Mojżesza Kislinga – niezwykle barwnej postaci Paryża lat 20. XX wieku. To tylko kilka z wyjątkowych dzieł jakie zobaczyć można będzie od 9 marca na wystawie „Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie” w DESA Unicum. Pokazanych zostanie 60 prac najwybitniejszych twórców tego okresu.
To jeden z nielicznych autoportretów Meli Muter. Unikatowe, pochodzące z 1921 roku dzieło prezentowane będzie w Polsce po raz pierwszy. Choć Muter wyrobiła sobie silną pozycję jako portrecistka paryskich wyższych sfer, własny wizerunek również odegrał istotną rolę w jej twórczości. W swoich autoportretach skupiała się przede wszystkim na twarzy. Malarka w 1908 roku uległa poważnemu wypadkowi – podczas pobytu we Florencji w jej mieszkaniu wybuchła kuchenka spirytusowa, która poparzyła artystkę. Być może Mela Muter w prezentowanym „Autoportrecie” zawarła refleksję na temat własnej cielesności po tym dramatycznym wydarzeniu. Muter od dzieciństwa wzrastała w tętniącym życiem środowisku twórczym, które wpłynęło na język jej wypowiedzi artystycznej. W 1901 przeprowadziła się na studia do Paryża. Miała rozległe relacje z paryską elitą artystyczną oraz intelektualną. Do znajomych malarki należeli przebywający w stolicy Francji twórcy polscy, m.in. Leopold Gottlieb, Władysław Reymont i Stefan Żeromski. Na wystawie zobaczyć można będzie również dwa inne dzieła artystki – olejny obraz „Port w Concarneau” oraz „Pejzaż z okolic Avignonu”.
„Nabożeństwo świąteczne” Zdzisława Piotra Jasińskiego prezentowane jest w Polsce pierwszy raz po prawie stu trzydziestu latach nieobecności w kraju. Ten wybitny rysownik i akwarelista szkolił się pod okiem prawdziwych mistrzów. Przez dwa lata przebywał na stypendium w Monachijskiej Akademii, gdzie swój warsztat kształcił m.in. u Aleksandra Wagnera. Pokazane na wystawie dzieło powstało w roku 1891. Scena, którą przedstawia, rozgrywa się w kościele, u stóp ołtarza. Rozrzucone na posadzce w nieładzie liście sugerują celebrowaną właśnie liturgię Niedzieli Palmowej. Praca Jasińskiego zaraz po namalowaniu została przeznaczona na doroczną wystawę w monachijskim Glaspalast. Wystawiono ją również w 1892 roku w Zachęcie, co przyniosło malarzowi duże uznanie i pierwszą nagrodę przyznaną przez jury konkursu. Kompozycja zaprezentowana została jeszcze na wystawie światowej w Chicago (1893) oraz w Los Angeles i San Francisco (1894) zdobywając kolejno złoty i brązowy medal. Arcydzieło ze Stanów Zjednoczonych już nie powróciło. Najprawdopodobniej zakupione zostało do jednej z tamtejszych kolekcji prywatnych i na wiele lat popadło w zapomnienie. Pojawiło się po raz pierwszy na rynku sztuki w San Francisco dopiero w 2007 roku. W marcu zobaczyć je można będzie na wystawie w DESA Unicum.
Kolejnym wyjątkowym dziełem prezentowanym na marcowej wystawie jest akt Mojżesza Kislinga „Katarzyna” („Przed oknem”) z 1928 roku. Artysta cieszący się nieco dwuznacznym przydomkiem „książę Montparnasse’u” był jednocześnie jednym z najwybitniejszych polskich twórców, a przez krytyków uznawany za najgenialniejszego wyraziciela melancholijnego nurtu sztuki Paryża. Na obrazie artysta ukazał półpostać młodej kobiety o świetlistym, perłowym ciele. Za jej plecami widać płytkie wnętrze z jasną ramą okna. Wypełniają ją gęsto ułożone liście przypominające nieco deseń wzorzystej tkaniny. Ponadto na wystawie zobaczyć można będzie wybitne prace twórców takich jak Władysław Ślewiński, Olga Boznańska, Włodzimierz Terlikowski, Jacek Malczewski, Eugeniusz Zak, Wojciech Weiss czy Wacław Taranczewski. 19 marca wszystkie dzieła zostaną zlicytowane.
Wystawa „Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie”: 9-19 marca 2020, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja „Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie”: 19 marca 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://www.desa.pl/pl/aukcje/sztuka-dawna-xix-w-modernizm-miedzywojnie-y2l9/
Rusza realme Portrait Master Academy – konkurs i warsztaty fotograficzne
Wernisaż prac uczestników i zwycięzców Warszawskiego Maratonu Fotograficznego
"Forma mówi" - Jubileuszowa wystawa profesora Antoniego Janusza Pastwy w Warsaw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Partner Serwisu Zdrowie
Media
Michel Moran: Dorota Szelągowska jest dobrą i prawdziwą osobą, a coraz mniej prawdziwych ludzi na tym świecie. Jesteśmy przyjaciółmi, odkąd spotkaliśmy się w programie
Znany szef kuchni cieszy się z tego, że dane mu jest realizować tak ważny dla niego projekt zawodowy wspólnie z Dorotą Szelągowską. Choć wcześniej sporadycznie spotykali się na korytarzach TVN–u, to dopiero na planie programu „MasterChef Nastolatki” mieli okazję bliżej się poznać. Szybko nawiązali nić porozumienia i zostali przyjaciółmi. Teraz obydwoje nie szczędzą sobie pochwał i miłych słów.
Styl życia
Maria Sadowska: Niektórym się nie chce i zamiast malowania pisanek używają gotowych barwników albo naklejek. Dla mnie to jedna z najważniejszych tradycji świątecznych
Reżyserka podkreśla, że w kultywowaniu tradycji przygotowywania pisanek nigdy nie wybiera drogi na skróty. Nie dla niej więc gotowanie jajek w łupinach cebuli czy ozdabianie naklejkami. Maria Sadowska preferuje ręcznie malowane pisanki i tuż przed Wielkanocą angażuje do tego swoich bliskich. Jej zdaniem to doskonała okazja do pogłębienia relacji rodzinnych, a także do uruchomienia czasem uśpionych pokładów wyobraźni i kreatywności.
Handel
Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej
Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.