TAK SMAKUJE AZERBEJDŻAN. TYMCZASOWY DOBROCZYNNY SKLEPIK W OFFIE JUŻ OD SOBOTY

Wytrawne azerskie qutaby, słodka baklawa i şəkərbura, aromatyczna herbata w charakterystycznych szklankach w kształcie gruszki – oryginalne smaki i tradycję Azerbejdżanu będzie można poznać za sprawą tymczasowego sklepiku „Good Up” w OFF Piotrkowska Center. Za jego stworzenie odpowiada Fundacja Leyla Ümmi, polsko-azerbejdżańska organizacja, która dochód ze sprzedaży przeznaczy na cele dobroczynne.
Począwszy od najbliższej soboty do końca września w showroomie, mieszczącym się przy wejściu do OFFa od strony ulicy Piotrkowskiej będzie działać nietypowy tymczasowy sklep.
– To nasz pierwszy dobroczynny pop-up store, który nazwaliśmy „Good Up”, bo chcemy połączyć zakupy i doświadczanie kultury Azerbejdżanu z dobroczynnością – mówi Leyla Jafarova, prezes działającej w Łodzi Fundacji Leyla Ümmi. – Będzie tu można zagrać w warcaby i szachy, typowe dla azerskich spotkań towarzyskich. Na dużych ekranach wyświetlimy filmiki ukazujące geografię i piękne zakątki Azerbejdżanu, a w tle usłyszymy muzykę – od jazzu, przez folklor, po nowoczesne brzmienia azerbejdżańskie. Dodatkowo, dostępne będą tradycyjne stroje, w które goście będą mogli się przebrać i zrobić pamiątkowe zdjęcia na tle tapety przedstawiającej nocne Baku, stolicę Azerbejdżanu – zapowiada.
Na wielbicieli słodyczy czekać będzie baklawa, czyli wielowarstwowy deser z płatów ciasta filo z orzechami i miodem. Będzie też mniej znana w Polsce şəkərbura – popularny azerski smakołyk, który składa się z delikatnego ciasta wypełnionego mieszanką zmielonych orzechów, głównie orzechów laskowych, migdałów oraz cukru. Ma półksiężycowaty kształt i jest pięknie zdobiony misternymi wzorami na powierzchni.
Miłośnicy wypieków wytrawnych znajdą tu qutab – cienkie, półksiężycowate, smażone na sucho naleśniki, nadziewane najczęściej mięsem, ziołami lub dynią, serwowane z jogurtem lub sosem z granatu. Z kolei qogal – pikantne ciasto przypominające bułeczkę, wyrabiane z ciasta warstwowego, posypanego czarnym kminem i sezamem, będzie pretekstem do rozmowy o zwyczajach związanych ze świętami Nowruz, symbolizującymi nadejście wiosny.
– Nie może zabraknąć aromatycznej, tradycyjnie parzonej herbaty azerbejdżańskiej, która jest nieodłącznym elementem kultury tego kraju. Będziemy ją serwować w charakterystycznych szklankach w kształcie gruszki, z dodatkiem cukru lub konfitur – zapewnia Leyla Jafarova i dodaje, że w ofercie sklepiku znajdzie się także kawa, sok z granatów, suszone owoce, konfitury oraz liście winogron, idealne do przygotowania dolmy.
Pojawią się również akcenty modowe i artystyczne. W sprzedaży dostępne będą jedwabne chustki z Azerbejdżanu, które stanowią doskonałą pamiątkę i dodatek do garderoby, a także prace malarskie prezentowane na wystawie zaaranżowanej w „Good Up”. Prace malarskie będzie można wylicytować podczas cichej aukcji.
– Celem naszego pop-up sklepu jest nie tylko promowanie smaków i tradycji Azerbejdżanu, ale przede wszystkim działanie na rzecz dobroczynności oraz budowanie więzi między narodami i kulturami. Uzyskane dochody w części przeznaczymy na zakup AGD i wyposażenia kuchennego dla Domu Rodzinnego XVI w Łodzi, z którym nasza fundacja współpracuje od ponad roku. Pozostała część dochodów zostanie przeznaczona na cele charytatywne i projekty humanitarne realizowane przez fundację zarówno w Łodzi, jak i poza jej granicami.
Oficjalne otwarcie „Good Up” odbędzie się w sobotę, 31 sierpnia, o g. 13.00. W kolejnych tygodniach, do końca września sklepik odwiedzać będzie można codziennie od g. 8.00 do 22.00.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Moda

Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.
Ochrona środowiska
Rynki materiałów biodegradowalnych i biopochodnych będą rosły w szybkim tempie. W Polsce dopiero raczkują

Rynek biodegradowalnych tworzyw sztucznych do 2031 roku ponad trzykrotnie zwiększy swoje obroty. Również tworzywa biopochodne są coraz częściej rozwijane i wykorzystywane. Choć rynki na świecie notują dynamiczny rozwój, napędzany nie tylko świadomością klientów, ale też surowymi przepisami środowiskowymi, w Polsce ten potencjał jest wykorzystywany szczątkowo. Tymczasem biotworzywa mogą z powodzeniem zastąpić większość materiałów syntetycznych.
Muzyka
Marta Wiśniewska: Konkurs Eurowizji jest odrobinę polityczny i tam są różne dziwne sytuacje. Mam jednak nadzieję, że Justyna Steczkowska rozwali system

Wokalistka zapewnia, że mocno kibicuje Justynie Steczkowskiej w drodze po zwycięstwo w 69. Konkursie Piosenki Eurowizji w Szwajcarii. I choć te zmagania mają drugie dno i nie zawsze liczą się tylko umiejętności wokalne reprezentantów poszczególnych krajów, to Marta Wiśniewska wierzy, że talent i potencjał polskiej gwiazdy będą ponad wszelkimi podziałami. Tancerka zaznacza też, że ona sama nie wzięłaby udziału w tym konkursie.