Tablety, konsole, a może smartfony - co najczęściej dostają dzieci na komunię?
Symbolicznie maj to czas, który nieodłącznie kojarzy się z komuniami, jednak obecnie sezon ten rozciąga się także na czerwiec. Widać to w rosnącej sprzedaży artykułów RTV, które często wybierane są jako idealne prezenty dla dzieci. Eksperci sieci NEONET odnotowali szczególne zainteresowanie konsolami do gier, laptopami gamingowymi oraz nowoczesnymi tabletami.
Największe wzrosty sprzedaży tych produktów w NEONET obserwowane są właśnie w okresie maj-czerwiec, co jest bezpośrednio związane z uroczystościami komunijnymi. To wyraźna zmiana w stosunku do poprzednich lat, kiedy okazjonalne zakupy były skumulowane w ciągu dwóch tygodni.
Profil młodego klienta
Młodzi klienci, z natury niecierpliwi, chcą jak najszybciej stać się posiadaczami wymarzonego sprzętu. Dlatego najczęściej wybierają zakupy bezpośrednie w sklepach stacjonarnych lub zakupy online z opcją odbioru w placówce stacjonarnej już za godzinę.
Najczęściej wybieranym dniem na zakupy są poniedziałki, kiedy dzieci wraz z rodzicami nabywają wymarzone prezenty zaraz po weekendzie komunijnym, korzystając z otrzymanej gotówki. Poniedziałek stał się najpopularniejszym dniem zakupowym również z powodu zmian wprowadzonych podczas pandemii COVID-19, kiedy to uroczystości komunijne rozszerzono także na soboty. Poniedziałek jest więc pierwszym dniem handlowym po weekendzie.
Wśród najpopularniejszych kategorii produktowych w sezonie komunijnym znajdują się gogle VR, konsole do gier, gry oraz laptopy. NEONET nie przewiduje jednak wzrostu sprzedaży laptopów ze średniej półki cenowej, co wiąże się z rządowym programem „laptop dla ucznia”, który zapewnia te urządzenia. Zainteresowanie dotyczy więc głównie laptopów gamingowych, których cena wzrosła o 10% w porównaniu z danymi z maja 2021 i 2022 roku. Ta tendencja utrzymywała się również w ubiegłym roku, kiedy średnia cena laptopa wynosiła 3071 zł, czyli o 153 zł więcej niż w 2021 roku. Analizując te dane, NEONET prognozuje trend wzrostowy także w bieżącym i kolejnym miesiącu.
Tablety na prowadzeniu
Tablety są jednym z najchętniej kupowanych artykułów elektronicznych, przewyższając smartfony swoją atrakcyjną ceną, wynoszącą średnio 1072 zł, oraz możliwością wykorzystania zarówno w celach rozrywkowych, jak i edukacyjnych. Dzięki temu tablety wiosną mają najwyższy udział sprzedaży wśród wszystkich produktów IT na rynku. Smartfony również cieszą się dużym zainteresowaniem.
Obserwujemy wzrost sprzedaży smartfonów o 11,6% w ujęciu rocznym w pierwszym kwartale tego roku. Szczególnie widać to na przykładzie dwóch topowych marek – liderem sprzedaży jest Samsung, który pokrywa 20% rynku w pierwszych miesiącach 2024 roku, a na drugim miejscu znajdują się urządzenia Apple z wynikiem 17%. Jednym z czynników wpływających na tę sytuację jest próg cenowy – wśród telefonów Samsung liderem sprzedaży są produkty z Serii A, które kosztują około 1700 zł, a zatem dwa tysiące zł mniej od najnowszych telefonów Apple. Smartfony te są potrzebne zarówno na własny użytek, jak i jako prezent komunijny – mówi Alicja Jankowska, Dyrektor Działu Komunikacji Marketingowej NEONET.
Zmiany zachowań konsumenckich na przełomie maja i czerwca są częścią naturalnego postępu cywilizacyjnego. Dzieci, które swobodnie poruszają się w wirtualnej rzeczywistości, oczekują prezentów dostosowanych do swoich zainteresowań. Dlatego zamiast popularnych niegdyś rowerów czy medalików, dzieci jako wymarzony podarunek chciałyby dostać swój pierwszy laptop, czy konsolę do gier.

Raport Bitget Wallet wykazuje, że portfele kryptowalutowe stają się uniwersalnymi centrami finansowymi

Husqvarna szuka najstarszego robota koszącego i ogłasza technologię wizyjną opartą na sztucznej inteligencji

Dreame comes true – doskonały rok marki
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.