Testy na HIV są proste!
Alfa Communications
ul. Bonifraterska 17 lok.675
00-203 Warszawa
mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl| |mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl
502213047
www.alfacommnunications.pl
Toruńska Fundacja Parasol nakręciła krótki film „To takie proste…” Pokazuje on, jak wygląda testowanie w kierunku HIV w Punkcie Konsultacyjno-Diagnostycznym i zachęca do korzystania z tej możliwości. Film jest już dostępny w mediach społecznościowych Fundacji, m.in. na www.facebook.com/parasoltorun/. Cel? Uświadomienie młodzieży, że dzięki nowoczesnym terapiom HIV przestał być wyrokiem i stał się zwykłą chorobą przewlekłą, z którą można dobrze żyć do starości, o ile się o niej wie. Film i cała akcja „To takie proste…” finansowane są z grantu pochodzącego z konkursu Pozytywnie Otwarci prowadzonego przez Gilead Sciences Poland.
Zgodnie z danymi Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH - Państwowego Instytutu Badawczego, w ubiegłym roku zarejestrowano 840 nowo wykrytych przypadków HIV, a 47 osób zapadły na AIDS. To mniej niż rok wcześniej, kiedy przypadków HIV było 1615, a AIDS – 100, ale to wcale nie jest dobra wiadomość. Z powodu pandemii COVID-19 niemal o połowę zmniejszyła się liczba testów w kierunku HIV wykonywanych w polskich PKD. Co zapewne oznacza, że wiele osób żyje w naszym kraju z niewykrytym, a więc nieleczonym zakażeniem i może zakażać innych.
„Test na HIV to nic strasznego. Wykonać go powinien każdy, kto dba o swoje zdrowie. W PKD taki test jest bezpłatny. Można go zrobić anonimowo i bez skierowania. Warto, bo dzięki odpowiedniemu leczeniu osoby żyjące z HIV mogą nigdy nie zachorować na AIDS i nie zakazić swoich partnerów. Możliwe jest także zajście w ciążę i urodzenie zdrowych dzieci” – powiedział Andrzej Olczyk z Fundacji Parasol. - „W Polsce jest ponad 30 PKD. Ich adresy dostępne są na stronach aids.gov.pl i leczhiv.pl. Każdy może znaleźć punkt blisko swojego miejsca zamieszkania. Przyjdź do nas, my zajmiemy się wszystkim!”
Po filmie „To takie proste…” w mediach społecznościowych toruńskiej fundacji pojawi się seria czterech spotów, w których znane osoby będą zachęcały do testowania oraz opowiadały, jak wyglądał ich test na HIV.
„Odpowiednio leczone zakażenie HIV nie przeszkadza w prowadzeniu normalnego życia, ale najpierw trzeba je wykryć. Nieleczony HIV prowadzi do rozwoju AIDS, a nawet do śmierci. Dlatego tak ważne jest przypominanie o konieczności testowania się w kierunku zakażenia. Zwłaszcza w Polsce, gdzie badanie to zrobiło mniej niż 10 proc. dorosłych. Tak mała liczba przetestowanych niesie zagrożenie, ponieważ wirus nie wybiera. Może dotknąć każdego” – powiedział Paweł Mierzejewski z Gilead Sciences, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.
***
Celem programu Pozytywnie Otwarci jest promocja profilaktyki HIV oraz wiedzy o możliwościach normalnego życia z wirusem. W ramach programu organizowany jest konkurs dla instytucji, które chciałyby prowadzić lub już prowadzą programy w obszarach edukacji i aktywizacji, a także profilaktyki i diagnostyki HIV/AIDS. Partnerami Programu są Prezydent m.st. Warszawy, Krajowe Centrum ds. AIDS, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy, „Służba Zdrowia”, wydawnictwo Termedia oraz firma Gilead Sciences, która w ciągu ostatnich dziesięciu lat przeznaczyła 2 miliony złotych na granty pozwalające realizować projekty konkursowe.

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Czy siedzący tryb życia powoduje żylaki u mężczyzn?

Wzrost alergii wśród dzieci. Wczesne rozpoczęcie leczenia może zatrzymać jej dalszy rozwój, zapobiec ciężkim powikłaniom i astmie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.