Toyota Land Cruiser - ostatni Mohikanin wśród terenówek
„Toyota Land Cruiser to legenda samochodów terenowych i ostatni Mohikanin na rynku. Tak naprawdę samochodów opartych na ramie już praktycznie nie ma. Land Cruiser ma korzenie prawdziwej terenówki i jej wszystkie zalety” – uważa Kuba Przygoński, czwarty zawodnik minionego Rajdu Dakar i mistrz Polski w rajdach terenowych.
W 2021 roku mija 70 lat od debiutu rynkowego pierwszej terenowej Toyoty. Japoński koncern przez lata zasłynął z tworzenia niezawodnych i niezniszczalnych aut, które zyskały uznanie na wszystkich kontynentach. Obecnie w polskiej ofercie Toyota ma pięć samochodów z napędem na cztery koła: SUV-y Land Cruisera, Highlandera i RAV4, pickupa Hiluxa oraz przebojowego hot hatcha GR Yarisa, a wkrótce dołączy do gamy nowy Yaris Cross – SUV z segmentu B.
Toyota jako jeden z ostatnich producentów na świecie oferuje samochody terenowe z klasyczną konstrukcją, czyli oparte na ramie – to Hilux i Land Cruiser. Pickup Hilux to synonim uniwersalnego auta użytkowego, które sprawdzi się w najtrudniejszych warunkach. Z kolei Land Cruiser to auto, które łączy ponadprzeciętne zdolności terenowe z komfortem segmentu premium. Oba auta wykorzystywane są w motorsporcie i do najtrudniejszych zadań we wszystkich zakątkach globu.
Co oprócz ramy i stałego napędu na cztery koła znajdziemy w Land Cruiserze? W standardzie auto ma reduktor, centralny mechanizm różnicowy z blokadą, a także systemy wspomagające zjazd ze wzniesienia i pokonywanie podjazdów. Samochód może być też wyposażony m.in. w tylny mechanizm różnicowy Torsen, układ zmiennej sztywności stabilizatorów, a nawet aktywne zawieszenie z systemem regulacji tylnej osi.
„Dla mnie Land Cruiser to legenda samochodów terenowych i ostatni Mohikanin na rynku. Tak naprawdę samochodów opartych na ramie już praktycznie nie ma. Land Cruiser ma korzenie prawdziwej terenówki i jej wszystkie zalety. Jest piekielnie mocnym autem, które może też pociągnąć za sobą ciężki sprzęt jak np. motorówkę” – uważa Kuba Przygoński, czwarty najlepszy kierowca tegorocznego Rajdu Dakar.
W 2020 roku Toyota zaprezentowała nową, odświeżoną wersję ikony off-roadu. Samochód dostępny jest na 190 rynkach – to najbardziej globalny model marki. „Land Cruiser ma wygląd klasycznej terenówki, jest taką trochę kostką, co mi się bardzo podoba. Poza tym, w tym aucie czujesz się dużo mocniejszy na drodze” – stwierdził.
Większe poczucie bezpieczeństwa w Land Cruiserze to także zasługa systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense drugiej generacji, w tym m.in. rozszerzony układ reagowania w razie ryzyka kolizji czy adaptacyjny tempomat.
Więcej mocy i wyposażenie premium
Jakie są największe atuty Land Cruisera zdaniem mistrza Polski w rajdach terenowych? „Mocny, 204-konny silnik sprawia, że to auto da sobie radę w każdych warunkach i jeszcze lepiej poradzi sobie w ruchu ulicznym. Teraz naprawdę czuć, że jedzie! A dzięki bardzo bogatemu wyposażeniu podróżuje się nim bardzo komfortowo”.
Silnik o mocy 204 KM zadebiutował w Land Cruiserze wraz z liftingiem. To sprawdzony 4-cylindrowy, 16-zaworowy motor 2,8 l z common rail, którego moc w porównaniu z poprzednikiem wzrosła o 27 KM, a moment obrotowy o 50 Nm (do 500 Nm). Poprawił się też, i to aż o trzy sekundy, czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h – teraz wynosi 9,9 s. Przyczynia się do niego również sześciobiegowa skrzynia automatyczna. Wzrost mocy nie pociągnął za sobą wzrostu apetytu na paliwo. Zastosowanie systemu Start&Stop poprawiło średnie spalanie o 0,7 l na 100/km wg normy NEDC.
Drugą poważną zmianą, która wpłynęła na codzienne użytkowanie auta, jest nowy system multimediów. Zaktualizowano oprogramowanie, ekran dotykowy szybciej reaguje, a ekran główny ma większą przejrzystość. Standardem jest też łączność ze smartfonami przy pomocy systemów Apple CarPlay i Android Auto. Dodatkowo auto może mieć 14-głośnikowy system Premium Audio JBL, trzystrefową klimatyzację, system rozrywki dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń, a także system czterech kamer monitorujących obraz wokół pojazdu.
Rodzinne terenówki Toyoty
Land Cruiser, podobnie jak nieco większy Highlander, który zadebiutował na polskim rynku w 2021 roku, może być wyposażony w siedem miejsc. Oba auta mają napęd na obie osie, ale filozofia konstrukcji i przeznaczenie samochodów nieco je od siebie różni. I te różnice dostrzega również Kuba Przygoński.
„Oba auta są bardzo rodzinne, bo oferują dużo miejsca w środku, mogą przewieźć nawet siedem osób, a także sporo bagaży i do tego pociągnąć przyczepę. Highlander ma bardziej miejskie oblicze, świetnie sprawdzi się w długich trasach, poradzi sobie też w trudniejszych warunkach. Z kolei Land Cruiser ma z racji swojej konstrukcji ramowej o wiele większe zdolności terenowe i można spróbować się nim zapuścić daleko od głównej drogi. Ma też potężny bagażnik, a to szczególnie ważne, gdy planujemy podróże w większym gronie” – mówi.

Nowego Mercedesa zamówisz w kolorze „Beczki” swojego dziadka albo wymarzonego klasyka

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.