Wystawa UpComing. Wybrane Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
![](/files/_uploaded/wiz_zdjeciekonf_322433401,w_170,h_95,wo_170,ho_95,_small.jpg)
Agencja PR
Open Media
Obozowa 42A/2
30-383 Kraków
biuro|openmedia.pl| |biuro|openmedia.pl
12 268 97 50
openmedia.pl
W dniach 10 – 30 grudnia 2022 w Pałacu Czapskich przy Krakowskim Przedmieściu 5 prezentowana jest kolejna edycja corocznego przeglądu młodej sztuki – UpComing. Wybrane Dyplomy ASP w Warszawie 2022. Po raz czternasty na wystawie można zobaczyć prace dyplomowe z minionego roku akademickiego, tym razem autorstwa dwudziestu sześciu absolwentek i absolwentów ze wszystkich dziewięciu wydziałów ASP w Warszawie. Patronat honorowy nad wystawą objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy. Kuratorką i autorką koncepcji ekspozycji jest Magdalena Sołtys.
„Dla jednych UpComing, to zaledwie początek, czyli „to, co nadchodzi”, dla innych zaś jest to wydarzenie mocno osadzone w historii. (…) Niewątpliwie, jeśli by brać pod uwagę ponad dwustuletnią tradycję Sztuk Pięknych w Warszawie związaną z postaciami Marcello Bacciarellego i Zygmunta Vogla, to należałoby uznać, że UpComing pozostaje dość nowym projektem, a na osi czasu jest zaledwie mgnieniem. Niemniej, ta immanentna dla projektu młodość nie oznacza braku dojrzałości. Wprost przeciwnie – UpComing reprezentuje punkt widzenia młodego pokolenia, będąc rodzajem lustra, w którym odbijają się fragmenty rzeczywistości i motywy istotne dla każdego człowieka” – mówi prof. Błażej Ostoja Lniski, Rektor ASP w Warszawie.
UpComing 2022, tekst kuratorski, Magdalena Sołtys (plik PDF, 129 KB)
Nagrody rozdane!
UpComing to coroczne, kultowe wydarzenie artystyczne organizowane przez Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie. Otwarcie wystawy zainaugurował uroczysty wernisaż, podczas którego ogłoszono laureatów nagrody dla najlepszych dyplomów ASP 2022 roku.
Nagroda w kategorii SZTUKA:
Linda Lach, Wydział Grafiki
dyplomy pt: "Program Trans-line"
promotor: prof. Andrzej Węcławski
oraz
"Program Trans-line. wHEN THINES STRIKE BACK"
promotor: prof. Lech Majewski
Uzasadnienie:
"Za błyskotliwe łączenie perspektyw naukowej i artystycznej, odnoszących się do problemów tożsamości człowieka i związanych z nią niepokojów. Osadzenie tych problemów we współczesnej wizualności i otwarcie na potencjalne możliwości wykorzystania nauki w sztuce".
Nagroda w kategorii PROJEKTOWANIE:
Marlena Norowska, Wydział Wzornictwa
dyplom pt. "Zydelek, ryczka, stołek"
promotor: prof. Jerzy Porębski
Uzasadnienie:
"Kolekcja mebli jest spójna stylistycznie, zgodna z właściwościami pracy zastosowanych tworzyw i dobrze wykorzystujące ich cechy, tak drewna, jak i metalu. W efekcie finalnym zaproponowano przedmioty piękne, proste i praktyczne w użyciu, a takie powinny być współczesnym designem. Jury doceniło towarzyszącą dyplomowi pracę teoretyczną pt. Przedmiot jako towarzysz człowieka, opracowaną pod kierunkiem dr hab. Magdaleny Kochanowskiej".
Nagroda w kategorii NAUKA:
Jess Łukawska, Wydział Zarządzania Kulturą Wizualną
dyplom pt. "Kryptosztuka. Rynek NFT wobec teorii sztuki Luca Boltanskiego"
promotor: dr Jakub Szreder
Uzasadnienie:
"Jury doceniło naukową wnikliwość autorki oraz udane przełożenie trudnych zjawisk z obszaru informatyki na język potocznego zrozumienia. Cenne wydaje się podjęcie tematu niezwykle aktualnego i kontrowersyjnego i opisanie zjawiska sytuującego się na granicy sztuki, ekonomii i cywilizacyjnych zmian".
Nagroda SAMORZĄDU STUDENCKIEGO:
Filip Kamil Łazarczyk, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki
dyplom pt. "Problemy konserwacji stylizowanej Kolumny z Baranem z dawnego ogrodu Bolesława i Marii Cybisów, ze zbiorów Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni"
promotor: dr hab. Wiesław Procyk, prof. uczelni.
Uzasadnienie:
"W uznaniu ciężkiej pracy i bardzo trafnej techniki ekspozycyjnej wybraliśmy pracę Filipa. Dyplom uważamy za wyróżniający się na tle innych prac, ze względu na szczególne osadzenie w kontekście funkcjonowania w przestrzeni. Należy podkreślić interdyscyplinarność wykonania, w tym połączenie wartości artystycznych i naukowych".
Nagroda MUZEUM ASP w Warszawie:
Jan Wilczak, Wydział Wzornictwa
dyplom pt. "Me, Myself AI"
promotor: dr Tomasz Rygalik
Uzasadnienie:
"Praca oparta jest na wnikliwym procesie badawczym wykorzystującym potencjał sztucznej inteligencji. Odnosząc się do tradycji, zadaje istotne dziś pytania o rolę projektanta/tki i samego procesu twórczego w przyszłości. Szczególnie doceniliśmy podjęcie przez autora krytycznej refleksji nad twórczym przetwarzaniem idei. Kryterium decydującym o przyznaniu nagrody jest kontekst kolekcji Muzeum ASP, w której zbiorach istotną rolę odgrywa między innymi ukazanie procesu dydaktycznego i twórczego".
Wyróżnienia Honorowe MUZEUM ASP w Warszawie:
- Kamil Jakubowski
Wydział Sztuki Mediów
dyplom pt. "Z mamą"
promotor: prof. dr hab. Sławomir Ratajski - Dobromiła Dobro
Wydział Zarządzania Kulturą Wizualną
dyplom pt. "Galeria Babel – analiza kontrowersji metodą ANT"
promotor: dr Piotr Płucienniczak - Anna Frydrych
Wydział Grafiki
dyplom pt. "Chów przemysłowy to cierpienie – projekt kampanii społecznej na rzecz zwierząt hodowlanych"
promotor: prof. Lech Majewski
Uzasadnienie:
"Jury wyróżniło prace, niepoddające się łatwym porównaniom. Wskazane dyplomy poruszają aktualne zagadnienia ważne zarówno dla współczesnego świata jak i dla Akademii i jej przyszłości. Doceniamy zaangażowanie w problemy społeczne jak również w rozwój dyscyplin artystycznych".
Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Wszystkie nagrodzone i prezentowane w konkursie prace można oglądać w dniach 10 – 30 grudnia 2022, od wtorku do niedzieli w godzinach 12.00 – 19.00, Pałac Czapskich, Krakowskie Przedmieście 5, Warszawa
https://upcoming.asp.waw.pl/2022
Rewia – kolorowe antidotum na szarą codzienność
![Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!](/files/_uploaded/glownekonf_973997273,w_225,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!
![Centrum Riviera zaprasza na wystawę w ramach Gdynia Design Days](/files/_uploaded/glownekonf_2142549488,w_226,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Centrum Riviera zaprasza na wystawę w ramach Gdynia Design Days
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Teatr
![](/files/1922771799/436913832-banasiuk-zonglerka-2,w_274,r_png,_small.png)
Mateusz Banasiuk: Podczas studiów uczyliśmy się żonglerki maczugami i popisów cyrkowych. Te umiejętności przydały mi się w zawodzie aktora
W pracy zawodowej kolejny raz przydały się Mateuszowi Banasiukowi umiejętności zdobyte w szkole aktorskiej. W spektaklu „Wypiór” wystawianym na scenie Teatru IMKA odtwórca roli Łukasza udowodnił, że potrafi perfekcyjnie żonglować, wzbudzając podziw widowni. W rozmowie z agencją Newseria Lifestyle artysta zdradza, że podczas studiów nauczył się jeszcze kilku innych sztuczek cyrkowych.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
![](/files/1922771799/rolnictwo-transformacja-foto,w_133,r_png,_small.png)
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Ochrona środowiska
Radykalne formy protestów klimatycznych mogą mieć wpływ na spadek poparcia społecznego dla działań na rzecz klimatu. Najmniej akceptowalne blokady dróg czy niszczenie obrazów
![](/files/1922771799/badullovich-protesty-klimat-foto1,w_133,r_png,_small.png)
Aktywiści klimatyczni coraz częściej wykorzystują pokojowe nieposłuszeństwo obywatelskie, aby podnieść ekologiczną świadomość społeczeństwa. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu George’a Masona wykazały, że niektóre z ich działań, jak np. marsze i protesty okupacyjne, są postrzegane jako bardziej akceptowalne niż na przykład blokady dróg czy niszczenie obrazów. To sugeruje, że forma protestu może więc wpłynąć na to, jak bardzo ludzie popierają postulaty głoszone przez protestujących, ale wymaga to dalszych badań.