W kleszczach pandemii czy kleszcze w pandemii?
Koronawirus od wielu miesięcy skoncentrował uwagę opinii publicznej na trwającej pandemii. Tymczasem, w sezonie wiosennym – choć same są małe – to nadal niezmiennie stanowią bardzo duże zagrożenie. Mowa o bytujących w lasach, czy na łąkach, ale również w miastach: kleszczach i wywoływanej przez nie chorobie – kleszczowym zapaleniu mózgu (KZM). Na szczęście, przed KZM możemy się uchronić dzięki dostępnym na rynku szczepieniom. Trzy dawki podane w odpowiednich odstępach zapewniają pełną odporność na długi czas, a usługa pakietu szczepień zwalnia pacjenta z pamiętania o harmonogramie przyjmowanych dawek.
Kleszcze, wbrew powszechnemu przekonaniu, nie stanowią zagrożenia wyłącznie w lesie, czy na łąkach. Pajęczaki doskonale odnajdują się w zielonych przestrzeniach miejskich, przenoszą się na zwierzętach domowych, co sprawia, że od maja do września, stanowią zagrożenie dla każdego, kto spędza czas na świeżym powietrzu – niezależnie od miejsca przebywania i wieku.
Zagrożenie, które z nimi wiążemy, to borelioza i kleszczowe zapalenie mózgu. Przed drugą z tych chorób, prowadzącą niekiedy do niedowładu, zaburzeń psychicznych, a nawet zgonu, można się skutecznie zabezpieczyć dzięki szczepieniom.
Niestety, nadal w Polsce ze szczepień przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu korzysta zaledwie 1 proc. społeczeństwa. I dzieje się tak mimo większej świadomości na temat zagrożeń związanych z kleszczami, a także rosnącej konsekwentnie od lat liczby zachorowań na KZM.
– Statystki dotyczące zachorowań na kleszczowe zapalenie mózgu są w naszym kraju niedoszacowane. Jednym powodem są niespecyficzne objawy tej choroby, a drugim – mała powszechność narzędzi pozwalających trafnie tę chorobę zdiagnozować – komentuje lek. med. Agnieszka Motyl, specjalista medycyny rodzinnej i epidemiolog, Kierownik ds. Jakości i Standardów Medycznych w Medicover. – Borelioza, występuje częściej i jest lepiej diagnozowana w Polsce. Można ją też leczyć antybiotykami, a wczesne rozpoczęcie terapii lekowej pozwala pacjentowi wrócić do zdrowia. Co więcej, szybkie usunięcie kleszcza z miejsca wkłucia, może w ogóle zapobiec zakażeniu. Inaczej sprawa ma się w przypadku kleszczowego zapalenia mózgu. Tu, patogen dostaje się do organizmu od razu po wkłuciu kleszcza, a leku na tę chorobę nie ma – dodaje lek. med. Agnieszka Motyl.
– O ile przeciwko boreliozie nie mamy szczepienia, tak przeciwko kleszczowemu zapaleniu mózgu jest ono dostępne, w dodatku skuteczne i bezpieczne – komentuje ekspert Medicover Polska.
W Polsce, mimo niskiego poziomu zaszczepienia populacji, na przykładzie grupy zawodowej leśników, która od lat szczepi się przeciw KZM, widać, że kleszczowe zapalenie mózgu można skutecznie wyeliminować. Sprzyja temu dostępność szczepień i nowoczesne rozwiązania na rynku usług medycznych, które umożliwiają nabycie odporności na KZM w sposób efektywny i wygodny dla pacjenta.
Szczepienie przeciw KZM, dające pełną odporność, składa się z trzech dawek szczepionki. Pierwszą można przyjąć w dowolnym czasie. Drugą podaje się w odstępie miesiąca do trzech, a trzecią po 5-12 miesiącach od momentu podania drugiej. Dawki przypominające podaje się co 3 lub 5 lat, w zależności od wieku osoby szczepionej i rodzaju szczepionki.
Rozwiązaniem, które umożliwia przyjęcie szczepionek we właściwym czasie, są pakiety szczepień przeciw KZM. Decydując się na zakup pakietu szczepień, pacjent ma gwarancję przypomnienia mu, o konieczności wykonania danej dawki szczepionki. Nie musi też każdorazowo wykupywać poszczególnych dawek szczepionki, co jest nieopłacalne pod względem czasowym i finansowym.
Szczepionka przeciwko kleszczowemu zapaleniu mózgu może być podawana dzieciom od ukończenia pierwszego roku życia i dorosłym. Ponieważ dzieci i młodzież stanowią ok. 25 proc. chorujących na kleszczowe zapalenie mózgu, warto rozważyć szczepienie przed wiosennymi, czy letnimi wyjazdami np. na kolonie, biwak.
***
Medicover jest partnerem wspierającym kampanii „Nie igraj z kleszczem. Wygraj z Kleszczowym Zapaleniem Mózgu”. Firma oferuje także pakiety szczepień przeciwko kleszczowemu zapaleniu mózgu (KZM) dla dorosłych i dzieci – „Bezpieczna Wiosna”.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.