Umowa na wesele - na co zwrócić uwagę?
Umowa na wesele - na co zwrócić uwagę?
Jak wynika z danych BIQdata.pl, w 2020 r. zawarto w Polsce 145 tys. Małżeństw. To o 20% mniej niż rok wcześniej. Wiele Par Młodych przełożyło wesele w związku z sytuacją pandemiczną. W jej efekcie zmienił się także sposób planowania wesel - z długoterminowego na krótkoterminowy, ograniczający się do 2-4 miesięcy. Nadal jednak organizacja wesela to zwykle spore przedsięwzięcie, w które zaangażowanych jest wiele podmiotów. By się w tym wszystkim nie pogubić, warto spisywać umowy. Na co zwrócić uwagę? Podpowiadamy.
Istnieje jedna uniwersalna zasada, która sprawdza się przy każdego typu umowie - im więcej szczegółów zawiera, tym lepiej. Dzięki temu łatwiej będzie ustalić wszelkie detal. Każdy zdaje sobie sprawę z tego, że Państwo Młodzi nie są w stanie podać np. liczby gości, jeśli podpisują umowę wstępną nawet kilka lat przed weselem. Dlatego w umowie powinny być zawarte ostateczne terminy podania liczby gości, ustalenia menu i wszystkich elementów, które mogą się jeszcze zmienić do czasu wesela.
Co powinna zawierać umowa na wesele?
Każda umowa, także umowa na wesele, powinna zawierać podstawowe informacje. Są nimi na przykład:
- data i miejsce zawarcia
- strony umowy
- przedmiot umowy
- data wesela i czas jego trwania
- określenie ilości gości
- cena od osoby
- całkowity koszt imprezy
- informacja o zaliczce i terminie płatności za całość wesela
- prawo odstąpienia od umowy
- kary umowne
O ile pierwszy punkt nie wymaga dodatkowych wyjaśnień, warto zwrócić uwagę na resztę listy. Stronami umowy są: sala weselna (osoba upoważniona do zawierania umów w imieniu obiektu, w którym odbędzie się wesele) oraz Pan lub Pani Młoda, lub ktoś, kto finansuje przyjęcie, np. jeden z rodziców. Przedmiotem umowy może być wynajem sali, wynajem sali wraz z gastronomią, lub umowa może obejmować zarówno salę, jedzenie, jak i obsługę gości. W tym ostatnim przypadku będzie to umowa o dzieło, zawarta z przedstawicielem sali weselnej.
Najważniejszy pierwszy krok
Data wesela jest ściśle związana z dostępnością sali. Bardzo często to od niej uzależniona jest data ślubu. Dlatego przygotowania do tego dnia warto rozpocząć właśnie od tego, tym bardziej, że wybór sali weselnej determinuje kolejne kroki. - Bardzo często terminy te są tak odległe, że Para Młoda nie jest w stanie podać szczegółowej liczby gości. Dlatego ważne, by w umowie znajdowała się data ostatecznego dopięcia wszystkich szczegółów. Zarówno liczby gości, ceny za jednego gościa, która może się również na przełomie lat zmienić, a także szczegółowy wybór menu. – podpowiada Joanna Hoc-Kopiej, ekspert reprezentujący Dwór Korona Karkonoszy, miejsce, w którym odbyło się ponad 750 wesel. - W umowie na wesele musi być zawarta informacja o zaliczce i terminie jej płatności. Jeżeli Para Młoda płaci gotówką, warto zachować potwierdzenie płatności. Jeśli zaś zaliczka wpłacona ma zostać na konto, w umowie należy zawrzeć numer konta, na który mają zostać przelane pieniądze. W tym punkcie należy również ustalić termin płatności za całe wesele. – dodaje ekspertka.
Prawa i obowiązki wynikające z umowy
Prawo odstąpienia od umowy oraz informacja, ile czasu przed dniem wesela można zrobić to nie ponosząc kosztów, jest ważnym punktem umowy. Nikt nie zakłada, że Narzeczeni nie dotrwają do dnia ślubu. Jednak zdarzają się różne okoliczności, z powodu których Państwo Młodzi muszą na przykład przełożyć ślub. Kary umowne, o których mowa w dokumencie, są to m.in. kary, jakie poniesie sala weselna, jeżeli nienależycie wywiąże się z organizacji wesela. Są to również kary, jakie mogą zostać nałożone na Parę Młodą w przypadku zniszczeń sali, które powstały na skutek działania gości weselnych.
Czy dodatkowe atrakcje także wymagają umów?
Dodatkowe atrakcje, które zapewni obsługa sali weselnej, nie wymagają podpisania dodatkowej umowy. Mowa tu o wystroju sali, które oferują organizatorzy, czy np. atrakcjach kulinarnych jak candy bar lub czekoladowa fontanna z owocami. - Takie rzeczy dopisywane są do podstawowej umowy. Jednak umowę na wesele należy podpisać np. barmanem, który będzie odpowiedzialny za drink bar czy firmą tworzącą pokaz sztucznych ogni. Jeżeli dziećmi w czasie imprezy ma zająć się animator, z nim również należy podpisać oddzielną umowę. – sugeruje ekspert.
Umowy podpisane przez Parę Młodą mają zagwarantować udane wesele. Zabezpieczenie w postaci umów daje pewność, że wszystko odbędzie się dokładnie tak, jak zostało zaplanowane.
Ocena potrzeb w zakresie wsparcia dla Seniorów w Polsce
Polki mają mniej czasu na życie zawodowe
Upiornie dobra zabawa! Halloweenowe pomysły na firmową integrację
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.