Test na HIV? Zrób go sam!
Alfa Communications
ul. Bonifraterska 17 lok.675
00-203 Warszawa
mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl| |mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl
502213047
www.alfacommnunications.pl
W ramach projektu „Test na HIV – zrób go sam”, każda osoba odwiedzająca Punkty Konsultacyjno-Diagnostyczne prowadzone przez Fundację Edukacji Społecznej może zabrać do domu dla swojego partnera lub osoby bliskiej test do samodzielnego wykonania. Celem akcji towarzyszącej ruszającemu właśnie Europejskiemu Tygodniowi Testowania jest zachęcenie Polaków do badania się w kierunku HIV. W 2020 roku z powodu pandemii COVID-19 o ponad połowę spadła liczba takich testów wykonanych w polskich PKD. Sytuacja nie zmieniła się w roku 2021. W efekcie wiele osób z HIV może nie zdawać sobie sprawy z zakażenia. FES realizuje kampanię ze środków z grantu otrzymanego w konkursie Pozytywnie Otwarci.
Fundacja Edukacji Społecznej prowadzi w Warszawie dwa Punkty Konsultacyjno-Diagnostyczne – przy ul. Nugat 3 i al. Jana Pawła II 45a. Jak mówi dr n. społ. Magdalena Ankiersztejn-Bartczak, koordynatorka projektu i prezeska FES, bardzo rzadko na wspólny test przychodzą do nich pary.
„Pokutuje błędne myślenie, że skoro ja się testuję na HIV i mam wynik ujemny, to osoba, z którą jestem od 2 czy 5 lat na pewno nie jest zakażona i nie musi robić testu. Zdarza się też, że wyjście razem na badanie jest trudne z logistycznego punktu widzenia. Dlatego w ramach Europejskiego Tygodnia Testowania, czyli od 14 maja w naszych Punktach będziemy oferowali bezpłatny test dla partnera do samodzielnego wykonania w domu” – mówi dr Ankiersztejn-Bartczak.
Oprócz testu każdy otrzyma ulotkę z linkiem do strony internetowej z krótkim filmem instruktażowym. Będzie ona zawierała także podstawowe informacje o teście, okienku serologicznym (czyli czasie, kiedy nie można jeszcze zdiagnozować ewentualnego zakażenia, a więc do 12 tygodni po ekspozycji na wirusa), a także instrukcję prawidłowego wykonania badania.
„W naszym kraju HIV bywa ciągle tematem tabu. Testy zrobiło mniej niż 10 procent dorosłych Polaków. A teraz, w czasie pandemii COVID-19, doszła jeszcze obawa przed wykonywaniem jakichkolwiek badań, które wymagają wizyty w placówce medycznej, czy PKD. W efekcie może być tak, że wiele osób w Polsce żyje z HIV, ale o tym nie wie i w efekcie nie korzysta z dostępnego bezpłatnie leczenia. Dlatego inicjatywa Fundacji Edukacji Społecznej zasługuje na uznanie i wsparcie” – powiedział Paweł Mierzejewski z Gilead Sciences, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.
Wiosenna edycja Europejskiego Tygodnia Testowania zaczyna się 14 maja i potrwa 7 dni. W Polsce – poza kampanią FES - będzie mu towarzyszyła m.in. akcja Zjednoczenia Pozytywni w Tęczy. Na Placu Zamkowym w Warszawie 16 maja pojawi się patchwork wykonany z fragmentów przygotowanych przez 30 organizacji pozarządowych i instytucji. Celem happeningu jest upamiętnienie ofiar AIDS, ale też zwrócenie uwagi mieszkańców Warszawy i gości stolicy na to, że epidemia HIV nie została jeszcze pokonana.
***
Celem programu Pozytywnie Otwarci jest promocja profilaktyki HIV oraz wiedzy o możliwościach normalnego życia z wirusem. W ramach programu organizowany jest konkurs dla instytucji, które chciałyby prowadzić lub już prowadzą programy w obszarach edukacji i aktywizacji, a także profilaktyki i diagnostyki HIV/AIDS. Partnerami Programu są Prezydent m.st. Warszawy, Krajowe Centrum ds. AIDS, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – PZH, „Służba Zdrowia”, wydawnictwo Termedia oraz firma Gilead Sciences, która w ciągu ostatnich dziesięciu lat przeznaczyła 2 miliony złotych na granty pozwalające realizować projekty konkursowe.

Droga Basi Gołubowskiej do diagnozy ALS i nadziei na życie

Walka z ALS – nadzieja w obliczu diagnozy

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.