Tablety, konsole, a może smartfony - co najczęściej dostają dzieci na komunię?
Symbolicznie maj to czas, który nieodłącznie kojarzy się z komuniami, jednak obecnie sezon ten rozciąga się także na czerwiec. Widać to w rosnącej sprzedaży artykułów RTV, które często wybierane są jako idealne prezenty dla dzieci. Eksperci sieci NEONET odnotowali szczególne zainteresowanie konsolami do gier, laptopami gamingowymi oraz nowoczesnymi tabletami.
Największe wzrosty sprzedaży tych produktów w NEONET obserwowane są właśnie w okresie maj-czerwiec, co jest bezpośrednio związane z uroczystościami komunijnymi. To wyraźna zmiana w stosunku do poprzednich lat, kiedy okazjonalne zakupy były skumulowane w ciągu dwóch tygodni.
Profil młodego klienta
Młodzi klienci, z natury niecierpliwi, chcą jak najszybciej stać się posiadaczami wymarzonego sprzętu. Dlatego najczęściej wybierają zakupy bezpośrednie w sklepach stacjonarnych lub zakupy online z opcją odbioru w placówce stacjonarnej już za godzinę.
Najczęściej wybieranym dniem na zakupy są poniedziałki, kiedy dzieci wraz z rodzicami nabywają wymarzone prezenty zaraz po weekendzie komunijnym, korzystając z otrzymanej gotówki. Poniedziałek stał się najpopularniejszym dniem zakupowym również z powodu zmian wprowadzonych podczas pandemii COVID-19, kiedy to uroczystości komunijne rozszerzono także na soboty. Poniedziałek jest więc pierwszym dniem handlowym po weekendzie.
Wśród najpopularniejszych kategorii produktowych w sezonie komunijnym znajdują się gogle VR, konsole do gier, gry oraz laptopy. NEONET nie przewiduje jednak wzrostu sprzedaży laptopów ze średniej półki cenowej, co wiąże się z rządowym programem „laptop dla ucznia”, który zapewnia te urządzenia. Zainteresowanie dotyczy więc głównie laptopów gamingowych, których cena wzrosła o 10% w porównaniu z danymi z maja 2021 i 2022 roku. Ta tendencja utrzymywała się również w ubiegłym roku, kiedy średnia cena laptopa wynosiła 3071 zł, czyli o 153 zł więcej niż w 2021 roku. Analizując te dane, NEONET prognozuje trend wzrostowy także w bieżącym i kolejnym miesiącu.
Tablety na prowadzeniu
Tablety są jednym z najchętniej kupowanych artykułów elektronicznych, przewyższając smartfony swoją atrakcyjną ceną, wynoszącą średnio 1072 zł, oraz możliwością wykorzystania zarówno w celach rozrywkowych, jak i edukacyjnych. Dzięki temu tablety wiosną mają najwyższy udział sprzedaży wśród wszystkich produktów IT na rynku. Smartfony również cieszą się dużym zainteresowaniem.
Obserwujemy wzrost sprzedaży smartfonów o 11,6% w ujęciu rocznym w pierwszym kwartale tego roku. Szczególnie widać to na przykładzie dwóch topowych marek – liderem sprzedaży jest Samsung, który pokrywa 20% rynku w pierwszych miesiącach 2024 roku, a na drugim miejscu znajdują się urządzenia Apple z wynikiem 17%. Jednym z czynników wpływających na tę sytuację jest próg cenowy – wśród telefonów Samsung liderem sprzedaży są produkty z Serii A, które kosztują około 1700 zł, a zatem dwa tysiące zł mniej od najnowszych telefonów Apple. Smartfony te są potrzebne zarówno na własny użytek, jak i jako prezent komunijny – mówi Alicja Jankowska, Dyrektor Działu Komunikacji Marketingowej NEONET.
Zmiany zachowań konsumenckich na przełomie maja i czerwca są częścią naturalnego postępu cywilizacyjnego. Dzieci, które swobodnie poruszają się w wirtualnej rzeczywistości, oczekują prezentów dostosowanych do swoich zainteresowań. Dlatego zamiast popularnych niegdyś rowerów czy medalików, dzieci jako wymarzony podarunek chciałyby dostać swój pierwszy laptop, czy konsolę do gier.
![TomTom uruchamia specjalną edycję TomTom Traffic Index - Paryż Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_739543236,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
TomTom uruchamia specjalną edycję TomTom Traffic Index - Paryż
![Produkty od ręki i profesjonalny doradca, czyli sklepy offline nadal na topie](/files/_uploaded/glownekonf_181333958,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Produkty od ręki i profesjonalny doradca, czyli sklepy offline nadal na topie
![Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce](/files/_uploaded/glownekonf_1072775832,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Media
![](/files/1922771799/pakosinska-na-zywo-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Katarzyna Pakosińska: Uwielbiam programy na żywo i nieprzewidziane sytuacje. Duże doświadczenie dała mi praca na estradzie
Gospodyni „Pytania na śniadanie” przekonuje, że zarówno występując na scenie, jak i prowadząc program realizowany „na żywo”, jest w swoim żywiole. I choć w obu przypadkach może się zdarzyć wiele nieprzewidzianych rzeczy, to absolutnie się tym nie stresuje. Zawsze ma w zanadrzu jakiś komentarz czy ripostę i potrafi wybrnąć z każdej sytuacji. Katarzyna Pakosińska zauważa, że widzowie lubią autentyczność, dlatego zamiast udawać, że nic się nie dzieje, ona sama woli odpowiednio zareagować i w ten sposób rozładować napięcie.
Handel
Podatki od żywności wysokoprzetworzonej mogą pomóc walczyć z otyłością. Wpływy z nich można przeznaczyć na dopłaty do zdrowego jedzenia
![](/files/1922771799/pineda-podatek-jedzenie-foto-1,w_133,r_png,_small.png)
Nie tylko napoje słodzone, jak ma to miejsce w Polsce, ale i cała niezdrowa żywność powinna być objęta dodatkowym opodatkowaniem – przekonują badacze z Centrum Ekonomiki Zdrowia i Polityki Innowacji w Imperial College Business School, którzy przyjrzeli się wynikom badań w tym zakresie z całego świata. Pieniądze z podatku od żywności wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli czy cukru, powinny ich zdaniem zostać spożytkowane na dopłaty do zdrowego jedzenia. Okazuje się, że zwłaszcza w krajach o niskich i średnich dochodach to czynnik ekonomiczny decyduje o wyborze niezdrowego jedzenia, które jest mocno reklamowane i często tańsze.
Gwiazdy
Aleksandra Popławska: Pomysł na trenowanie boksu zrodził się u mnie z fascynacji Sashą Sidorenko. Dyscyplina ta wymaga skupienia, a właśnie tego mi na co dzień brakuje
![](/files/1922771799/poplawska-boks-plany-foto,w_133,_small.jpg)
Aktorka zaznacza, że trenuje boks, bo pozwala jej nauczyć się trzeźwo myśleć, analizować i szybko podejmować decyzje. Z uprawiania tej dyscypliny czerpie sporą przyjemność, zwłaszcza że robi to pod okiem mistrzyni – Sashy Sidorenko. Aleksandra Popławska podkreśla, że dla niej nie tyle liczy się zwycięstwo na ringu, ile taktyka gry, jaką przyjmuje się wobec przeciwnika.