Komunikaty PR

Te przedmioty wybierają najczęściej.

2023-09-29  |  01:00
Biuro prasowe

8 września odbyła się matura poprawkowa dla uczniów, którzy nie zdali egzaminu. Jak wyglądają tegoroczne statystyki dotyczące zdawalności? Jakie kierunki studiów są najbardziej oblegane i co robią polskie uczelnie, by zachęcić kandydatów do wyboru poszczególnych kierunków? Łącznie do egzaminu maturalnego przystąpiło w tym roku 254 610 osób, z czego 89,3 proc. zdało – podaje Centralna Komisja Egzaminacyjna[1]. Przyjrzyjmy się bliżej statystykom.

Gorący czas maturalny już za uczniami. Centralna Komisja Egzaminacyjna przedstawiła wyniki dotyczące zdawalności egzaminów. 89,3 proc. osób zdało maturę. Zdawalność była wyższa wśród osób, które uczęszczały do 4-letniego liceum i wynosiła 94,6 proc., natomiast zdawalność dla absolwentów 4-letniego technikum, szkoły artystycznej oraz branżowej szkoły II stopnia wyniosła 81,5 proc.

Jak wyglądała zdawalność poszczególnych przedmiotów?

Pisemną maturę z języka polskiego zdało 97,6 proc. osób, zaś z matematyki 90,7 proc. Najwyższa, bo stuprocentowa, zdawalność była wśród uczniów, którzy pisali egzamin z języków: białoruskiego, ukraińskiego i litewskiego, a także języka francuskiego, ale zdawanego ustnie. Język angielski zdało 97,5 proc. piszących maturę, francuski – 99,1 proc., hiszpański – 94,5 proc., rosyjski 96,3 proc. Najniższą zdawalność wśród języków odnotowano na egzaminach z niemieckiego – tu maturę zdało 91,7 proc.

Dla osób, które zdały maturę to bardzo ważny czas – wyboru kierunku studiów i dalszej drogi zawodowej.

Informatyka na topie

Do najpopularniejszych uczelni w Polsce należą m.in. Politechnika Warszawska, Politechnika Gdańska, Politechnika Poznańska i Łódzka. Dużą popularnością cieszy się Akademia Górniczno-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, a także Uniwersytety Warszawski, Wrocławski czy Gdański[2].

A jakie są oblegane kierunki studiów i dyscypliny?

  • nauki o zarządzaniu i jakości
  • informatyka techniczna i telekomunikacja
  • ekonomia i finanse
  • językoznawstwo
  • inżynieria mechaniczna

Najchętniej wybierane kierunki studiów:

  • informatyka
  • psychologia
  • zarządzanie
  • prawo
  • kierunek lekarski[3]

Uczelnie mają różne sposoby, by zachęcić studentów do studiowania. Jakie?

W jaki sposób uczelnie zachęcają do rekrutacji?

Uczelnie starają się przyciągnąć potencjalnych studentów poprzez różnorodne strategie i działania marketingowe. Organizowanie dni otwartych, gwarancja stypendiów, czy współpraca z biznesem to tylko wybrane metody. Ważną rolę w procesie promocji odgrywa kanał OOH. Sylwia Krysik z firmy OOH.pl przyznaje, że polskie uczelnie chętnie wybierają outdoor do promowania kierunków studiów, a w okresie maturalnym znacząco wzrasta liczba tego typu kampanii.

 - Reklamy OOH umieszczane są w strategicznych lokalizacjach, takich jak przystanki autobusowe, czy środki komunikacji podmiejskiej. Ta ostatnia forma jest szczególnie doceniana przez uczelnie, gdyż jak pokazują badania przeprowadzone przez Koleje Mazowieckie, niemalże 40% podróżujących komunikacją podmiejską stanowią osoby w wieku 16-25 lat. Dzięki temu możemy trafić zarówno do osób poszukujących wymarzonej szkoły wyższej, jak również zaszczepić informacje o uczelniach w świadomości tych, którzy być może za rok lub kilka lat również zmierzą się z wyborem kierunku studiów. wyjaśnia Sylwia Krysik-Myśliwiec

Ekspertka podkreśla, że kampanie OOH warto wspomóc działaniami online, by wzmocnić przekaz.

Jak dodaje rektor Collegium Humanum – profesor dr hab. Paweł Czarnecki: Dzięki właściwie zaplanowanym działaniom marketingowym, uczelnie mogą dotrzeć do potencjalnych studentów, wyeksponować swoje unikatowe cechy i wyróżnić się na konkurencyjnym rynku edukacyjnym. Dodatkowo, efektywne wykorzystanie kampanii w rekrutacji pozwala na przyciągnięcie kandydatów, którzy są w pełni zgodni z misją i ofertą dydaktyczną uczelni. To kluczowy element w sukcesie i długotrwałym rozwoju instytucji edukacyjnych.

 


[1] https://www.cke.gov.pl/

[2] https://www.otouczelnie.pl/artykul/26430/Najpopularniejsze-uczelnie-20222023-ranking

[3] https://studia.gov.pl/kandydaci-na-studia/najpopularniejsze-kierunki/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Teatr dla dzieci, koncert, DJ i joga – tak wygląda sierpień w Galerii Północnej Biuro prasowe
2024-07-31 | 13:00

Teatr dla dzieci, koncert, DJ i joga – tak wygląda sierpień w Galerii Północnej

Spektakle dla dzieci, koncert i joga w ogrodach na dachu oraz sety DJ-a. Sierpień w Galerii Północnej zapowiada się kulturalnie i aktywnie. W Galerii Północnej trwa lato
Styl życia Pokolenie pracoholików ma się dobrze. Co drugi Polak pracuje po godzinach
2024-07-31 | 11:40

Pokolenie pracoholików ma się dobrze. Co drugi Polak pracuje po godzinach

Praca po godzinach i brak odpowiedniego odpoczynku to norma w Polsce. Według raportu enel-med „Łączy nas zdrowie” aż 56 proc. Polaków pracuje wieczorami lub
Styl życia Wakacyjna akcja konkursowa - Pyszne Obrazy OLE!
2024-07-31 | 09:00

Wakacyjna akcja konkursowa - Pyszne Obrazy OLE!

Lato to czas kulinarnych podróży i kreatywnych odkryć. Zapraszamy wszystkich wielbicieli smaku do wzięcia udziały w konkursie na stworzenie własnego, pysznego obrazu z produktami OLE!

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Bogumiła Wander

Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Bogumiły Wander, jednej z najbardziej cenionych postaci polskiego świata medialnego. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Handel

Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody

Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.

Handel

Co jedenasta osoba na świecie głoduje, a jednocześnie gwałtownie przybywa ludzi otyłych. Dużym problemem jest marnowanie żywności

W 2023 roku głodowało 733 mln ludzi, a ponad 2,3 mld zmagało się z umiarkowanym bądź poważnym brakiem bezpieczeństwa żywnościowego, czasami nie jedząc przez cały dzień lub dłużej. Z powodu ostrego niedożywienia każdego roku umiera około miliona dzieci – pokazuje nowy raport „Stan bezpieczeństwa żywnościowego i żywienia na świecie”, opracowany przez pięć wyspecjalizowanych agend ONZ. Z publikacji wynika, że w walce z głodem i niedożywieniem świat cofnął się o kilkanaście lat, do poziomu notowanego w latach 2008–2009. – System żywnościowy potrzebuje głębokich, strukturalnych zmian, ponieważ w tej chwili jest zorientowany na maksymalizację zysków, a nie wyżywienie ludzi – wskazują eksperci.

Media

Rafał Zawierucha: Trzeba być do zawodu aktora w jakimś stopniu powołanym. Nie można jednak mówić ludziom, jak mają żyć, na kogo głosować i co jeść

Zdaniem Rafała Zawieruchy, żeby zostać aktorem, trzeba poczuć w sobie powołanie do wykonywania tego zawodu, mieć talent i charyzmę, ale też być świadomym tego, że niesie on ze sobą wiele trudności i niełatwych decyzji. Na dobrą rolę i na sukces trzeba ciężko zapracować, ale sława jest ulotna, konkurencja duża i szybko można zostać zapomnianym. Artysta sądzi też, że nawet zdobywając dużą popularność i będąc na szczycie, nie wolno się wywyższać, uważać się za wyrocznię i dyktować innym, co mają robić i jak żyć.